Vassleprotein skulle jag tipsa dig om, tas upp snabbt av kroppen. Det som skiljer vassle och kasin från varandra, sistnämnda tas upp mer långsamt, och har även en mer mättnadskänsla).
Kreatin är väl inte nödvändigt egentligen, enligt mig iallafall. Det kan du inte ta livet ut heller... Man brukar gå upp några kilo (vätska) och när man slutar går man ner kilonen igen). Vissa gillar de, andra inte. Jag kommer inte ta det.
Aminosyror är också protein.. De är våra essentiella, som vi måste ha men kroppen tillverkar inte själv, finns som EAA och BCAA, bcaa är mest vanlig. Kort de som skiljer dem åt är att EAA innehåller alla 9essentiella aminosyror medan BCAA (grenade aminosyror) innehåller de 3 (viktigaste tror jag), leucin, valin och isoleucin. De som är bra med de är att de kan tas upp mer av musklerna, aminosyrorna åker via blodet till levern, men bcaa åker mer eller mindre igenom. Aminosyror ger dig också energi under ditt pass.. Så satsa på bcaa för lite extra energi. Och till detta då proteinpulver.
Äter du för lite fisk så kan du ta omega 3 tillskott, samt vitaminer av olika slag, under vintethalvåret får man sällan i sig tillräckligt dvitamin.
Detta e ju mina åsikter o alla har nog blandade åsikter o kunskaper, e själv rätt ny.

det är inte nödvändigt med proteinpulver, man kan få de genom kosten, men jag som tjej äter inte jätte mycket så har svårt att komma upp till de proteinnivåer jag behöver. Så lätt att ta en shake på 33g protein, funkar på diet också.. 120 kcal, 30 g protein... Det är också rätt billig proteinkälla, typ 3-4 kr portion
Och som svar på frågan, skulle det ge effekt, svar ja. Ökad proteinintag ska ge ökade chanser att växa till sig, du kan växa utan ökat intag, men du "snabbar" chanserna. Ökat intag ger ökad muskelhypertrofi, säger sig rätt naturligt