[quote=Milmerokin|56274960][quote=Honey.B.Blue|56274212]
Citat:
Så om man bara låter bli att bygga sin tro på Bibeln så är det man tror på inte en tro, rent definitionsmässigt? Vad i det jag skriver är då en felaktig beskrivning av hur ateister tänker?
"när man låter bl att bygga sin tro på Bibeln så är det DÄRMED INTE AUTOMATISKT så att du kan fylla på.. och säga att man automatiskt kommer med substitut för biibeltro/gudstro!!
Se skillnaden! i ditt logiska felslut, så som du resonerar kallas för
Hypocrisy
Hypocrisy is the contrivance of a false appearance of virtue or goodness, while concealing real character or inclinations, esp. with respect to religious and moral beliefs; hence in general sense, dissimulation, pretense, sham. It is the practice of engaging in the same behavior or activity for which one criticizes another.[1] In moral psychology, it is the failure to follow one’s own expressed moral rules and principles
Citat:
Ur wikipedia: " Inom logik är ett axiom en grundsats i ett deduktivt system som inte kan bevisas inom ramen för systemet i fråga."
Du glömmer kontexten.
Sedan har du tidskontexten, som du fullständigt ignorerar. Du kan liksom inte bara applicera en innebörd rakt av så som det passar din personliga uppfatting för att sägas komma med ojektivt giltigt argument.
Lagar är lagar. Tolkning är nåt helt annat. Du står för tolkningstradition och det är helt avvikande term som axiom! och du fattar det inte ens.
Då skulle du inte fortsätta detta tämligen tröstlösa skyttegravskrigande. Utan förstå vad trosbaserad metodik är, och att tillämpa termer som axiomatik.. kan vara malplacerat, ja det är så på riktigt.
Då axiom ingår en vetenskapstradition, men strikt naturvetenskapligt terminologiskt sökverktyg.
'
Förstår du inte skillnaderna mellan humanoria och naturvetenskap?
Utr naturvetenskaplig synvinkel, är Bibeln värdelös att betraktas som fackbok, det ska vara ett minimum att tminstonde
UNDERLAGET håller autentiskt tillförlitlig källa - men som du kanske inte vet ändå, så finns bibelns underlag int ens tillgängligt, varför t.o.m textkritisk granskning så ofta landar på indicie-nivå - det blir "tolkningstradition" som enda värde och längre än så kommer man inte, inte heller imorgon eller nästa sekel och nästa millenium.
Din vilja däremot är oövervinnlig. Men ett axiom måste ratificeras, det är en omöjlig uppgift.. medan du klänger och hävdar att det "skall gå" , att du inte förstår vilken kontradiktiv argumentföring du för...
Citat:
Förutom då att man till varje pris utelämnar begreppet "Gud" som möjlig förklaring för något.
Det är qualia.
Citat:
Så, hur ska man empiriskt bevisa en historisk händelse utan att använda sig av antaganden?
Det går utmärkt att vända sig till medvetandepsykologi eller t.ex folklivsforskning.
Kulturimperielism, då är vi inne på historia oc politik - där hör det hemma mer än inom logisk empirisk tillämpning. Därav att axiom blir lätt patetiskt att svänga sig med, i samanhang där tolkningen är enda "bärande instrumentet"
du ser också hur olika utkomst olika folk i olika delar av världen får ut av en och samma ibland versstycke - för att bibeln är ett LITTERÄRT VERK. Det är mjukvara emmanerat från MÄNNISKA(att man ska behöva ens skriva detta... suck)
Kan du påstå att bibeln , INTE skrivits av mänskligt tänkande individer?
Citat:
Du missförstår mig totalt!
Jag vet att jag tror. Det är ateister som tror att de vet och vill ha sin tro till sanning. Så du bör ha i åtanke att din tro och sanning faktiskt inte är synonymt.
Jag är åtminstonde objektivt neutral i detta - då jag inte yror och knyter desutom inte in och så kravlöst tilltror en litterärt driven text, jag klarar av att definiera och urskilja mytologiska kvarlevor.. men framförallt, finns dem som ägnar sig åt uppgiften att öht definiera sedan verifiera VAD en myt är, och hur den åtskiljer sig ifrån faktum. Jag givetvis, förhåller mig till den traditionen som ateist. Som gudstroende teist skulle jag behöva avvika empirisk lag och ordning.
Det är sådant man översiktligt lär sig inom elementär logik, bl.a
Citat:
Nä, det är ateister som påstår att Bibeln ljuger.
Nej ateister påstår inte guds existens.
Du försöker frilägga dig från ansvar och kasta bördan på ateister som du har en tämligen enkelspårig fördom om, de märks ibl tydligt... andra ska ansvara/klä skott för din bristande logiska tankeföring, (ignorans och nonchalant attityd.. lathet.. osv från din sida) vilket är lite småfult.
Citat:
De säger i grund och botten att Bibeln ljuger eftersom den inte utgör tjänligt underlag på så vis att den inte stämmer med deras världsbild.
Din tolkning här, men du lägger dessutom ord i munnen på andra.
Citat:
...för det är ju legender eftersom den inte stämmer med rådande världsbild...
Betydligt mer än så.
Citat:
Nä, jag bara skriver hur jag menar att det är och försöker uppnå en vettig diskussion, - vem som helst kan ju bemöta det jag skriver och visa på vilket sätt jag har fel... medan ateister mycket enkelspårigt vägrar att bemöta det jag skriver på ett sätt som visar att jag i grunden har fel, antagligen för att de inte kan hitta några fel annat än att jag enligt dem har fel världsbild.
Tyvärr tycker jag du inte lyckas fånga de argument som ateister kommit med här.. och då har utläggningar gjorts som DU inte accepterat i och med att du förhåller dig till bibeln som en slags "autentisk historiebeskrivande bok" : de har tvärvetenskapliga ansatser för längesedan bestridit - därav att bibeln ej utgör lag ens där gudstron är enormt stark, tron är därför uteslutande ceremoniell rituell och traditionalistiskt formad i social kontext - man övergår till sekulärt formulerad realism -dock finns ortodoc ffundamentalism som upprättar alternativsamhällen, jag börjartro att du är en rabiat ortodox fåne som är bortskmd med jasägande lallande blind acceptans för de dogmer du tycks leva efter.
Inget nytt, orodox idioti har många gånger lyckats sätta sprätt på basic logik.
Men du är en liten ibland ohyfsad sprätt, som slår dövörat till.
Eller, så tillåter inte din intellektuella nivå, att öppna upp för det som en helomvärld annars förjåller sig till. Logik och förnuft.
Men gällande emotionella band till bibeln, där förstå jag att det ju är en "klenod" , inget att betvivla alls.
Men du förväxlar definitionerna och blandar ihop äpplen md päron , och ständigt och jämt, tröttande.. ett trotsande som är osympatiskt. (och, symptomatiskt för fundamentalistiska dogmatiker, tack jag vet det, alltför väl)
Sedan håller teister sig med en rigid formalia, som är oduglig för vidsynt empirisk prövning, men det är så när man tar sats ur bibeln. Du hade fått samma "motstånd" om du haft Dantes Inferno som underlag, då bibeln och Dante och alla forntida verk.. är av samma klass.
(inte så hög klass, som krävs för utvecklad verklighetsbskrivning. och du vet eg. detta.. men är nonchalant i tron att gud.. är ett konkret väsen) hurvida du kan erkänna det är en helt annan fråga och lite off topic. men inte helt eftersom det avfärgar sig på din debattstil, i att försöka svartmåla empiriskt sanningssökande, som´falsifierar och då blir ni ´teister "sårade" och går däav off topic. så det blir en ändlös spinoff istället för mogen debatt. Som slutar, och empirin tar VID.
Detta vill du inte , och istället försöker du sänka ateister i brist på den vattentäta logiken sedd som instrumentellt gångbar.
Nu ska jag inte lägga ut lång txt mer om detta, du occh teistiskt färgad tankeföring hamnar vid väggen, oavsett. Men i väljer att kalla det för *evigheten .. (never ending quarreling or mesmerizing tactics) (som har sin grund i enkelspårigt dualistiskt synsätt)