Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-25, 17:03
  #1
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Hej!

Är det någon som vet någonting om den här organisationen? De har ett väldigt fint syfte men jag blir lite misstänksam då de påstår sig ha ansökt om 90- konto och att det tar en del tid att få det. För någon månad sedan skrev de att det skulle ta fyra veckor - ff. inget 90-konto.

https://m.facebook.com/savebadi/

När man kikar igenom kommentarerna så verkar de fått den frågan ganska länge och de påstår hela tiden att de ansökt om 90-konto och att det tar tid.

Någon utanför organisationen skriver i en kommentar att någon Kicki på Love Nepal påstått sig ansökt om 90-konto sedan 2013.

De verkar ha fått flera kändisar att legitimera deras sak och de har varit med på TV4 på nyhetsmorgon. Har ingen av de här reagerat på att Love Nepal i praktiken kan ta 99 % av insamlade pengar till "administration" och resten går till ändamålet? 90-konto borde ju vara krav innan kändisar eller mediabolag promotar en organisation som vill att folk ska skänka pengar. Det känns väldigt oansvarigt.

I flödet dyker det upp en bild på en riktig jeansfamilj som säger att de är i Nepal och hjälper folk. Någon i kommentarerna påstår att det är en studiobild och visst fan ser den skumt ut.

Någon som kan analysera bilderna lite? Vet någonting annat om organisationen?

Jag vill gärna att de ska vara legitima men det känns som om något inte stämmer.
Citera
2016-03-25, 17:18
  #2
Medlem
Smockads avatar
Det är legit. Hållit på läääänge på egen hand. Först nu de börjar få uppmärksamhet.

Men håller med om att det är klantigt att de inte har fixat ett 90-konto. Beror antagligen på att de är två rena eldsjälar som egentligen inte hade tänkt börja jobba med detta, men drevs in i det för att de inte stod ut med vad de såg nere i Nepal. Riktiga idealister. Inga administratörer. Men självklart borde de ha ett 90-konto ändå. Klantigt.
__________________
Senast redigerad av Smockad 2016-03-25 kl. 17:26.
Citera
2016-03-25, 17:43
  #3
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
De kan ju givetvis vara legit men det betyder inte att de skänkta pengarna används på ett vettigt och effektivt sätt.

Det finns en Nepal-förening på Svensk Insamligskontroll som har ett 90-konto och där vet man iallafall att pengarna hamnat rätt.

Är de religöst bundna också? Verkar vara kopplingar till Livets ord, eller har jag fel?
Citera
2016-03-25, 18:21
  #4
Medlem
Inte Livets Ord,dom är Pingstvänner.
Citera
2016-03-25, 18:46
  #5
Moderator
Vi provar tråden i företagsskvaller istället.

Konspirationer och alternativa teorier --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2016-03-27, 11:31
  #6
Medlem
godboys avatar
Livets Ord är ju inte direkt kända för att låta pengarna gå dit de ska. Ulf Ekman m fl högdjur har ju lurat till sig stora summor på tvivelaktiga grunder.

Var ett reportage som uppdrag granskning gjorde för ca två månader sedan.

Uppfattar Pingst som något mer ärliga.
Citera
2016-03-30, 17:01
  #7
Medlem
Vad menar du dom har ett 90 nummer , kanske inte det låg först på listan när dom började med sitt kall , man kör på ibland utan tänka på det ...

Finns väl 90 föreningar som blåser pengar som helvete och ideella som låter allt gå till de som behöver även de som jobbar ideellt behöver ibland mat och resor.
Citera
2016-04-01, 08:42
  #8
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Vad menar du dom har ett 90 nummer , kanske inte det låg först på listan när dom började med sitt kall , man kör på ibland utan tänka på det ...

Finns väl 90 föreningar som blåser pengar som helvete och ideella som låter allt gå till de som behöver även de som jobbar ideellt behöver ibland mat och resor.
Stämmer som du säger. De har ett 90-konto nu.

http://www.insamlingskontroll.se/90-konton

PG:
900506-7
BG:
900-5067

Bra!
__________________
Senast redigerad av Smockad 2016-04-01 kl. 08:45.
Citera
2016-04-06, 09:46
  #9
Medlem
Läste ett inlägg av Jonatan Alfven som jobbar där. Han besöker en bordell med underåiga (antar jag). Betalar och går in i rummet med flickan. Givetvis pratar han bara med henne, men frågan är att man kan väl åka dit av lokala poliser för köp av sex från barn, vilket borde vara ganska allvarligt. Betalar man och går in så borde det ju vara tillräckligt för att bli fälld.

Jag undrar om det i det läget går att hävda var man jobbar med och komma undan.
Är det detta han syftar på när han säger att han riskerar livet eller är det att bli påkommen/igenkänd av hallickarna?

https://www.facebook.com/jonatan.alf...53589323917183
Citera
2016-07-12, 22:34
  #10
Medlem
Baertlings avatar
Noterar att nämnde herre är förekommande i Lexbase. Någon som vet vad han är dömd för?
Citera
2016-07-19, 16:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Noterar att nämnde herre är förekommande i Lexbase. Någon som vet vad han är dömd för?

Fortkörning våren 2013 tror jag de var. Ansåg det inte gick så fort. Dont worry bro! /J
Citera
2016-07-23, 21:44
  #12
Medlem
crazycatlady1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Läste ett inlägg av Jonatan Alfven som jobbar där. Han besöker en bordell med underåiga (antar jag). Betalar och går in i rummet med flickan. Givetvis pratar han bara med henne, men frågan är att man kan väl åka dit av lokala poliser för köp av sex från barn, vilket borde vara ganska allvarligt. Betalar man och går in så borde det ju vara tillräckligt för att bli fälld.

Jag undrar om det i det läget går att hävda var man jobbar med och komma undan.
Är det detta han syftar på när han säger att han riskerar livet eller är det att bli påkommen/igenkänd av hallickarna?

https://www.facebook.com/jonatan.alf...53589323917183

Har för mig att bordellerna mutar polisen och har dom på sin sida. Dom styr samhällena där
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback