Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-26, 18:13
  #1
Medlem
PUSClFERs avatar
Enligt ett flertal källor förväntas Nintendo NX släppas i år, och nu senast ryktas det om att släppet kan ske redan till sommaren. Eftersom det blir allt fler NX-relaterade inlägg i Wii U-tråden känns det som att det är hög tid att bryta ut NX-diskussionen i en egen tråd.

Det är ännu inte helt klart vad det är för typ av konsol, men det pratas mycket om att den kan komma att bli handhållen eller åtminstone portabel. Nintendo Wii U var inne lite på den vägen genom den inbyggda skärmen i handkontrollen, så det känner ju inte helt långsökt att det skulle röra sig om en liknande lösning. Om ett släpp är planerat redan till sommaren borde det inte dröja särskilt länge innan vi får mer kött på benen.
Citera
2016-02-26, 19:23
  #2
Medlem
Freders avatar
Nintendo har totalt misslyckats och måste åtgärda sina fel mitt i konsolgenerationen. PS4 kostar 3400 kr, Xbox one kostar 2500 kr, wiiu kostar 2500 kr. Wiiu är offantligt mycket sämre rent hårdvarumässigt och nyproduktioner på gamla 2D spel är inte nog för att motivera att betala 2500 kr för wiiu.
Citera
2016-02-26, 19:32
  #3
Medlem
kattrumpas avatar
Lär väl inte komma till Sverige förrän vid jul ändå
Citera
2016-02-26, 19:42
  #4
Medlem
PUSClFERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Nintendo har totalt misslyckats och måste åtgärda sina fel mitt i konsolgenerationen. PS4 kostar 3400 kr, Xbox one kostar 2500 kr, wiiu kostar 2500 kr. Wiiu är offantligt mycket sämre rent hårdvarumässigt och nyproduktioner på gamla 2D spel är inte nog för att motivera att betala 2500 kr för wiiu.
Jag kan hålla med om att deras utbud har varit väldigt begränsat, men samtidigt har de tagit ikapp rätt mycket på den fronten. Om man har i åtanke Nintendo Wii Us utbud av exklusiva speltitlar är utbudet ändå ganska stort i förhållande till Playstation 4 och Xbox One. (Av det skälet finner jag att PC+Wii U är den bästa kombinationen av spelplattformer)

Men med det sagt tänker jag avvakta med att köpa Nintendo NX av just det skälet som du nämner. Även om jag älskar mitt Wii U vill jag inte spendera pengar på en ny konsol om det innebär att jag behöver vänta 3-4 år på att spelen ska släppas - och jag tror det gäller många andra konsumenter också.

För att Nintendo NX ska få någon genomslagskraft på marknaden krävs det att man släpper konsolen tillsammans med några spel väldigt tätt inpå det att konsolen släpps, samt att man annonserar ett antal spel med ett fast släppdatum inom en snar framtid strax därefter.

Mycket hänger nog också på vad konsolen har för funktioner. Nintendo har ju alltid fokuserat på gimmicks/innovation över ren prestanda/hårdvara. Även om idén med inbyggd skärm i handkontrollen till Wii U var en bra idé verkar det inte som att den riktigt slog igenom hos utvecklarna, då många spel aldrig drog nytta av den sekundära skärmen.

Jag räknar även med att hårddisken kommer att vara betydligt större än vad den är i Wii U. Standardversionen av Wii U har 8GB utrymme, och delux-versionen har 32GB, vilket är nästintill en obefintlig storlek med tanke på hur man kan köpa det mesta digitalt, samt alla de speluppdateringar och tillägg som sker via internet. (Om du ska spela Super Smash Bros på Wii U via skiva på standardversionen av Wii U måste du köpa till en hårddisk utvecklad av en tredjepart för att få plats med alla uppdateringar, vilket är rent utsagt befängt)
Citera
2016-02-26, 20:15
  #5
Medlem
Elementarts avatar
Några saker som jag hoppas med Nintendo NX:

-Ett snyggt interface, som inte ser så barnsligt ut.
-Kraftfull konsol.
-Regionfri.
-En ordentlig handkontroll.
-Bra titlar vid releasen och bra stöd från fler utvecklare.
Citera
2016-02-26, 20:17
  #6
Medlem
Ja tack. en ordentlig handkontroll och inget jävla viftande!
Citera
2016-02-27, 18:43
  #7
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUSClFER
Jag kan hålla med om att deras utbud har varit väldigt begränsat, men samtidigt har de tagit ikapp rätt mycket på den fronten. Om man har i åtanke Nintendo Wii Us utbud av exklusiva speltitlar är utbudet ändå ganska stort i förhållande till Playstation 4 och Xbox One. (Av det skälet finner jag att PC+Wii U är den bästa kombinationen av spelplattformer)

Problemet är att Wii U har en hårdvara som omöjliggör alla moderna spel. Det kan inte kompenseras för med mindre avancerade spel. Även Xbox One har spel som minecraft men ingen köper en Xbox One bara för mincraft.
Citera
2016-02-28, 00:57
  #8
Medlem
Swedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennkk
Ja tack. en ordentlig handkontroll och inget jävla viftande!

Wii U har en ordentlig handkontroll, och inget viftande krävs till spelen. Bara för att Wii U är bakåtkompatibel med spel och tillbehör så behöver man inte använda det om man inte vill
Citera
2016-02-28, 01:41
  #9
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedo
Wii U har en ordentlig handkontroll, och inget viftande krävs till spelen. Bara för att Wii U är bakåtkompatibel med spel och tillbehör så behöver man inte använda det om man inte vill

Wii U Gamepad är åt helvete fel som handkontroll. Den känns mer som något slags utvecklingsverktyg som leveldesigners använder sig av. Det blir också helt fel att ha en skärm i kontrollen och är något som testats tidigare och inte funkat så bra. Massor av nackdelar (dålig batteritid, dyr, distraherande), få fördelar. Enda fördelen med skärm på kontrollen är att som i vissa Dreamcast spel kan man vi splitscreen lägga känslig information på den skärmen så man inte kan titta på varandra, men vem lägger 1700 kr på en extra Wii U Gamepad?

Som tur är finns Pro Controller, men då ska man punga upp med ytterligare 500 kr och sedan funkar den inte med wii spel. Vill man ha en vanlig kontroller med kompatibilitet till wiispel så måste man köpa en trådansluten.

Hursomhelst är priset för en Wii U i användbart skick (alltså Pro Controller) minst 3000 kr. Xbox One är redan nere på 2500 kr på vissa affärer.
Citera
2016-02-29, 06:54
  #10
Medlem
dovAkins avatar
Dem behöver några riktigt feta titlar så folk köper konsollen vid release.
Citera
2016-02-29, 15:58
  #11
Medlem
PUSClFERs avatar
Nya rykten cirkulerar:
  • Den har en trådlös HDMI-dongle som kan tas loss och sättas i bildskärmar med normalstora HDMI-portar, och då strömma till skärmen i fråga. Tekniken ska ha utvecklats från Wii U.
  • Enheten har analoga kontroller med haptisk feedback. Skjuter du i ett spel vibrerar spakarna, och går du in i en vägg åker spaken i motsatt riktning för att simulera smällen.
  • Nintendo NX synkar "allt" via bluetooth. Det ska gå att svara i telefon och visa textmeddelanden på skärmen.
  • Prestandamässigt är Nintendo NX jämförbar med Xbox One, men operativsystemet NintendoOS är så effektivt att PS4- och Xbox One-spel med lätthet kan köras på NX nästan utan modifikationer. Android OS- och Unreal Engine 4-spel ska vara särskilt lämpliga. En riktlinje för dess effektivitet är att den är 50 gånger kraftfullare än Wii U och 100 gånger kraftfullare än PS Vita.
  • Multiplayer och social interaktion blir en del av konsolen, och Pokemon Gos AR- och Street Pass-funktioner pekar på hur det kommer bli.
  • Enhetens stora styrka är användbarheten och enkelheten att använda den. Utvecklare ska ha sagt att operativsystemet NintendoOS är väldigt kraftfullt med många moderna features. Enheten påminner om en blandning av Nintendo 2DS och något från Samsung, och den ska ha välgjorda nätverksegenskaper.
(http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20...for-utvecklare)

Vad tror ni om detta, förutsatt att ryktena visar sig stämma?
Citera
2016-02-29, 17:52
  #12
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUSClFER
den är 50 gånger kraftfullare än Wii U
Kommer den inte att vara.

Hur lik nuvarande konsoller? Skiter de i integrerade skärmen och kör på vanlig kontroll kunde de väl pressat priset. Lik Xbox One och Playstation 4 känns ju väldigt troligt då AMD ju har sina APUer och såklart gärna säljer dem till Nintendo.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback