10 566 besökare online
1 017 056 medlemmar • 53 159 522 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Kultur & Media Film och filmproduktion Film: listor och rekommendationer
Svara på ämne
Ämnesverktyg
BlackMetal
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Punkliv
Sluta skriva så jävla bra recensioner, får ju prestationsångest här! Blev intresserad av den där nu, fast ska nog se A Woman Is a Woman av honom först.

OnT: Pather Panchali (1955)

Vi får följa en fattig familjs liv och deras kamp mot fattigdom, sjukdom och hårt väder på den indiska lantbygden.

Det är en ojämn men vacker (i dubbel bemärkelse) film som ömsom är gripande och intressant, ömsom småtråkig och för långdragen.

Filmens största styrka är det visuella; den vackra, lilla byns miljöer och hus tillsammans med det superläckra fotot gör det omöjligt att sluta titta.

Även skådespelet måste nämnas, för bortsett från lite överspel av några är det riktigt bra, framför allt från barnen som imponerade stort på mig. Att det här var Uma Das Guptas första och enda roll någonsin är svårt att förstå.

Musiken är bra och jag gillar användandet, som när mamman släpar Durga längs backen i håret och alla skriker, men det enda man hör är den kaotiska musiken. Tyckte att scenen blev mycket starkare av det.

Jag hade ganska höga förväntningar på Satyajit Rays debutfilm men i slutändan kan jag inte hjälpa att känna mig lite besviken. Det är ett väldigt kompetent hantverk och det är intressant att få en inblick i de här människornas vardag, men det blir emellanåt just för vardagligt och händelselöst. En stark debut i alla fall och det ska bli intressant att följa Apu i två filmer till.

3.5/5
Kan mycket väl tänka mig att uppföljarna kommer gå hem bättre för dig. De är lite mer styrda och inte lika mycket slice of life-aktiga som den första. Det är dock ganska otroligt att Pather Panchali var hans debut-film och ett riktigt lågbudgetprojekt som dessutom fick slut på pengar under inspelningens gång (tror staten hjälpte till med det sista) för man får känslan av att man ser ett verk av någon med mycket erfarenhet.

Min favorit av Ray är för tillfället The Big City (1963) så den kan vara något att fortsätta med sen om du inte är mätt efter Apu-trilogin.

Punkliv
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Situations
Haha, tackar! Vi verkar ju ha liknande smak när det kommer till svarta komedier så jag tror att den skulle gå hem hos dig

Pather Panchali är en sån där måste se-film jag av någon anledning inte sett ännu. Har dock varit rätt lockad då jag läst så mycket gott om den och det fetade i den recension låter riktigt inbjudande.

Roligt i alla fall att du gillade den trots den lilla besvikelsen. Det är ju så med vissa klassiker, att man hört så mycket om verken så man nästan inte kan undgå att bli besviken då man är inställd på något alldeles otroligt bra. Upplevde det själv förra månaden med All About Eve som utan tvekan var bra, men jag satt liksom och väntade på något "större" hela tiden.

Ja, höga förväntningar kan förstöra mycket. Försöker alltid gå in med så låga som möjligt, men det är ju inte alltid det enklaste tyvärr... men jag rekommenderar den, på gränsen till att vara riktigt bra och jag förstår mästerverksstatusen som den har bland vissa.

Citat:
 Ursprungligen postat av BlackMetal
Kan mycket väl tänka mig att uppföljarna kommer gå hem bättre för dig. De är lite mer styrda och inte lika mycket slice of life-aktiga som den första. Det är dock ganska otroligt att Pather Panchali var hans debut-film och ett riktigt lågbudgetprojekt som dessutom fick slut på pengar under inspelningens gång (tror staten hjälpte till med det sista) för man får känslan av att man ser ett verk av någon med mycket erfarenhet.

Min favorit av Ray är för tillfället The Big City (1963) så den kan vara något att fortsätta med sen om du inte är mätt efter Apu-trilogin.

Åh fan, låter perfekt! Ska försöka se Aparajito ikväll, om det inte blir en till bröderna Coen-rulle.

The Big City verkar väldigt bra ja, tänkte se den först men kände för att börja med trilogin istället.

Situations
Medlem
Situationss avatar
Il deserto rosso (Antonioni, 1964)

Nej, jag har inte ändrat åsikt om filmen; den är verkligen så otroligt jävla bra.

Herr.Dittling
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Pat and Mike (1952). Femenint fenomen

Spencer Tracy och Audrey Hepburn i ännu en komedi.
Audrey spelar en universalidrottare, som är fena på alla sporter.
Charles Buchinski är också med, han skulle senare bli känd som Charles Bronson.

Den här filmen hade jag tidigare aldrig hört talas om, nu vet jag varför.
Både filmen och skådespelarna går på tomgång, det spelas mycket golf och tennis.
Imponerande är att Audrey bör vara 45 år, det kan man verkligen inte tro.
2/5

Svara på ämne
Svara Topp Dela