2016-02-23, 19:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
På tal om vad ögonen avslöjar. NB beskrev ju detta möte för sin granne. Han beskrev det som om det var något underligt med pappa SH. Hans min var allvarlig och sammanbiten men hans ögon log. Jag parafraserar då jag inte har tid att leta rätt på exakta citat.

Menar du att SH då skulle haft ett hum om vad saken gällde och det plausibla resultatet redan när de var ute och letade.? Nu är det väl NBs egen uppgift och han kan ju misstolkat uttrycket , eller att han valsar om han menar sig vara ditsatt.
2016-02-23, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vad menar du egentligen, har Nerijus haft sex med Lisa och strypt henne till döds? Hur hänger det ihop med Lisa holm fallet. Du hänger uppenbarligen i fel tråd, det här är Lisa holm tråden. Här har du länken till tråden som du diskuterar, (FB) Ung kvinna hittad mördad i Helsingborg 15/6 - 2015

Vi diskuterar påföljd. Men du blev rädd för sanningen.
2016-02-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Med hänvisning till "blick som aldrig glöms" och "ögon som log":

När pappa Holm är ute och letar efter sin försvunna dotter och råkar gå förbi där
de litauiska gästarbetarna har sin bostad och NB och han ser på varandra en stund
så vet ju inte SH ännu att det är den mannen som möter hans blick som
är den person som ligger bakom försvinnandet och ska det visa sig; dotterns fasansfulla död.
Däremot tycks mannen som låter blicken dröja vid honom och på ett sånt sätt så
att betraktandet aldrig ska falla i glömska, veta att just personen han tittar på där och då
på sitt utmärkande vis, är fader till den flicka som han alldeles nyligen tagit livet ifrån
bara en kortare sträcka därifrån.

Och utgående från att så verkligen är fallet, att han vet, så säger det en hel del om
den känslokyla, den likgiltighet, flickmördaren i Blomberg besitter.
Att möta blicken hos pappan till den flicka han dödat i berått mod utan att det minsta lilla
vilja skygga undan, det är talande.
En man, en mördare, utan samvete, utan ånger - det var en sån som tittade på pappan
när han råkade ha vägarna förbi i sitt förtvivlade letande efter en spårlöst försvunnen
tonårsdotter.

Har du hört talas on projektion och projektividentifikation?

Ibland är det svårt att säga vems "blick" är det fråga om egentligen. I rättsväsendet är man väl medveten om dessa psykologiska försvarsmekanismer, som kan orsaka stora problem för advokater, åklakagare och andra.

Det här med pysykologi är svårt, men man måste komma i håg, att det är vanskiligt att tolka vad andra egentligen menar, för folk kan omedvetet säga nåt som stämmer inte alls i verkligheten, men ändå låter helt rätt. En sådan omedveten uttryck kan i en rättsal orsaka mycket skada.

Enkelt uttryckt, så man ser i andars ögon det man vill se. Vissa människor är mer benägna att använda just dessa försvarsmekanismer, och just dessa försvarsmekanismer ses inte som friska direkt.

Och vet du vad. Jag tror att dessa två herrar, NB och SH, har troligtvis träffat varandra tidigare, tom flera gånger.

https://www.advokatsamfundet.se/Advo...isk-forskning/

https://www.advokatsamfundet.se/Advo...rattsvasendet/
2016-02-23, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Har du hört talas on projektion och projektividentifikation?

Ibland är det svårt att säga vems "blick" är det fråga om egentligen. I rättsväsendet är man väl medveten om dessa psykologiska försvarsmekanismer, som kan orsaka stora problem för advokater, åklakagare och andra.

Det här med pysykologi är svårt, men man måste komma i håg, att det är vanskiligt att tolka vad andra egentligen menar, för folk kan omedvetet säga nåt som stämmer inte alls i verkligheten, men ändå låter helt rätt. En sådan omedveten uttryck kan i en rättsal orsaka mycket skada.

Enkelt uttryckt, så man ser i andars ögon det man vill se. Vissa människor är mer benägna att använda just dessa försvarsmekanismer, och just dessa försvarsmekanismer ses inte som friska direkt.

Och vet du vad. Jag tror att dessa två herrar, NB och SH, har troligtvis träffat varandra tidigare, tom flera gånger.

https://www.advokatsamfundet.se/Advo...isk-forskning/

https://www.advokatsamfundet.se/Advo...rattsvasendet/

Om detta är sant är det ju illavarslande. Har det redan funnits agg dessa emellan? SH sägs ju ha styrt utredning och lovprisats för detta.
2016-02-23, 20:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Jamen ursäkta jag glömde att du satt på sanningen i alla mordfall, svenska som utländska. Så även detta.
Det känns så mycket mer relevant att diskutera ett amerikanskt mord från 60-talet som styckat sitt offer i småbitar. Glöm inte detaljerna.
Likheterna är slående.
Inse att du blir ifrågasatt när du inte kommer med relevanta fall att jämföra med och lägg ner töntargumenten.
Citat:
Han har erkännt att han valt att strypa henne medan de har sex. Han har också tagit risken att han ströp förlänge och förstått vad som skulle hända då. Och hon var redan försvarslös.
Citat:
Kunde varit din syster.
Citat:
Hur mycket var deras dotter värd i samhällets ögon?
Ta bort ditt emotionella filter och lägg till juridik istället.
Det inte finns minsta likhet mellan fallen och därav är det helt irrelevant att jämföra dem bara för att samma kön, ålder och strypning förekommer.
Lisa handlar om ett överfallsmord ute av okänd förövare. Hon är på väg hem, är nykter och följer inte med NB till ett hotellrum för sex eller strypsex. Hon är ett lågriskoffer.

Kan det inte uteslutas att det är "olycksfall i ämbetet" så riskerar straffsatsen att bli lägre. Det handlar om ställt bortom rimligt tvivel och höga beviskrav. Jag har enbart skummat domen men det handlar om bedömning av likgiltighetsuppsåt.
Fortsättningsvis så verkar det dock märkligt att lita på att det var just strypsex, samtycke, hennes önskan: Finns det belägg för att hon sysslade med detta? Sms? Facebook kommentarer? Uttal till vänner? Gjort det med nån annan?
Att hon ligger helt dold gällande täcket verkar också underligt - att han således inte försöker återuppliva eller ringer 112 direkt.
Ställer mig tveksam till domslut utifrån vissa partier (med reservation att jag inte läst noggrant).

Gällande Lisa råder däremot ingen tvekan om domen.
Har du sen problem med domslut, att påföljden är för låg (vilket jag personligen tycker det är i Sverige rent generellt) är det en juridisk fråga för ett annat forum.
Senast redigerad av develi 2016-02-23 kl. 20:07.
2016-02-23, 20:03
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Menar du att SH då skulle haft ett hum om vad saken gällde och det plausibla resultatet redan när de var ute och letade.? Nu är det väl NBs egen uppgift och han kan ju misstolkat uttrycket , eller att han valsar om han menar sig vara ditsatt.

Som jag förstår det så sa NB detta till sin granne innan han greps. Innan Lisa hittats. Jag reagerade då jag läste att även SH hade ett klart minne av deras möte. Nämde det igen för jag själv tycker det är en udda detalj. Det kan naturligtvis tolkas som du säger men vad folk tolkar in i andras ögon är ju ganska vanskilgt. Det finns ju de som hävdar att man kan se på folks "laser blick" att de är psykopater. Eller på deras utseende att de är "onda". Kusliga tankar.

Jag har tidigare nämnt att detta möte passar in i ett hypotetiskt scenario där SH redan tidigt hade riktat in sig på NB som misstänkt. Att han jobbar inom militäern i ett litet samhälle gör ju att han mycket väl kan ha bekanta inom polis och rättsväsende, som likt många troll i tråden, säkert "hjälpt till" att "skipa rättvisa" om de blivit tillfrågade. Jag ser det som ganska naturligt. Hade jag själv varit i samma sits hade jag inte dragit mig om jag fått sånna "vibbar". Att värna rättsstaten och rättssäkerheten rent generellt är en sak men när man själv blir drabbad så väger såklart den tanken lätt. Då är det nog reptilhjärnan som börjar styra.
2016-02-23, 20:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
SH sägs ju ha styrt utredning och lovprisats för detta.

Jag trodde i min enfald att det var förundersökningsledaren som styrde förundersökningen - det låter ju nästan så på namnet.

Men du sitter ju uppenbarligen på annan information. Fram med den så är du snäll. För du sitter väl inte bara och återger konspirationsteorier?

Eller för att citera dig
Citat:
Men det räcker inte med.att man antar, man bör kunna bevisa sanningshalten
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Senast redigerad av madtop 2016-02-23 kl. 20:10.
2016-02-23, 20:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Om detta är sant är det ju illavarslande. Har det redan funnits agg dessa emellan? SH sägs ju ha styrt utredning och lovprisats för detta.
... Du är på riktigt svag is just nu med fula antaganden om Lisas pappa. Backa.
2016-02-23, 20:36
Medlem
Citat:

Nej men inte vet jag, men det kan vara möjligt. Lisa hann jobba nio arbetspass. Pappa Holm säger att familjen är tajt, hmmm... han verkar ha full koll på familjen, så att vargen kan inte da dem. Han har väl kört mamma och Lisa till jobbet och även hämtat de åter hem. På den här ödesdigra söndagen åkte Lisa ensam på sin moppe. De anda åtta gångerna tidigare var SH två gånger i varge lördag och söndag i Blomberg tur och retur. SH hade möjlighet att träffa NB flera gånger. Inte undrar på att de stirrade på varandra.
2016-02-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Som jag förstår det så sa NB detta till sin granne innan han greps. Innan Lisa hittats. Jag reagerade då jag läste att även SH hade ett klart minne av deras möte. Nämde det igen för jag själv tycker det är en udda detalj. Det kan naturligtvis tolkas som du säger men vad folk tolkar in i andras ögon är ju ganska vanskilgt. Det finns ju de som hävdar att man kan se på folks "laser blick" att de är psykopater. Eller på deras utseende att de är "onda". Kusliga tankar.

Jag har tidigare nämnt att detta möte passar in i ett hypotetiskt scenario där SH redan tidigt hade riktat in sig på NB som misstänkt. Att han jobbar inom militäern i ett litet samhälle gör ju att han mycket väl kan ha bekanta inom polis och rättsväsende, som likt många troll i tråden, säkert "hjälpt till" att "skipa rättvisa" om de blivit tillfrågade. Jag ser det som ganska naturligt. Hade jag själv varit i samma sits hade jag inte dragit mig om jag fått sånna "vibbar". Att värna rättsstaten och rättssäkerheten rent generellt är en sak men när man själv blir drabbad så väger såklart den tanken lätt. Då är det nog reptilhjärnan som börjar styra.

Jag skulle snarare tro att NB redan här är paranoid. Att Lisa är död VET endast mördaren, alla andra letar efter en levande Lisa. NBs beteende här liksom yrandet om DNA inför IB och AB går i samma riktning.
2016-02-23, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Nej men inte vet jag, men det kan vara möjligt. Lisa hann jobba nio arbetspass. Pappa Holm säger att familjen är tajt, hmmm... han verkar ha full koll på familjen, så att vargen kan inte da dem. Han har väl kört mamma och Lisa till jobbet och även hämtat de åter hem. På den här ödesdigra söndagen åkte Lisa ensam på sin moppe. De anda åtta gångerna tidigare var SH två gånger i varge lördag och söndag i Blomberg tur och retur. SH hade möjlighet att träffa NB flera gånger. Inte undrar på att de stirrade på varandra.

Lite tramsigt att anta att de träffats under sådana förutsättningar. Så litet är väl inte Blomberg och NB jobbar väl jämt.

Jag fick uppfattning att de verklig haft ärende med varann. Att ses på håll är knappast att träffats.
2016-02-23, 20:54
Medlem
Citat:

Jag har inte sagt att de skulle ha agg emellan sig. Hur skulle jag kunna veta det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in