Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Var har jag sagt det?
Du har inte sagt det uttryckligen, men det är det intryck jag fått.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Så varför hittar du på en egen begränsning av ordets betydelse av t.ex. ordet "ljuskälla"?
Du begränsar ju detta till att källan måste producera ljus, när flera tunga instanser inte håller med om ditt resonemang.
Du har fått det om bakfoten. Jag hittar inte på någon begräsning av ordet ”ljuskälla”, det är du som hittar på en utökad definition som inte finns dokumenterad.
Jag har tydligt visat vilka definitioner som finns och de fysiska skillnaderna mellan att reflektera och att vara källa till ljus.
De ”tunga” instanser som du hänvisar till använder inte ordet korrekt, troligen genom obetänksamhet eftersom det ju är lätt att inte tänka på att ljuset från månen ju egentligen kommer från solen. När man tittar på månen så tänker man ju inte särskilt ofta att det ljuset egentligen kommer från solen, eller hur? Det finns ju till och med ett ord för det som är ”månljus”, och on du slår upp det i en ordbok så står det ”
ljus som (skenbart) kommer från månen”.
Att det är lätt att bortse från att månens ljus inte har månen som ljuskälla är alltså förståeligt, men det gör det inte korrekt att påstå att månen är en ljuskälla. Även auktoriteter kan ha fel ibland, vilket Einstein också har haft, men att då citera Einstein som en auktoritet i ett sådant fall skulle inte göra att det blir rätt, på samma sätt som att citera hur SMHI och NE har använt ”ljuskällan månen” nödvändigtvis gör det korrekt att säga så. En svart kropp blir inte en ljuskälla i fysisk bemärkelse bara därför att SMHI och NE obetänksamt råkar säga så på några platser.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Du får gärna förklara varför takstolar inte har något med fackverk att göra igen om du vill.
Dom flesta förstår nog att takstolar kan tillverkas med ett fackverk, och därför har något att göra med ett fackverk, förutom ramverk.
Som jag har förklarat tidigare så är ett fackverk en
sammansatt konstruktion som består av
flera samverkande liksidiga trianglar som stödjer en
balk så att den inte böjs
uppåt eller nedåt i dess [/b]längsriktning[/b].
En takstol, å andra sidan, är en
separat konstruktion som stödjer ett utbrett
tak så att det inte böjs
nedåt i [/b]breddriktningen[/b] och endast i en viss
punkt längs taket. Flera
separata takstolar krävs för att hålla upp ett tak, men de bildar inte tillsammans ett fackverk.
Det faktum att man kan använda en fackverkskonstruktion för att tillverka en längre takstol innebär inte att en takstol har med fackverkskonstruktioner att göra. När man talar om fackverkstakstol så talar man om hur takstolen är konstruerad, vilket inte har något att göra med dess funktion. Att man skulle kunna tillverka takstolar i härdplast betyder inte att takstolar har något med härdplast att göra, eller hur?