Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-07, 16:17
  #8917
Medlem
timsebs avatar
Har fortfarande inte haft möjlighet att se Our Little Sister, men förutsätter att den håller hög klass.
Citera
2016-02-07, 17:06
  #8918
Medlem
Sjukt att Jia Zhangke, som hade gjort flera mästerverk innan han var 35 år, verkligen gjorde Mountains May Depart. Obegripligt att den också ändå är ganska hyllad.
Citera
2016-02-07, 17:07
  #8919
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Sjukt att Jia Zhangke, som hade gjort flera mästerverk innan han var 35 år, verkligen gjorde Mountains May Depart. Obegripligt att den också ändå är ganska hyllad.

Var den inte bra alltså? Hört en del gott om den men vad är det du inte gillar med den?
Citera
2016-02-07, 21:02
  #8920
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Var den inte bra alltså? Hört en del gott om den men vad är det du inte gillar med den?

Ja, filmen har ju nästan bara hyllats. Till och med några enstaka kritiker, som inte ens var ett dugg imponerade av fantastiska filmer som Platform och Unknown Pleasures, verkar ju gilla den här.

Jag gillar inget. Jag är inte kapabel till att skriva någon recension, så det ska jag inte ens försöka mig på. Speciellt när så mycket av det jag ogillar är så extremt subjektivt. Hur ska jag ens motivera varför vissa scener är ofrivilligt komiska?

Men om du inte har sett några av hans tidiga filmer, då tycker jag absolut att du bör göra det istället. Han var kanske 2000-talets bästa regissör.
Citera
2016-02-07, 21:05
  #8921
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Ja, filmen har ju nästan bara hyllats. Till och med några enstaka kritiker, som inte ens var ett dugg imponerade av fantastiska filmer som Platform och Unknown Pleasures, verkar ju gilla den här.

Jag gillar inget. Jag är inte kapabel till att skriva någon recension, så det ska jag inte ens försöka mig på. Speciellt när så mycket av det jag ogillar är så extremt subjektivt. Hur ska jag ens motivera varför vissa scener är ofrivilligt komiska?

Men om du inte har sett några av hans tidiga filmer, då tycker jag absolut att du bör göra det istället. Han var kanske 2000-talets bästa regissör.

Haha förstår. Jag har sett Unknown Pleasures, men den var jag inte så imponerad av tyvärr. Skall spana in Platform.
Citera
2016-03-21, 22:44
  #8922
Medlem
BlackMetals avatar
Lite dålig aktivitet i den här tråden nu! Får försöka ändra på det..

Själv tänkte jag se Cemetery of Splendor (2015) då den äntligen finns ute.
Citera
2016-03-21, 22:56
  #8923
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Lite dålig aktivitet i den här tråden nu! Får försöka ändra på det..

Själv tänkte jag se Cemetery of Splendor (2015) då den äntligen finns ute.

Tyckte tyvärr inte om den alls, ofta bara pubertal och omogen. Handen förväntat mig mer då jag verkligen gillade Tropical Malady och uppskattade Farbror Boonme..men hoppas du gillar den! Återkom gärna.
Citera
2016-03-22, 14:09
  #8924
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Lite dålig aktivitet i den här tråden nu! Får försöka ändra på det..

Själv tänkte jag se Cemetery of Splendor (2015) då den äntligen finns ute.
Var den bra eller?
Citera
2016-03-22, 16:01
  #8925
Medlem
HejAntons avatar
På tal om Cemetary Of Splendour, har ni andra någon koll på hur det sett ut tidigare med svenska premiärer av Weerasethakuls filmer? Vore kul att se den på biografen om man fick möjligheten men det kanske är lite väl optimistiskt att hoppas att den dyker upp på SF?
Citera
2016-03-22, 16:53
  #8926
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
På tal om Cemetary Of Splendour, har ni andra någon koll på hur det sett ut tidigare med svenska premiärer av Weerasethakuls filmer? Vore kul att se den på biografen om man fick möjligheten men det kanske är lite väl optimistiskt att hoppas att den dyker upp på SF?

Har för mig att Farbror Boonmee..gick men det var väl mest pga att den vann guldpalmen och Cemetary har ju inte vunnit något så tvekar på den. Själv såg jag den på bio genom en festival i höstas.
Citera
2016-03-23, 18:27
  #8927
Medlem
BlackMetals avatar
Råkade fastna framför första Paradise Lost-dokumentären och såg hela trilogin direkt efter varann istället för Cemetary of Splendour... men snart så.

Får hoppas jag tycker lite bättre om den än Hwal då så att det inte känns som bortkastad tid.
Citera
2016-03-23, 20:07
  #8928
Medlem
timsebs avatar
Har sett en del asiatisk film senaste veckan men blir inte av att jag skriver något. Sett två Ray (The Music Room och An Enemy of the People), en japansk (The Emperor in August) samt sett om Like Someone in Love. Den sistnämnda är verkligen makalös på de flesta vis. Kiarostami ligger mig nära om hjärtat.

The Emperor in August kan jag rekommendera, väldigt välgjord och castingen är verkligen imponerande i sin likhet till de verkliga personerna. Även An Enemy of the People var helt klart bra.

Tog ett tag för mig att komma in i The Music Room, men tyckte ändå att den var bra och sevärd - funderar dock på att se om den inom kort, vilket kan behövas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback