2016-02-15, 18:35
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warrider
Filmen visar väldigt bra hur det ser ut och fungerar vid platsen.
Vi vet att bron var halvt uppe men den stora frågan är hur högt. Blev killarna huvudet kortare eller körde dom in precis under vägbanan i sin färd ner mot kanalen?
Om sen broöppningen hade börjat eller var på väg att avslutas spelar ingen roll. Enda skillnaden torde vara att köerna var kortare vid öppning än vid stängning.
Jo förresten....fartyget måste ha passerat efter att bilen lagt sig i vattnet. Det kan i sin tur skapa spekulationer om båtens kapten såg något. Bilen och killarna måste ha blivit överkörda av fartyget också.
Från sidan länken går till
Citat:
Vid 02.02 på lördagen föll bilen handlöst över kanten. Då hade bron höjts någonstans mellan en och en halv till två meter över vägbanan.
Citera
2016-02-15, 18:37
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Från sidan länken går till

Hur mörkt är det på platsen…?
Citera
2016-02-15, 18:41
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
På Expressen talar de om att de utreder vållande till annans död?

Bara för att de utreder misstankar om diverse brott så betyder det inte att det leder till någonting eller ens att de tror att något brott begåtts. Enligt min mening är det här standard från polisens sida.
Citera
2016-02-15, 18:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Hur mörkt är det på platsen…?
Det är hyfsat upplyst:
http://www.trafiken.nu/stockholm/kam...motorvagsbron/
Citera
2016-02-15, 18:42
Medlem
olasvenssons avatar
Jag tror att någon i bilen spelade in hela händelsen med sin smartphone. Vad ser vi på filmen?
Citera
2016-02-15, 18:45
Medlem
Hur hög är den aktuella bilen? Vid två meter klarar den sig under men vad händer vid 1,5 meter? Tveksamt om man klarar huvudet då..
Citera
2016-02-15, 18:47
Medlem
bonobonos avatar
Vart kan dom läst om det här...
http://kkuriren.se/asikter/ledare/1.3826362
Allt onödigt skit som skrivs här på FB gynnar knappast sidan, som ni ser.
Citera
2016-02-15, 18:47
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Den rasade inte ner i kanalen. Bron lyfts normalt av en motor i vardera av de fyra pelarna. De provade att lyfta med bara två motorer i två diagonalt placerade pelare, bron havererade och föll tillbaka, men inte ner i vattnet. Att andra brohalvan var avstängd, så att det inte längre gick att köra mötande trafik på samma väghalva gjorde inte saken bättre. Bron blev helt oanvändbar i några månader. Men nog om det, tillbaka till lördagens olycka.
Så vitt jag minns så var det faktiskt tvärtom. Bron var öppen och gick inte att stänga.
Det var inte månader utan snarare år innan man lyckades reparera bron.
Citera
2016-02-15, 18:49
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warrider
Hur hög är den aktuella bilen? Vid två meter klarar den sig under men vad händer vid 1,5 meter? Tveksamt om man klarar huvudet då..
Enligt Nissans uppgifter ska bilen vara 1.59 hög.
Citera
2016-02-15, 18:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Nya uppgifter. Bron var på väg upp.
http://lt.se/nyheter/nyheter/1.35619...m-dodskraschen
Det var som fanken, varför muttrade den där jäkla lastbilschaffisen om att den var på väg ner då. Den här snubben på Sjöfartsverket verkar ju säker med tidsangivelser på minuten så då var den väl på väg upp. Jag vet bara inte riktigt hur de vet att bilen smällde 02.02, deras egen personal såg ju inget och det finns tydligen inte inspelat på film heller (jäkla skit när det ändå finns kameror men tydligen ingen inspelning förutom den på någon sida för allehanda webkameror men där sparades bara en bild var tjugonde minut). Det måste väl vara något vittne som säger 02.02 då.

Ändå konstigt i så fall om första larmet inte kom förrän 02.19. Om en bil kör förbi kön, smäller bommar och försvinner mot en bro som håller på att öppnas så borde man väl undra vad fanken som hände.

Var bron på väg upp borde de på lastfartyget haft blicken åt det hållet men de kanske var för långt ifrån, svårt att missa några fallande billysen mot natthimlen annars.
Citera
2016-02-15, 18:50
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ze_bandit
Styrs broar ens på plats? Är det inte på det lokala trafikverket någon sitter och trycker på en knapp? Har iallafall sett en sådan anläggning där jag fick beskrivet för mig att här styr man broöppningen.
Förr i världen styrdes broar på plats. Under den aktuella bron finns ett rum där den styrdes från en gång i tiden.
Nu är broarna fjärrstyrda och det är entreprenörer som styr, dvs de som vinner Trafikverkets upphandling.
Citera
2016-02-15, 18:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag tror att någon i bilen spelade in hela händelsen med sin smartphone. Vad ser vi på filmen?
...och jag tror att alla fem sov som grisar. Det finns inget att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in