Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Men du förklarar aldrig vilka dessa "andra förklaringar" är som är "föremål för ateistens tro".
Varför ska jag beskriva alla de olika förklaringarna när det jag vill få fram är rent principiellt att även ateister har förklaringar till observationer kring hur världen ser ut idag.
Citat:
Det är snarare geologer och motsvarande inom vetenskapen som kommit fram till de mest troliga förklaringarna om jordens historia. Om du vill med semantiska akrobatik få det till en tro (som i "tro på gud"), så får det stå för dig.
Även geologer utgår från att enbart naturliga processer gett upphov till det som observeras och utifrån tanken att jorden
inte genomgått en katastrof av det slag som beskrivs i Bibeln har de kommit fram till en "mest trolig förklaring" till det vi ser idag men då enligt ett annat scenario än det som beskrivs i Bibeln. Detta gör det inte sant (i absolut mening) men det gör att ateister får för sig att Bibeln är motbevisad genom detta andra scenario. Ateisters tro i denna fråga är att det scenario som bla. geologer utgår ifrån motbevisar Bibelns berättelser, för geologer kan inte bevisa själva scenariot utan kan bara få fram en "mest trolig förklaring" inom scenariot.
Citat:
Vilka andra processer tycker du ska inkluderas, och i så fall varför?
Samma processer som sker idag, för de är de enda som kan undersökas. Jag menar vad jag skrev: "Det handlar om hur världen egentligen sett ut tidigare jämfört med nu, samt hur allt kom att bli till från början, samt en tro på hur detta skett. Mycket handlar om med vilken hastighet man menar att naturliga processer skett och vilka observationer man tar som stöd för sin ståndpunkt."
Citat:
Jag antar att du anser att dessa "hastigheter" ska anpassas fritt så att bibeln blir sann
Tror du att jorden är så gammal (6000 år) bara för att bibeln kan tolkas så?
Nej, de ska inte anpassas fritt så att Bibeln blir sann. De ska inte anpassas så att en någon teori ska låta mer sannolik.
Citat:
Den världsbild som vetenskapen förklarar kräver ingen tro. Bevisen talar för sig själva.
Världsbilden som beskrivs i bibeln kräver dock en del tro på övernaturliga fenomen.
Bevisen talar INTE för sig själva. Man hävdar "bevis" inom ett visst scenario. Att påstå att man inte "behöver tro" för en viss förklaring går an inom scenariot i fråga, men scenariot i sig kräver tro. Man tror på scenariot, ex man tror att den geologiska kolumnen lagts över miljontals år. Det är scenariot. Det tror man. Sen anpassas tolkningar utifrån detta scenario. Tolkningarna är mer eller mindre troliga, men man kan kanske fastställa en "mest trolig förklaring", men det är fortfarande inom scenariot i fråga. Återigen, man tror på scenariot. Ibland trots tecken på att det måste vara fel. Men eftersom det är det "mest troliga" man har vidhåller man tolkningen. Och ateisten fortsätter att åberopa den "mest troliga" tolkningen och eller det "mest troliga" scenariot som bevis mot Bibeln.
Citat:
Semantisk akrobatik. Evolutionen sker utan att någon tror (som i tro på gud) på det.
Alltså ser du evolutionsscenariot som ett "absolut".
Gud finns även utan någon som tror.
Citat:
Om du med "vi" menar hur människor kom till, så är det bevisat bortom allt rimligt tvivel att vi härstammar från en gemensam anfader till alla primater.
Som sagt, vi vet (i absolut mening) inte detta, men all evidens pekar i den riktningen.
Ingenting alls pekar på att gud gjorde det som det står i bibeln.
Nej, det är inte bevisat bortom allt rimligt tvivel att alla vi härstammar från en gemensam anfader till alla primater. Man anser det enligt samma principer om scenario som ovan.
Man anser att allt liv utvecklats, att människan i denna utveckling delar härstamning med andra primater, men man har inte bevisat det, långt ifrån. Jag vet att du tror det är bevisat. Men jag vet också att du inte kan lägga fram bevisen här, inte ens genom länkar.
Citat:
Nej, långt ifrån. Det finns inte ett enda belägg för en talande orm till exempel.
Finns inte heller ett enda belägg från Bibeln att talande ormar skulle förekomma naturligt.
Citat:
Nej, att bevisa bibeln är "ert" problem.
Att komma med relevanta bevis mot Bibeln borde vara lätt för "er".
Ganska meningslöst att presentera tolkningar kring observationer för en som inte förstår att det är fråga om olika tolkningsramar utan tror att "bevis talar för sig själva" och därför inte behöver tro, och därför inte heller tror.
Citat:
Ja en evidensbaserad världsbild framför en hittepå-världsbild.
Hela inlägget är ett patetiskt försök att jämställa "tro på vetenskap" med "tro på gud".
Härmed lägger jag ned denna diskussion (igen). Den leder bara till upprepning.
Blir osäker på vilken du menar är evidensbaserad världsbild och hittepå-världsbild. Den ateistiska världsbilden är baserad på
tanken att allt blivit till genom "enbart naturliga processer" Den hittepå-tanken styr all tolkning av observation. Möjligheten att Gud finns och har meddelat sig till mänskligheten genom tiderna på olika sätt och att detta nedtecknats och finns att undersöka och att undersökning leder till att observationer kan finna sin förklaring. Är inte fullt ut "hittepå", såvida man nu inte hittar på att de som skrev ner texterna hittade på, men då ställs man inför frågan hur de kunde ha så rätt. Att de berättelser de "hittade på" kunde passa så väl med observationer gjorda idag. (alltså förutsatt scenariot jämfört med observationer)
Synd om du lägger ner, jag finner att jag upprepar mig tråkigt nog, försöker att uttrycka mig så klart som möjligt, men finner att jag blir missförstådd i alla fall. Försöker då att ev omformulera mig, med tvivelaktig framgång.