2016-02-05, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75

Enligt detaljerat material från institutet i fråga - som jag kunnat ta del av - beskrivs mätperioderna i termer av hela kalenderveckor, antingen två eller tre veckor per undersökning. Tyvärr har de inte lyckats gräva fram data för höstmånderna 2010. Jag har också tillgång till en excel-fil som sammanställer alla deras mätningar, och där sorterar 5,9-mätningen in under "Sep-10". Jag tror att det är så nära vi kan komma om inte Arve lyckas gräva fram de gamla excel-file.

Detaljerat material. Har du rådata? Och i så fall, får du dela med dig av den?
2016-02-06, 00:01
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om du klickar på menyn "mätningar" kan du välja institut och därefter scrolla ner till önskad enskild mätning. Där kan du t ex se att UM i september 2010 bygger på hela 12 mätningar som spänner mellan 4,7 och 7,2.

Precis innan valet så släppte United Minds en OU om dagen. Men om jag inte har helt fel så byggde varje undersökning på de tre-fyra senaste dagarnas intervjuer. Alltså, samma intervjuer utgjorde data i flera olika OUs vilket gör att dessa siffror inte är oberoende av varandra. Kan vara bra att tänka på.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
I United Minds 2 sista mätningar innan valet 2010 fick SD 7,2 och 7,1. 7,2 när valresultatet blev 5,7 är en överskattning med 26,3%.
Räknat åt andra hållet (underskattning) motsvarar det att man skulle ha gissat 10,2% i valet 2014 då de fick 12,9%. Sifo tippade 10,3 i sin sista innan valet 2014, vilket alltså är en avvikelse som är en hårsmån mindre grov än UM:s överskattning 2010. Jag hörde dock ingen kalla UM för "pajasinstitut" efter denna grova bom uppåt eftersom trådens stående confirmation bias är att den högsta siffran alltid är den rätta och allt annat är ljug. Säger YouGov 28,8 så ljuger alla andra inklusive Sentio. Är Sentio högre ljuger YouGov på grund av PK-lögn PK PK manipulation PK judar PK. Osv.

I Ipsos sista mätning innan valet 2010 fick SD 7,5, en överskattning med 31,6%. Ja, DN:s mätning tog i från tårna ännu mer än UM. Det är lika grovt som att ha gissat 9,7 (eller 17,0%) i valet 2014.

Så det har historiskt gått alldeles utmärkt att överskatta SD lika grovt som de underskattats andra gånger.

En annan sak man ska tänka på är slumpens stora inverkan på att bedöma ett OI efter sista mätningen innan ett val. För en typisk mätning av ett parti i den storlek SD var vid valet 2010 kan det slumpmässiga felets storleks mycket väl vara 20-25% (vid två sigma) av det väljarstöd man försöker mäta. Om man bara baserar sin bedömning på sista mätningen kan alltså slumpen lätt ställa till det så att ett OI som (i snitt) mäter helt rättvist blir klassat som uselt och, omvänt, ett OI med kraftig bias som enastående.
2016-02-06, 00:10
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Detaljerat material. Har du rådata? Och i så fall, får du dela med dig av den?

Har ingen rådata. Även om jag hade är det tveksamt hur användbar den vore då rådatan med största sannolikhet kommer från ett ickerepresentativt urval.

Kan däremot dela med mig lite av vad jag vet om hur Sentio historiskt genomfört sina intervjuer:
  • Från oktober 2005 till januari 2009 användes telefon (CATI).
  • Från februari 2009 till december 2011 användes 50% telefon och 50% web.
  • Från januari 2012 till i dag används web.
2016-02-06, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Har ingen rådata. Även om jag hade är det tveksamt hur användbar den vore då rådatan med största sannolikhet kommer från ett ickerepresentativt urval.

Kan däremot dela med mig lite av vad jag vet om hur Sentio historiskt genomfört sina intervjuer:
  • Från oktober 2005 till januari 2009 användes telefon (CATI).
  • Från februari 2009 till december 2011 användes 50% telefon och 50% web.
  • Från januari 2012 till i dag används web.

Intressant, från Jan 09 till februari 09 ökade sentio med mer än 100%. Före låg de ibland under snittet men efter låg de aldrig under snittet. Här har vi väl en ganska klar indikation på telefonskämsfaktor kan jag tycka.
2016-02-06, 00:39
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Det ändrar dock inget i sak. Att läsa ut vad som står där exvis ökningen från 21,3 till 21,5 % står var och en fritt.

Nej, det är inte fritt att läsa ut vad man vill.

Det står precis på status vad siffrorna betyder. 21,3 var snittet på instituten som mätte i december, och 21,5 var snittet på instituten som mätte i januari.

Det står dig INTE fritt att jämföra de siffrorna med varandra, eftersom det inte är samma institut.

Du har helt rätt i att SKOP garanterat ger SD alldeles för lågt och att de agerar blysänke. Jag tycker till och med att det finns en poäng i att helt bortse från SKOP eftersom de är så helt åt helvette fel att det blir svårt att motivera varför de ska vara med. Varför slänga in en garanterad felkälla i en ekvation som redan har nog med osäkerhetsfaktorer och antaganden, liksom?

MEN, då får du bortse från SKOP även i december. Du kan inte haka på ett blysänke en månad, och sedan ta bort blysänket och därefter påstå att du är fri att tolka resultatet som att SD ökar. För det är helt enkelt fel sätt att tolka. Det är inte en "åsikt", inte ett "val", inte en "infallsvinkel", inte ett "perspektiv", det är ett faktum.
2016-02-06, 00:47
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grovabrott
Om status.st gjorde en graf av värdet längst ner där man räknar ihop alla institutens senaste mätningar så får man just detta du efterfrågar.

Nej, inte helt. Om exempelvis SD ökar med 25% i 7 mätningar en månad och vi tar senaste resultatet från den åttonde mätningen som inte släpptes den månaden, så kommer senaste resultatet från den åttonde mätningen att sänka SD eftersom den utgår från hur läget var i opinionen förra månaden, och inte den opinionsförändring som i detta exempel bevisligen har skett.

Om man istället ökar/minskar senaste resultatet till hur övriga ökat/minskat i snitt, så följer den fingerade mätningen samma kurva som snittet, men på institutets respektive nivå. (Skop ligger ju alltid under och Sentio alltid över, även om det går upp och ner i båda)
2016-02-06, 00:56
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Återigen så anser jag alltså att den enkla tumregeln att det högsta värdet från samtliga institut utgör den undre gränsen och att det sannolika värdet är en bra bit över. Att hävda att SD idag skulle ha under 30% är verklighetsfrånvänt.

Blattarnas fantastiska antal och samlade negativa inverkan på alla våra samhällssektorer och i alla avseenden, börjar nu uppenbarligen mer och mer upplevas personligt och högst konkret för allt flera av våra väljarna.

Det vore därför mer än egendomligt om inte Brille68:s ansats, utöver tumregeln, har en rimligtvis stark verklighetsförankring utöver intuitionen...

2016-02-06, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Skop kan vara intressant. Precis som de andra instituten så levererar de ju en kurva ur vilken man kan följa en utveckling. Själva siffran säger visserligen väldigt lite om hur många som röstar SD i ett riksdagsval har historien visat. Men kurvan visar utvecklingen på hur det segement som Skop har i sin panel svarar på Skops fråga.

Citat:

Du har helt rätt i att SKOP garanterat ger SD alldeles för lågt och att de agerar blysänke. Jag tycker till och med att det finns en poäng i att helt bortse från SKOP eftersom de är så helt åt helvette fel att det blir svårt att motivera varför de ska vara med. Varför slänga in en garanterad felkälla i en ekvation som redan har nog med osäkerhetsfaktorer och antaganden, liksom?

Möjligt jag missar något här men motsäger inte dessa 2 texter varandra?

Första texten var som svar på detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Är ju exakt det vi försökt säga. Status.st stämmer till 100% (agendasättande institut not so much..) men tolkningen blir fel när Skop inte ställer korrekt fråga och inte mäter varje månad. Detta pajasinstitut borde inte vara med på status.st av dessa anledningar tycker jag.
Senast redigerad av Djimmie 2016-02-06 kl. 01:21.
2016-02-06, 01:44
Bannlyst
Vill man få en rimlig sannolikhetsintervall var SD och andra partierligger, bör man ta en titt på Partimodellen. Man ska absolut inte kolla på enskilda OI.

Men ofta är det trend som är intressant.
Nu verkar t.ex. M öka pga sin hårdare invandringapolitik. Än så länge är det svårt att avgöra om det hände på bekostnad av S, SD eller både och. Då blir även enskilda OI intressanta. Även Skop. SCB som är så uselt på att mäta SD:s verkliga stöd, är dock väldigt intressant efteraom man kan tydligare se olika trender såsom väljarströmmar, olika grupper etc.
2016-02-06, 01:51
Medlem
Bellanias avatar
Trådens intensiva engagemang beträffande medelvärden och dess delar av procentenheter förefaller tyvärr vara mindre meningsfull och produktiv i statistisk mening.

Särskilt med tanke på begreppet statistiska felmarginalen - dvs konfidensintervallet - som i regel omfattar en eller flera procentenheter - men inte minst med hänsyn till skojarinstitutens varierande inslag av inkompetens och medvetna manipulation och korruption av mätresultaten...

2016-02-06, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Vill man få en rimlig sannolikhetsintervall var SD och andra partierligger, bör man ta en titt på Partimodellen. Man ska absolut inte kolla på enskilda OI.

Men ofta är det trend som är intressant.
Nu verkar t.ex. M öka pga sin hårdare invandringapolitik. Än så länge är det svårt att avgöra om det hände på bekostnad av S, SD eller både och. Då blir även enskilda OI intressanta. Även Skop. SCB som är så uselt på att mäta SD:s verkliga stöd, är dock väldigt intressant efteraom man kan tydligare se olika trender såsom väljarströmmar, olika grupper etc.

M vill profilera sig på två sätt!
1. Hårdare inresekontroll på sjö och land likt flygets krav på giltigt pass och giltigt visum.
2. Mycket lägre löner åt negrer, muslimer och araber, i alla fall i början!

Tycker SD borde profilera sig som i Östra EU, låsta förvar med minimala bekvämligheter för alla lycksökare.
Titta på länder som Polen, Tjeckien, Slovakien och Ungern, man håller totalt öppna gränser mot EU, trots detta undviker lycksökarna dessa länder som pesten!

Det finns absolut ingen anledning med vare sig ID-kontroller eller visum-granskning av negrer, muslimer och araber!
Det räcker definitivt med att placera 100 % till bostad militärtält i skogen!
2016-02-06, 08:06
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Nej, det är inte fritt att läsa ut vad man vill.

Det står precis på status vad siffrorna betyder. 21,3 var snittet på instituten som mätte i december, och 21,5 var snittet på instituten som mätte i januari.

Det står dig INTE fritt att jämföra de siffrorna med varandra, eftersom det inte är samma institut.

MEN, då får du bortse från SKOP även i december. Du kan inte haka på ett blysänke en månad, och sedan ta bort blysänket och därefter påstå att du är fri att tolka resultatet som att SD ökar. För det är helt enkelt fel sätt att tolka. Det är inte en "åsikt", inte ett "val", inte en "infallsvinkel", inte ett "perspektiv", det är ett faktum.
Tack för svaret. Likväl står siffrorna där till allmän beskådan. Du och för den saks skull andra har inte beskrivit något som inte är allmänt känt eller åtminstone borde vara det. Du vill tydligt förbjuda mig att se siffran. En något oroväckande sätt att för hålla sig till sin omvärld. Om du vill förbjuda människor att se vissa siffror får du väl verka för det. Jag ser helst att status.st fortsätter att redovisa sina siffror som nu.

Har du förresten sett hemsidan. politiko.dk. Den danska tidningen Berlingske står bakom den. Tyckte det var kul att följa opinionen inför det danska folketingsvalet. Grafiskt och filtrerinsmässigt lämnar status.st en del att önska vilket man löst på politiko.dk. Kanske något att titta på om man vill förändra hemsidan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in