2016-03-16, 19:05
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Frans fick bara 14.9 % av folkets röster. Det är fakta.
Att han bara lyckades ta 6,5 % procent av konkurrenternas röstandel är därmed också ett faktum.
Med 11 konkurrenter så blir det i snitt, ynkliga 0,6 % per konkurrent.
Allt detta är fakta.

Sedan kan man diskutera i vilken utsträckning det beror på röstningssystemet med appen.
Personligen har svårt att se att det enbart skulle bero på årets system.
Jag håller med om att årets system jämnar ut siffrorna när folk röstar på flera bidrag i större utsträckning, men det räcker inte för att förklara ett så svagt resultat.

Beträffande dina uträkningar så är de fortfarande fel.
Kom tillbaka när du lärt dig procenträkning och rättat till dem.

Din modell är busenkel att förstå. T ex tar du ju inte någon som helst hänsyn till utjämningseffekten. Därför tror jag inte på den.

Min enkla modell TAR hänsyn till utjämningseffekten och är inte heller svår att förstå. Tagga ned och fundera iaf en liten stund på om det kan vara du själv som missat något. Bara ett förslag.
2016-03-17, 13:00
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Din modell är busenkel att förstå. T ex tar du ju inte någon som helst hänsyn till utjämningseffekten. Därför tror jag inte på den.

Min enkla modell TAR hänsyn till utjämningseffekten och är inte heller svår att förstå. Tagga ned och fundera iaf en liten stund på om det kan vara du själv som missat något. Bara ett förslag.

Jag kritiserar inte din modell.
Den är faktiskt ganska bra, om du bara hade räknat rätt på procenträkningen.
Kom tillbaka när du lärt dig att räkna ut den rätt.
2016-03-17, 14:07
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Jag kritiserar inte din modell.
Den är faktiskt ganska bra, om du bara hade räknat rätt på procenträkningen.
Kom tillbaka när du lärt dig att räkna ut den rätt.

Ok, upplys mig. Hur tycker du att man ska räkna med min modell? Ge något exempel. Utgå t ex från det senaste inlägget med data i den andra tråden.
2016-03-17, 16:53
Medlem
freeriderXIIs avatar
Hur många här i tråden röstade på Frans förutom modsen?
2016-03-18, 19:33
Medlem
popparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Hur många här i tråden röstade på Frans förutom modsen?

Jag har aldrig röstat i melodifestivalen förut men nu använde jag appen och röstade fem röster var på Frans, Zia och Wiktoria. Om jag däremot hade haft en röst så hade jag röstat på Frans i alla fall. Tycker helt enkelt att det var den bästa låten även om Zia var nära.
2016-03-18, 21:43
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxooww
Visst ingår en artists ålder i hela kitet/bidraget. Personligen tycker jag att låten är mkt bra, (dvs, Mello-bra och passande/fungerande för ändamålet) och charmig i sig själv. Och att hans person med allt vad det innebär, passar bra till den låten.

Därav fullträffen - därav vinsten i den svenska finalen. Återstår att se vad mottagandet blir i den stora finalen. Tror nog inte att han kommer att göra bort sig på något sätt, snarare tvärtom.
De flesta bettingbolag verkar ha tippat Sverige som tvåa. Kan det vara för att det är Sverige? De låg ju högt innan Mello var avgjort.
Typ på 80-90-talet vann Irland i parti och minut - mycket för att de var Irland.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Irla...n_Song_Contest
2016-03-18, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
De flesta bettingbolag verkar ha tippat Sverige som tvåa. Kan det vara för att det är Sverige? De låg ju högt innan Mello var avgjort.
Typ på 80-90-talet vann Irland i parti och minut - mycket för att de var Irland.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Irla...n_Song_Contest
Det kan ju hända, (nu med segrarna för Loreen och Zelmerlöw) att Sverige, som nämnda Irland, byggt upp ett renommé, som gör att vi tippas lite högre än vi annars kanske hade gjort.

Men med det sagt: har man en bra låt så har man en bra låt, och de kanske tycker att Frans bidrag är ett bra bidrag, (tycker de att det är bra men inte kanon, så kanske vi utan ett ponerat renommé hade tippats som t ex 5-6:a).

En bra låt är en bra låt är en bra låt, som Gessle så extreeemt klokt, sade.

Därför kanske vi med Frans bidrag hade tippats som tvåa - ändå. Men varför tippas vi inte som etta då, om de nu gillar Frans bidrag och vi ponerar ett uppbyggt renommé? Ja, kanske helt enkelt för att det finns ett annat bidrag som de gillar ännu bättre, och som isf tar sig högre på oddslistan trots vårt, av mig antagna, renommé.
Senast redigerad av xxooww 2016-03-18 kl. 22:02.
2016-04-07, 14:19
Medlem
volvo 240s avatar
Inte för att det var min typ av låt direkt men jag tror nog att det lille Zlatan-fanet kan vinna hela eurovision.
2016-04-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Inte för att det var min typ av låt direkt men jag tror nog att det lille Zlatan-fanet kan vinna hela eurovision.
Inte omöjligt. Enligt oddsen för ett par veckor sedan var han tydligen favorit att vinna hela skiten. Så omöjligt är det ju inte. Har dock inte hört dom andra låtarna ännu så jag väljer att inte uttala mig ännu.
2016-04-07, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Inte omöjligt. Enligt oddsen för ett par veckor sedan var han tydligen favorit att vinna hela skiten. Så omöjligt är det ju inte. Har dock inte hört dom andra låtarna ännu så jag väljer att inte uttala mig ännu.
Tror Sverige hamnar högt i oddsen på automatik för att det har gått så bra de senaste åren samt att vi har nog ganska bra rykte i Eurovision världen.

Jag kommer heja på Ryssland i protest. Det var skamligt hur den ryska sångerskan behandlades när Måns vann och de intoleranta Eurovision fansen förtjänar en rysk vinst.
2016-04-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skibi
Tror Sverige hamnar högt i oddsen på automatik för att det har gått så bra de senaste åren samt att vi har nog ganska bra rykte i Eurovision världen.

Jag kommer heja på Ryssland i protest. Det var skamligt hur den ryska sångerskan behandlades när Måns vann och de intoleranta Eurovision fansen förtjänar en rysk vinst.
Exakt vad menar du med din andra mening? Vad var skamligt enligt dig`?
2016-04-07, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Exakt vad menar du med din andra mening? Vad var skamligt enligt dig`?
Hon fick massa burop för att hon var från Ryssland.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in