Citat:
Ursprungligen postat av
Vostalikas
vad gör jag för fel (har precis börjat med dubbelintegraler)
Beräkna dubbelintegralen x^3y^3 över D som är mängden av punkter i första kvadranten som uppfyller x+y≤1
tänker att detta är som att integrera över en rektangel och dela med två med gränserna 0 till 1 på både inre och yttre
då får jag om jag börjar med dx
1/2 integral(0,1) integral (0,1) x^3y^3dxdy=1/2 integral(0,1)[x^4/4 * y^3)=1/2[y^4/16] 1,0 =
1/2*1/16 = 1 /32 ...
fel givetvis
Anledningen till att du får fel svar är att integranden x³y³ inte är symmetrisk på de två trianglar som utgör rektangeln du integrerar över.
Lösningen är att du inte integrerar över rektangeln utan att du integrerar över den triangel som du ska integrera över. Detta uppnår du genom att inte använda de konstanta gränserna 0 till 1 för både x och y utan istället använda 0 till 1-x för y och integrera med avseende på y först. Sedan integrerar du med avseende på x och då är gränserna 0 till 1.
Alternativt så kan du om du föredrar integrera med avseende på x först, men då blir gränserna 0 till 1-y och sedan integrerar du därefter med avseende på y mellan 0 och 1. Det ska ge samma svar om du räknar rätt.