Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-03, 02:57
  #2089
Medlem
Author7s avatar
Jag drömmer också om att flytta till Australien och jobba eller plugga. Gärna i Queensland eftersom de har så vacker natur.
Citera
2016-03-09, 22:38
  #2090
Medlem
Worezs avatar
Var i Europa kan jag läsa in en bachelor på engelska? Vill helst inte betala terminsavgift. Därför är väl Tyskland mest intressant.
Citera
2016-03-09, 22:41
  #2091
Medlem
Worezs avatar
Ni som bor i Tjeckien. Vad tycker ni om landet?
Citera
2016-04-11, 00:06
  #2092
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Levgalax
Tjenare!

Testar att posta i den här tråden efter tips från christery. Tack!

Har nu tagit beslutet att lämna den kalla Nord och ta mitt pick och pack och dra till SOA om dryga året. Bostad, bil och alla andra materiella ting kommer avyttras.

Kambodja är det landet som jag helst skulle slå mig ner i. Med ett par 100k på fickan och trasorna jag sticker i undrar jag nu hur man på bästa möjliga sätt bygger upp en tillvaro. Har en rätt nischad utbildning men med risk för outning lämnar vi den därhän för tillfället i alla fall.

Om jag fattat det rätt är Kambodja ett av de mer frikostiga SOA-länderna när det gäller visum och ett e-visa (business visa) kan man förlänga på årsbasis för en summa. Sen har jag förstått att man måste ha ett working permit för att kunna jobba.

Jag är en simpel person med simpla behov, så att leva snålt/enkelt och jobba hårt för att det ska gå vägen är inga problem. Så hur ser det ut med jobb i Phnom Penh/Sihanoukville/Siem Reap? Kan man som västerlänning skaffa ett lite mer avancerat jobb trots att man inte talar/förstår khmer? Eller är det simplare jobb som gäller (visserligen inte ett problem)?


Hur gjorde ni expats i tråden?

/LG

Du har mail

Angående jobb så ser det nog bäst ut i Phnom Penh om du inte vill jobba inom turism. Att jobba hemifrån med Datorn som bas skulle kanske vara något att föredra!

Trevlig kväll!
Citera
2016-07-28, 20:10
  #2093
Medlem
Lipolytics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Jag har tagit steget och är på väg att lämna Sverige. Det har tagit slut med tjejen, jag har sagt upp mig, sålt huset, sagt upp allt som kostar pengar och sålt av lite saker. Jag kommer inte ha några materiella saker kvar i Sverige när jag sticker i april.

Det enda jag har är frihet och 7-800.000:-.

Tänker börja med att "bara komma bort" och vara ledig i ett år. Resan till USA är bokad och betald. 3 månader i USA totalt. Avslutar med 1 månad i en stuga utan el och vatten i Alaskas vildmark, bara för att verkligen komma bort från allt och alla och rensa tankarna och komma på nånting jag vill göra i livet. Efter sommaren har jag lite mer resplaner.

I början av 2017 så kan jag kanske tänka mig att börja jobba nånstans igen, mest för att jag inte vill se pengarna försvinna allt för snabbt. När man läser om jobb i USA och Kanada (Där jag helst vill bo och jobba) så tappar man tron bara för det verkar för svårt och lönlöst att ens försöka om man inte har nån specialkompetens. Det lutar åt Australien annars. Verkar lättare. Kan tänka mig egentligen vilket skitjobb som helst, för jag kommer nog aldrig stanna på samma plats en längre period ändå.

Jag är 31, har ingen utbildning, men är van att jobba fysiskt.
Några tips där man nästan garanterat får jobb, som sagt nästan vilket skitjobb som helst som inte innefattar döda djur?
Har även kunskap om vin och öl, men har aldrig jobbat i en bar eller liknande. Går det att få jobb i en bar utan 3 års erfarenhet typ?

Dessa jobbplaner ligger som sagt runt 1 år fram i tiden, så först ska jag bara njuta av friheten och tanken på att jag inte kommer ha nånting med detta land att göra förhoppningsvis en lång tid framöver.

Kan rekommendera detta. Man har ju bara ett liv och det livet tänker jag inte leva i hamsterhjulet Sverige.

Låter riktigt spännande. Håller själv på att planera inför att göra något liknande om det inte skett förändring i mitt liv när jag är i runt 35 års åldern. Förhoppningsvis har man då tillräckligt med arbetserfarenhet så att man kan fixa ett visum via den vägen i det nya landet. Som du skrev själv har man ju bara ett liv. Tänker inte heller slösa bort det på något jag inte trivs med, eller med människor i min omgivning som inte ger mig någon glädje.
__________________
Senast redigerad av Lipolytic 2016-07-28 kl. 20:13.
Citera
2016-08-17, 14:58
  #2094
Medlem
Zcapegoats avatar
Sådärja. Då har jag befunnit mig i London sedan i torsdags. Det känns väldigt bra hittills måste jag säga. Har redan blivit erbjuden jobb, men har en intervju till att gå på här idag. Jobben är på Donken, men det är mycket bättre än ingenting. Det går ju att leta annat jobb under tiden. Bor på vandrarhem vilket kan vara lite drygt emellanåt, men jag har ingen brådska härifrån. Tar hellre bostadsletandet i lugn och ro för att minska risken att bli rövknullad på bostadsmaknaden. Väldigt skönt att jag faktiskt fick tummen ur och gav mig iväg från Sverige.
Citera
2016-08-30, 13:17
  #2095
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Sådärja. Då har jag befunnit mig i London sedan i torsdags. Det känns väldigt bra hittills måste jag säga. Har redan blivit erbjuden jobb, men har en intervju till att gå på här idag. Jobben är på Donken, men det är mycket bättre än ingenting. Det går ju att leta annat jobb under tiden. Bor på vandrarhem vilket kan vara lite drygt emellanåt, men jag har ingen brådska härifrån. Tar hellre bostadsletandet i lugn och ro för att minska risken att bli rövknullad på bostadsmaknaden. Väldigt skönt att jag faktiskt fick tummen ur och gav mig iväg från Sverige.

Roligt att höra! Nu är jag nyfiken, hur har det gått?
Citera
2016-08-30, 14:02
  #2096
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bejeweled
Du har mail

Angående jobb så ser det nog bäst ut i Phnom Penh om du inte vill jobba inom turism. Att jobba hemifrån med Datorn som bas skulle kanske vara något att föredra!

Trevlig kväll!

Känner du till något ställe där man kan jobba hemifrån, någon kundtjänst eller teknisk support, menar jag? Det vore ju något.

Då flyttar jag till Brasilien - direkt.
Citera
2016-12-20, 11:46
  #2097
Medlem
Ni som har flyttat och etablerat er utomlands, fyll gärna på med era erfarenheter osv. Har läst 10 senaste sidorna utan mycket historier.
T.ex. hur tog ni steget? Sa upp er på jobbet, tog fickpengar och köpte en enkel? Tog ni första bästa jobb som diskare i nya landet? Hade ni några kontakter på plats eller helt ensamna? Mågra misstag ni gjorde i början?
Citera
2016-12-20, 16:01
  #2098
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag har de senaste veckorna börjat planera en flytt till Japan. Men det återstår att se om jag kan fullfölja planerna. Minimum är att ha en examen från högskolenivå för att ens få ett arbetsvisum. Sedan måste man få tag på ett jobb där. Där är den svåra biten.

Tidigare har det mest varit drömmar om att flytta utomlands, men i detta fall finns det goda möjligheter att kunna göra verklighet av detta.
Citera
2016-12-20, 16:08
  #2099
Avstängd
Stapediuss avatar
Hur är livet i Norge, Finland, Danmark, Island? Slipper man alla blattar och niggrer eller har de hittat dit också?
Citera
2016-12-21, 13:02
  #2100
Medlem
Jag har varit i Island och kan säga att det är etniskt homogent. Nån enstaka thailändare och anan ingift person syntes men annars lågt på den fronten. Låg kriminalitet också och Svenskar är välkomna iom fri rörligthet inom nordiska länder. Bara vädret som suger fett annars ett bra land.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f639754

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback