2016-03-14, 16:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
I princip håller jag med: det är "skrämselfaktorn" på marginalen, dvs den sedan senaste valet nya väljarbasen, som spelar en avgörande roll i hur stort felet i OU blir. Alla OI lär dock inte ha samma grad av "skrämselfaktor" så vissa drabbas hårdare än andra (bättre att fråga via webben än över telefon). Sen kan man ju delvis komma åt problemet genom anta att underrepresentationen hos nya väljare är lika stor som hos gamla (tror att flertalet OI inte gör sådana antaganden). Det löser förstås inte problemet helt ut om "skrämselfaktorn" är större bland nya väljare.

Personligen tror jag däremot inte på siffran 200 i den nya väljarbasen i ditt exempel, snarare strax under 100.
Här finns ju två motsatta faktorer. Dels är det ju allt fler som sympatiserat med SD en längre tid, som blir allt mindre nervösa att uppge sina sympatier. Men samtidigt har det ju tillkommit väldigt många nya efter valet, som kanske ännu inte vågar ta steget fullt ut & erkänna sina SD-sympatier.
Så helt lätt är det nog inte att kalkylera skämsfaktorn i dagsläget.
2016-03-14, 16:35
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nämns ordet "repatriering", eller motsvarande?

Citat:
VÄLKOMMEN TILL SD!

Bli en av oss - Du också!

Vi växer snabbare än någonsin och är på god väg att bli Sveriges största parti.

Vi Sverigedemokrater kommer från hela Sverige - Från såväl landsbygd som storstad. Vi är unga och gamla, arbetare och akademiker. Tillsammans utgör vi den folkrörelse som åter kommer att göra Sverige till ett tryggt land att leva och växa upp i.

Vi vill ha ett Sverige med en sjukvård och skola som vi kan vara stolta över. Ett Sverige som kan erbjuda våra äldre en värdig ålderdom. Ett Sverige som fungerar - Utan att vi tvingas belåna landet eller straffbeskatta vår befolkning. Vad vårt land behöver är engagerade politiker som bryr sig, och som är beredda att ta ansvar, på riktigt.

Var med och forma morgondagens Sverige - Bli aktiv i SD, du också!

Så lyder utskicket som fler bör ha nåtts av med dagens post
2016-03-14, 17:01
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

Mycket bra initiativ av SD - om alla hushåll omfattas!

Men betydligt flera och omfattande systematiska insatser krävs naturligtvis...
2016-03-14, 17:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Nej, jag menar förstås inte att SD-väljare går till MP. Förlåt att jag var otydlig.

Nja, skillnaden mellan SD och alliansen är ju att alliansen när som helst kan göra allvar av sitt snack. Med stöd av SD som nog går med på allt som minskar invandringens skadeverkningar.
Allahiansen snackar bara, de vill inte göra allvar av sitt snack, frågan är när deras väljare tröttnat på intet förpliktigande utspel av blårök?
SD kan sitta still i båten, kurvorna kommer snart vända upp igen.
2016-03-14, 17:53
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Sentio-förändringen verkar inte säkerställd på den vanliga signifikansnivån. Den ger dock fortfarande visst stöd för att nuvarande trend fortgår.

Det är dock viktigt att komma ihåg att frekventistisk analys egentligen inte säger särskilt mycket om det vi faktiskt är intresserade av.

Precis! Lite elakt skulle man kunna beskriva det såhär:

Frekventister: Vi låtsas att Sentio upprepar sina februari- och marsmätningar tusentals gånger. Sen definierar vi begreppet statistiskt säkerställd på ett sånt sätt att om väljarstödet i verkligheten är exakt samma i februari som mars så kommer vi trots det se en statistiskt säkerställd förändring 5% av gångerna. Men eftersom 5% ändå är "ganska osannolikt" är det nog säkert så att att väljarstödet faktiskt har ändrat sig om vi råkar observera en statistiskt säkerställd förändring. Inte alls rörigt va?

Bayesianer: Givet de två Sentiomätningarna vi faktiskt har tillgång till på riktigt, vad är sannolikheten att SD har minskat?

Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Det är inte otroligt att de försöker skapa ett slags skaminstrument för att försöka kompensera för den så kallade skämsfaktorn, hur detta kan gå till kan man spekulera kring.

OT: Ett litet exempel som visar att opinionsundersökningar inte är helt lätta att tolka. Vi har två kandidater i ett val, A och B. För att vinna krävs för att kandidaten erhåller majoriteten av rösterna. Vi tar ett stickprov på 300 personer där det kommer fram att 165 personer uppger att de ska rösta på A, vi uppskattar därmed A:s stöd till 55%.

Vidare erhåller vi följande statistiska underlag:

z-statistic 1.732.
P = 0.0833
95% konfidensintervall för väljarstöd (49.18%; 60.72%).

Vad är sannolikheten att A vinner valet?

Vi söker A:s väljarstöd, v, och har tillgång till en mätning, m, där 165 av 300 personer stödjer A. Bayes sats ger

P(v|m) = P(m|v) P(v) / P(m).

Om priorn P(v) konstant så

P(v|m) ~ v^165 * (1 - v)^135.

Normalisera för att få posteriorn och integrera sen upp mellan v = 0.5 och v = 1.

Svar: 95,82%?
2016-03-14, 18:04
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Här finns ju två motsatta faktorer. Dels är det ju allt fler som sympatiserat med SD en längre tid, som blir allt mindre nervösa att uppge sina sympatier. Men samtidigt har det ju tillkommit väldigt många nya efter valet, som kanske ännu inte vågar ta steget fullt ut & erkänna sina SD-sympatier.
Så helt lätt är det nog inte att kalkylera skämsfaktorn i dagsläget.

Grejen är att för de gamla väljarna så vet OI facit (12,86%). Om vi enligt valresultatet vet att vi borde ha med 100 gamla sverigedemokrater i vår undersökning men bara har 66, så får vi helt enkelt vikta upp dessa 66 med en faktor ca 1,5. Alternativt om de råkar vara 80 st så viktar vi upp med 1,25. Denna grupp kan vi, åtminstone i teorin, alltid kompensera för oavsett hur "skrämselfaktorn" ser ut (brasklapp här för minneseffekter osv). För "nyanlända" (som jag hatar detta ord, men här fick jag användning för det på ett positivt sätt) SD-sympatisörer funkar dock inte detta trick så det är primärt deras "skrämselfaktor" som är viktigt för felet.
2016-03-14, 18:13
Medlem
Citat:
Alldeles för lamt och menlöst (om det var allt). Tror ni M skulle skicka ut något liknande? SD sysslar fortfarande med propaganda på lekskolenivå - kan de inte bättre än så här kan de väl ta hjälp av proffs? Jag har haft tålamod med SD; men de har idag suttit i riksdagen försörjda på mina skattepengar i 6 år nu, det går inte att komma undan länge för att man är "nybörjare".
2016-03-14, 18:52
Medlem
Nån som vet hur OI's prickade invandringskritiska tyska partiet AfD i delstatsvalen? Eller snarare hur mkt dom underskattades...

3,2-6 PE underskattning såg jag nu. Stigmat är iofs kanske ännu värre där. Tyskar är å andra sidan inte lika fega som svensken..
Senast redigerad av Djimmie 2016-03-14 kl. 19:13.
2016-03-14, 19:11
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Alldeles för lamt och menlöst (om det var allt). Tror ni M skulle skicka ut något liknande?

SD sysslar fortfarande med propaganda på lekskolenivå - kan de inte bättre än så här kan de väl ta hjälp av proffs?

Jag har haft tålamod med SD; men de har idag suttit i riksdagen försörjda på mina skattepengar i 6 år nu, det går inte att komma undan länge för att man är "nybörjare".

Tyvärr förefaller inlägget vara 100% korrekt!

SD har förvisso tillräckliga ekonomiska resurser men tycks sakna tillräcklig förmåga...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2016-03-14 kl. 19:25.
2016-03-14, 19:30
Medlem
Citat:
Jag gillar inte den här trenden. Jag kan väl förstå att en del idioter går tillbaka till M, i tron att de ändrat sig trots att det bara visat sig vara snack. Men tillbaka till Löfven? Och framförallt till MP? Att SD går ner kan jag köpa då de är så väldigt passiva, men att regeringen vinner stöd är obegripligt.
Men om vi backar bandet lite så är ju SD en spelare endast för att sjuklövern fram till 2015 var en världsunik, kompakt, orubblig massinvandringskartell. Om det hade funnits grader i helvetet så är det tveksamt om SD hade kommit in i riksdagen 2010, men nu rådde det speciella läget att i Sverige fanns det bara ett alternativ (800 grader) i sju olika smaker: Skållad, förångad, hårdstekt, överkokt, sönderbränd, kremerad eller flamberad. Därför kom SD, det lilla stigmatiserade amatörpartiet, mot alla odds in i riksdagen, och när övriga svarade med ännu mer invandring skedde det omöjliga: partiet ökade till 13%. Då svarade man med ännu mer trotsighet, samtidigt som invandringspolitiken gick i full fart mot stupet, och när man nådde stupet och SD låg runt 25% inträffade ett paradigmskifte. För första gången detta årtusende fanns det andra än SD som erbjöd skärpt invandringspolitik. Ganska ordentligt skärpt dessutom. EU:s lägstanivå. Plus id-kontroller. Vi fick ner inflödet från 10.000 i veckan till 500.

Att SD då bara tappar ett par procent betyder inte att en himla massa väljare är naiva och har kort minne. Det betyder att en oväntat liten del av väljarna är såna. Över 20% stöttar fortfarande ett parti som inga vill samarbeta med. Det är inte dåligt alls. Och lyckas Löfven inte hålla gränsen i sommar så vet han var väljarna går.
2016-03-14, 19:35
Medlem
Citat:

Det känns som utskicket är 5 år gammalt eller så. Från tiden innan massinvandringens slutgiltiga crescendo. SD verkar sikta in sig på att enbart locka de som redan gillar SD. "Vi Sverigedemokrater kommer från hela Sverige - Från såväl landsbygd som storstad. Vi är unga och gamla, arbetare och akademiker. " Ett "alla är välkomna" som talar till de som är lite nyfikna redan och bara behöver ta sista steget för att engagera sig. Något som Scouterna eller frisbeegolf-föreningen skulle skriva.

Idag är ju situationen en helt annan. T o m sjuklövern erkänner problem med invandringen. Nyheterna är tvungna att allt mindre förtäckt avslöja övergrepp begångna av invandrare, en del riktigt vidriga saker. Nu senast PISA-resultaten förklaras med invandring och både S och M uttrycker idéer som för inte så länge sedan var SDs. Varför skickar SD då ut ett sådant trivselbrev?

SD kunde lyft fram allt elände som skett den senaste tiden så att även den mest insnöade, internetskygge pensionären blivit informerad. De kunde kört en "vad var det vi sa" och visat på hur rätt de haft. Istället väljer de att väldigt medvetet undvika att ens nämna invandringen. Det kunde ha varit bostadsrättsföreningen som bjöd in till årsmöte som det är skrivet.

Jag kanske har helt fel, men jag tror vi är inne i en fas då det går att elda på massorna. Motivera de redan frälsta och få fart på de som tvekar. Det finns oändliga mängder ammunition i form av våldtäkter, överfall, 45-åriga våldtäktsmän som säger sig vara 15. De har ett guldläge som vanligt men väljer att ursäkta sig och försöka passa in. Precis som vid debatterna i tv.

Finns det någon tanke bakom som jag är för dum för att förstå eller är SD ett gäng fegisar, lika drabbade av den svenska ryggradslösheten som alla andra? Att SD ligger på 20+ i OU är trots SDs insatts och på inget sätt deras förtjänst.
2016-03-14, 19:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det känns som utskicket är 5 år gammalt eller så. Från tiden innan massinvandringens slutgiltiga crescendo. SD verkar sikta in sig på att enbart locka de som redan gillar SD. "Vi Sverigedemokrater kommer från hela Sverige - Från såväl landsbygd som storstad. Vi är unga och gamla, arbetare och akademiker. " Ett "alla är välkomna" som talar till de som är lite nyfikna redan och bara behöver ta sista steget för att engagera sig. Något som Scouterna eller frisbeegolf-föreningen skulle skriva.

Idag är ju situationen en helt annan. T o m sjuklövern erkänner problem med invandringen. Nyheterna är tvungna att allt mindre förtäckt avslöja övergrepp begångna av invandrare, en del riktigt vidriga saker. Nu senast PISA-resultaten förklaras med invandring och både S och M uttrycker idéer som för inte så länge sedan var SDs. Varför skickar SD då ut ett sådant trivselbrev?

SD kunde lyft fram allt elände som skett den senaste tiden så att även den mest insnöade, internetskygge pensionären blivit informerad. De kunde kört en "vad var det vi sa" och visat på hur rätt de haft. Istället väljer de att väldigt medvetet undvika att ens nämna invandringen. Det kunde ha varit bostadsrättsföreningen som bjöd in till årsmöte som det är skrivet.

Jag kanske har helt fel, men jag tror vi är inne i en fas då det går att elda på massorna. Motivera de redan frälsta och få fart på de som tvekar. Det finns oändliga mängder ammunition i form av våldtäkter, överfall, 45-åriga våldtäktsmän som säger sig vara 15. De har ett guldläge som vanligt men väljer att ursäkta sig och försöka passa in. Precis som vid debatterna i tv.

Finns det någon tanke bakom som jag är för dum för att förstå eller är SD ett gäng fegisar, lika drabbade av den svenska ryggradslösheten som alla andra? Att SD ligger på 20+ i OU är trots SDs insatts och på inget sätt deras förtjänst.

Tror du att SD skulle vinna många väljare på att skärpa sin nationella, invandringskritiska profil YTTERLIGARE?

Har inte detta prövats i närtid, och det partiet fick lägga ner?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in