18 510 besökare online
1 044 912 medlemmar • 54 708 591 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Resor Övriga resediskussioner Long Stay - långtidsvistelser
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Author7
Medlem
Author7s avatar
Jag drömmer också om att flytta till Australien och jobba eller plugga. Gärna i Queensland eftersom de har så vacker natur.

Worez
Medlem
Worezs avatar
Var i Europa kan jag läsa in en bachelor på engelska? Vill helst inte betala terminsavgift. Därför är väl Tyskland mest intressant.

Worez
Medlem
Worezs avatar
Ni som bor i Tjeckien. Vad tycker ni om landet?

bejeweled
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av Levgalax
Tjenare!

Testar att posta i den här tråden efter tips från christery. Tack!

Har nu tagit beslutet att lämna den kalla Nord och ta mitt pick och pack och dra till SOA om dryga året. Bostad, bil och alla andra materiella ting kommer avyttras.

Kambodja är det landet som jag helst skulle slå mig ner i. Med ett par 100k på fickan och trasorna jag sticker i undrar jag nu hur man på bästa möjliga sätt bygger upp en tillvaro. Har en rätt nischad utbildning men med risk för outning lämnar vi den därhän för tillfället i alla fall.

Om jag fattat det rätt är Kambodja ett av de mer frikostiga SOA-länderna när det gäller visum och ett e-visa (business visa) kan man förlänga på årsbasis för en summa. Sen har jag förstått att man måste ha ett working permit för att kunna jobba.

Jag är en simpel person med simpla behov, så att leva snålt/enkelt och jobba hårt för att det ska gå vägen är inga problem. Så hur ser det ut med jobb i Phnom Penh/Sihanoukville/Siem Reap? Kan man som västerlänning skaffa ett lite mer avancerat jobb trots att man inte talar/förstår khmer? Eller är det simplare jobb som gäller (visserligen inte ett problem)?

Hur gjorde ni expats i tråden?

/LG

Du har mail

Angående jobb så ser det nog bäst ut i Phnom Penh om du inte vill jobba inom turism. Att jobba hemifrån med Datorn som bas skulle kanske vara något att föredra!

Trevlig kväll!

Svara på ämne

Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f639754

Svara Topp Dela