• 1
  • 2
2016-02-08, 04:39
Medlem
Ovcharkas avatar
Tänk om man i framtiden lyckas med bedriften att komma på en alldeles särskild apparat...

En apparat som man lägger sig i och sedan hamnar man i sin drömvärld. En fantasivärld...

Hade du gjort det? När man väl lagt sig där så är man fast. Ingen återvändo till den äkta världen. Dessutom är de "settings" du gjort bestående.

Visst, har du "ställt in"att du har massor av miljoner så kan du såklart köpa nytt hus, bil etc i drömvärlden, så den är ju inte 100% statisk.

Det bästa är att man får strukturera världen i fråga själv, "from scratch", innan du kliver in i den. Grundförutsättningarna. Vilka styr landet? Hur bor du? Har du 100 millar på banken?

Hur hade din värld sett ut? Vad ändrar du kontra den riktiga världen?

Alla andra i din skapade värld är "normala" och beter sig som de gör på riktigt. Det går inte att ändra på bittra Jessica i Konsum-kassan. Det gör inte heller styra över folks vilja.

Du kan m.a.o. inte få Jessica Alba, Miley Cyrus eller nån annan att plötsligt falla pladask för dig.

Fråga: Är det en charm i det hela; Att allt inte är fabricerat? Det skänker liksom trovärdighet till världen. Liv, rent ut sagt!

Eller vad tycker du?

Problemet är det praktiska i den riktiga världen. Vem vänder på dig så du inte får liggsår? Fördelaktigt en maskin, eftersom alla lär vilja leva i sin drömvärld.

Eller skulle de det?

Om människan fick konstruera sin drömvärld - skulle alla göra det?

Föda i drömvärlden smakar samt gör dig mätt, men ger inte kroppen i verkliga världen vad den behöver. Sondmatning och dropp, antar jag?

Jag hade i alla.fall gjort det! Jag hade skissat upp förutsättningarna i min drömvärld och sedan lagt mig i apparaten för att aldrig återvända till verkligheten (Även om jag hade ångrat mig. Kom ihåg: Du är fast!)

Jag hade gjort det mycket enkelt. Enda ändringarna från det liv jag lever idag hade varit att jag bott på en mindre gård i ett hus helt enligt mina önskemål, samt haft två-tre miljarder kronor på kontot och 20-30 kg heroin.

Därefter hade livet ("Livet") fått utveckla sig som slumpen (?) sett till att den gjort. T.ex: Vilka som sitter i riksdagen beror på folkets (i min värld) vilja - inte pga någon av mina "settings".

Hade du gått längre? Detaljstyrt mer? Eller liksom jag låtit världen - hur fejk den än må vara - ha så mkt oanade händelser och liv som möjligt?

Är denna grej möjlig framöver, tror ni? Kan det vara så "enkelt" att man sövs ner i komaliknande tillstånd, och på nåt sätt ser till att man drömmer att man befinner sig i sin drömvärld och drömmer/lever där i tills man dör?

Hade velat utveckla tråden mer, men det är svårt mitt i natten när man är trött.

Seså! Filosofera!

PS. Har du frågor kring förutsättningarna och reglerna så ställ dom! Svårt att få med precis allt/alla i ett inlägg. (T.ex; Ja, din familj kommer finnas där - om du väljer det...) DS.
Senast redigerad av Ovcharka 2016-02-08 kl. 04:50.
Citera
2016-02-08, 04:59
Medlem
Du börjar prata om pengar, det platsar ej i min fantasivärld.
Har jag ens en fysisk kropp i denna fantasivärld eller flyger jag runt i överljushastighet genom den färggranna etern, galaxer och geometri?
Ja kanske hade man tröttnat på denna abstrakta fantasiverklighet och sakna mer mänskliga former, däremot Konsum är väl lite väl mänskligt - men typ i naturen med paradis-öar fulla med droger, söta katter och chix yes

En miljon, miljard kronor nja... jag vill ha ett rymdskepp och vara superhjälpte och rädda dagen som i Interstella 5555.
Förstår bekvämligheten att leva ett vardagsliv ibörjan på 2000 talet men det gör du ju redan typ förutom lite fattigare.

edit:
Påminner lite om drömdykning som i Inception eller den där B-iga filmen med Arnold som gick för en stund sedan, Have you always wanted to climb the mountains of Mars...
but now you're over the hill?
Senast redigerad av doctor.peppah 2016-02-08 kl. 05:18.
Citera
2016-02-08, 05:20
Medlem
morpdeuss avatar
Det finns ju redan spekulationer att liknande scenarion är annalkande via den teknologiska utvecklingen.

Men mitt utopi hade inte följt de naturlagar som i dagsläget reglementerar våra liv utan jag hade valt att vara omnipotent och leva i en dimension som existerar bortom människans kännedom. Därifrån kan jag göra i princip vad jag vill, vare sig det är att dyka in i någon värld och leva ett helt vanligt liv eller återvända till Terra med övermänskliga krafter, för att sedan återvända till min omnipotens.
Citera
2016-02-08, 05:30
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor.peppah
Har jag ens en fysisk kropp i denna fantasivärld eller flyger jag runt i överljushastighet genom den färggranna etern, galaxer och geometri?hill?

Du har en kropp och du uppfattar din fabricerade värld precis som den äkta du lever i idag.
Citera
2016-02-08, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Seså! Filosofera!
Seså! Fantisera! vore en mer passande uppmaning.
Citera
2016-02-08, 08:43
Medlem
LazyBlues avatar
Citat:
Tänk om man i framtiden lyckas med bedriften att komma på en alldeles särskild apparat...

En apparat som man lägger sig i och sedan hamnar man i sin drömvärld. En fantasivärld...

Hade du gjort det? När man väl lagt sig där så är man fast. Ingen återvändo till den äkta världen. Dessutom är de "settings" du gjort bestående.

Visst, har du "ställt in"att du har massor av miljoner så kan du såklart köpa nytt hus, bil etc i drömvärlden, så den är ju inte 100% statisk.

Det bästa är att man får strukturera världen i fråga själv, "from scratch", innan du kliver in i den. Grundförutsättningarna. Vilka styr landet? Hur bor du? Har du 100 millar på banken?

Hur hade din värld sett ut? Vad ändrar du kontra den riktiga världen?

Alla andra i din skapade värld är "normala" och beter sig som de gör på riktigt. Det går inte att ändra på bittra Jessica i Konsum-kassan. Det gör inte heller styra över folks vilja.

Du kan m.a.o. inte få Jessica Alba, Miley Cyrus eller nån annan att plötsligt falla pladask för dig.

Fråga: Är det en charm i det hela; Att allt inte är fabricerat? Det skänker liksom trovärdighet till världen. Liv, rent ut sagt!

Eller vad tycker du?

Problemet är det praktiska i den riktiga världen. Vem vänder på dig så du inte får liggsår? Fördelaktigt en maskin, eftersom alla lär vilja leva i sin drömvärld.

Eller skulle de det?

Om människan fick konstruera sin drömvärld - skulle alla göra det?

Föda i drömvärlden smakar samt gör dig mätt, men ger inte kroppen i verkliga världen vad den behöver. Sondmatning och dropp, antar jag?

Jag hade i alla.fall gjort det! Jag hade skissat upp förutsättningarna i min drömvärld och sedan lagt mig i apparaten för att aldrig återvända till verkligheten (Även om jag hade ångrat mig. Kom ihåg: Du är fast!)

Jag hade gjort det mycket enkelt. Enda ändringarna från det liv jag lever idag hade varit att jag bott på en mindre gård i ett hus helt enligt mina önskemål, samt haft två-tre miljarder kronor på kontot och 20-30 kg heroin.

Därefter hade livet ("Livet") fått utveckla sig som slumpen (?) sett till att den gjort. T.ex: Vilka som sitter i riksdagen beror på folkets (i min värld) vilja - inte pga någon av mina "settings".

Hade du gått längre? Detaljstyrt mer? Eller liksom jag låtit världen - hur fejk den än må vara - ha så mkt oanade händelser och liv som möjligt?

Är denna grej möjlig framöver, tror ni? Kan det vara så "enkelt" att man sövs ner i komaliknande tillstånd, och på nåt sätt ser till att man drömmer att man befinner sig i sin drömvärld och drömmer/lever där i tills man dör?

Hade velat utveckla tråden mer, men det är svårt mitt i natten när man är trött.

Seså! Filosofera!

PS. Har du frågor kring förutsättningarna och reglerna så ställ dom! Svårt att få med precis allt/alla i ett inlägg. (T.ex; Ja, din familj kommer finnas där - om du väljer det...) DS.

Om detta skulle bara möjligt så skulle jag tacka nej. Lever hellre ett riktigt liv än ligga som ett kolli och figurera i en konstgjort Matrix hur go dröm det än skulle vara.
Citera
2016-02-08, 11:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Finns redan ... och kallas omväxlande för "the inner theater", "den inre dialogen" eller predeterminerat metafysik.
Citera
2016-02-08, 12:41
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazyBlue
Om detta skulle bara möjligt så skulle jag tacka nej. Lever hellre ett riktigt liv än ligga som ett kolli och figurera i en konstgjort Matrix hur go dröm det än skulle vara.

Varför? Det upplevs ju som verklighet? Du kanske redan befinner dig i en sådan "verklighet"?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Finns redan ... och kallas omväxlande för "the inner theater", "den inre dialogen" eller predeterminerat metafysik.

Hur hamnar jag där?
Citera
2016-02-08, 12:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Hur hamnar jag där?

Koppla bort intellektet, koppla bort den kritiska funktionen, koppla bort all ackumulerat kunskap och börja flumma.
Citera
2016-02-08, 12:53
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Koppla bort intellektet, koppla bort den kritiska funktionen, koppla bort all ackumulerat kunskap och börja flumma.

Ok, igen: Hur gör jag det?
Citera
2016-02-08, 13:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ok, igen: Hur gör jag det?

Formulerat folkligt: Gör dig så "dum" som möjligt.

(Något säger mig att det inte borde vara ett problem för dig).
Citera
2016-02-08, 23:26
Medlem
Rem-s avatar
Citat:

Här är du motsägelsefull. Hur ska jag nu veta vad jag får ändra på? Historien får jag uppenbarligen inte ändra på. Inte mig själv heller. Jag tänkte mig först en fiktiv värld, men okej, 2000-talet på jorden med Jessica Alba och Miley Cyrus är det alltså som gäller.

Så... Vad exakt får jag ändra på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in