• 1
  • 2
2016-04-06, 22:37
Medlem
Hej!

Jag försöker få tid hos läkaren men vårdcentralerna har fulla telefontider konstant och det är riktigt svårt att få tid. Jag ska fortsätta försöka få en tid, men söker först råd hos er.

Jag har haft problem med magen nästan dagligen i några månader nu. Det har varit några dagar där jag inte haft någon avföring alls och magen har varit snäll, men hela veckan har varit jobbig för mig.

Mina magproblem består främst av en bubblig mage efter maten och akut diarré. Det var även en incident där jag inte ens hann till toaletten efter maten. Detta skapar enorm oro hos mig, men är främst efter middagen så jag brukar vara hemma då.

Jag har uteslutit all form av laktos och socker, och äter en ganska lågkolhydratkost, vilket ska vara skonsam mot magen. Min kost ser ut såhär:

Lunch: Havregrynsgröt med laktosfri mjölk och frysta bär alternativt en kycklingsallad av stekt kycklingfilé, isbergssallad, gurka och tomat.

Middag: Sallad och olika sorters kött. Tacos, biffar, stek, kotlett, nötkött, panerad fisk, lax, kycklingdelar etc. Ibland äts såser som tillbehör såsom brunsås, spenatstuvning, dillsås etc (laktosfri!)

Jag dricker enormt mycket vatten under dagarna, och dricker främst kolsyrat vatten (smak citron).

Har ni några råd, tips eller synpunkter så får ni gärna skriva och hjälpa mig! Jag vet inte vad jag gör för fel!!
Citera
2016-04-06, 22:40
Medlem
Drick vanligt vatten och mindre av det kolsyrade.
Citera
2016-04-06, 22:41
Medlem
Kan vara glutenallergi. Prova att utesluta kost som innehållet spannmål.
Citera
2016-04-06, 22:45
Medlem
Som någon skrev dra ner på det kolsyrade.
"Överdoserade" själv en gång på kolsyrat vatten och mådde otroligt jävla dåligt.
Citera
2016-04-06, 22:49
Medlem
technoisbests avatar
Drick inte så mycket kolsyrat vatten. Du kan även testa en kopp muskotnöt-te om dagen.
Citera
2016-04-06, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupsu
Som någon skrev dra ner på det kolsyrade.
"Överdoserade" själv en gång på kolsyrat vatten och mådde otroligt jävla dåligt.

Men det konstiga är att jag inte har problem med gaser eller känsla av uppblåsthet? Mina magproblem börjar bara efter maten och då bubblar det som fan och kommer ut som lös avföring/diarré. Skulle kolsyrat vatten kunna påverka min matsmältning på något sätt så att jag får diarré av allt?

Tack för era svar och tips.
Citera
2016-04-06, 22:58
Medlem
technoisbests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casmicam
Men det konstiga är att jag inte har problem med gaser eller känsla av uppblåsthet? Mina magproblem börjar bara efter maten och då bubblar det som fan och kommer ut som lös avföring/diarré. Skulle kolsyrat vatten kunna påverka min matsmältning på något sätt så att jag får diarré av allt?

Ja, kolsyran ger dig lösbajs. Muskotnöt gör ditt bajs hårdare.
Citera
2016-04-06, 23:03
Medlem
Håller med övriga . Kolsyrat vatten i för stor mängd är ett helskotta för magen! Jag har Crohns och skulle ju kunna känna känna igen mig i vad du skriver. Men tror att all din kolsyra är boven i dramat och magen blir stabil igen efter att du slutar med detta och låter magen få lite skonsam mat ett tag. Dvs inte så mycket råa grönsaker och stekt mat. Blir det inte bättre inom en vecka så ring VC. Hoppas du blir bättre snart.
Citera
2016-04-06, 23:07
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casmicam

Hej! Förutsatt att du inte har någon bakomliggande allergi eller sjukdom och att det bara är vanlig IBS alltså en överkänslig tarm så har jag en lösning åt dig som kommer fungera. Detta fick jag på recept från doktorn. DVS du ska givetvis boka en tid hos vårdcentralen och utesluta annat.

Du åker till apoteket och köper nolaxol med den röda korken. Sedan tar du 3 doser om dagen. Morgon middag kväll. Inolaxol fungerar så att det får din tarm att börja sköta sin rörelser som den ska, samt att hård avföring blir mjukare och lös avföring blir fastare.

det är recepfritt och börjar hjälpa inom 3-4 dagar, fungerar det ber du om ett recept
Citera
2016-04-06, 23:46
Medlem
Pie021s avatar
När jag körde lchf så fjärta jag inte en gång. Magen blir sjukt lugn
Citera
2016-04-07, 00:30
Medlem
VikingaKonungs avatar
Beställ ett högkvalitativt probiotika tillskott (ex. probi mage), samt ett högkvalitativt enzymtillskott (ex. ergozyme, great earth).

Tror magen skulle bli bra på typ en vecka. Dessutom är båda dessa kosttillskott bra för övrig hälsa, näringsupptag etc.
Citera
2016-04-07, 08:27
Medlem
JanTalibans avatar
Jag känner igen detta. Lindrade eländet med Inolaxol (som nämnts) och FASTA nån dag i veckan, när det var som värst. Kolsyra låter som rena skitbomben!

Människor är olika, men för mig visade sig symtomen hänga ihop med en självbedräglig livsstil. Man har fastnat i ett verklighetsfrämmande system där man lurar sig själv vem man EGENTLIGEN är, vad man VILL syssla med, vad man orkar prestera, vad man är rädd för, osv.

Typ ”Jag älskar att sitta efter maten och dricka trevligt kaffe bland mina kära kollegor, men det kan jag inte BARA FÖR ATT jag är så skitnödig”.

Prova: Om plötsligt ”magen blir snäll” när du gör nåt helt ”annat” – vad det nu kan vara – så VET du var boten finns att söka.

(Hm … att pilla med kosttillskott kan kanske i sig innebära ett sätt att pyssla med nåt ”annat” – än det man istället hade haft fokus på om man INTE pillade med kosttillskott.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in