2016-03-11, 13:19
Medlem
Dreamstates avatar
Jag svarade på SIFOs frågor om partisympatier och förtroende för de olika politiska partierna igår eftermiddag.
Killen suckade i luren när jag sa att jag skulle rösta SD om det var val idag lol.
2016-03-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune

Däremot kan de förstås förlora väljare om de blir för radikala, men inget tyder på att något sådant skulle vara aktuellt.
Så kan det vara, här får man nog skilja på kortvariga effekter samt en eventuell långsiktig effekt. Min ståndpunkt är ganska enkel, var inte taktisk utan berätta vad som krävs för att få Sverige i ordning igen. Vad är målet med (SDs) politiken? Kommer det krävas repatriering och indragna medborgarskap för att nå målet ska man beskriva detta. Sansat, logiskt och konkret. Inte något som man kanske gör om man någon gång hamnar i majoritet för att slippa ta striden nu. Se på Orban som en förebild, en fantastisk retoriker och även tänkare som inte har alltid haft egen majoritet i sitt eget parlament. Han lönades till slut med egen majoritet, då han faktiskt mycket konkret kunde visa på hur han och hans parti skulle göra för att rädda Ungern. I detta arbete var han och hans parti ju heller inte rädd för att uttrycka för vissa obekväma sanningar, något som gjordes på ett mycket tuffare och smartare sätt än vad SD har gjort här i Sverige. Och Orban har dock kunnat göra detta utan att på något sätt framstå som fanatisk och inskränkt. Spotta i nävarna, SD.
2016-03-11, 15:48
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Jag svarade på SIFOs frågor om partisympatier och förtroende för de olika politiska partierna igår eftermiddag.
Killen suckade i luren när jag sa att jag skulle rösta SD om det var val idag lol.

Det där är ju oerhört intressant! Kunde du utläsa/gissa mer av vad suckandet orsak? Att han äcklades av att tvingas prata med en "rasist" eller att han bara fått SD-svar i luren under dagen och att det gav dem så skev rådata att hela undersökningen var "oanvändbar"?
2016-03-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Frågan är ju i så fall vad som mest gynnar opinionsbildningen (eller, snarare, hur man ökar gruppen sympatisörer). Skall man radikalisera sig (då söker man efter fler följare på den rabiata främlingshatarsidan av korridoren) eller skall man försöka bredda på den sidan där det finns invandringskritiska röstberättigade som av olika anledningar (en del relevanta!) anser att SD är omöjliga att sympatisera med, i alla fall för närvarande. Vill man skapa (eller medverkar till) en realistisk integrationspolitik? Kan det ge fler anhängare?

Litet förenklat; är det viktigare för SD att påverka realpolitiken, eller är det viktigast att växa?

Här har ju SD problem de inte haft om de lyssnat på mig istället för Mattias Karlsson. Då hade det nu varit skördetid med en politik som vilar på en bergsfast grund av demokrati, folkrätt och anständighet.

Demokrati är ett heligt begrepp som ingen vågar angripa direkt. Så har inte alltid varit fallet - när parlamentariska folkstyren infördes för drygt hundra år sedan och längre tillbaka, användes ordet demokrati av många som ett skällsord med exakt samma betydelse som idag populism.

De maktägande eliterna - både till höger och vänster - såg - liksom idag - demokrati som pöbelvälde. Massorna ansågs inte begripa att rösta rätt, utan att fostras och läxas upp. Det var alltså som sig bör att makten gick uppifrån-ned, inte nedifrån-upp. Precis som idag.

Jag hade använt populist som en hederstitel och hade hela tiden insisterat på att folket-demos-populus ska bestämma över sina politiska representanter, inte representanterna eller media som ska diktera folkets villkor.

Folkrätt. Det lilla svenska folket är ett folk som alla andra. All folkrätt till Sverige tillkommer oss, inga särskilda skyldigheter. Definitionen av vad och vem som är svensk, är likaså alla folks rätt till självidentifikation och tolkningsföreträde. Antingen är rätt till kultur och etnicitet alla folks, eller ingets. Antingen är det anständigt att sätta citat kring judar, palestinier, kurder eller samer - eller så är det förkastligt att utsätta svensken för samma relativisering.

Att hävda denna folkrätt är alltså inte rasism eller "radikalt", däremot att ifrågasätta, förneka eller kringskära den.

Anständighet. Att demonisera och avmänskliggöra sina politiska motståndare är föraktligt. Att reducera människor till epitet och ta sig rätten att lägga egna motiv bakom andras ord och handlingar är tölpaktighet som ska kallas för tölpaktighet.

Att kalla någon fascist är ingen liten sak, att kallas fascist är inte något ofarligt. Kommunismens många tiotals miljoner offer hade nästan alla en sak gemensam - de kallades fascister innan de mördades eller svalt ihjäl.

Henrik Arnstad har sällskap av Stalin, Maos kulturrevolutionärer och Röda Brigaderna när han utslungar fascistanklagelser mot människor som inte själva kallar sig fascister - en tolkningsfråga som visade sig vara allt annat än akademisk.

"Fascister" hotas, misshandlas och dödas, visar erfarenheten. Idag är det ingen anständig person i Holland som kallar Pim Fortuyn fascist, men innan han mördades gjorde samme socialdemokratiska partiledare det, som sedan fick gå på hans begravning.

Demokrati, folkrätt, anständighet - allt hade varit mäktiga argument i SD:s sak idag. Det folkliga missnöjet hade också varit en helig mission mot ett folkföraktande, hatiskt och grundligt komprometterat maktparadigm.

Istället har SD i alla dessa frågor gjort sig själva omöjliga. Hur anklaga en hånflinande LO-bas för det odemokratiska i att utesluta SD-medlemmar när denne snabbt replikerade med SDU:s uteslutning?

Hur skambelägga Lövfen för hans uppviglande fascistanklagelser, som kunde kostat Åkesson livet om den hysteriska "antifascistiska" tårtkvinnan använt sina kriminella kontakter att skaffa en pistol - när man själv smutsar ned svenska ungdomar med samma farliga epitet?

Hur försvara den våldtagna "svennehoran" och misshandlade "svennejäveln" när den egna doktrinen dikterar att deras etnicitet saknar relevans, om den ens existerar? Hur hävda svenska ungdomars rätt till Sverige, när svenskheten är en "kulturell entitet", öppen för alla enligt kriterier som alltid måste bli godtyckliga.

Felet är inte att SD är nationalister eller populister, utan att de inte är det. De är en platt spegelbild av etablissemanget de vill bli en del av. Just genom att vara "smarta" och friktionsfritt hala, kommer deras realpolitiska inflytande minimeras, inte tvärtom.
2016-03-11, 17:11
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det där är ju oerhört intressant! Kunde du utläsa/gissa mer av vad suckandet orsak? Att han äcklades av att tvingas prata med en "rasist" eller att han bara fått SD-svar i luren under dagen och att det gav dem så skev rådata att hela undersökningen var "oanvändbar"?

Usch, det är ju en närmast omöjlig bedömning för mig att göra.

Jag kan tänka mig att mitt svar kanske inte var det han helst skulle höra, så jag fick åtnjuta en djup suck sekunden efter jag gav mitt svar (den enda sucken i ett 5+ minuter samtal).

Men frågorna var bundna till flyktingkrisen, en fråga specifikt handlade om ifall man ville ha lagar för mindre, samma som nuvarande eller fler flyktingar till Sverige.
Så jag kan ju säga att intervjun täckte allt från min inkomst, hur min hemsituation ser ut, och just hur jag tänkte om invandringen, så intervjuns resultat ser jag verkligen fram emot.

Kändes som att de lika mycket undersökte vilka typer av personer som stödjer partierna som hur folk prioriterar sin politik.
2016-03-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Bara att anställda hos ett opinionsundersökningsinstitut som anses vara "seriöst" suckar efter hur folk de ringer upp svarar är ju under all kritik. Det är verkligen dagisnivå.
2016-03-11, 20:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Usch, det är ju en närmast omöjlig bedömning för mig att göra.

Jag kan tänka mig att mitt svar kanske inte var det han helst skulle höra, så jag fick åtnjuta en djup suck sekunden efter jag gav mitt svar (den enda sucken i ett 5+ minuter samtal).

Men frågorna var bundna till flyktingkrisen, en fråga specifikt handlade om ifall man ville ha lagar för mindre, samma som nuvarande eller fler flyktingar till Sverige.
Så jag kan ju säga att intervjun täckte allt från min inkomst, hur min hemsituation ser ut, och just hur jag tänkte om invandringen, så intervjuns resultat ser jag verkligen fram emot.

Kändes som att de lika mycket undersökte vilka typer av personer som stödjer partierna som hur folk prioriterar sin politik.

Jag förstår. En enda suck efter du uppgett SD under en femminuters-OU är ingen liten sak i det polariserade samhälle vi lever i idag.

Det ska bli intressant att se resultatet även om jag inte fäster så stor vikt vid SIFO som träffsäkra avseende SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Bara att anställda hos ett opinionsundersökningsinstitut som anses vara "seriöst" suckar efter hur folk de ringer upp svarar är ju under all kritik. Det är verkligen dagisnivå.

Sucka, smacka eller konstpauser vid icke-PK svar säger en hel del om intervjuaren och färgar så klart även OI, precis som vilket annat företag som helst.
2016-03-12, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Så kan det vara, här får man nog skilja på kortvariga effekter samt en eventuell långsiktig effekt. Min ståndpunkt är ganska enkel, var inte taktisk utan berätta vad som krävs för att få Sverige i ordning igen. Vad är målet med (SDs) politiken? Kommer det krävas repatriering och indragna medborgarskap för att nå målet ska man beskriva detta. Sansat, logiskt och konkret. Inte något som man kanske gör om man någon gång hamnar i majoritet för att slippa ta striden nu. Se på Orban som en förebild, en fantastisk retoriker och även tänkare som inte har alltid haft egen majoritet i sitt eget parlament. Han lönades till slut med egen majoritet, då han faktiskt mycket konkret kunde visa på hur han och hans parti skulle göra för att rädda Ungern. I detta arbete var han och hans parti ju heller inte rädd för att uttrycka för vissa obekväma sanningar, något som gjordes på ett mycket tuffare och smartare sätt än vad SD har gjort här i Sverige. Och Orban har dock kunnat göra detta utan att på något sätt framstå som fanatisk och inskränkt. Spotta i nävarna, SD.

Jag jag håller med om att SD har varit för mesiga. Och med "radikalare" menar jag rejält radikala saker som att dra in medborgarskap för vanliga men kostsamma invandrare. Mindre än så tror jag inte kan ses som radikalt med tanke på allt hat som SD ändå får utstå. Det ska till mycket innan det spelar någon negativ roll.
2016-03-12, 01:47
Medlem
Cornholio.s avatar
Att folk fortfarande tror på dessa manipulerade undersökningar... Det är endast en lek med siffror! Personligen tror jag att SD kommer gå ner i kommande ''undersökningar'' och sedan långsamt gå upp 1-2% utspritt fram tills valet för att sedan chockera alla och sedan kommer vi få höra en massa experter i tv som förklarar vad som gick fel.
2016-03-12, 10:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Det är studenter och annat löst folk som sköter intervjuerna.
2016-03-12, 10:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Frågan är ju i så fall vad som mest gynnar opinionsbildningen (eller, snarare, hur man ökar gruppen sympatisörer). Skall man radikalisera sig (då söker man efter fler följare på den rabiata främlingshatarsidan av korridoren) eller skall man försöka bredda på den sidan där det finns invandringskritiska röstberättigade som av olika anledningar (en del relevanta!) anser att SD är omöjliga att sympatisera med, i alla fall för närvarande. Vill man skapa (eller medverkar till) en realistisk integrationspolitik? Kan det ge fler anhängare?

Litet förenklat; är det viktigare för SD att påverka realpolitiken, eller är det viktigast att växa?
SD påverkar " realpolitiken" S genomför mycket av det SD krävde redan 2010, moderaterna snackar bara men de låter som SD gjorde före 2014 års val.
SD har haft en stor påverkan på både politik och media.
Göran Persson hade aldrig kommit ut som dödsknarkarnazist utan SD's påverkan på politik och mediaklimatet.
Senast redigerad av Sonnenwende 2016-03-12 kl. 10:30.
2016-03-12, 10:44
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Att folk fortfarande tror på dessa manipulerade undersökningar... Det är endast en lek med siffror! Personligen tror jag att SD kommer gå ner i kommande ''undersökningar'' och sedan långsamt gå upp 1-2% utspritt fram tills valet för att sedan chockera alla och sedan kommer vi få höra en massa experter i tv som förklarar vad som gick fel.

Men det är ändå mer än märkligt att den inkompetenta Grobianen tillåts sitta kvar...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in