2016-03-13, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det måste påpekas:

Om SD minskar och MP ökar betyder det inte att det finns en rörelse däremellan.

Sympatirörelserna är naturligtvis intressanta, men hur sympatiströmmen rör sig kräver helt andra undersökningar än den (i sammanhanget) enkla "vad tycker du just nu"-frågan.

Sedan torde ju kommentarer av typen "det är ju bara snack" inte så fruktbara. Noga taget handlar ju även SD i så fall om snack, eftersom man inte kunnat göra något konkret. Det som är intressant är ju i så fall hur flykting & invandringsfrågan förskjuts, i riktning mot en strängare syn. Den frågan delas av tre (jämn)stora partier, men frågan är ju också om den delas på samma sätt av alla deras väljare?

Nej, jag menar förstås inte att SD-väljare går till MP. Förlåt att jag var otydlig.

Nja, skillnaden mellan SD och alliansen är ju att alliansen när som helst kan göra allvar av sitt snack. Med stöd av SD som nog går med på allt som minskar invandringens skadeverkningar.
2016-03-13, 18:57
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Brus, SD är fortfarande störst.
undersökning efter undersökning hos Sentio är SD störst.
Sd växer på ett sinnessjukt sätt historiskt sett ,så dom är definitivt svårmätta, så är inte så mycket att fästa sig vid i nuläget.

Även om statistiskt brus föreligger och SD är störst, borde ändå SD definitivt lägga mer krut på kvalificerad opinionsbildning, så att den blir mer synlig och verkningsfull för valmanskåren!

Visserligen är verkligheten fortfarande den främsta opinionsbildaren för SD...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2016-03-13 kl. 19:06.
2016-03-13, 19:00
Medlem
Vadaadaas avatar
Svarade på en ny mycket märklig YouGov VOU idag…

Efter det jag sanningsenligt svarat att jag röstade på SD 2014 och ämnar göra detsamma vid nästa val, avslutades undersökningen med en intim-fråga…

När hade du sex första gången?

Jag vägrade svara…

Förra gången fick man svara på huruvida man fes inför andra; nu handlade om när man hade sex för första gången.

Vad håller YouGov på med egentligen?
Är det bara folk som säger att de avser rösta på SD som får dessa vulgära frågor?
2016-03-13, 19:27
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Jag gillar inte den här trenden. Jag kan väl förstå att en del idioter går tillbaka till M, i tron att de ändrat sig trots att det bara visat sig vara snack. Men tillbaka till Löfven? Och framförallt till MP? Att SD går ner kan jag köpa då de är så väldigt passiva, men att regeringen vinner stöd är obegripligt.

Fortsatt största parti och 24% i valresultat vore fantastiskt. Vem kunde tro det för några år sedan? Förr eller senare ju längre vansinnet fortsätter, ja. Men det har gått snabbare på slutet än man kunnat tro. Det fortsätter inte i evigheter så ett litet bakslag får man ta. Det är upp till oss alla att prata med folk, skapa debatt, skriva om saker som händer runt Sverigedemokraterna. Vi ska vara en folkrörelse, då är det även vi själva som ska visa upp partiet och föra ut det i ljuset för massorna
2016-03-13, 19:34
Medlem
8711s avatar
Alla människor som inte är fullständiga idioter vet att S och M helt saknar trovärdighet i invandringsfrågan. Det är ju dom som är skyldiga till massinvandringen och alla dess konsekvenser, som är så fruktansvärda för många människor att det är ett under att inte fler motaktioner tvingats fram i form av protester och konfrontation mot ansvariga politiker.

Båda partierna säger själva att dom egentligen är för en enorm massinvandring och helst ännu mer. Båda partierna förnekar totalt verkligheten med kriminaliteten som medföljer i massinvandringens fotspår. Båda partierna är helt ovetande om och förnekar rasismen mot svenskarna och vita, som är mycket utbredd idag i förorterna.

Nej, ingen vettig människa skulle lämna Sverigedemokraterna för dessa skitpartier. SD har dom trognaste väljarna med stor överlägsenhet. I mätningar kan man se att SD:s väljare till 90% och över fortsätter rösta på partiet i val efter val. Finns det enstaka personer som inte fattar bättre så är det inga vi ska ha i vårt parti! Se dom som löss i fanan som vi skakar ur inför framtiden
2016-03-13, 19:40
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
PM2 för SD uppdaterad med dagens Sentio. Mätningen var helt i linje med vad modellen förväntade sig på förhand, och är ytterligare en i raden av mätningar som visar att SD sjunker just nu.
2016-03-13, 19:43
Medlem
Nyheterna från Tyskland borde vara uppmuntrande för SD och 24% är fortfarande inte illa. Men sossarna hinner nog före att ta åt sig äran och implementera en ny politik i ren byxångest att förlora jobben.. Och M hamnar nog riktigt på efterkälken (även om de fortfarande ökade i Sentio), de hade sin chans att visa ledarskap i våras/höstas genom att fälla regeringen, men icke.. Tror ni sossarna kommer att visa samma tålamod tillbaka? Så klart inte. Vilka losers (de kommer att visa sig vara).

Men det finns glädjande nog ännu värre losers:
Citat:
För småpartierna noteras att Centerpartiet backar något och skulle nå 5,3 procent om det vore val i dag. Än värre ser det ut för Jan Björklunds påstådda liberala parti, där balanserar stödet farligt nära spärren om fyra procent med ett stöd om endast 4,2 procent.

En annan detalj som kan noteras är att Kristdemokraterna och Feministiskt initiativ är lika stora i mätningen från mars månad. Bägge partier når 3,3 procent stöd av väljarkåren.

http://nyheteridag.se/moderaterna-okar-tredje-manaden-i-rad-maste-fortsatta-bygga-trovardighet-i-migrationsfragan/
Senast redigerad av Fnysington 2016-03-13 kl. 19:48.
2016-03-13, 21:09
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Sentio Mars. SD -1,5http://nyheteridag.se/moderaterna-okar-tredje-manaden-i-rad-maste-fortsatta-bygga-trovardighet-i-migrationsfragan/

Skrämmande siffror. Det var väntat att några lättlurade M väljare skulle larva tillbaka till moderpartiet när rätt lögner presenterats, men att regeringen och MP ökar är ofattbart. SD håller för övrigt en alldeles för låg profil och behöver bli mer offensiva. Repatriering är ordet gör dagen om de vill fortsätta resan uppåt. Resten kommer kaosblattarna fixa på egen hand under tiden fram till valet.
2016-03-13, 22:05
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Jag har tänkt en hel del på opinionsundersökningar och deras tradition att alltid underskatta SD till varje nytt val. Jag har ett resonemang här under så häng med.

Om vi utgår ifrån att SD:s väljarbas från valet 2014 motsvarar 100 personer, för att göra det så enkelt som möjligt. Av dessa 100 personer så vågade 66% att uppge helt öppet att dom är Sverigedemokrater i opinionsundersökningar.

Ponera att det blir nyval imorgon. Den gamla SD-väljarbasen på 100 personer är bestående och alla dessa röstar på SD igen i nyvalet imorgon. Det visar sig även att 80% av dessa numera vågar att uppge att dom röstar på SD i opinionsundersökningar. "Skrämselfaktorn" har minskat hos denna väljarbas.

Nu kommer dock det intressanta i kråksången. Mellan valet 2014 och till nyvalet imorgon 2016 så har en ny väljarbas på 200 personer bestämt sig för att rösta på SD imorgon. I den nya väljarbasen så uppger bara 50% i opinionsundersökningar att dom ska rösta på SD. Hos den nya väljarbasen så är "skrämselfaktorn" påtaglig och avsevärt större än vad den är hos den gamla väljarbasen både vid 2014 och vid nyvalet 2016.

Nu då till pudelns kärna. Scenario't som jag målar upp ovan är ingen effekt som opinionsundersökningarna lägger någon vikt i va? Med andra ord så skulle även Sentio och YouGov kunna underskatta SD numera.

Hur ser du på mitt resonemang Franzlist? Jag vet att du jobbar med statistik men känns det inte ganska trovärdigt att "skrämselfaktorn" bör ha ökat när man nått helt nya väljargrupper som är rädda för att bli stigmatiserade i samhället? Det är ju precis detta som har hänt i val efter val när man utgått ifrån det senaste valet och viktat sina resultat därefter i respektive opinionsundersökningar.

Jag tror faktiskt att SD redan har sprängt 30% med råge, men den nya väljarbasen är extremt hemlighetsfulla vilket gör att opinionsundersökningarna åter igen underskattar SD och missar denna ökande effekt av skrämselfaktor.
Senast redigerad av BorkaOdalman 2016-03-13 kl. 22:13.
2016-03-13, 22:16
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Vad håller YouGov på med egentligen?
Är det bara folk som säger att de avser rösta på SD som får dessa vulgära frågor?
Det är inte otroligt att de försöker skapa ett slags skaminstrument för att försöka kompensera för den så kallade skämsfaktorn, hur detta kan gå till kan man spekulera kring.

OT: Ett litet exempel som visar att opinionsundersökningar inte är helt lätta att tolka. Vi har två kandidater i ett val, A och B. För att vinna krävs för att kandidaten erhåller majoriteten av rösterna. Vi tar ett stickprov på 300 personer där det kommer fram att 165 personer uppger att de ska rösta på A, vi uppskattar därmed A:s stöd till 55%.

Vidare erhåller vi följande statistiska underlag:

z-statistic 1.732.
P = 0.0833
95% konfidensintervall för väljarstöd (49.18%; 60.72%).

Vad är sannolikheten att A vinner valet?
Senast redigerad av VonFanderblad 2016-03-13 kl. 22:47.
2016-03-13, 22:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Jag har tänkt en hel del på opinionsundersökningar och deras tradition att alltid underskatta SD till varje nytt val. Jag har ett resonemang här under så häng med.

Om vi utgår ifrån att SD:s väljarbas från valet 2014 motsvarar 100 personer, för att göra det så enkelt som möjligt. Av dessa 100 personer så vågade 66% att uppge helt öppet att dom är Sverigedemokrater i opinionsundersökningar.

Ponera att det blir nyval imorgon. Den gamla SD-väljarbasen på 100 personer är bestående och alla dessa röstar på SD igen i nyvalet imorgon. Det visar sig även att 80% av dessa numera vågar att uppge att dom röstar på SD i opinionsundersökningar. "Skrämselfaktorn" har minskat hos denna väljarbas.

Nu kommer dock det intressanta i kråksången. Mellan valet 2014 och till nyvalet imorgon 2016 så har en ny väljarbas på 200 personer bestämt sig för att rösta på SD imorgon. I den nya väljarbasen så uppger bara 50% i opinionsundersökningar att dom ska rösta på SD. Hos den nya väljarbasen så är "skrämselfaktorn" påtaglig och avsevärt större än vad den är hos den gamla väljarbasen både vid 2014 och vid nyvalet 2016.

Nu då till pudelns kärna. Scenario't som jag målar upp ovan är ingen effekt som opinionsundersökningarna lägger någon vikt i va? Med andra ord så skulle även Sentio och YouGov kunna underskatta SD numera.

Hur ser du på mitt resonemang Franzlist? Jag vet att du jobbar med statistik men känns det inte ganska trovärdigt att "skrämselfaktorn" bör ha ökat när man nått helt nya väljargrupper som är rädda för att bli stigmatiserade i samhället? Det är ju precis detta som har hänt i val efter val när man utgått ifrån det senaste valet och viktat sina resultat därefter i respektive opinionsundersökningar.

Jag tror faktiskt att SD redan har sprängt 30% med råge, men den nya väljarbasen är extremt hemlighetsfulla vilket gör att opinionsundersökningarna åter igen underskattar SD och missar denna ökande effekt av skrämselfaktor.

En litet enklare förklaringsmodell torde vara de två stora partiernas ändrade syn på invandringens förträfflighet.
2016-03-13, 22:57
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman

Men för att återkoppla om det jag skrev. Man måste nog göra en opinionsundersökning som avser "väljaridentitet" för att se om det finns fler idag som benämner sig som konservativa och nationalister. Demoskop gjorde en sån här väljarkoll och kom fram till att ca 19% av väljarna va nationalister eller konservativa i Maj 2013. Då va SD:s väljarstöd 9.9% i Demoskop samma månad. Jag misstänker att denna skara människor har ökat något enormt de senaste 3 åren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in