Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-28, 07:22
  #865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Nu bor jag delvis i ett muslimskt land i asien (Indonesien), men det har stora delar katoliker också,liksom jag har varit en del i filippinierna(katoliker) också. Jag har varit i Malaysia som är muslimskt (typ arabien). Sedan med flera länder på besök, men tro inte det har någon skillnad angående heder. Det har med kultur mer att göra.

Men kan ge dig en poäng att oftast i storstäderna är det lite annorlunda, kan vara annorlunda beroende var du frågar. På pubar, disco, mall's är det största delen så. Men kom ut på de mindre städerna och landet, och fråga typ "kontorsflickan" så är det säkerligen att det blir med sällskap. Tror mycket på storstädarna är oftast mer västerländsk influerat, och många tjejor söker lycka med västerländsk kille. Förr innan jag var ogift, så när jag skulle ragga one night, så var det oftast på puberna,disco och mall's jag frågade, för där är det största chansen jag fick "napp".

Fråga flickorna på typ kontoret, så var det oftast med sällskap till 99 %. Men det är något jag vet, men jag fråga inte de på kontoret/golvet för SEX, utan för lära känna dem/företaget. Så det har blivit några gånger genom åren. Men de vill ha sällskap med sig oftast, vilket är okey för mig. Men att de ha vill ha sällskap, kan också betyda de vill ha status, för varit ute med en västerlänning. något visa upp för sina väninnor ...

Tro kan vara samma med de kinesiskorna? Det är en status grej för dem?? "titta jag är intressant för en västerlänning!"

P.S bara för det är muslimskt land, så betyder de är inte frigjorda för sex...

Så är det helt klart. Det är ju en annan anonymitet i en storstad än i en mindre stad. Fast här ser väldigt få det som någon status, mer att det är exotiskt. Däremot är ett barn med en utlänning status, mixade barn är väldigt populära. Har sett kineser nästan kastat sina barn åt sidan när de ser mixade barn, lite sorgligt.
Citera
2016-03-28, 08:43
  #866
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Nu bor jag delvis i ett muslimskt land i asien (Indonesien), men det har stora delar katoliker också,liksom jag har varit en del i filippinierna(katoliker) också. Jag har varit i Malaysia som är muslimskt (typ arabien). Sedan med flera länder på besök, men tro inte det har någon skillnad angående heder. Det har med kultur mer att göra.

Men kan ge dig en poäng att oftast i storstäderna är det lite annorlunda, kan vara annorlunda beroende var du frågar. På pubar, disco, mall's är det största delen så. Men kom ut på de mindre städerna och landet, och fråga typ "kontorsflickan" så är det säkerligen att det blir med sällskap. Tror mycket på storstädarna är oftast mer västerländsk influerat, och många tjejor söker lycka med västerländsk kille. Förr innan jag var ogift, så när jag skulle ragga one night, så var det oftast på puberna,disco och mall's jag frågade, för där är det största chansen jag fick "napp".

Fråga flickorna på typ kontoret, så var det oftast med sällskap till 99 %. Men det är något jag vet, men jag fråga inte de på kontoret/golvet för SEX, utan för lära känna dem/företaget. Så det har blivit några gånger genom åren. Men de vill ha sällskap med sig oftast, vilket är okey för mig. Men att de ha vill ha sällskap, kan också betyda de vill ha status, för varit ute med en västerlänning. något visa upp för sina väninnor ...

Tro kan vara samma med de kinesiskorna? Det är en status grej för dem?? "titta jag är intressant för en västerlänning!"

P.S bara för det är muslimskt land, så betyder de är inte frigjorda för sex...

Men alltså nu pratar du om sydostasien, vilket inte har något med Kina att gör med.

Jag tror helt klart att det stämmer för de länder du pratar om typ Indonesien och Malaysia. Men nu är Kina just Kina. Vad som sker i sydostasien har inte mycket med vad som sker i Kina. Lär nog skilja sig markant i de länder du pratar om för där är religionen mycket starkare (Kina har ingen religion what so ever, grovt generaliserat). Alltså religion och kultur är lite av samma sak, vår svenska kultur har ju sin grund i protestantisitik kristendom. Kinesisk kultur har ju sin grund i Dao, confuscianism och buddhism. Kulturen i Malaysia och Indionesien har ju sin grund i Islam.

Ja, det känner jag igen i Kina, en del tjejer vill bara ha ett västerländskt ansikte att visa upp och typ skryta med. Jag har träffat folk på Starbucks liksom en gång som lägger till en på wechat och direkt efter tar en bild och postar på wechat där de skriver typ "long time no see my good friend", och då snackat med mig typ 5 min...

Visst, även i Kina så är det ju skillnad mellan landet och stan. T.ex. på landet så förekommer det fortfarande arrangerade äktenskap, något som är typ helt dött i storstäderna i Kina. I storstäderna i Kina ser jag då ingen större skillnad på hur man hittar en partner och när det kommer till sex mot typ väst. Däremot så kastar sig många in i kärlekslösa äktenskap i Kina p.g.a. pressen som finns att man måste gifta sig innan man är 27 år för tjejer. Skillnaden är väl att männen i Kina kan även gå till prostituerade och KTV med flickor som underhåller. Finns ju även manliga prostituerade i Kina som underhåller kvinnor men det är ju såklart inte lika vanligt som motsatsen.

Sedan måste man pointera att Kina är så oerhört stort, hur det ser ut i Jiangsu eller Zhejiang har lite med vad som sker i typ Gansu eller Guangxi. Finns stora skillnader inom landet.
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2016-03-28 kl. 08:52.
Citera
2016-03-28, 10:08
  #867
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Så är det helt klart. Det är ju en annan anonymitet i en storstad än i en mindre stad. Fast här ser väldigt få det som någon status, mer att det är exotiskt. Däremot är ett barn med en utlänning status, mixade barn är väldigt populära. Har sett kineser nästan kastat sina barn åt sidan när de ser mixade barn, lite sorgligt.

Absolut, jag undrade varför det var så lätt få "muslimska " kvinnor i sängen i början.
En av orsakerna var de var singel, oftast redan begagnande med att deras man hade rymt med en annan kvinna. Så de försökte få tag på en västerländsk kille. Så de gör som de tro vi gör i väst. via sängen.

Sedan av ren nyfikenhet för ryktena om vi hade "större" penisar och bättre i sängen. Gjorde de nyfikna på oss. Min fru var "nyfiken"....

Sedan om de blide på smällen, så blide det oftast som du säger "mixed" barn. Alltså med ljusare hy, vilket är motsvarande för oss ha "brun" hy. Ljusare hy !? så öppnas många möjligheter för de också, om deras barn blide ljusare hy och kunde på det sättet få bättre jobb o lön.. Ljusare hy anses som fint, brun hy anses så som typ 3:e klassen var förr alltså arbetare...

Men samma problem, om de barn med ljusare i hyn. Så offras oftast de andra barnen med sämre skola och andra saker, för de investerar i det ljushyade barnet först.

Knappast aktuellt för kina ? Eftersom de är ljusare i hyn redan.
Citera
2016-03-28, 10:36
  #868
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Men alltså nu pratar du om sydostasien, vilket inte har något med Kina att gör med.

Jag tror helt klart att det stämmer för de länder du pratar om typ Indonesien och Malaysia. Men nu är Kina just Kina. Vad som sker i sydostasien har inte mycket med vad som sker i Kina. Lär nog skilja sig markant i de länder du pratar om för där är religionen mycket starkare (Kina har ingen religion what so ever, grovt generaliserat). Alltså religion och kultur är lite av samma sak, vår svenska kultur har ju sin grund i protestantisitik kristendom. Kinesisk kultur har ju sin grund i Dao, confuscianism och buddhism. Kulturen i Malaysia och Indionesien har ju sin grund i Islam.

Ja, det känner jag igen i Kina, en del tjejer vill bara ha ett västerländskt ansikte att visa upp och typ skryta med. Jag har träffat folk på Starbucks liksom en gång som lägger till en på wechat och direkt efter tar en bild och postar på wechat där de skriver typ "long time no see my good friend", och då snackat med mig typ 5 min...

Visst, även i Kina så är det ju skillnad mellan landet och stan. T.ex. på landet så förekommer det fortfarande arrangerade äktenskap, något som är typ helt dött i storstäderna i Kina. I storstäderna i Kina ser jag då ingen större skillnad på hur man hittar en partner och när det kommer till sex mot typ väst. Däremot så kastar sig många in i kärlekslösa äktenskap i Kina p.g.a. pressen som finns att man måste gifta sig innan man är 27 år för tjejer. Skillnaden är väl att männen i Kina kan även gå till prostituerade och KTV med flickor som underhåller. Finns ju även manliga prostituerade i Kina som underhåller kvinnor men det är ju såklart inte lika vanligt som motsatsen.

Sedan måste man pointera att Kina är så oerhört stort, hur det ser ut i Jiangsu eller Zhejiang har lite med vad som sker i typ Gansu eller Guangxi. Finns stora skillnader inom landet.

njae... Malaysia och Indonesiens kultur har grunden oftast de var styrda av västlandet och deras traditioner. Malaysia influerat av England och Indonesien av Holland. Men peppar o peppar, så ändras det sakta men säkert mer bli mer arabiskt i bägge länderna. Det märks mest på Malaysia, men i Indonesien, mest i sumatra i Aceh provinsen. Annars så är det mer västerländsk kultur än muslimskt. Som tex så kan du köpa alkohol utan några problem i affärer/pubar m.m

Samma här oftast när jag var yngre, de kvinnor bjöd mig, för sedan vi skulle besöka hennes familj. Då det skulle tas bilder lool..Man kände sig om en trofe. Faktiskt hände sist när jag åkte till Indonesien, jag blide erbjuden av en hijab klädd kvinna på flyget, att följa med henne till hennes hotell. Hon behövde ett sällskap till en tillställning, hon skulle betala allt. Men jag tackade nej, det var för "show me up".

Arrangerad äktenskap är vanlig ja, vilket är också ett stort problem. Eftersom oftast de vantrivs med varandra och männen då rymmer iväg, så fort kvinnan har fått barn. För barn kostar pengar och frun vill oftast se till pengar investeras i barnet. Mannen spelar oftast eller sitter i byns bar :P och tycker pengarna ska gå till en bil (status) . Många av dessa övergivna kvinnor blir oftast de som går till bar,pub samt gatan. För i hopp finna en västerlänning. Om de inte lyckas få andra jobb, vilket är svårt om de är över 22.

Ja, prostitution finns både i malaysia och Indonesien. Kanske mer öppet i Indonesien.

En tanke också en stor del av Indonesien/Malaysia består av kinesiska människor. Där med också deras kultur De oftast de som är den drivanda affärsmässiga delen av landets ekonomi.
Citera
2016-04-02, 00:28
  #869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Men alltså nu pratar du om sydostasien, vilket inte har något med Kina att gör med.

Jag tror helt klart att det stämmer för de länder du pratar om typ Indonesien och Malaysia. Men nu är Kina just Kina. Vad som sker i sydostasien har inte mycket med vad som sker i Kina. Lär nog skilja sig markant i de länder du pratar om för där är religionen mycket starkare (Kina har ingen religion what so ever, grovt generaliserat). Alltså religion och kultur är lite av samma sak, vår svenska kultur har ju sin grund i protestantisitik kristendom. Kinesisk kultur har ju sin grund i Dao, confuscianism och buddhism. Kulturen i Malaysia och Indionesien har ju sin grund i Islam.

Ja, det känner jag igen i Kina, en del tjejer vill bara ha ett västerländskt ansikte att visa upp och typ skryta med. Jag har träffat folk på Starbucks liksom en gång som lägger till en på wechat och direkt efter tar en bild och postar på wechat där de skriver typ "long time no see my good friend", och då snackat med mig typ 5 min...

Visst, även i Kina så är det ju skillnad mellan landet och stan. T.ex. på landet så förekommer det fortfarande arrangerade äktenskap, något som är typ helt dött i storstäderna i Kina. I storstäderna i Kina ser jag då ingen större skillnad på hur man hittar en partner och när det kommer till sex mot typ väst. Däremot så kastar sig många in i kärlekslösa äktenskap i Kina p.g.a. pressen som finns att man måste gifta sig innan man är 27 år för tjejer. Skillnaden är väl att männen i Kina kan även gå till prostituerade och KTV med flickor som underhåller. Finns ju även manliga prostituerade i Kina som underhåller kvinnor men det är ju såklart inte lika vanligt som motsatsen.

Sedan måste man pointera att Kina är så oerhört stort, hur det ser ut i Jiangsu eller Zhejiang har lite med vad som sker i typ Gansu eller Guangxi. Finns stora skillnader inom landet.
Finns ju gott om kineser i sydostasien. Bade de vars slakt lamnade kina for manga hundra ar sedan och de som lamnade for ett par veckor sedan. I Malaysia och Indonesien som du namner finns stora kinesiska populationer. Pa vissa hall ar de i majoritet lokalt. Tycker fortfarande att de mest kinesiska manniskor jag traffat ar diaspora-kineser pa Borneo, vars familjer ofta har bott dar i hundratals ar. Parallellt ar de minst kinesiska tydligen de i Thailand. Thailand ar, vad jag vet, det enda land i varlden som lyckats assimilera de flesta av sina kineser, och det efter en massa krangel och politik. Ganska fascinerande egentligen. Brukar kallas "thaification" har jag for mig. Sa de flesta av dem kan inte lasa kinesiska langre. Ofta inte ens tala. Manga gifter sig med icke-kineser. Sa visst. Dar kan man kanske saga, att vad folk i sydostasien gor inte har nagonting med kina att gora. Men i ovrigt ar sydostasien ofta mer kinesiskt an sjalva kina, i o m att de slapp undan Mao, t.ex. Men aven p.g.a en av populationsdynamikens lagar, som ju sager att sma populationer generellt forandras langsammare an stora. Se bara pa estlandssvenskar, t.ex. Det finns olika anledningar till att populationer generellt fungerar sa men de tva viktigaste borde vara 1 att sma populationer generellt ar mer oroliga over att bli av med sin kultur och darmed blir mer konservativa och 2 att mangden manniskor som bearbetar kulturen och for den framat blir mindre - sag t.ex att man har tva olika byggnadsplatser, pa den ena arbetar 5 pers pa en skyskrapa, och pa den andra 300 pers pa en skyskrapa: vilken blir fardig forst? Kultur fungerar pa ungefar samma satt. Aven evolution for ovrigt. Men det kan vi starta en annan trad om. Jag vill inte irra for langt ifran amnet.

Tycker det gar nog inte riktigt att prata om malaysia och indonesien sa generaliserande. Sarskilt indonesien som ju har hundratals olika etniska grupper. Aven deras versioner av islam ar ofta starkt influerade av hinduism och tidigare lokala traditioner, t.ex. Precis som kristendomen i medeltidens sverige egentligen pa manga hall var hedendom under forkladnad.

Jag traffade nyligen en kinesisk tjej, fodd och uppvuxen i storstan, med foraldrar fodda i storstan. Mycket fin, smart och trevlig. Hon sager att en av anledningarna till att hon foredrar vasterlanningar (hon hade traffat en innan mig) ar att det ar mer avslappnat att dejta med dem. Om hon skulle traffa en kinesisk kille och ha sex med honom sager hon att hon maste gora sig till lite, latsas vara sugen pa ett seriost forhallande osv, for annars kommer han att se ner pa henne, att hon ar for "latt" och ger sig till honom utan att ens ha en tanke pa att t.ex gifta sig. Det var ganska intressant. Det ar ju detta vasterlanningar brukar beklaga sig over, att det inte gar att dejta utan att det ska borja anas att prat om giftermal vantar bakom hornet. Och nu de kinesiska tjejerna med, alltsa.

Pa tal om detta minna jag en kille jag traffade i Xi'an ocksa. Han var valdigt upprord over att hans flickvan lamnat honom och inte svarade pa wechat langre. Han hade akt ifran Shanghai till Xi'an for att leta reda pa henne pa hennes campus. Trots att dar ju fanns tusentals elever hittade han henne. Hon sa at honom att hon inte ville ses mer. Sen gick han tillbaks till gasthuset, dar han traffade mig, och borjade beratta. Han pratade om att ta livet av henne en stund nagon dag senare, nar vi kande varandra battre och hade druckit tsingtao. Han hade rest hela vagen fran Shanghai for att traffa henne och sa skickar hon bort honom sa.

Kinesiskan jag traffar nu (hon jag skrev om ovan) sa nagot liknande. Hon hade gjort slut med en kinesisk kille (hennes andra kinesiska kille av tva, sa hon). Han hade kollat upp var hon var. Han visste att hon var pa bio och pa vilken film. Han scannade igenom alla biografernas scheman for att se vilka som passade med den tid hon borjat kolla pa filmen. Sen gick han dit, letade reda pa henne och drog ut henne ur salongen och forsokte hota henne till att ta tillbaks att hon gjort slut. Pa henne lat det som om kinesiska killar ar mer possessive av sig. Det ar svarare att tanka pa sitt eget liv. Med en vasterlanning var det lattare att ha bade relation och eget liv parallellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Faktiskt hände sist när jag åkte till Indonesien, jag blide erbjuden av en hijab klädd kvinna på flyget, att följa med henne till hennes hotell. Hon behövde ett sällskap till en tillställning, hon skulle betala allt. Men jag tackade nej, det var för "show me up".
Haha, jag tycker anda det ar kul sant dar. Man far se det hela inifran pa ett satt som ar omojligt annars. Det blir ofta valdigt konstiga men genuina och roliga upplevelser. Min basta san upplevelse var pa ostjava dar jag bode med en bylakare uppe i bergen och som tog med mig ut pa sina lakarrundor i sma byar. Sa fick man traffa patienter, anhoriga. Han var jattetrevlig. Forsokta bjuda hem honom till sverige, men han ville stanna kvar. For manga sjuka manniskor, sager han. Kanske senare.

I ovrigt ar indonesien ett valdigt konstigt land. Skulle garna aka dit igen. Helt surrealistiskt ibland.
Citera
2018-09-25, 01:38
  #870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Men alltså nu pratar du om sydostasien, vilket inte har något med Kina att gör med.
Dock har de ofta gjort hyfsat stort avtryck i de länder där det finns en stor Kinesisk minoritet typ VietNam, Thailand, Malaysia.

Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
(Kina har ingen religion what so ever, grovt generaliserat). Alltså religion och kultur är lite av samma sak, vår svenska kultur har ju sin grund i protestantisitik kristendom. Kinesisk kultur har ju sin grund i Dao, confuscianism och buddhism. Kulturen i Malaysia och Indionesien har ju sin grund i Islam.
Förutom tron på pengar som indikation på vem som är bäst, vidskeplighet och lite Buddhism.
Citera
2018-09-25, 13:50
  #871
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Dock har de ofta gjort hyfsat stort avtryck i de länder där det finns en stor Kinesisk minoritet typ VietNam, Thailand, Malaysia.
Den kinesiska diasporan är visserligen välspridd men det är ju enormt stor kulturell skillnad på en t.ex. en malaykines i KL och en mainlandkines i Shanghai. De malaykineser jag träffat håller sig, liksom ABC-kineser, för sig själva och umgås hellre med andra malaykineser än mainlandkineser i Kina.
Citera
2018-09-25, 15:33
  #872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Den kinesiska diasporan är visserligen välspridd men det är ju enormt stor kulturell skillnad på en t.ex. en malaykines i KL och en mainlandkines i Shanghai. De malaykineser jag träffat håller sig, liksom ABC-kineser, för sig själva och umgås hellre med andra malaykineser än mainlandkineser i Kina.
Just mainland har ju absolut lägst status av alla områden bland Kineser i diasporan.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2059587

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback