2016-02-14, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Av bilderna att döma är det rimliga att tro att bilen voltat och landat upp-och-ner med bakre delen av taket mot stensättningen och sedan glidit ner i Södertälje kanal.
Skadorna i bakpartiet ser inte ut att ha orsakats av en vattenyta. Alldeles för skrynkligt för det.
Hur krasst det än må vara ser det ut som om de i baksätet ljutit ögonblicklig död. Resten drunknat.

Illa illa.

Den slog i bron som var på väg neråt enligt SVT innan den åkte ner.
Citera
2016-02-14, 18:52
Medlem
Kan det vara så att bilens tak klämdes i underdelen av bron, samtidigt som kraften framåt fick bilen att färdas till ett fritt fall. Och därefter ytterligare skador vid kollision med marken?
Citera
2016-02-14, 18:53
Medlem
Kollade nyheterna nyss och det finns fortfarande inget info från varken polisen eller vägverket om varför det var broöppning mitt i natten. Eller har jag missat något?

Tror fortfarande att det var polisen som hade efterföljande och bad dem lyfta bron.
Citera
2016-02-14, 18:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0la
Kollade nyheterna nyss och det finns fortfarande inget info från varken polisen eller vägverket om varför det var broöppning mitt i natten. Eller har jag missat något?

Tror fortfarande att det var polisen som hade efterföljande och bad dem lyfta bron.

Troll eller? Södertälje kanal är trafikerad dygnet runt, och nu hade de haft en 20 minuters broöppning för passage av ett fartyg. De går dygnet runt.
Citera
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Har den gått ner med baken före så har den nog slagit i botten med stor kraft. Hade den slagit i stensättning e dyl så hade det nog funnits bilder på märket i betong/marken vid det här laget.

Hård kontakt med vatten ger trots allt mjuka linjer.
Kontakt med sten blir skrynkligt.
Och bilen ser ganska skrynklig ut i bakre delen.

Krossade skallar har det förts tal om. De i baksätet hade nog ingen chans.
Rigor mortis har inträffat utan lidande.
Framsätet är en annan historia...
Senast redigerad av LA8PV 2016-02-14 kl. 19:07.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:

Kolla bättre. Bron öppnades för ett fartyg, enligt sjöfartsverket.
Citera
Medlem
Schulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Om du tittar längre fram i tråden så finns det fler bilder på bilen och även videofilm när bärgarn kör iväg med bilen, så kanske du ger dig. Fronten är i stort sett intakt. Det är helt säkert att den har landat i kanalen med bakdel/bakre delen av taket först.

Skrev redan igår 15:07 med bild på framdelen av bilen och två alternativa Nissan-bilar som analys.
Bilbilder: https://minfil.org/I08alcbabf/Sodert...n_20160213.jpg

Troligen har bilen träffat den nedåtgående bron med vindruta/tak som skalas av (skrapmärken på bron) och faller 26 m ned i Södertälje kanal. Hela bilen från vindrutan och bakåt blir demolerad. Bakre delen av bilen blir intryckt så att bilen blir "kortare" när den träffar vattenytan.

Se även kronologin från igår:
(FB) Brittiska Popgruppen Viola Beach omkommer i Sverige - fem döda (2016-02-13)
Citera
2016-02-14, 19:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
Jo, du kan testa dig fram genom att ändra URL:n. Började vid 01:00 och gick framåt:

01:17 - bild
02:37 - bild
02:57 - bild
03:37 - bild
Fan vad smart! Synd bara att de sparats så sällan att man precis missade när bron var öppen.

Citat:
Ursprungligen postat av hejsan88
Kan det vara så att bilens tak klämdes i underdelen av bron, samtidigt som kraften framåt fick bilen att färdas till ett fritt fall. Och därefter ytterligare skador vid kollision med marken?
Klämdes och klämdes, taket slog i underdelen av bron men bilen hade tillräckligt hög fart för att fortsätta framåt under bron och falla ned.

Citat:

Men för glödheta helvete Hur många gånger ska jag behöva skriva att det var ordinarie planerad broöppning enligt tidtabell. Tidtabellen har länkats flera gånger i tråden. Och jo, det har stått att bron öppnades för att släppa förbi ett fartyg i kanalen. Om du öppnar ögonen och läser lite så slipper du felaktiga fantasier.
Citera
2016-02-14, 19:03
Medlem
Man behöver inte vara ett geni för att räkna ut det mest troliga scenariot. Att det skulle vara tekniskt fel på bilen är högst osannolikt.

- Trötta utarbetade musiker
- Ny miljö
- Mörker
- Sannolikt (men inte säkert!) alkohol. Ingen har chockerade nog nämnt det faktum att UK har 0,8 promilles gräns för körning! Det töjde sannolikt på de svenska gränserna.
- Fartblindhet (efter lång tid med farthållare)

Och till sist tanken att "jag ska tränga mig lite för jag pallar inte vänta, vill bara ner i säng nu" men med en okänd lyftbro såg de inte kanten tills det var för sent. Att det var nån form av broöppning såg föraren garanterat. Han var medvetande (ej sovande) eftersom han ändå manövrerat mellan bilarna.

Provtagning kommer berätta det mesta.

Tragiskt ovsett!

Edit: eftersom de inte kände till att det var en lyftbro utan antog att det var en klaffbro, som den intill. Så kan lyftbrons sjunkande rörelse ge illusionen att det är den "fasta vägdelen" som han kör på som tvärtom höjs. Och kanske ville bara hinna fram lagom tills den var i höjd med kanten. Alldeles oavsett har han medvetet struntat i alla varningar och avspärrningar.
Senast redigerad av jåbärt 2016-02-14 kl. 19:08.
Citera
2016-02-14, 19:04
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det vi vet är att taket är avskalat och bakpartiet är krossat helt. Fronten har mer av mjuka bucklor. Taket skalades sannolikt av då bilen passerade in under brodelen som höll på att fällas ner. Gapet var
bara någon meter. Det är sannolikt att de flesta om inte alla dödades redan här.

Sen ser man också att bilen bärgas upp ur vattnet på motsatt sida av kanalen, och då står på "rätt köl" och har fronten pekande i ursprunglig färdriktning. Jag tror inte att de har vänt bilen under bärgningen, så det var sannolikt så den stod på kanalbotten.
Citera
2016-02-14, 19:12
Medlem
JustZlatans avatar
Med tanke på att de kom från England där det råder vänstertrafik, kanske Sveriges högertrafik hade något med olyckan att göra. Mest synd är det om deras föräldrar, syskon och släktingar.

Hur går transporten av kropparna tillbaka till England till? När svenskar har dött utomlands, utan att vara försäkrade i landet där de dog, har det varit hutlöst dyrt att flyga tillbaka kropparna till Sverige. Jag antar att dessa fem pojkar inte hade svenska försäkringar.

Vem står för utryckningskostnaderna för polis, brandkår och ambulans?
Citera
2016-02-14, 19:12
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
Jo, du kan testa dig fram genom att ändra URL:n. Började vid 01:00 och gick framåt:

01:17 - bild
02:37 - bild
02:57 - bild
03:37 - bild
Man kan se på bilderna med blåljus att bron är stängd. På tidningsbilder är den lite öppen, den har alltså öppnats senare, och höjden på öppningen behöver inte alls vara densamma som vid olyckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in