• 32 030 online
  • 1 146 613 medlemmar
  • 59 351 137 inlägg
  • 3
  • 4
2013-12-16, 22:04
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag vet inte hur Sydsvenskan är upplagd men utgår från att det är en fokus på regionen i tidningen. Att folk skulle betala flera tusen för att läsa MFF artiklar tror jag inte på, nu kan det vara den viktigaste delen men knappast som att någon klipper ut alla MFF artiklar och kastar resten utan att läs något. MFF kan vara det man säljer tidningen med (likt Volvos säkerhet) men det måste fortfarande vara en nyhetstidning. Annars är det lika bra att starta ett MFF magazin som ges med DN, vilket kan bli lösningen som ställer om min fråga.

Som en person som faktiskt prenumerar på Sydsvenskan så är det sporten, lokalnyheterna, Danmarksnyheter, serierna och en nyhetssammanfattning som är det intressanta. Per T Ohlsson är intressant när han skriver om svensk politik i äldre tider, nutiden inte så mycket. Likaså är melodifestivalen kul att följa eftersom Håkan Engström har fyndiga beskrivningar. Det finns en hel del saker som gör Sydsvenskan värd att prenumerera på och jag har läst tidningen hela mitt liv och kommer fortsätta ett tag till som det ser ut. Papperstidning är ur vissa perspektiv mer praktiskt än en läsplatta.
Citera
2013-12-17, 05:46
Medlem
Sedan lär det ju vara så att det gjorts noggranna kalkyler på exakt hur detta ska genomföras, och vilken effekt det skulle få på tidningsförsäljningen. SDS har ju dessutom precis bytt lokaler till ett mer centralt läge mer anpassat för dagens journalistik och storleken på personalstyrkan. Jag skulle inte tro att de genomför detta i exakt samma veva som en massa journalister ska få sparken, för då hade de väl dimensionerat för det från början.

Jag delar ut tidningen i mitt jobb, och har även några DN, och visst liknar de varandra hyfsat till den globala nyhetsrapporteringen, men jag kan inte tänka mig att de kommer slå ihop kulturavdelningarna helt. Det enda de kan ge ut med samma material är nog sverige- och utrikesnyheterna, även om även sverigenyheterna i DN är väldigt stockholmsfixerade. Allt annat har de nog insett att de skulle förlora mer än de skulle tjäna på.

En sak som jag aldrig ser någon nämna i de här tidningsdödentrådarna är vad tidningarna är väldigt bra på: sålla i nyheterna så man får en bra sammanfattning varje dag. Visst kan man söka sig runt efter nyheter på nätet hela dagarna, men det känns som att jag kan göra annat med min tid än att läsa nyheter precis hela tiden. Då får jag hellre en sammanfattning i dagspressen. Dessutom är det för all del mer bekvämt att läsa på papper än på skärm. Där kommer jag aldrig någonsin ändra åsikt, även om jag personligen läser mer på skärm än på papper, eftersom jag inte prenumererar på någon papperstidning själv.
Citera
2013-12-17, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Fram till för 15 år sedan köpte jag Sydsvenskan på söndagar. Sen blev den för kass.
Fast just på söndagar är det Per T Ohlsson krönikor. En ypperlig folkbildare i den svenskan demokratins historia. Gillar att han till skillnad från andra politiska krönikörer inte hela tiden moraliserar över de som inte gillar massinvandringen och mångkulturen.
/
Citera
2013-12-17, 09:35
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Fast just på söndagar är det Per T Ohlsson krönikor. En ypperlig folkbildare i den svenskan demokratins historia. Gillar att han till skillnad från andra politiska krönikörer inte hela tiden moraliserar över de som inte gillar massinvandringen och mångkulturen.
/

Ursäkta mig, men har du läst Per T Ohlsson skriva om nutida politik?
Han är lika moraliserande som resten av ledarskribenterna. Spontant skulle jag gissa på att han är någon form av sosse. Det som gör honom läsvärd är dock hans söndagskrönikor när han recenserar böcker om svensk 19000-tals politik.

Annars är ledarsidan sådär och knappast oberoende liberal. Mats Skogkär är antagligen den bästa av dem. Tex är både Wetterstrand och Suhonen med som "oberoende" krönikörer, även om Wetterstrand är läsvärd i vissa perspektiv.
Citera
2013-12-17, 09:35
Moderator
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
/

Det finns nog ingen ledarskribent i Sverige som har sådan koll på svensk politisk historia. Det är alltid en fröjd att läsa hans krönikor.
Citera
2016-03-01, 19:18
Medlem
spoilers avatar
Liket börjar visst lukta.

"Minst två stora mediekoncerner har erbjudits att köpa HD-Sydsvenskan av Bonnierkoncernen. Båda har tackat nej. Om frågan gått till fler koncerner vill inte Bonnierledningen kommentera.
I en artikel på Medievärden Premium bekräftar både Gota Media och Mittmedia att de erbjudits att ta över HD-Sydsvenskan. Samt att båda tackat nej till affären."

http://www.medievarlden.se/nyheter/2...hd-sydsvenskan
Citera
2016-03-02, 02:41
Medlem
Sydsvenskan har ju gått in mycket mer för att bli en Malmötidning de senaste tio åren - ämnesval, sättet att skriva, val av krönikörer och intervjuobjekt, musik och böcker man skriver om har nischats hårt på sådant som ska fungera för malmöpubliken. Tidigare axlade man rollen som regiontidning för västra Skåne, i viss mån för hela Skåne, men den aspekten har trappats ner. Allting ses från Malmös horisont och tidningen har i stort sett slutat aktivt gräva fram egna nyheter i Lund och Mellanskåne; vad de skriver om Lund numera bygger oftast rakt av på någon pressrelease från en myndighet eller förening, eller att någon kommit till redaktionen (eller bloggat) och känner sig kränkt. De jobbar inte aktivt med att hitta nya och oväntade vinklar längre.

Tidningen har dessutom blivit mycket mer trubbigt ideologiserad, det ser man både på kultursidan och i många vanliga nyhetsartikalr. SDS har alltid (dvs sedan invandringen tog fart i Malmö) haft vissa speciella normer för hur de skrev om "blatte-related crime", men tidigare höll de detta inom rimliga gränser. Nu handlar det sedan flera år om tydligt mörkande och förskönande, och det har naturligtvis skadat relationen till många av läsarna. Synd på en tidning som faktiskt var mycket bra ännu på 90-talet.
Citera
2016-03-02, 08:48
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das-Ding-an-sich
Ytterligare ett led i tidningsdöden. Detta förlänger dock livstiden på DN/Sydsvenskan, vilket inte är bra.

Worse than ordinary survival, better than ordinary death.
Citera
  • 3
  • 4