Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-30, 02:39
  #1
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Jag har funderat på den här frågan ett tag men vet inte riktigt hur jag skall hantera den.

Nordkorea - eller som landet heter, den Demokratiska Folkrepubliken Korea - är som bekant föremål för en massa sanktioner, beslutade av både FN, EU och enskilda stater. Jag är inte helt säker på hur det fungerar för Sveriges del, men jag antar att EUs beslut direkt blir bestämmelse eller lag i Sverige, eller att riksdagen bara klubbar igenom EUs beslut som lag i kammaren.

Hursomhelst verkar det vara ganska rörigt kring sanktionerna - många skilda sanktionsbeslut har det blivit genom åren som ackumulerats och nya typer har tillkommit.

De flesta som engagerar sig i den koreanska frågan tillhör den "rätta" sidan enligt gängse norm i Väst, dvs den Demokratiska Folkrepublikens fiender. Dessa samlar förstå in en massa pengar för propagandakampanjer eller för andra former av ändamål och aktioner som är riktade mot den demokratiska folkrepubliken. De löper liten risk att kränka någon lag eller bestämmelse kring sanktionerna.

Men om man som jag, ställer mig solidarisk med den demokratiska folkrepubliken och dess ledning och aktivt vill solidarisera mig med regeringen och dess policy, hur kan jag stöda den demokratiska folkrepubliken utan att riskera att bli föremål för rättsvårdande myndigheter?

Jag tror mig förstå att man inte kan erhålla något förhandsbesked kring vad som är tillåtet före man s.a.s blir gripen, men finns det ändå någon skyldighet för staten att svara på frågan om vad som omfattas av sanktionerna om man blir lite mer konkret?

T ex, om jag ställer frågan till justitiedepartementet (eller annat relevant departement), om det är tillåtet att samla in pengar på offentlig plats (eller online via CrowdFunding) till det Koreanska Arbetarpartiet (det regerande partiet, vars ledare är kamrat Kim Jong Un) och lämna över pengarna t ex via den demokratiska folkrepublikens ambassad, är departementet skyldig att svara på en sådan fråga?

Man kan tänka sig andra liknande frågor: är det tillåtet att samla in pengar till Kim IL Sungs universitet, till en officiell kvinnoorganisation eller annan form av organisation i landet, eller till något projekt.

Således. Jag vill samla in pengar. Hur gör jag detta på laglig väg?
__________________
Senast redigerad av Dr.Dzerzhinsky 2016-03-30 kl. 02:42.
Citera
2016-03-30, 02:55
  #2
Medlem
bainonbais avatar
Om jag befann mig i din situation skulle jag nog försöka ta kontakt med exempelvis Röda Korset eller Rädda Barnen. Enligt det jag läst råder det mycket svåra förhållanden inom landets gränser, medan makteliten i Pling-Plong leker med det de inbillar sig ska föreställa något slags stjärnvapen.
Citera
2016-03-30, 03:20
  #3
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bainonbai
Om jag befann mig i din situation skulle jag nog försöka ta kontakt med exempelvis Röda Korset eller Rädda Barnen. Enligt det jag läst råder det mycket svåra förhållanden inom landets gränser, medan makteliten i Pling-Plong leker med det de inbillar sig ska föreställa något slags stjärnvapen.

Fast nu är det inte det jag frågar om och du har nog inte läst så bra heller. Vill du diskutera den mycket positiva ekonomiska och sociala utvecklingen i den demokratiska folkrepubliken under kamrat Kim Jong Uns tid vid makten, så finns det en särskild tråd i den utrikespolitiska mappen. Det är för övrigt denna utveckling som hotas genom sanktionerna och därför söker jag vägar för att stöda den linje Kim Jong Un har slagit in på. Frågan är bara vad som är tillåtet att göra rent lagligt?
Citera
2016-03-30, 03:37
  #4
Medlem
bainonbais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Fast nu är det inte det jag frågar om och du har nog inte läst så bra heller. Vill du diskutera den mycket positiva ekonomiska och sociala utvecklingen i den demokratiska folkrepubliken under kamrat Kim Jong Uns tid vid makten, så finns det en särskild tråd i den utrikespolitiska mappen. Det är för övrigt denna utveckling som hotas genom sanktionerna och därför söker jag vägar för att stöda den linje Kim Jong Un har slagit in på. Frågan är bara vad som är tillåtet att göra rent lagligt?


Och därför är mitt svar fortfarande att du med gott samvete kan försöka ta kontakt med någon hjälporganisation som exempelvis Rädda Barnen eller Röda Korset. Nöden inom landet är oändligt stor, enligt vad jag har läst. Och av den anledningen är dina bidrag, hur blygsamma de än må vara i relation till den mycket utbredda nöden, med all säkerhet mycket välkomna.

Om Rolling Stones har gett en gratiskonsert på paradisön Kuba, kan väl du göra en humanistisk insats för den andra parasitön på andra sidan jorden.

Och glöm för Guds skull inte bort att en femkrona faktiskt är mycket större än ett tiokronorsmynt. Det är den goda tanken som räknas.
Citera
2016-03-30, 07:36
  #5
Moderator
Gordon Blixts avatar
Och här drar vi ett streck för den begynnande sidodiskussionen om varför Nordkorea ser ut som det gör och om detta är bra eller dåligt. Det här är Juridik, inte Politik - Utrikes.

/Mod
Citera
2016-03-30, 07:37
  #6
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Jag tror mig förstå att man inte kan erhålla något förhandsbesked kring vad som är tillåtet före man s.a.s blir gripen, men finns det ändå någon skyldighet för staten att svara på frågan om vad som omfattas av sanktionerna om man blir lite mer konkret?
http://www.regeringen.se/regeringens...mot-nordkorea/
Citera
2016-04-03, 17:32
  #7
Medlem
miikoss avatar
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara föbjudet som privatperson att göra det? Men om man har tänkt att samla in med penngaböss på gatorna så kan man behöva ordningstillstånd i vissa kommuner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback