Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-12, 00:23
  #3013
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perra2000
Blir väldigt irriterad av folk som kör runt med släckta bakljus, särskilt när det är mörkt ute. Kanske är det någon ny eu-regel?

Under några år har bilar med EUs helbilsgodkännande fått åka omkring med varsel-ljus fram och inget bak; med halvljus fram skall det vara ljus bak.

Den som åker omkring med släckta bakljus i mörker har alltså fortfarande bara varsel-ljusen på.

Min bil gör så och ja, jag har blivit påkörd bakifrån. Skitdum konstruktion.
Citera
2016-02-15, 12:36
  #3014
Medlem
MartinStLouiss avatar
Det här kommer inte från bilister, men jag har lagt märke till att det har blivit vanligare med folk som går längs med bilvägen när det inte ens finns någon trottoar att gå på. Ofta bär de inte reflex heller och vissa går där till o med med sina barn.
Citera
2016-02-15, 18:48
  #3015
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Det här kommer inte från bilister, men jag har lagt märke till att det har blivit vanligare med folk som går längs med bilvägen när det inte ens finns någon trottoar att gå på. Ofta bär de inte reflex heller och vissa går där till o med med sina barn.
Tillägg.
Dessa har även en förkärlek till svarta kläder.
Citera
2016-02-15, 20:17
  #3016
Medlem
CygneRouges avatar
Folk som kör på små krokiga vägar på landet och inte inser att det det knappt går att mötas överallt i full fart. Sakta in och placera er längst ut på kanten.

Det är inte alltid det går att lita på vägkanten i full fart.

Innebörden av skylten "M" verkar okänd för de flesta.
Citera
2016-03-05, 00:38
  #3017
Medlem
Obscuritys avatar
Blev redigt sur en morgon när jag skulle till jobbet. Kör ner för en backe och kommer fram till väjningsplikt. Jag ska svänga vänster så att jag korsar vägbanorna.

Höger, inga bilar, vänster 4 bilar. Jag hinner inte beräkna hastigheten så växlar till ettan, nu inser jag att jag måste vänta ut alla 4 bilar innan jag kör ut.

Den första bilen i ledet blinkar till höger mot den backe jag kom ifrån när denne är 20 meter från mig.

Om denna person hade blinkat så fort den såg mig så hade jag inte behövt vänta 10 sekunder, då det var självklart att det var denna person som hindrade mig från att köra ut.


I-landsproblem, men jag kan bli grovt irriterad när personer försvårar framkomligheten och flödet i trafiken. Att blinka i en rondell är grymt underskattat och hade räddat många från att bli förbannade.
Citera
2016-03-05, 09:31
  #3018
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscurity

Om denna person hade blinkat så fort den såg mig så hade jag inte behövt vänta 10 sekunder, då det var självklart att det var denna person som hindrade mig från att köra ut.


Nej, h*n hindrade inte dig. Du hade väjningsplikt vilket betyder att du inte får köra förrän du är säker på att det är riskfritt med tanke på den både den första bilen och dom övriga 3 bilarna.

Även om man skall blinka i "god tid" så är det du som har väjningsplikt som har det största ansvaret.
__________________
Senast redigerad av Moltas666 2016-03-05 kl. 09:50.
Citera
2016-03-05, 09:47
  #3019
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, h*n hindrade inte dig. Du hade väjningsplikt vilket betyder att du inte får köra förrän du är säker på att det är riskfritt med tanke på den både den första bilen och dom övriga 3 bilarna.

Även man skall blinka i "god tid" så är det du som har väjningsplikt som har det största ansvaret.
Jag som började med att ta körkort för 125:a vid 16 års ålder har det inpräglat i ryggraden att man aldrig litar på en bil som blinkar.
Det spelar ingen roll vems felet var, det gör mest ont på motorcyklisten.
Citera
2016-03-05, 10:40
  #3020
Medlem
Obscuritys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, h*n hindrade inte dig. Du hade väjningsplikt vilket betyder att du inte får köra förrän du är säker på att det är riskfritt med tanke på den både den första bilen och dom övriga 3 bilarna.

Även om man skall blinka i "god tid" så är det du som har väjningsplikt som har det största ansvaret.

Du har rätt, personen hindrade inte mig på ett sådant sätt. Men du förstår likväl vad jag försöker få sagt i min text. Jag tror även att ni hade blivit irriterad vid ett sådant tillfälle.
Citera
2016-03-05, 10:55
  #3021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Jag som började med att ta körkort för 125:a vid 16 års ålder har det inpräglat i ryggraden att man aldrig litar på en bil som blinkar.
Det spelar ingen roll vems felet var, det gör mest ont på motorcyklisten.

Folk som blinkar fel måste ju ändå va det värsta (värre än dom som inte blinkar alls). Visst händer det ju att man ångrar sig eller t ex märker i sista stund att man tog fel avtagsväg. Men då får man ju sakta ner ordentligt (eventuellt stanna) så den som kommer från avtagsvägen ser det, alternativt stanna och låta honom åka före (normalt har man ju redan låg fart i det läget eftersom man bromsat för svängen och sen ångrar sig).
Jag vet inte vad som sägs juridiskt, men rimligen borde ju den som blinkat fel bli vållande vid en krock (även fast den som kommer från avtagsvägen har väjningsplikt så har man ju visat att man inte tänker korsa hans väg). Men man förstår ju att det inte är så rolig situation på hoj - skadorna blir ju ofta betydligt värre än plåtskador.
__________________
Senast redigerad av C20 2016-03-05 kl. 10:59.
Citera
2016-03-05, 11:38
  #3022
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Kör kanske runt 5000-6000 mil om året och i veckan var jag nog med om det mest irriterande hitills.

Kör på en två-filig motorväg där det är 110 kmh. Jag ligger i GPS-mätt hastighet 110 kmh och en lätt firmalastbil lägger sig på tok för nära bakom mig, trots att det var långt ifrån trängsel på vägen. Efter ett tag kommer vi ikapp lastbilar och samtidigt som jag kör om passar jag på att dra på lite extra för att göra mig av med den lätta lastbilen men efter några minuter ligger den nära bakom mig igen.

Snart gör idioten en omkörning, glider in med minimalt avstånd framför mig, sänker hastigheten och kör alltså långsammare än jag gjort.

Varför vill man utsätta sig själv och andra för såna risker och varför gör man så öht?

Ibland vill man ha en kanon på bilen.
Citera
2016-03-05, 11:47
  #3023
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Kör kanske runt 5000-6000 mil om året och i veckan var jag nog med om det mest irriterande hitills.

Kör på en två-filig motorväg där det är 110 kmh. Jag ligger i GPS-mätt hastighet 110 kmh och en lätt firmalastbil lägger sig på tok för nära bakom mig, trots att det var långt ifrån trängsel på vägen. Efter ett tag kommer vi ikapp lastbilar och samtidigt som jag kör om passar jag på att dra på lite extra för att göra mig av med den lätta lastbilen men efter några minuter ligger den nära bakom mig igen.

Snart gör idioten en omkörning, glider in med minimalt avstånd framför mig, sänker hastigheten och kör alltså långsammare än jag gjort.

Varför vill man utsätta sig själv och andra för såna risker och varför gör man så öht?

Ibland vill man ha en kanon på bilen.

Det här beteendet är faktiskt inte så ovanligt som man kanske tror. Det finns konstant ett antal knäppgökar ute på vägarna och detta var uppenbarligen en av dom.

Irriterande...visst.
Citera
2016-03-05, 12:12
  #3024
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscurity
Du har rätt, personen hindrade inte mig på ett sådant sätt. Men du förstår likväl vad jag försöker få sagt i min text. Jag tror även att ni hade blivit irriterad vid ett sådant tillfälle.
Orkar inte söka.
Men det är inte så länge sedan det fanns en tråd här om en olycka.
En person här skulle ut på huvudled o bilen på huvudleden blinkade i god tid. Lagom när personen som ska ut börjar köra så ångrade sig bilisten på huvudleden vilket resulterade i en olycka.
Självklart blev den som körde ut vållande.
Nu tillhör jag kategorin som kör ut i detta scenario om jag anser att jag hinner gasa upp i lämplig hastighet. Så ta inte detta som kritik mot dig utan fundera mer på den där olyckan.
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Kör kanske runt 5000-6000 mil om året och i veckan var jag nog med om det mest irriterande hitills.

Kör på en två-filig motorväg där det är 110 kmh. Jag ligger i GPS-mätt hastighet 110 kmh och en lätt firmalastbil lägger sig på tok för nära bakom mig, trots att det var långt ifrån trängsel på vägen. Efter ett tag kommer vi ikapp lastbilar och samtidigt som jag kör om passar jag på att dra på lite extra för att göra mig av med den lätta lastbilen men efter några minuter ligger den nära bakom mig igen.

Snart gör idioten en omkörning, glider in med minimalt avstånd framför mig, sänker hastigheten och kör alltså långsammare än jag gjort.

Varför vill man utsätta sig själv och andra för såna risker och varför gör man så öht?

Ibland vill man ha en kanon på bilen.
Men asså. Nu är du ute o cyklar.
Vet du vad spolarvätska till en firmabil kostar, jämfört med den till din privatbil?
Klart de inte vill att du ska skita ner deras vindruta

För att vara seriös.
Firmabilar framförs ständigt av rövhål.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback