2016-03-15, 16:52
Medlem
Skriv på sånt samboavtal, så hon inte har rätt till några pengar för bostaden om ni gör slut. Sen bara fortsätta stå på dig med att hon ska betala hälften av era gemensamma kostnader. Mat o dylikt ska hon givetvis också behöva betala häften av!
Citera
2016-03-15, 16:59
Medlem
apelsinhimlens avatar
Tycker det är en självklarhet att hon ska betala halva hyran när hon får en "riktig" inkomst.

Hur tänker hennes far? Menar han verkligen att hon ska bo heltid hos dig utan att betala en spänn för det?
Citera
2016-03-15, 17:00
Medlem
Det finns många aspekter att ta hänsyn till så svaret är tyvärr inte så enkelt.

I en bostadsrätt betalar man en föreningsavgift, inte hyra. Föreningsavgiften är en kostnad som alla i huset delar på och går till underhåll av huset, bostadsföreningens eventuella lån osv.

Föreningsavgiften är i regel lägre än vad hyran hade varit om det i stället hade varit en hyresrätt för då är det någon annan som äger bostaden som ska ha betalt för att du får bo där.

Att dela på föreningsavgiften och räkningarna är det minsta man kan begära förutsatt att bägge två tjänar pengar.

Man kan tycka att man även borde dela på räntekostnaderna, för det är på grund av att man har lånat pengar och betalar ränta på dessa som man inte behöver betala någon hyra utan bara omkostnaderna för huset (föreningsavgiften). O andra sidan kanske bostaden ökar i värde och då är det den som äger den som tjänar på det.
Citera
2016-03-15, 17:02
Medlem
Hennes pappa menar att hon inte ska slösa pengar på boende när det finns tak över huvudet hemma hos dem. Han vill väl egentligen att denna hon ska bo hemma fortfarande, men har inget vettigt argument för varför.
Citera
2016-03-15, 17:03
Medlem
Jafan89s avatar
Bor hon där fast, så ska hon betala hälften av era kostnader, det inkluderar hyra, mat, el/vatten, bredband osv.

Hon borde göra det redan nu med hennes 5-8k kr, gör hon inte det så kan hon få hitta sitt eget ställa och betala allt själv, eller flytta hem så får hennes far betala allt för henne.

Om hon har ett problem med det här, så får du fråga dig själv: Vill du ha en person som anser dig som mindre värd och det bästa med dig är att du betalar för henne? Detta är solklart parasit beteende från hennes sida.
Citera
2016-03-15, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loopi
Skriv på sånt samboavtal, så hon inte har rätt till några pengar för bostaden om ni gör slut. Sen bara fortsätta stå på dig med att hon ska betala hälften av era gemensamma kostnader. Mat o dylikt ska hon givetvis också behöva betala häften av!

Varför skulle jag behöva göra ett samboavtal?
Hon har ju inte ens lagt 1:- i insättning i denna bostad, så helt orimligt att hon skulle få en enda krona om vi gjorde slut..
Citera
2016-03-15, 17:10
Medlem
Sambolagen gäller inte bostäder som införskaffades innan samboförhållandet påbörjades. Alltså har hon ingen rätt till en del av din lägenhet.
Citera
2016-03-15, 17:15
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikkarlsson
Varför skulle jag behöva göra ett samboavtal?
Hon har ju inte ens lagt 1:- i insättning i denna bostad, så helt orimligt att hon skulle få en enda krona om vi gjorde slut..

Det där är lurigare än vad man tror. Har ni varit sambo i ett visst antal år kan det vara så att hon har rätt till hälften till hälften.

Finns säkert någon i tråden som kan detta bättre än jag.

Hur som helst, hade inte låtit henne bo gratis om hon har inkomst och att ni bor tillsammans på heltid.
Citera
2016-03-15, 17:39
Medlem
Tycker ju spontant att hon borde betala lika % kostnad mot vad hon tjänar till "Er" gemensamma ekonomi - hon har ju faktiskt en inkomst. Skall det bara vara "leksaks" pengar och hon kan roa sig hur som helst för dem och sedan låta dig stå för hela kalaset ? Och köper ni gemensamma saker till Ert boende så är det ju självklart att hon skall vara med och bekosta även detta... Vad är annars poängen att vara sambo ?
Citera
2016-03-15, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Det där är lurigare än vad man tror. Har ni varit sambo i ett visst antal år kan det vara så att hon har rätt till hälften till hälften.

Finns säkert någon i tråden som kan detta bättre än jag.

Hur som helst, hade inte låtit henne bo gratis om hon har inkomst och att ni bor tillsammans på heltid.

Citat från en expert
"Sambon får inte alls äganderätt till din dotters bostad. Varken efter sex månader eller senare. Man kan inte ”bo till sig” äganderätt i sin sambos egendom. Har hen köpt bostadsrätten till sig själv tidigare och den var hennes egendom innan de flyttade samman så blir den även det i fortsättningen."
Citera
2016-03-15, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag blir uppriktigt sagt lite förvånad när jag läser hur vissa resonerar. Hos några låter det helt som en som om detta vore en ren affärsuppgörelse och om det inte passar så är det bara att kicka ut henne.

Tar man ett beslut på att flytta ihop med en partner så finns det väl förhoppningsvis lite känslor bakom det hela och jag förutsätter verkligen att partnerna kan prata med varandra innan de väljer att flytta ihop.

Gör ni detta så kan ni säkert resonera er fram till något som känns bra för båda.

Ett bra utgångsläge för ert resonerande kan vara att båda att ni lägger ihop alla boendekostnader (ev. amortering är ingen kostnad!) och sedan betalar procentuellt på dessa så mycket som ni har i inkomster respektive.

En annan lösning om det känns väldigt bra för er att ni delar på äganderätten. Då jag förutsätter att hon också ägde en bostadsrätt (bor i samma trappa) så borde hon ju fått pengar för sin lägenhet som finns på hennes bankkonto. Ger hon dig halva värdet på din bostad så äger ni ju häften var sen.

Visst är det så, men man ska inte heller vara allt för naiv.

Det finns en anledning bakom att 80-90% av våra tjejer tycker den viktigaste frågan att ställa först, i dejtingsammanhang, är vad killen har för jobb/utbildning och bakgrunden till varför det är så viktigt att få reda på har knappast med känslor att göra.

Fler än en tjej har plötsligt, bara något halvår efter att den egna utbildningen är helt klart, kommit på att dom inte har några "känslor" kvar och lämnar den som försörjt henne mellan 18-24.
Citera
2016-03-15, 17:56
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikkarlsson
Citat från en expert
"Sambon får inte alls äganderätt till din dotters bostad. Varken efter sex månader eller senare. Man kan inte ”bo till sig” äganderätt i sin sambos egendom. Har hen köpt bostadsrätten till sig själv tidigare och den var hennes egendom innan de flyttade samman så blir den även det i fortsättningen."

Ok, då fick vi klarhet i det. Hur som helst ska hon betala halva hyran, hade inte kommit på tanken att göra något annat om det handlade om mig själv.

Har hon "normal" i övrigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in