Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Jag förstår inte hur du menar? Var har jag ändrat mig?
Jag ser dom tre.
// OK
Jag ser de tre.
// OK.
Jag ser dem tre.
// Helknäppt. Låter som svaret på frågan "Hur/När ser du dem?"
Alla dessa tre skriftsätt
uttalas identiskt och
låter följaktligen också identiskt. Du hävdade att "dem tre"
låter helknäppt, men det kan det alltså inte göra givet att "de tre" låter OK. På samma sätt är det en ren skriftspråksfråga om "för de som" är godtagbart, ty
låter gör det precis som "för dem som". I vissa dialekter, som finlandssvenska, uttalas de och dem olika, varför jag tidigare efterlyste en finlandssvensks språköra för att utreda hur "de tre" och "dem tre" låter i ett sådant.
Citat:
Ja, det inser jag. Å andra sidan har jag ju varken skrivit att det lånats in eller kommer från engelskan. Vad jag gjorde var att exemplifiera med andra språk där man inte använder ett personligt pronomen i samma konstruktion. Om du bokstavligen menar att jag skrivit som du påstår så får du gärna ange var.
Om jag missförstod dig så får du gärna förklara vad du då ville belysa med språkjämförelserna.
Citat:
OK. Nu är inte tyska min paradgren men nedanstående är alltså god tyska?
Ich spiele für sie die hören.
Jag hade alltså fel när jag skrev att tyska inte använder ett personligt pronomen i motsvarande konstruktion? Eftersom det är det enda jag skrev så måste det ju vara det du "vederlagt".
Nej, du har helt rätt i att man säger "Ich spiele für die, die hören." Däremot är die i detta ett
demonstrativt pronomen, som används istället för substantiv. Du ville ha det till ett
determinativt pronomen för att få till en likhet med din analys av "för de som". Det tyska demonstrativa pronominat motsvaras på svenska dock snarare av "de där", vilket tager oss ur dilemmat då klassisk analys är tillämplig: "Jag ber för de där, som uträttar storverk".
Addendum: På ett forum som Flashback kan det löna sig att använda sökfunktionen och därigenom låta sig berikas även av gångna debatter. När jag gör det, finner jag att du fört en liknande diskussion tidigare, och
detta inlägg av Hamilkar sammanfattar min syn.