Citat:
Ursprungligen postat av
honeybunnyone
Jamen ursäkta jag glömde att du satt på sanningen i alla mordfall, svenska som utländska. Så även detta.
Det känns så mycket mer relevant att diskutera ett amerikanskt mord från 60-talet som styckat sitt offer i småbitar. Glöm inte detaljerna.
Likheterna är slående.
Inse att du blir ifrågasatt när du inte kommer med relevanta fall att jämföra med och lägg ner töntargumenten.
Citat:
Ursprungligen postat av
honeybunnyone
Han har erkännt att han valt att strypa henne medan de har sex. Han har också tagit risken att han ströp förlänge och förstått vad som skulle hända då. Och hon var redan försvarslös.
Citat:
Ursprungligen postat av
honeybunnyone
Kunde varit din syster.
Citat:
Hur mycket var deras dotter värd i samhällets ögon?
Ta bort ditt emotionella filter och lägg till juridik istället.
Det inte finns minsta likhet mellan fallen och därav är det helt irrelevant att jämföra dem bara för att samma kön, ålder och strypning förekommer.
Lisa handlar om ett överfallsmord ute av okänd förövare. Hon är på väg hem, är nykter och följer inte med NB till ett hotellrum för sex eller strypsex. Hon är ett lågriskoffer.
Kan det inte uteslutas att det är "olycksfall i ämbetet" så riskerar straffsatsen att bli lägre. Det handlar om ställt bortom rimligt tvivel och höga beviskrav. Jag har enbart skummat domen men det handlar om bedömning av likgiltighetsuppsåt.
Fortsättningsvis så verkar det dock märkligt att lita på att det var just strypsex, samtycke, hennes önskan: Finns det belägg för att hon sysslade med detta? Sms? Facebook kommentarer? Uttal till vänner? Gjort det med nån annan?
Att hon ligger helt dold gällande täcket verkar också underligt - att han således inte försöker återuppliva eller ringer 112 direkt.
Ställer mig tveksam till domslut utifrån vissa partier (med reservation att jag inte läst noggrant).
Gällande Lisa råder däremot ingen tvekan om domen.
Har du sen problem med domslut, att påföljden är för låg (vilket jag personligen tycker det är i Sverige rent generellt) är det en juridisk fråga för ett annat forum.