Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-24, 20:33
  #3877
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golonkan
Jag har lite planer på att söka jobb på big4:s transaction advisory/advisory-avdelningar när jag är klar med min master. Är det någon som har koll på vad ingångslönen ligger på på dessa avdelningar för nyutexade generellt?

Generellt sett strax över 30k. Mellan 31-34k beroende på avdelning, firma osv.
Citera
2016-02-25, 15:04
  #3878
Medlem
Är det någon här som läst en MSc på CBS? Vad tycker ni om skolan? Jag sitter och funderar på EBA med inriktning mot strategi och ledarskap då jag inte tror att jag kommer komma in på HHS-mastern.

Hur svårt är det att komma in? Sitter på ett GPA på ca 3.5/5 från HHS-kandidaten, och skulle gissa att jag kan göra rätt bra ifrån mig på ett GMAT.
Citera
2016-02-25, 17:28
  #3879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Är det någon här som läst en MSc på CBS? Vad tycker ni om skolan? Jag sitter och funderar på EBA med inriktning mot strategi och ledarskap då jag inte tror att jag kommer komma in på HHS-mastern.

Hur svårt är det att komma in? Sitter på ett GPA på ca 3.5/5 från HHS-kandidaten, och skulle gissa att jag kan göra rätt bra ifrån mig på ett GMAT.
Relativt lätt att komma in enligt vad jag hört från vänners vänner som läser på CBS. Finns någon tråd här på flashback som behandlar skillnaden mellan CBS och HHS och enligt den så tar CBS in mer än dubbelt så många som HHS.
Citera
2016-03-10, 22:01
  #3880
Medlem
tjena. Har hyffsad bra koll på vad en civilekonom är, men vet inte exakt vad man kan jobba med. Är det någon som kan säga några vanliga jobb för en civilekonom?
Citera
2016-03-10, 22:51
  #3881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitsab123
tjena. Har hyffsad bra koll på vad en civilekonom är, men vet inte exakt vad man kan jobba med. Är det någon som kan säga några vanliga jobb för en civilekonom?


Finns ju ofantligt många jobb, man kan ju inrikta sig på antingen företagsekonomi eller nationalekonomi.
Vanligaste jobben är väl revisor, konsult, marknadsförare, controller,HR, säljare av nåt slag, aktiemäklare, analytiker osv oerhört brett.
Citera
2016-03-12, 22:55
  #3882
Medlem
Malicieuxs avatar
Tjena! (Den här frågan kanske har ställts tidiagre men hittar den i vilket fall inte.)
Jag läser mitt sista år på teknikprogrammet och funderar på att läsa vidare till civilekonom.

Hur höga är antagningspoängen? Det kanske varierar lite från skola till skola men ligger meritvärdet någonstans runt 18- 21?
Citera
2016-03-12, 23:20
  #3883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malicieux
Tjena! (Den här frågan kanske har ställts tidiagre men hittar den i vilket fall inte.)
Jag läser mitt sista år på teknikprogrammet och funderar på att läsa vidare till civilekonom.

Hur höga är antagningspoängen? Det kanske varierar lite från skola till skola men ligger meritvärdet någonstans runt 18- 21?
statistik.uhr.se
Citera
2016-03-16, 21:45
  #3884
Medlem
Måste bara dubbelkolla, har googlat men har ändå inte greppat det 100% så skulle uppskatta någon annans kunskap.

Filosofie kandidatexamen med huvudområdet företagsekonomi

Ekonomie kandidatexamen med huvudområdet nationalekonomi

Ekonomie kandidatexamen med huvudområdet företagsekonomi

Har någon av dessa tre program i tanken inför den här ansökningen, är dock osäker på filosofie kandidaten. Vad innebär exakt en filosofiekandidat? Beskrivningarna skiljer sig inte direkt mycket mellan just filosofie kandidaten och de andra två. (Förutom inriktningarna då.)
Citera
2016-03-16, 22:43
  #3885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskdude
Måste bara dubbelkolla, har googlat men har ändå inte greppat det 100% så skulle uppskatta någon annans kunskap.

Filosofie kandidatexamen med huvudområdet företagsekonomi

Ekonomie kandidatexamen med huvudområdet nationalekonomi

Ekonomie kandidatexamen med huvudområdet företagsekonomi

Har någon av dessa tre program i tanken inför den här ansökningen, är dock osäker på filosofie kandidaten. Vad innebär exakt en filosofiekandidat? Beskrivningarna skiljer sig inte direkt mycket mellan just filosofie kandidaten och de andra två. (Förutom inriktningarna då.)

Filosofie: 90 HP i företagsekonomi och resterande 90 HP valfritt.

Ekonomie: 90 HP i FEK/NEK, minst 30 HP i FEK/NEK beroende på vilken av dem du väljer som huvudämne och ofta krävs 15 HP i statistik också. Vilken skola gäller det?
Citera
2016-03-16, 23:11
  #3886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Filosofie: 90 HP i företagsekonomi och resterande 90 HP valfritt.

Ekonomie: 90 HP i FEK/NEK, minst 30 HP i FEK/NEK beroende på vilken av dem du väljer som huvudämne och ofta krävs 15 HP i statistik också. Vilken skola gäller det?
Ah, alright. Med andra ord kan man anpassa filosofiekandidaten lite mer efter sina egna val/intressen?

Jönköping.

http://ju.se/en/study-at-ju/our-prog...anagement.html

http://ju.se/en/study-at-ju/our-prog...economics.html

http://ju.se/en/study-at-ju/our-prog...anagement.html
Citera
2016-03-16, 23:55
  #3887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskdude
Ah, alright. Med andra ord kan man anpassa filosofiekandidaten lite mer efter sina egna val/intressen?

Jönköping.

http://ju.se/en/study-at-ju/our-prog...anagement.html

http://ju.se/en/study-at-ju/our-prog...economics.html

http://ju.se/en/study-at-ju/our-prog...anagement.html

Nja, tror inte valfriheten är så stor i just de programmen du länkar. Snarare är det så att utbildningen som leder till en fil. kand (marketing management) endast läser 7,5 HP nationalekonomi medan de två andra utbildningarna har minst 30 HP i både NEK och FEK i utbildningsplanen. Därmed kan sistnämnda avlägga en ek. kand.

Annars är upplägget på programmen väldigt basic med en termin valfritt/utbytestermin. Stirra dig inte blind på examensbenämningar, knappast avgörande i framtiden huruvida du har en filosofie eller ekonomie kandidatexamen. När du söker jobb tas annat i beaktande såsom betyg och arbetserfarenhet.
Citera
2016-03-17, 00:17
  #3888
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Nja, tror inte valfriheten är så stor i just de programmen du länkar. Snarare är det så att utbildningen som leder till en fil. kand (marketing management) endast läser 7,5 HP nationalekonomi medan de två andra utbildningarna har minst 30 HP i både NEK och FEK i utbildningsplanen. Därmed kan sistnämnda avlägga en ek. kand.

Annars är upplägget på programmen väldigt basic med en termin valfritt/utbytestermin. Stirra dig inte blind på examensbenämningar, knappast avgörande i framtiden huruvida du har en filosofie eller ekonomie kandidatexamen. När du söker jobb tas annat i beaktande såsom betyg och arbetserfarenhet.
Tack för input! Anledningen till att jag sneglat liite mer på marketing är väl för att få något mindre matematik & mer marknadsföring. Dels pga halvkassa kunskaper i lite svårare matematik och intresset i marknadsföring då. Men jag söker väl alla 3 och ser hur det går. Tack återigen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback