2016-02-23, 13:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Vad menar du? Den är inte logisk om man ger en tolkning som gör att den inte blir logisk. tex applicerar en ateistisk världsbild och hävdar att eftersom det skrivna inte stämmer med ateistisk uppfattning så är den inte sann.

För att besvara din fråga så ÄR Bibeln "logisk" som den ser ut. Det skulle underlätta om du gav exempel.
I exemplet Smeso tar upp är det inte logiskt att applicera tolkningen att precis vartendaste litet boskapsdjur dog i pesten.

Nej, naturligtvis inte. I en ateistisk världsbild betyder "all" den totala mängden av något, medan det i en teistisk världsbild kan betyda vad man vill att det ska betyda just i det fallet.

Jag har frågat dig vad du har för semantisk logik bakom att inte vartenda boskapsdjur dog när det står "all boskap", men det har du inte lyckats prestera. Vilken definition av "all" tillämpar du som skulle få det till att betyda "enbart några av allihop"?
Citera
2016-02-23, 13:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
I vilken av dessa punkter som jag tar upp menar du? Och varför?

Din god-of-gaps argumentation.
Citera
2016-02-23, 14:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du och Smeso är väldigt okunniga om ni tror att det finns böcker och avhandlingar skrivna av människor som man inte måste tolka vad författaren menar.

Det är inte så att mänskliga skrifter är som datorspråk, där datorn inte tolkar, utan exekverar exakt efter vad som står. Där kan man tala om logik där datorn "läser texten rakt upp och ner ordagrant ", men så är inte mänskliga texter oavsett vilka texter det handlar om, inklusive vetenskapliga.

Ord kan betyda flera olika saker beroende på sammanhanget, det betyder inte bara det som ni har bestämt er för, detta svartvita tänkande verkar vara symptomatiskt för ateister åtminstone här på Flashback. Jag tror inte ateisterna här är bra representanter för ateister i övrigt, utan förmodligen är mest wannabees som njuter av att slå med vetenskapsklubban på mindre vetande troendes huvuden, och sedan när man möter ett värdigt motstånd så tar man till andra knep, fula knep.

Så du menar att den gudomligt inspirerade texten till bibeln inte skulle vara ofelbar?

Du har rätt i att ord kan betyda flera olika saker beroende på sammanhanget, vilket är varför man alltid måste se till sammanhanget och välja den betydelse som är mest logisk i det sammanhanget, men man måste fortfarande välja en befintlig betydelse och inte hitta på en egen begränsning av ordets betydelse just i det sammanhanget.

Och du skryter fortfarande med din totala okunskap i din undertext ser jag. Det är kul.
Citera
2016-02-23, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Din god-of-gaps argumentation.

Exempel tack.
Citera
2016-02-23, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Så du menar att den gudomligt inspirerade texten till bibeln inte skulle vara ofelbar?

Var har jag sagt det?

Citat:
Du har rätt i att ord kan betyda flera olika saker beroende på sammanhanget, vilket är varför man alltid måste se till sammanhanget och välja den betydelse som är mest logisk i det sammanhanget, men man måste fortfarande välja en befintlig betydelse och inte hitta på en egen begränsning av ordets betydelse just i det sammanhanget.

Så varför hittar du på en egen begränsning av ordets betydelse av t.ex. ordet "ljuskälla"?

Du begränsar ju detta till att källan måste producera ljus, när flera tunga instanser inte håller med om ditt resonemang.

Citat:
Och du skryter fortfarande med din totala okunskap i din undertext ser jag. Det är kul.

Du får gärna förklara varför takstolar inte har något med fackverk att göra igen om du vill.

Dom flesta förstår nog att takstolar kan tillverkas med ett fackverk, och därför har något att göra med ett fackverk, förutom ramverk.
Citera
2016-02-23, 15:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Var har jag sagt det?

Men ÄR den?
Citera
2016-02-23, 15:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du begränsar ju detta till att källan måste producera ljus, när flera tunga instanser inte håller med om ditt resonemang.

Vilka "tunga instasner"?

"Bibel-vetenskapare"?
Citera
2016-02-23, 15:58
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Så varför hittar du på en egen begränsning av ordets betydelse av t.ex. ordet "ljuskälla"?

Citat:
Vilka "tunga instasner"?

"Bibel-vetenskapare"?

Jag kan förstå att du inte läser inlägg, men jag har belyst detta i många, många inlägg, t.ex. detta:

"någon" är inte vilka som helst: SMHI, Nationalencyklopedin, Bonniers, Lunds Tekniska Högskola och massor med andra.
Citera
2016-02-23, 16:00
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Var har jag sagt det?
Citat:
Men ÄR den?

Nej det är den inte, kan du inte läsa det jag skrev?

Det står i bibeln att den är inspirerad, det står inget om att den skulle vara ofelbar.
Citera
2016-02-23, 16:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Var har jag sagt det?

Du har inte sagt det uttryckligen, men det är det intryck jag fått.

Citat:

Du har fått det om bakfoten. Jag hittar inte på någon begräsning av ordet ”ljuskälla”, det är du som hittar på en utökad definition som inte finns dokumenterad.
Jag har tydligt visat vilka definitioner som finns och de fysiska skillnaderna mellan att reflektera och att vara källa till ljus.
De ”tunga” instanser som du hänvisar till använder inte ordet korrekt, troligen genom obetänksamhet eftersom det ju är lätt att inte tänka på att ljuset från månen ju egentligen kommer från solen. När man tittar på månen så tänker man ju inte särskilt ofta att det ljuset egentligen kommer från solen, eller hur? Det finns ju till och med ett ord för det som är ”månljus”, och on du slår upp det i en ordbok så står det ”ljus som (skenbart) kommer från månen”.
Att det är lätt att bortse från att månens ljus inte har månen som ljuskälla är alltså förståeligt, men det gör det inte korrekt att påstå att månen är en ljuskälla. Även auktoriteter kan ha fel ibland, vilket Einstein också har haft, men att då citera Einstein som en auktoritet i ett sådant fall skulle inte göra att det blir rätt, på samma sätt som att citera hur SMHI och NE har använt ”ljuskällan månen” nödvändigtvis gör det korrekt att säga så. En svart kropp blir inte en ljuskälla i fysisk bemärkelse bara därför att SMHI och NE obetänksamt råkar säga så på några platser.

Citat:
Du får gärna förklara varför takstolar inte har något med fackverk att göra igen om du vill.

Dom flesta förstår nog att takstolar kan tillverkas med ett fackverk, och därför har något att göra med ett fackverk, förutom ramverk.

Som jag har förklarat tidigare så är ett fackverk en sammansatt konstruktion som består av flera samverkande liksidiga trianglar som stödjer en balk så att den inte böjs uppåt eller nedåt i dess [/b]längsriktning[/b].

En takstol, å andra sidan, är en separat konstruktion som stödjer ett utbrett tak så att det inte böjs nedåt i [/b]breddriktningen[/b] och endast i en viss punkt längs taket. Flera separata takstolar krävs för att hålla upp ett tak, men de bildar inte tillsammans ett fackverk.

Det faktum att man kan använda en fackverkskonstruktion för att tillverka en längre takstol innebär inte att en takstol har med fackverkskonstruktioner att göra. När man talar om fackverkstakstol så talar man om hur takstolen är konstruerad, vilket inte har något att göra med dess funktion. Att man skulle kunna tillverka takstolar i härdplast betyder inte att takstolar har något med härdplast att göra, eller hur?
Citera
2016-02-23, 17:55
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Nej, faktum är att man i verkligheten måste tolka vilken text man än har framför sig, även nutida skrifter som t.ex. Aftonbladet. Aftonbladet kan lätt missleda en läsare genom att använda vissa ord i en ordföljd, som gör att läsaren vill köpa lösnumret, för att i efterhand inse att man blivit "lurad".
Fast jag replikerade på ett helt annat citat än det du presenterar här.

Citat:
Ja, det säger mig mycket, jag har hållit på med programmering sedan jag var 12 år, i början höll jag på med att programmera med assembler, det närmaste du kan komma maskinkod av ettor och nollor. Säger det dig något? Eller har du hittat det på Wikipedia för att verka beläst?
Att du överskattar dig själv och underskattar andra är inget jag behöver en närmare förklaring på. Jag har inte för avsikt att kommentera din presenterade självbiografi( i citatet ovanför) eftersom det är off-topic.

Citat:
Nu kommer tolkningen av vad du sade här eftersom du var så diffus i ditt uttalande.
Menar du att jag inte ska ha förhållningssättet att ditt handlingssätt inte är vetenskapligt?
Eller menar du att jag inte ska ha ett sådant förhållningssätt i fortsättningen där det "Ibland behövs en teistisk retorik, även kallad semantisk akrobatik"?
Eller något annat.
Jag rekommenderar att du läser om min replik en gång till.

Citat:
Ge mig ett exempel, ditt bästa exempel på där jag är en ovärdig motståndare.
Det finns två skäl att jag inte tänker ge dig något exempel. Det ena är p.g.a empati; jag vill inte göra dig mer sårad än vad du redan är. Det andra skälet är för att jag inte vill medverka i en diskussion, med utgångspunkt från dina inlägg, som är helt off-topic.
Citera
2016-02-23, 18:25
Medlem
HORJESUSs avatar
För min del räcker det med bevis för att denna tråden kan stängas.

Går man igenom tråden hittar man mängder fakta som överbevisar bibeln.

85% av boken är bevisligen ren lögn.
15% av den är sann, i form av historiska personer å platser som uppenbarligen funnits.

Dom som vill kan hålla på att bråka vidare med bokstavstroende om petitesser.

Ta er egen bevisbörda

med det gör jag sorti ifrån denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in