2016-04-11, 08:43
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Kör lastbil ganska ofta, mest irriterande är att folk inte använder blinkers när det kommer till rondeller.

Finns mycket annat irriterande man ser men just detta påverkar mig mestadels. Strax efter är vansinnes omkörningar, husvagnar och cyklister.

Den dagen någon börjar köra lastbil med släp är den dagen man blir en bättre förare. Sen gör ju vissa dumheter i lastbilar med, men hursom uppfattar man trafiken på ett helt annorlunda vis.
Citera
2016-04-11, 10:18
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies

Finns mycket annat irriterande man ser men just detta påverkar mig mestadels. Strax efter är vansinnes omkörningar, husvagnar och cyklister.

Jag kan tänka mig att cyklister som kör om lastbilen på höger sida när du försöker svänga måste vara ett helvete.
Citera
2016-04-11, 11:43
Medlem
På parkeringar: folk som inte bryr sig om att någon försiktigt påbörjar en utbackning och bara blåser på mellan bilraderna. Är inte så lätt att komma ut om man är inparkerad ( fr a mellan skåpbilar och SUV:ar) om man inte kan lita på att de som kör mellan raderna har uppsikt och tar hänsyn.
Citera
2016-04-11, 19:03
Medlem
irbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Fast vansinniga omkörningar drabbar ju, högst troligt, inte dig själv, utan det är ju idioten som kör om och den mötande personen (oskyldig, så det kanske är trist om man är empatiskt lagd) men det drabbar ju inte DIG (högst troligen, fast har man otur kommer nån bil över på din fil i krocken och du drabbas)

Hur menar du nu? Blir jag omkörd och personen får idiotnita och försöka sladda in framför mig vill jag påstå att jag utsätts för fara, samma sak om personen faktiskt krockar .. Tror du bilarna stannar på motsatt körbana enbart eller hur tänkte du?
Citera
2016-04-11, 21:19
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irbor
Hur menar du nu? Blir jag omkörd och personen får idiotnita och försöka sladda in framför mig vill jag påstå att jag utsätts för fara, samma sak om personen faktiskt krockar .. Tror du bilarna stannar på motsatt körbana enbart eller hur tänkte du?
Allt beror på situationen, men de som krockar kommer vara omköraren och den oskyldiga på motsatt fil som möter denna, högst troligen blir inte du delaktig i krocken. Beror på hur tätt bilarna är dig när det smäller förstås.
Citera
2016-04-11, 22:39
Medlem
Citat:
Allt beror på situationen, men de som krockar kommer vara omköraren och den oskyldiga på motsatt fil som möter denna, högst troligen blir inte du delaktig i krocken. Beror på hur tätt bilarna är dig när det smäller förstås.

Du har inte tänkt på att idiotomkörningen lika väl kan utföras av ett mötande fordon jämfört med den riktning man själv färdas i. Och som andra skrev - det är inte helt riskfritt om den sker i samma riktning som en själv heller.

Enl min erfarenhet brukar dom värsta omkörningarna på landsväg ske när folk blir otåliga. Ett klassiskt scenario är när man kört en slö bil och så kommer man ut på en landsväg med en raka på typ 1-2 km och inte en bil. Härligt, tänker man ju - för det är svårt att köra om när man har dålig acceleration. När man fått upp farten flyter det på skönt över rakan, genom några kurvor och sen raka igen. Då skymtar man en bil låååångt där fram - ändå tar det inte mer än en knapp minut så är man ikapp det som visar sig vara 3 tätt liggande bilar som såsar i 70-80 km/h. Strax efter kommer t ex en BMW och lägger sig bakom en själv.
Vägen har nu också övergått i till mer besvärlig art vad gäller omkörning och när det väl kommer ett ställe med tillräckligt bra sikt så får man möte osv. Så det blir tyvärr till att ligga kvar. I det här läget kan man verkligen inte påstå 2 + 1 väg är sämre (som togs upp i en annan tråd).

Efter att man legat några mil och inte kommit om, så blir man ju lite purken. Då kommer BMWn och "flyger förbi" alla oss 4 och in mellan sölkorven längst fram och en mötande lastbil som blinkar med helljuset. Detta är inte helt ovanligt. Likaså har jag ju fått bromsa för mötande som gör tighta omkörningar - då är det oftast att dom kör om en hel "karavan" med bilar (ibland med nåt uppenbart långsamt, som typ en hästtransport längst fram).

Jag försvarar det verkligen inte - men man märker ju att det stämmer rätt bra med när man själv också blir irriterad så att säga. Det finns ju fortfarande många landsvägar med mycket trafik - där skulle man nog ha en del att vinna på att bygga om till motorväg - eller iallafall 2 + 1.
Citera
2016-04-12, 00:43
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Du har inte tänkt på att idiotomkörningen lika väl kan utföras av ett mötande fordon jämfört med den riktning man själv färdas i. Och som andra skrev - det är inte helt riskfritt om den sker i samma riktning som en själv heller.

Enl min erfarenhet brukar dom värsta omkörningarna på landsväg ske när folk blir otåliga. Ett klassiskt scenario är när man kört en slö bil och så kommer man ut på en landsväg med en raka på typ 1-2 km och inte en bil. Härligt, tänker man ju - för det är svårt att köra om när man har dålig acceleration. När man fått upp farten flyter det på skönt över rakan, genom några kurvor och sen raka igen. Då skymtar man en bil låååångt där fram - ändå tar det inte mer än en knapp minut så är man ikapp det som visar sig vara 3 tätt liggande bilar som såsar i 70-80 km/h. Strax efter kommer t ex en BMW och lägger sig bakom en själv.
Vägen har nu också övergått i till mer besvärlig art vad gäller omkörning och när det väl kommer ett ställe med tillräckligt bra sikt så får man möte osv. Så det blir tyvärr till att ligga kvar. I det här läget kan man verkligen inte påstå 2 + 1 väg är sämre (som togs upp i en annan tråd).

Efter att man legat några mil och inte kommit om, så blir man ju lite purken. Då kommer BMWn och "flyger förbi" alla oss 4 och in mellan sölkorven längst fram och en mötande lastbil som blinkar med helljuset. Detta är inte helt ovanligt. Likaså har jag ju fått bromsa för mötande som gör tighta omkörningar - då är det oftast att dom kör om en hel "karavan" med bilar (ibland med nåt uppenbart långsamt, som typ en hästtransport längst fram).

Jag försvarar det verkligen inte - men man märker ju att det stämmer rätt bra med när man själv också blir irriterad så att säga. Det finns ju fortfarande många landsvägar med mycket trafik - där skulle man nog ha en del att vinna på att bygga om till motorväg - eller iallafall 2 + 1.
Nej det tänkte jag inte på, givetvis blir det annorlunda då!

Hur tänker ni kring de som kör om på motsatt bil över på filen du färdas på, på breda landsvägar med vägren, som då tvingar dig ut i vägrenen? Det är ju lite galet ändå för man kan inte vara helt säker att den mötande bilen har koll på vägen utan denna kan ju sitta o fippla med stereon eller mobilen..
Citera
2016-04-12, 12:46
Medlem
Citat:
Nej det tänkte jag inte på, givetvis blir det annorlunda då!

Hur tänker ni kring de som kör om på motsatt bil över på filen du färdas på, på breda landsvägar med vägren, som då tvingar dig ut i vägrenen? Det är ju lite galet ändå för man kan inte vara helt säker att den mötande bilen har koll på vägen utan denna kan ju sitta o fippla med stereon eller mobilen..

Ja, om det händer på landsväg med bred vägren så är det ju betydligt bättre än dom som knappt har nån vägren iallafall. Man har ju en extra säkerhet då, eftersom man kan väja utan att åka av vägen.

Problemet är väl möjligen att det blir fler farliga omkörningar, då en del helt enkelt räknar med att mötande kan gå ut på vägrenen om det behövs (men jag kör så sällan på såna vägar - så det är svårt att avgöra om det är nån skillnad mot smalare landsvägar).
Det finns dock även mycket att vinna på dessa vägar om fler långsamma förare var schyssta och utnyttjade vägrenen (även om man inte har nån direkt skyldighet att göra det). Istället för att tänka "jag kör minsann t o m hela 10 km/h över tillåten hastighet" eller något. Jag har gjort så när jag t ex kört med släp eller av någon annan anledning inte velat köra så fort - det har alltid varit uppskattat.
Undantaget är ju om det är så mycket trafik att det blir köbildning eller om man själv ligger i en "karavan" som någon annan byggt upp. Då är det dumt att gå åt sidan, för om framförvarande inte gör samma sak så vinner ju bakomvarande inte så mycket och man själv kan få svårt att komma in på vägen igen.
Jag skiter totalt i vad som står på några hastighetsskyltar - vill nån annan köra snabbare än en själv så underlättar man ju i den mån man kan. Även om man ligger 30 km/h över skyltat.
Citera
2016-04-12, 13:23
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ja, om det händer på landsväg med bred vägren så är det ju betydligt bättre än dom som knappt har nån vägren iallafall. Man har ju en extra säkerhet då, eftersom man kan väja utan att åka av vägen.

Problemet är väl möjligen att det blir fler farliga omkörningar, då en del helt enkelt räknar med att mötande kan gå ut på vägrenen om det behövs (men jag kör så sällan på såna vägar - så det är svårt att avgöra om det är nån skillnad mot smalare landsvägar).
Det finns dock även mycket att vinna på dessa vägar om fler långsamma förare var schyssta och utnyttjade vägrenen (även om man inte har nån direkt skyldighet att göra det). Istället för att tänka "jag kör minsann t o m hela 10 km/h över tillåten hastighet" eller något. Jag har gjort så när jag t ex kört med släp eller av någon annan anledning inte velat köra så fort - det har alltid varit uppskattat.
Undantaget är ju om det är så mycket trafik att det blir köbildning eller om man själv ligger i en "karavan" som någon annan byggt upp. Då är det dumt att gå åt sidan, för om framförvarande inte gör samma sak så vinner ju bakomvarande inte så mycket och man själv kan få svårt att komma in på vägen igen.
Jag skiter totalt i vad som står på några hastighetsskyltar - vill nån annan köra snabbare än en själv så underlättar man ju i den mån man kan. Även om man ligger 30 km/h över skyltat.
Så resonerar jag också, dessutom har man en (eller helst fler än 1) som vill köra riktigt fort så låter man dom passera sen kan man gott acca upp och ha dom på behagligt avstånd för skulle det vara nån kontroll längre fram eller dylikt så är det nog dom som ryker och man själv hinner bromsa in till laglig hastighet.. Låt nån annan ta täten och dom får ta smällen samtidigt som du kan köra fortare än du tänkt med mindre risk involverat
Citera
2016-04-12, 14:50
Medlem
pollenpers avatar
Jag har ledsnat på att åka ut på vägrenen, om jag inte har släp.
Man kan ge sig fan på att det alltid dyker upp ett hinder och då är det ingen som släpper tillbaka mig, eller också kör dom om så långsamt så min långa siktsträck förvandlas till ingenting.
Citera
2016-04-13, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag har ledsnat på att åka ut på vägrenen, om jag inte har släp.
Man kan ge sig fan på att det alltid dyker upp ett hinder och då är det ingen som släpper tillbaka mig, eller också kör dom om så långsamt så min långa siktsträck förvandlas till ingenting.

Har jag inte märkt så mycket av. Oftast handlar det ju om 1 eller 2 bilar som vill om och så går man ut och låter dom dra förbi och sen in igen.
Har man andra som kör sakta framför sig bör man ju såklart inte gå ut i vägrenen för då finns ju risken att man blir "utstängd" (för om inte framförvarande gör samma sak, kör ju bakomvarande fram och blir liggandes jämsides).

Om man har tomt framför sig, går ut och sen får problem med att man inte kommer in igen p g a att folk kör om hela tiden, så är det ju troligtvis för att det är en del trafik och man ligger under trafikrytmen. Är trafikrytmen för snabb och man är noga med att hålla hastighetsgränsen så är det ju förstås ett problem.
Men - har du kollat hastighetsmätaren? Den visar ju för mycket på dom flesta bilar. Om mätaren visar t ex 80 kanske du bara kör 73 km/h i verkligheten (vilket inte är nån ovanlighet). Då kan ju dessa 7 km/h vara det som avgör om man hänger på framförvarande eller hindrar flödet så att säga. Likaså långsamma omkörningar beror ju oftast på att man vill köra om (i det här fallet för man blir "inbjuden" till det), men inte köra för fort - dom kanske vet sin verkliga fart eller har en mätare med mindre felvisning.
Citera
2016-04-13, 01:54
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Människor som bara kan köra i en hastighet, väldigt vanligt på landsbygden, speciellt bland äldre män.
90-väg, de ligger i 70, sedan blir det 50-väg och de kör lik förbannat i 70!

Jag kan köra i 70 ibland även om det är 90 så länge det finns bra läge för folk att köra om. Jag kan likväl fortsätta hålla 70 även om det blir 50 väg helt enkelt eftersom omständigheterna tillåter det.
Så med andra ord, tillåter omständigheterna 70 och jag inte ligger i vägen för någon så kan jag ligga på detta med farthållare på allt mellan 70 till 90 väg. Däremot kan jag lacka på folk som slaviskt följer hastighetsbegräsningar för att de helt enkelt inte vågar annat/har hjärna att själv bilda sig en uppfattning om vilken hastighet som för tillfället kan anses vara rimlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in