Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-06, 22:25
  #73897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Man kan faktiskt ha mammans efternamn. Men jag förutsätter att du har kollat födelseboken då det gäller Barbro och aktuella församlingsböcker för tiden och framåt?

Så här såg det ut 1963 innan giftemålet mellan Barbro och Rune:

Rikstelefonkatalogen Stockholmsdelen 1963
af Geijerstam Barbro Radiotelegr:st Katarinavägen 22Sth Sö ** ** **

Sagnell Rune o. Bengt Bragevägen 30 Pa Djursholm ** ** **


Radiokommunikation verkar vara Barbros grej genom livet....

Runes bror, Bengt Sagnells yrkesliv är också intressant. Men kanske inte i MOP.

Ja, visst kan man ha moderns efternamn som nyfödd. Isht om man föds utom äktenskapet, som jag också skrev. Det förefaller dock inte så. Jag har inte kollat någon födelsebok, men har däremot familjeannonser där det om Barbro i den ena skrivs just "född Gabrielsson". I den andra - när hon gifte sig första gången - hade hon också flickefternamnet Gabrielsson. Men därför nöjer jag mig också med att säga att Jallais uppgift om "Berggren" är tveksam.

Håller med om att Runes bror också röner visst intresse, men inte MOP-relaterat. Och radiokommunikation var Barbros "grej" redan tidigt. Framgångsrik i s.k. rävjakter redan på 1950-talet.
Citera
2016-04-06, 22:40
  #73898
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Ja, visst kan man ha moderns efternamn som nyfödd. Isht om man föds utom äktenskapet, som jag också skrev. Det förefaller dock inte så. Jag har inte kollat någon födelsebok, men har däremot familjeannonser där det om Barbro i den ena skrivs just "född Gabrielsson". I den andra - när hon gifte sig första gången - hade hon också flickefternamnet Gabrielsson. Men därför nöjer jag mig också med att säga att Jallais uppgift om "Berggren" är tveksam.

Håller med om att Runes bror också röner visst intresse, men inte MOP-relaterat. Och radiokommunikation var Barbros "grej" redan tidigt. Framgångsrik i s.k. rävjakter redan på 1950-talet.

Och Rune redan på 40-talet enligt denna ryska källa (2:a bildserien):

http://shortwaves.ru/?do=foxhunt
Citera
2016-04-06, 23:15
  #73899
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Utesluter du att DF faktiskt beskriver det scenario han själv tror på?

Att en s-regering skulle haft inflytande över eller kännedom om vilka grupper som säk och und odlade finns inte på min karta. Att låta nazist-åke betala pensionerade poliser för att övervaka sossar i allmänhet och Palme i synnerhet var en intressant test. Om det hade uppdagats hade ÅE fått bära hundhuvudet. När det inte uppdagades visste man att det var fritt fram för mer allvarligt menad spionverksamhet riktad mot främst Olof Palme. Att Säpo blundade visste man redan eftersom värsta kufarna i Barbros gäng hade tillstånd, mer eller mindre, att härja fritt.

Och vad är det som säger att exempelvis Barbro var en homogen samling? Bland kufar kunde vilka operatörer som helst gömma sig...
På den mindre ort där DF bodde en tid, sa man att han var/är en mytoman. Ja, det var, och är hans sysselsättning tydligen.
Det är möjligt att den verksamhet som bedrevs på mordkvällen, normalt sett, var tämligen oskyldig. Att en eller flera GM den kvällen tagit del av informationen, från den grupp som i normala fall "bara" kartlagde S-toppen. WT-verksamheten verkar ha pågått hela dagen. Hur orkade de? Kan det vara så att "kufar" och amatörer ersattes fram emot kvällningen? När det nalkades blod kröp de mer välutbildade fram ur skuggorna, för att få utlopp för sin avsky gentemot Olof Palme.

P. S
Lite udda kuriosa om den lilla ort DF bodde på:
VG tjänstgjorde en tid på ortens skola som lärarvikarie.
Både obducenten och allmänläkaren från Da costa-fallet bosatte sig där efter rättegången.
Inte utan min undran, vad ortens befolkning har gjort för att förtjäna ett sådant sobert klientel.?
__________________
Senast redigerad av Gothus 2016-04-06 kl. 23:56.
Citera
2016-04-06, 23:19
  #73900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Det är ofta bra med påminnelser och sammanställningar, men det mesta av detta har passerat tråden eller Barbrotråden tidigare. I alla fall har jag läst det tidigare. Hursomhelst: En av Jallais uppgifter om Barbro är tveksam. Föräldrarna hette Gabrielsson inte Berggren. Barbros första efternamn var också Gabrielsson. Modern hade förvisso flick(efter)namnet Berggren. Jallais uppgift, om den stämmer, antyder att Barbro i så fall föddes utom äktenskapet.

Barbro gifte sig tidigt, i första äktenskapet, med Trond af Geijerstam år 1946. Precis på sin 19-årsdag.


Och då sluts cirkeln nä vi upptäcker att Tronds far Karl-Johan af Geijerstam var 1924 Organisationschef i livförsäkringsbolaget Thule. [url=""https://www.adelsvapen.com/genealogi/Af_Geijerstam_nr_2010[/URL]
Notera att Thulehuset byggdes först 1941?

Av vikt var också Sven af Geierstam, konsultativt statsråd i regeringen 1958 med ansvar för bygget av Riksbunkern i Bergslagen.

Barbro var således av betrodd släkt.
Citera
2016-04-06, 23:31
  #73901
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Och Rune redan på 40-talet enligt denna ryska källa (2:a bildserien):

http://shortwaves.ru/?do=foxhunt

Ja det var en innehållsrik sida. Fin bild på Stockholms rävjägare. Texten går ju att läsa hjälpligt med google-translate om man missat tolkskolans utbildning

Men grundkällan till de svenska uppgifterna är ju Alf Lindgrens hemsida, där länkarna tyvärr verkar ha kraschat.
Citera
2016-04-06, 23:48
  #73902
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Man kan faktiskt ha mammans efternamn. Men jag förutsätter att du har kollat födelseboken då det gäller Barbro och aktuella församlingsböcker för tiden och framåt?


Kan ju vara så att någon som är lite för dåligt påläst matar Jallai med uppgifter för att leda honom på avvägar kring vad som faktiskt döljer sig bakom?

Jag kan tänka mig ett antal personer både några kvinnor och några män som skulle kunna passa in som ledare i de verkliga kretsarna bakom den noga dolda WT-verksamheten som råkade sammanfalla med mordet.

När det gäller utpekandet av Sagnell från Frånsteds sida på senare tid så finns det tydligen delade meningar. Frågan är vad man skall tro på?


http://www.helagotland.se/opinion/os...o-9832481.aspx
Citera
2016-04-06, 23:57
  #73903
Medlem
Hjälp mig att förstå följande, Barbrogruppen , Leon , Stay behind osv borde inte den vanliga polisen och särskilt Säpo blivit lite konfunderade om förhållandet att olika grupper spanade på människor runt om i Sverige?

Rapporterade grupperna in info till säpo eller körde dessa grupper solo?

Om Säpo inte hade någon kontakt eller kunskap om dessa grupper skulle jag varit mycket bekymrad om jag varit Säpochef.

Körde dessa grupper solo kan de ju haft en agenda som passade deras ledare bäst alternativt den agenda som passade främmande makt mest
Citera
2016-04-07, 00:00
  #73904
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
På den mindre ort där DF bodde en tid, sa man att han var/är en mytoman. Ja, det var, och är hans sysselsättning tydligen.

Jo man kan få det intrycket men samtidigt har han haft mycket betrodda poster och uppdrag inom underrättelsetjänsterna och har haft backup från både gammalt IB folk och kontaktpersoner inom statsförvaltningen lågt efter att han slutat. Dyker upp både här och där. T ex i samband med att Jallais projekt hittade DC3:an (där också Sonny B dyker upp), Palmemordet, påstådd svensk kännedom om farlig dumpning i östersjön etc.

Faktiskt kan det vara en fördel att framstå så om man håller på med vissa typer av verksamhet.
Citera
2016-04-07, 00:10
  #73905
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo man kan få det intrycket men samtidigt har han haft mycket betrodda poster och uppdrag inom underrättelsetjänsterna och har haft backup från både gammalt IB folk och kontaktpersoner inom statsförvaltningen lågt efter att han slutat. Dyker upp både här och där. T ex i samband med att Jallais projekt hittade DC3:an (där också Sonny B dyker upp), Palmemordet, påstådd svensk kännedom om farlig dumpning i östersjön etc.

Faktiskt kan det vara en fördel att framstå så om man håller på med vissa typer av verksamhet.
Ja det är nog mest praktiskt för DF. Han vill säkert ändra på den allmänna uppfattningen om sin person, innan han gör sorti. DF's pinsamma skrifter, senast i AB, är ett försök.
Citera
2016-04-07, 00:16
  #73906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hjälp mig att förstå följande, Barbrogruppen , Leon , Stay behind osv borde inte den vanliga polisen och särskilt Säpo blivit lite konfunderade om förhållandet att olika grupper spanade på människor runt om i Sverige?

Rapporterade grupperna in info till säpo eller körde dessa grupper solo?

Om Säpo inte hade någon kontakt eller kunskap om dessa grupper skulle jag varit mycket bekymrad om jag varit Säpochef.

Körde dessa grupper solo kan de ju haft en agenda som passade deras ledare bäst alternativt den agenda som passade främmande makt mest

SB är till sin natur sådan att det leder till svårigheter att detaljkontrollera.

Det har länge cirkulerat uppgifter och rykten om underrättelseavdelningar vid sidan om både Säpo och IB/SSI. Vad vi vet är att det fanns enheter kring företagsskyddsgruppen och t ex Donald (Under Säpo formellt sett) som övervakade, buggade och gjorde "inbrott" på ambassader. Det är detta som t ex underrättelsetjänsten Knoll och Tott vill meddela PU om och sannolikt har det funnits sådant.

Det finns också uppgifter om en SB underrättelsetjänst i Kadernätverk som IB03/Krigs-IB som påstås (vilket känns helt rimligt) kartlade riskpersoner som skulle bevakas/interneras eller i värsta fall elimineras händelse av fientligt angrepp med baktanken att motverka sådant som Qvislingkollaboratörer. Med minskat intresse för detta från t ex OP:s sida kan det ha börjat leva ett eget liv men knappast helt utan uppbackning. Vad dessa fanns dolda är dock oklart. Rimligt att anta är dock att det var vidareutvecklig av gamla nätverk från IB-tiden inte att det byggts något helt nytt?! Eller kan det bakom beskrivningen av Barbro och Leon/Lennartgrupper döljas sådant?

Säpos direkta insyn i detta var nog begränsat men det kan knappast ha varit helt okänt.
Citera
2016-04-07, 00:20
  #73907
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ja det är nog mest praktiskt för DF. Han vill säkert ändra på den allmänna uppfattningen om sin person, innan han gör sorti. DF's pinsamma skrifter, senast i AB, är ett försök.

Han sitter i en rävsax som han själv satt sig i med sin breda käft. Jag insåg ganska tidigt att han var en svag länk. Han har alldeles säkert blivit coachad men någon stans måste också han själv inse att man lika gärna kan offra honom till hundarna om det krävs.

Förhoppningsvis finns där en ryggrad någonstans men timingen måste vara någorlunda rätt.

Jag har sett en hel del under mina år och när man ser hur vissa tagit sig fram till lyxliv och nepotism via "politiska" karriärer där folk nog börjar förstå vad som skett när Rosengren och andra betrodda lyckats sko sig ohemult genom åren så att det sticker i ögonen medan andra (visselblåsare och hundhuvudbärare t ex) fått smaka den hårda änden. Motivationen att knäppa igen om det bland oss är låg och att vara rakryggad blir ett lätt val.
__________________
Senast redigerad av boboslacke 2016-04-07 kl. 00:31.
Citera
2016-04-07, 00:22
  #73908
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Kan ju vara så att någon som är lite för dåligt påläst matar Jallai med uppgifter för att leda honom på avvägar kring vad som faktiskt döljer sig bakom?

Jag kan tänka mig ett antal personer både några kvinnor och några män som skulle kunna passa in som ledare i de verkliga kretsarna bakom den noga dolda WT-verksamheten som råkade sammanfalla med mordet.

När det gäller utpekandet av Sagnell från Frånsteds sida på senare tid så finns det tydligen delade meningar. Frågan är vad man skall tro på?


http://www.helagotland.se/opinion/os...o-9832481.aspx

Jo, artikelförfattaren SS känner sig nog lite påhoppad såsom seriös FROare. Och det finns säkert en massa andra också såsom poliser, militärer, politiker, offentliga tjänstemän m.m. som inte vill förknippas med MOP. "Vi har inget med detta att göra!" Det kan jag förstå.

Men det hände lite för mycket runt omkring MOP, före, under och efter, för att många ska köpa t.ex. CP-spåret och LP vittnesmål och tro på det.

Och så alla dessa WT-män...

För att inte fler "oskyldiga" ska känna sig utpekade så bör politikerna släppa fram det "dolda" som man har gömt och tystat ner i 30 års tid. Men bryr sig Statsministern och övriga riksdagspolitiker tro?

Ser inte så ut tyvärr.... Men man kan ju alltid hoppas!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback