• 1
  • 2
2016-02-11, 22:59
Medlem
Tjenare!

Jag är en kille på 18 år, väger 78kg och är 181cm lång. Är ganska muskulös men har nog ett par kilo jag skulle behöva bli av med, men det är ingenting jag lider av. Jag tränar boxning måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar. Sedan gymmar jag på fredagar, lördagar och söndagar.

Tar ut mig 100% varje dag, speciellt dom dagarna och har boxning, så jag undrar om jag bör ta något kostttillskott? Skulle det ge någon effekt? Och vad borde jag satsa på i så fall?
Jag äter bra mat annars, vanlig husmanskost, dricker bara vatten och äter aldrig godis/chips osv.

Tacksam för svar!
Citera
2016-02-11, 23:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentu
Tjenare!

Jag är en kille på 18 år, väger 78kg och är 181cm lång. Är ganska muskulös men har nog ett par kilo jag skulle behöva bli av med, men det är ingenting jag lider av. Jag tränar boxning måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar. Sedan gymmar jag på fredagar, lördagar och söndagar.

Tar ut mig 100% varje dag, speciellt dom dagarna och har boxning, så jag undrar om jag bör ta något kostttillskott? Skulle det ge någon effekt? Och vad borde jag satsa på i så fall?
Jag äter bra mat annars, vanlig husmanskost, dricker bara vatten och äter aldrig godis/chips osv.

Tacksam för svar!
Kosttillskott behöver du inte. Ät proteinrik mat, exempelvis magert kött, kyckling och givetvis frukt & grönsaker. Det som många inte vet, är att "kosttillskott" man köper som "gymmare" är protein av lägsta möjliga kvalitet. Så käka en bra balanserad kost! Du käkar ju redan husmanskost, och då är du mer än hälften hemma.
Citera
2016-02-11, 23:05
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentu
Tjenare!

Tacksam för svar!

Så länge du äter tillräckligt så nej. Du lär blir rekommenderad kreatin och det skulle väl vara det enda som jag ser kan bara till din fördel men enbart marginellt.
Citera
2016-02-11, 23:33
Medlem
Typemynames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kosttillskott behöver du inte. Ät proteinrik mat, exempelvis magert kött, kyckling och givetvis frukt & grönsaker. Det som många inte vet, är att "kosttillskott" man köper som "gymmare" är protein av lägsta möjliga kvalitet. Så käka en bra balanserad kost! Du käkar ju redan husmanskost, och då är du mer än hälften hemma.

Så du menar att kosttillskottsprotein som vassle och kasein inte är fullvärdigt?

När folk äntligen inser att proteinpulver inte är farligt så byts det till att det är låg kvalité...
Citera
2016-02-12, 00:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typemyname
Så du menar att kosttillskottsprotein som vassle och kasein inte är fullvärdigt?

När folk äntligen inser att proteinpulver inte är farligt så byts det till att det är låg kvalité...
Jag syftar på diverse pulver som är ute till försäljning. Vill man bli biffig, så ät biff! (Enkelt och bra råd!)
Citera
2016-02-12, 00:51
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Det som många inte vet, är att "kosttillskott" man köper som "gymmare" är protein av lägsta möjliga kvalitet.

Det var nytt och riktigt kul!

"Den typ av proteinpulver jag rekommenderar heter vassleprotein. Det är ett protein som kommer utvinns ur vanlig komjölk. Det råkar passa oss människor förträffligt bra, och har en stimulerande effekt på muskeluppbyggnaden."
http://www.styrkelabbet.se/kosttillskott/

Räkna ut ditt proteinintag per dag och välj hur högt du vill ligga per kg kroppsvikt.
http://www.styrkelabbet.se/protein-per-dag/

Ta gärna ett extra tillskott av vassleprotein om det behövs. Naturell är utan tillsatser.
Citera
2016-02-12, 00:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie

Det var nytt och riktigt kul!

"Den typ av proteinpulver jag rekommenderar heter vassleprotein. Det är ett protein som kommer utvinns ur vanlig komjölk. Det råkar passa oss människor förträffligt bra, och har en stimulerande effekt på muskeluppbyggnaden."
http://www.styrkelabbet.se/kosttillskott/

Räkna ut ditt proteinintag per dag och välj hur högt du vill ligga per kg kroppsvikt.
http://www.styrkelabbet.se/protein-per-dag/

Ta gärna ett extra tillskott av vassleprotein om det behövs. Naturell är utan tillsatser.

Ät biff, drick mjölk etc. Jag antar att du köper vassleproteinet i "naturell" pulverform? Eller hur gör Agnetha GW Fältskog egentligen?
Citera
2016-02-12, 01:03
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ät biff, drick mjölk etc. Jag antar att du köper vassleproteinet i "naturell" pulverform? Eller hur gör Agnetha GW Fältskog egentligen?

GW Fältskog äter helst inte kött så det underlättar med tillskott. Blandar naturell med smaksatt så att det blir lagom sött.

Vill inte ts köpa vasslepulver så slipper han ju men det är synd att svartmåla en så smidig och billig proteinkälla.
Citera
2016-02-12, 01:13
Bannlyst
Jag har typ levt på vassleprotein i ca 10 år. Började nu i Måndags med att äta mat istället. Får i mig exakt samma mängd (350 gr/dag). Skillnaden är att det blir lite mer matlagning & snäppet dyrare men jag känner iallafall att jag borde slutat tidigare med proteinpulvret. Aspartamet & att man inte riktigt någonsin kan veta vad det där pulvret innehåller fick mig att gå cold turkey. Rekommenderar dig alltså att äta mat istället.
Citera
2016-02-12, 01:19
Medlem
Densomvethanvetdets avatar
Vassleprotein skulle jag tipsa dig om, tas upp snabbt av kroppen. Det som skiljer vassle och kasin från varandra, sistnämnda tas upp mer långsamt, och har även en mer mättnadskänsla).

Kreatin är väl inte nödvändigt egentligen, enligt mig iallafall. Det kan du inte ta livet ut heller... Man brukar gå upp några kilo (vätska) och när man slutar går man ner kilonen igen). Vissa gillar de, andra inte. Jag kommer inte ta det.

Aminosyror är också protein.. De är våra essentiella, som vi måste ha men kroppen tillverkar inte själv, finns som EAA och BCAA, bcaa är mest vanlig. Kort de som skiljer dem åt är att EAA innehåller alla 9essentiella aminosyror medan BCAA (grenade aminosyror) innehåller de 3 (viktigaste tror jag), leucin, valin och isoleucin. De som är bra med de är att de kan tas upp mer av musklerna, aminosyrorna åker via blodet till levern, men bcaa åker mer eller mindre igenom. Aminosyror ger dig också energi under ditt pass.. Så satsa på bcaa för lite extra energi. Och till detta då proteinpulver.

Äter du för lite fisk så kan du ta omega 3 tillskott, samt vitaminer av olika slag, under vintethalvåret får man sällan i sig tillräckligt dvitamin.

Detta e ju mina åsikter o alla har nog blandade åsikter o kunskaper, e själv rätt ny. det är inte nödvändigt med proteinpulver, man kan få de genom kosten, men jag som tjej äter inte jätte mycket så har svårt att komma upp till de proteinnivåer jag behöver. Så lätt att ta en shake på 33g protein, funkar på diet också.. 120 kcal, 30 g protein... Det är också rätt billig proteinkälla, typ 3-4 kr portion

Och som svar på frågan, skulle det ge effekt, svar ja. Ökad proteinintag ska ge ökade chanser att växa till sig, du kan växa utan ökat intag, men du "snabbar" chanserna. Ökat intag ger ökad muskelhypertrofi, säger sig rätt naturligt
Senast redigerad av Densomvethanvetdet 2016-02-12 kl. 01:29.
Citera
2016-02-12, 21:15
Medlem
frillbenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmlerskan
Jag har typ levt på vassleprotein i ca 10 år. Började nu i Måndags med att äta mat istället. Får i mig exakt samma mängd (350 gr/dag). Skillnaden är att det blir lite mer matlagning & snäppet dyrare men jag känner iallafall att jag borde slutat tidigare med proteinpulvret. Aspartamet & att man inte riktigt någonsin kan veta vad det där pulvret innehåller fick mig att gå cold turkey. Rekommenderar dig alltså att äta mat istället.

Mängden du får i dig från proteinpulver är ofarligt. Är förmodligen radioaktiva ämnen och massa arsenik i, tur du skippar det.

Till ts.

Det som du borde fundera på:
*D-vitamin
*ZMA (zink&magnesium)
*Kreatin

Det som du kanske kan fundera på:
*PWO
*proteinpulver
*Omega 3

Vad du ska skippa:
*Testoboster
*Fettförbrännare
Citera
2016-02-12, 21:23
Medlem
Hodurs avatar
Proteinpulver behöver inte betyda vassle. Finns proteinpulver gjort på plantor. Utan att gå in på för mycket detaljer, så är det viktigt att poängteras när något ska inhandlas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in