Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-10-10, 04:47
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonaSvisa
Jepp!
Har käkat D-vitamin under 2 år nu. Under sommaren tar jag ungefär 1 tablett 5000 ie från fitness...
kostar typ 100-130 för 100 piller.

Effekten på mig är uppenbar genom att jag slipper höst och vår-depression överhuvudtaget vilket jag alltid fått tidigare fast jag testat olika metoder.

Ja, D-vitamin fungerar uppenbart på mig och ger mig ett klart bättre liv. Om det fungerar på dig vet inte jag.
Okej då är vi två! Vetenskapen är egentligen helt jävla awesome. Nu kan vi som bor på den norra delen av klottet må som människskor hela året om.

Du som käkat så länge har du några bieffekter på hjärtat? Här är en artikel som förklarar varför man måste ta vitamin k2 tillsamans med vitamin D: http://articles.mercola.com/sites/ar...itamin-k2.aspx
Citera
2015-10-10, 05:02
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Hade stora problem med min hud under vintrarna men upptäckte vid en resa till solen hur allt blev bättre. Jag läste på lite och köpte 5000 IU-tabs på Ebay som jag tog varje dag fram till senvåren. Det tog bara några veckor så var sprickorna hela igen. Det har förändrat mitt liv.

För någon månad sedan började problemen komma igen så jag köpte mer D3 och problemen är borta igen. Brukar ta varje dag men hoppar medvetet över någon dag eller två i veckan utan problem. En lägre dos fungerar säkert.
Citera
2016-03-01, 09:42
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Hon har fel.
http://www.nafwa.org/vitamind.php

Nja, sjuksköterskan har ju faktiskt rätt i sak. IU (IE) och gram (med div. prefix) är två helt olika saker som inte kan översättas fram och tillbaka hej vilt. Det ena är ett mått unikt kalibrerat för olika substanser för att möjliggöra någon slags terapeutisk jämförelse och det andra är en tämligen statisk massenhet (så 40 IU D-vitamin väger bara en femtiondedel så mycket som 40 IU C-vitamin).

Antagligen blev sjuksköterskan tillfrågad aningen slarvigt dock, dvs. generellt utan emfas på en viss vitamin, eftersom svaret låter generellt (och helt korrekt i just det sammanhanget) samt att man som du påpekar mycket riktigt med lätthet kan göra ämnesspecifika konverteringar och det bör hon ha känt till.
Citera
2016-03-01, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Nja, sjuksköterskan har ju faktiskt rätt i sak. IU (IE) och gram (med div. prefix) är två helt olika saker som inte kan översättas fram och tillbaka hej vilt. Det ena är ett mått unikt kalibrerat för olika substanser för att möjliggöra någon slags terapeutisk jämförelse och det andra är en tämligen statisk massenhet (så 40 IU D-vitamin väger bara en femtiondedel så mycket som 40 IU C-vitamin).

Antagligen blev sjuksköterskan tillfrågad aningen slarvigt dock, dvs. generellt utan emfas på en viss vitamin, eftersom svaret låter generellt (och helt korrekt i just det sammanhanget) samt att man som du påpekar mycket riktigt med lätthet kan göra ämnesspecifika konverteringar och det bör hon ha känt till.
Ja så är det. Dessutom kan olika former av preparat ha helt andra förhållanden mellan massa och biologisk aktivitet. IE är alltså ett påfund för att kunna jämföra mellan olika molekylstrukturer med samma verksamma del. (Oftast en ligand med affinitet för en receptor.)
Citera
2016-03-01, 17:40
Medlem
tumbleeweeds avatar
Känner igen mig. Käkade vit d 5000 ie förra vintern dagligen några veckor, efter ett tag kändes det som om jag fick vårkänslor. Mörkt, kallt och ett fittigt jobb att gå till, ändå kände jag mig munter och full av energi plötsligt.

Sen slutade jag av nån anledning. Vit d bör nog bli ett dagligt piller för min del.

Finns mkt i lax med av vad jag förstått. Kan det vara därför som norrmännen är så äckligt käcka hela tiden ?...Dom äter väl mkt lax ?
Citera
2016-03-06, 22:23
Medlem
Mycket som händer i mitt liv nu så jag ringde VC förra veckan och ville ta vitaminprover då jag haft olika brister förut. Då tar dem levervärden,blodvärden,njurfunktion prov,blodsocker och kollade ämnesomsättning. Allt normalt. Dock inget av det jag frågade om. Får väl ringa igen imorgon och be om vitaminprover, igen...

Men bara att boka tid tar ju en stund,sen att läkaren ska bedöma om jag behöver testerna, sen kanske inte h*n kan förens nästa vecka osv osv
Senast redigerad av Sjukdom-1854 2016-03-06 kl. 22:27.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback