Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-01, 04:52
  #241
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alemanha
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Du kan väl länka, latmask?

Kanske kan du motivera din bedömning också, medan du krälar?
Här har du moderatorjävel:

https://www.flashback.org/newreply.p...e=1&p=39605504
En länk till vad som åsyftas. Finemang, användarkontojävel. Nu har alla lite bättre förutsättningar att förstå varandra.

Citera
2014-02-08, 00:22
  #242
Medlem
probe53s avatar
Har läst tråden med intresse och försökt ta till mig åsikter och synvinklar.

Det jag funderar på är hur pass förändringsbart forumet är för att möta önskemål om förbättringar.

Ett exempel är att kunna sätta en moderator som inte modererar en forumdel på ignore.
(nu verkar ju just det inte längre vara något problem i det specifika fallet, men fullgott en valid funktion ändå)

Men det kan finnas andra informationstekniska lösningar som underlättar diskussion och organisation av information. Flera förslag har getts här i tråden betr. ex.v komplexa ämnen som Assange och hur inlägg skall postas, modereras eller flyttas.

Man kan ju tänka sig även andra förbättringar, som olika typer av trådar, nästlade trådar, ja det finns ju en uppsjö av sätt forum kan fungera på beroende på vilka möjligheter som står till buds.

Sådana här saker kan spela in i hur en tråd upplevs, konsumeras, modereras och inte minst frodas.
Citera
2016-02-13, 14:58
  #243
Moderator
Tinuviels avatar
OT raderat.

Tråden är till för att diskutera modereringen generellt i tråden eller komma med förslag på förbättringar. Den är inte till för att tjafsa med andra användare.

// mod
Citera
2016-02-13, 18:25
  #244
Medlem
Tjafs med andra användare och respektivas beteende är en del av problematiken likaså moderatorers reaktioner på detta tjafs.


Det måste ju gå att argumentera för att någons inlägg är provocerande och utan anknytning till tråden och därmed alltså ge svar på tal på sitt sätt.
Citera
2016-02-13, 22:34
  #245
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluga-Sluggern
Det måste ju gå att argumentera för att någons inlägg är provocerande och utan anknytning till tråden och därmed alltså ge svar på tal på sitt sätt.
Eller bara ignorera inlägget, rapportera det, och gå vidare och diskutera sakfrågan med folk som håller sig OnT i stället?
Citera
2016-02-13, 22:48
  #246
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluga-Sluggern
Tjafs med andra användare och respektivas beteende är en del av problematiken likaså moderatorers reaktioner på detta tjafs.


Det måste ju gå att argumentera för att någons inlägg är provocerande och utan anknytning till tråden och därmed alltså ge svar på tal på sitt sätt.
Det är skillnad på tjafs och att argumentera hätskt, det ska finnas substans i inlägget som för tråden framåt och inte bara nåt "korkadedjävlanasistknarkarfitte" snack.
Citera
2016-02-13, 23:47
  #247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Eller bara ignorera inlägget, rapportera det, och gå vidare och diskutera sakfrågan med folk som håller sig OnT i stället?


Jag försökte uppmana folk till just detta och blev varnad även för det.
Alltså att hålla sig till sakfrågan och ignoera provokationer.


Diskussionen förs frammåt genom att en bild av olika sidor uppmålas, inklusive personerna.
Men framförallt så tar diskussionen skada när den aktivt saboteras utan att de för den sakens skull bryter mot några officiella regler.
Citera
2016-02-14, 08:07
  #248
Medlem
wtfuks avatar
Jag kom med ett förslag att begränsa postningar till 5 per dag i tråden per användare. Det efterföljande tjafset är symptomatiskt för hur det ser ut i tråden. Och så får jag varning för det. Helt absurt
Citera
2016-02-14, 09:27
  #249
Medlem
Anonymares avatar
Det är lite märkligt att det ska behövas en speciell tråd för att diskutera modereringen i en annan tråd.

Jag tycker att modereringen i den aktuella tråden i stort sett sköts bra. Det finns fall då jag upplever att man inte agerar på upprepade personangrepp mot enskilda personer men det förklaras med att det anses vara högt till tak. Personligen skulle jag önska att man var lite hårdare här för det känns så onödigt med inlägg som syftar till att misskreditera någon baserat på att man har olika åsikter i sakfrågan och kryddar med fula personangrepp. Det är helt naturligt att man har olika ståndpunkter och debattörerna bör kunna hantera detta utan personangrepp och utan att skriva en massa inlägg om debattörer istället för att hålla sig till ämnet.

Jag förstår att det är en grannlaga uppgift men jag tycker ändå att det fungerar bra för det allra mesta. Sen är det faktiskt bättre att skriva ett privat meddelande till moderatorn än att gnälla i tråden. Drar man på sig varningar så måste man dessutom fundera på vad anledningen är. Det blir aldrig 100% rättvist men fortsätter man att dra på sig varningar så ska man i första hand rannsaka sitt eget beteende än att kritisera andras eller själva modereringen.
Citera
2016-02-14, 10:43
  #250
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluga-Sluggern
Jag försökte uppmana folk till just detta och blev varnad även för det.
Alltså att hålla sig till sakfrågan och ignoera provokationer.

Diskussionen förs frammåt genom att en bild av olika sidor uppmålas, inklusive personerna.
Men framförallt så tar diskussionen skada när den aktivt saboteras utan att de för den sakens skull bryter mot några officiella regler.
Att i en tråd försöka "styra upp" tråden genom att uppmana andra debattörer till ett eller ett annat beteende är OT. Handlar det dessutom om en stökig tråd är det inte så konstigt om toleransen för sådant är låg och en varning följer. Som ojn skriver, fokusera på sakfrågan, RP:a avvikelser från detta och var en debattör som bidrar till en konstruktiv diskussion.
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Jag kom med ett förslag att begränsa postningar till 5 per dag i tråden per användare. Det efterföljande tjafset är symptomatiskt för hur det ser ut i tråden. Och så får jag varning för det. Helt absurt
Jag är tveksam. Är tråden aktiv och ny information tillkommer skulle en spärr för antal inlägg föra med sig att färre deltar i granskningen av informationen och argumentationen runt denna. Finns det ett problem får detta bemötas med andra verktyg.
Citera
2016-02-14, 15:15
  #251
Medlem
Men det går inte att RP:a hans typ av avvikelser.

Det kan vara en diskussion som exempelvis diskuterar giltigheten i FN gruppens dom kring Assangefallet. Han kan relativt normalt delta i den diskussionen för att sedan som i exemplet helt ignorera de två senaste inläggen av andra skribenter till honom och dra till med något som "Kolla, länken här bevisar att de är alla män! Förklarar ju allt..." vilket han vet är provocerande och drar bort från den diskussion som han nyligen förlorat.

Så det måste gå att föra en diskussion om debattörerna, dessutom finns en ignorefunktion på forumet som kan användas för att ignorera sådana personer men man ignorerar ej svar som andra ger till dem vilket gör det hela bara mer kaotiskt.

Att istället för att direkt då hoppa på hans punkt om män och säga det han vill att man ska säga, dvs "Ja, men det är väl klart att folks kompetens inte beror på deras kön" så borde man i det minsta kunna tillägga;"Det vet du, och den enda anledningen som du tar upp det är för att ignorera tidigare diskussion. "


Det här sätter alltså mitt svar i kontext till det svar han vill bortse ifrån. Inte sant?!
Därmed blir kommentarerna på honom ett sätt att binda den röda tråden igen som han just klippt av.
Citera
2016-02-14, 15:18
  #252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det är lite märkligt att det ska behövas en speciell tråd för att diskutera modereringen i en annan tråd.

Jag tycker att modereringen i den aktuella tråden i stort sett sköts bra. Det finns fall då jag upplever att man inte agerar på upprepade personangrepp mot enskilda personer men det förklaras med att det anses vara högt till tak. Personligen skulle jag önska att man var lite hårdare här för det känns så onödigt med inlägg som syftar till att misskreditera någon baserat på att man har olika åsikter i sakfrågan och kryddar med fula personangrepp. Det är helt naturligt att man har olika ståndpunkter och debattörerna bör kunna hantera detta utan personangrepp och utan att skriva en massa inlägg om debattörer istället för att hålla sig till ämnet.

Jag förstår att det är en grannlaga uppgift men jag tycker ändå att det fungerar bra för det allra mesta. Sen är det faktiskt bättre att skriva ett privat meddelande till moderatorn än att gnälla i tråden. Drar man på sig varningar så måste man dessutom fundera på vad anledningen är. Det blir aldrig 100% rättvist men fortsätter man att dra på sig varningar så ska man i första hand rannsaka sitt eget beteende än att kritisera andras eller själva modereringen.


Du är ju helt inkapabel till att föra en diskussion om dig själv och kring ditt beteende eller ens den information som du presenterar, varför folk blir förbannade på dig och förolämpar dig, varpå du sedan RP:ar dem som det svin du är.

Förstår du inte vad ditt beteende har för konsekvenser och att den enda anledningen till att det fungerar är för att du är just nu i en bubbla som kallas nätet och ett forum där bland andra du missbrukar regelverket i din favör?

Anledningen till att du inte drar på dig en massa varningar med vi andra gör det är för att din målsättning är att sabotera diskussionen medan andras målsättning är att föra den. Du kan göra detta utan att bryta regelverket medan om vi påpekar det så bryter vi automatiskt mot regelverket.


Och nu kommer väl ännu en RP från dig på detta inlägg? Fuck you på förhand.


_______

Du har förresten inte åsikter. Åsikter är ting som förändras och påverkas av andra människor och verkligheten. Otroligt många i Assangetråden har ändra uppfattning fram och tillbaka och dragit tillbaka saker när de insett att de har fel. Du gör ej detta, du ignorerar istället påstående som du inte kan besvara och bara fortsätter framåt som en ångvält. Du har en agenda. Problemet är att agendan din att spela den roll du redan innan diskussionens början gett dig själv skapar en kaotisk diskussion i sig.
__________________
Senast redigerad av Sluga-Sluggern 2016-02-14 kl. 15:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback