2014-07-06, 19:02
Medlem
flashbacktrollets avatar
hur är det med trazodone egentligen? har hört att det ska ha ganska trevliga lugnande egenskaper även vid lägre doser. har blivit rekommenderad att börja ta det på internet många gånger som medecin mot sömnbesvär. jag har dock för mig att det inte finns i sverige? kan en doktor vid förfrågan beställa från utomlands? någon som fått trazodone utskrivet?
Citera
2016-04-07, 09:54
Medlem
trazodone?

har något använt denna medicin? Hur funka det för dig?? vad hjälpte det dig med? tack för svar. och btw what heter trazodone i sverige eller finns det ens här att få av doktorn??
Citera
2016-04-07, 14:17
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
har något använt denna medicin? Hur funka det för dig?? vad hjälpte det dig med? tack för svar. och btw what heter trazodone i sverige eller finns det ens här att få av doktorn??

Finns inte i Sverige. Varför vet jag inte. Den låter ju toppen. Ångestlindringen skulle tydligen kunna jämföras med den av diazepam.
Läkare kan beställa det på licens. Tvivlar på att t.ex. min läkare skulle våga det.
Citera
2016-04-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjoll
Finns inte i Sverige. Varför vet jag inte. Den låter ju toppen. Ångestlindringen skulle tydligen kunna jämföras med den av diazepam.
Läkare kan beställa det på licens. Tvivlar på att t.ex. min läkare skulle våga det.
awhhh det var ju synd. är diazapam en benzo eller? är de bra??
Citera
2016-04-07, 20:24
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
awhhh det var ju synd. är diazapam en benzo eller? är de bra??

Helt riktig! Ja bensodiazepiner är det som funkar bäst på ångest. Diazepam är mer känt som Stesolid.
Citera
2016-04-07, 21:03
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjoll
Helt riktig! Ja bensodiazepiner är det som funkar bäst på ångest. Diazepam är mer känt som Stesolid.

Njaae, njaa... ok, nästan då. Det beror lite på. Man kan dock säga att Gaba-erga preparat överlag fungerar väldigt bra på ångest (det är den centrala effekten som benzo har) - GABA-receptorerna är nämligen det nätverk som sysslar mest med hämning av andra impulser i hjärnan.

Det finns ju dock uppstickare mot Benzo - klassikern är så klart alkohol, men det är ju ett väldigt fult medel i jämförelse, som har exciterande effekter också. Dock så finns det flera nya och/eller i väst okända preparat i Ryssland, som är GABA-erga:

Phenibut - är ett preparat som man pratar en hel del om i USA också nu för tiden och dom som har provat det där tycks vara av åsikten att det faktiskt är överlägset till och med Bensodiazepiner vad gäller ångestlindring - och till skillnad från Benzo så verkar det knappt orsaka sömnighet alls, vilket gör det mycket lämpligare som behandling under dagtid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phenibut

Dock... baksidan av myntet är att Phenibut verkar vara ÄNNU MER beroendeframkallande än Benzo, och tillvänjningseffekten är ännu starkare - tolerans uppnås av dom flesta efter bara några dagars bruk, varför det också är en substans som är väldigt, väldigt vanlig bland tunga missbrukare i Ryssland.

Smakar det, så kostar det...
Citera
2016-04-08, 22:24
Medlem
lithionits avatar
finns tyvärr inte på marknaden i Sverige, kan säkerligen förskrivas på licens.

Var själv sugen på den medicinen ett tag men som sagt svårt att få det förskrivet iom. att den inte finns på marknaden i Sverige.
Citera
2021-09-12, 18:17
Medlem
Die.young.4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
finns tyvärr inte på marknaden i Sverige, kan säkerligen förskrivas på licens.

Var själv sugen på den medicinen ett tag men som sagt svårt att få det förskrivet iom. att den inte finns på marknaden i Sverige.
Köpte i Thailand för 2 år sen. Funkar perfekt att sova på.
Citera
2021-09-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktrollet
hur är det med trazodone egentligen? har hört att det ska ha ganska trevliga lugnande egenskaper även vid lägre doser. har blivit rekommenderad att börja ta det på internet många gånger som medecin mot sömnbesvär. jag har dock för mig att det inte finns i sverige? kan en doktor vid förfrågan beställa från utomlands? någon som fått trazodone utskrivet?

Gammal tråd men Trazodone är ett Licenspreparat, dvs svårt att få utskrivet. Väldigt få läkare i Sverige känner till preparatet. Mirtazapin är alternativet annars.
Citera
2023-11-06, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Groldir
Gammal tråd men Trazodone är ett Licenspreparat, dvs svårt att få utskrivet. Väldigt få läkare i Sverige känner till preparatet. Mirtazapin är alternativet annars.
Nån som försökt få ut det i Sverige? Hur har det gått isf?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in