Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-08, 00:45
  #865
Medlem
Jag ska i sommar resa till USA på egen hand, ska även byta flyg i Paris på ditvägen, och NY på hemvägen.. Hur fungerar det med mitt bagage? Måste jag hämta ut det i Paris och NY?
Citera
2016-02-08, 01:00
  #866
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinroc
Jag ska i sommar resa till USA på egen hand, ska även byta flyg i Paris på ditvägen, och NY på hemvägen.. Hur fungerar det med mitt bagage? Måste jag hämta ut det i Paris och NY?
Nej. Om du boka resan på det viset så sköts bagagehanteringen hela vägen tills slutdestination.
Citera
2016-02-08, 01:04
  #867
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsnoppen
Nej. Om du boka resan på det viset så sköts bagagehanteringen hela vägen tills slutdestination.

Vad skönt att höra!
Det blir första gången jag reser på egen hand, så nu har jag en sak mindre att oroa mig för!
Citera
2016-02-08, 19:30
  #868
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinroc
Vad skönt att höra!
Det blir första gången jag reser på egen hand, så nu har jag en sak mindre att oroa mig för!

Var inte så säker!

Minns jag inte alldeles galet så måste du hämta ut bagaget och "om-checka-in" i NY, men det kan vara så att det bara gäller när du ankommer till USA, inte när du ska hem igen. Minns att jag var tvungen att göra det iaf, men det var i slutet av 2012 så det är ju en stund sen.

Hur som helst brukar de vara duktiga på att informera om såna saker ombord så du borde inte missa det i så fall.
Citera
2016-02-08, 20:04
  #869
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Var inte så säker!

Minns jag inte alldeles galet så måste du hämta ut bagaget och "om-checka-in" i NY, men det kan vara så att det bara gäller när du ankommer till USA, inte när du ska hem igen. Minns att jag var tvungen att göra det iaf, men det var i slutet av 2012 så det är ju en stund sen.

Hur som helst brukar de vara duktiga på att informera om såna saker ombord så du borde inte missa det i så fall.

Korrekt, på ditvägen så måste bagage hämtas ut och passera tullen när planet från Paris landar i USA. Den så kallade ankomstflygplatsen.

På hemvägen så checkas bagaget normalt hela vägen och behöver alltså inte hämtas ut i NYC, fast det finns några undantag beroende på vilka flygbolag som är involverade. Det enklaste är att fråga vid incheckningen i USA om bagaget går hela vägen till Sverige eller inte.
Citera
2016-02-10, 15:32
  #870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Var inte så säker!

Minns jag inte alldeles galet så måste du hämta ut bagaget och "om-checka-in" i NY, men det kan vara så att det bara gäller när du ankommer till USA, inte när du ska hem igen. Minns att jag var tvungen att göra det iaf, men det var i slutet av 2012 så det är ju en stund sen.

Hur som helst brukar de vara duktiga på att informera om såna saker ombord så du borde inte missa det i så fall.

Men jag ska endast byta flyg i USA på tillbaka vägen, så det borde vara lugnt?
Citera
2016-02-11, 11:57
  #871
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinroc
Men jag ska endast byta flyg i USA på tillbaka vägen, så det borde vara lugnt?
Antagligen.
Generellt sett så kan du räkna med att behöva plocka ut väskor och passera tull/gränskontroll vid den första flygplats du kommer till i ett land. Men fråga alltid vid incheckning för att vara säker.
Citera
2016-02-21, 13:43
  #872
Medlem
Flairrs avatar
Finns där automatiska slussar vid säkerhetskontrollerna på Arlanda där man kan använda passets biometriska data för att ta sig igenom vid resa Köpenhamn-Arlanda-Beijing?
Citera
2016-02-26, 15:14
  #873
Medlem
Hej!
Jag ska snart till att flyga från Zürich till Arlanda. Min fråga är om jag måste skriva ut bokningsreferensen eller om det räcker med att ha den på mobilen när man ska checka in vid disken?
Flyger med SAS om det har någon påverkan
__________________
Senast redigerad av fimpzu 2016-02-26 kl. 15:17.
Citera
2016-02-26, 19:20
  #874
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fimpzu
Hej!
Jag ska snart till att flyga från Zürich till Arlanda. Min fråga är om jag måste skriva ut bokningsreferensen eller om det räcker med att ha den på mobilen när man ska checka in vid disken?
Flyger med SAS om det har någon påverkan
Har aldrig behövt visa annat än pass vid incheckning på flygplatsen, oavsett flygbolag.
Citera
2016-03-03, 19:14
  #875
Medlem
Tjena!

Ska snart flyga till Bangkok med en mellanlandning i London, på Heathrow.

Det jag undrar är, jag landar samt lyfter från Terminal 5 på Heathrow, måste jag gå ut och gå igenom säkerhetskontrollen igen eller kan jag stanna kvar och gotta mig direkt efter jag landat?

Flyger med British Airways om det är någon skillnad.

Boardingpass har jag i mobilen.

Mvh!
Citera
2016-03-03, 21:12
  #876
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Tjena!

Ska snart flyga till Bangkok med en mellanlandning i London, på Heathrow.

Det jag undrar är, jag landar samt lyfter från Terminal 5 på Heathrow, måste jag gå ut och gå igenom säkerhetskontrollen igen eller kan jag stanna kvar och gotta mig direkt efter jag landat?

Flyger med British Airways om det är någon skillnad.

Boardingpass har jag i mobilen.

Mvh!

Du kan gotta dig (eller lida, beroende på hur länge du behöver sitta och vänta).
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f441724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback