2016-02-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, och det faktum att jag har påpekat att det är stor skillnad på att utstråla och att enbart reflektera kan ttsp inte acceptera. Utstråla och reflektera är helt olika begrepp.
Jag förklarade skillnaden hur det är kvantmekaniskt i och med att utstrålning gör att metaller glänser, men reflektion gör att man kan se en spegelbild i dem. Jag förklarade att utstrålning inte är riktningsberoende (sker i alla riktningar), men att reflektion är strikt riktningsberoende (endast i en bestämd vinkel).

Trots det har ttsp inte kunnat fatta galoppen, och då är det ju kört att diskutera vidare.

Men det är tydligen jag som slingrar mig, det är jag som inte kan erkänna att jag har fel, det är jag som undviker att svara på sådant som jag redan har svarat på.

Jovisst.

Jo jag har läst igenom. Game set match!
Citera
2016-02-04, 20:31
Medlem
En annan inte helt oviktig sak om solen, månen och stjärnorna.
Ttsp:s förklaring om dem var att när de 'skapades' på fjärde dagen, så innebar det att de först då kunde urskiljas från jorden. Ljuset skapades ju tidigare.
Samtidigt så fanns den sk baldakinen runt jorden som antas ha skapat lite av ett tropiskt klimat runt hela jorden.
Att baldakinen innehöll det vatten som regnade ner på jorden under floden.
Hur kommer det sig då att man kunde urskilja solen, månen och framför allt stjärnorna igenom denna molnlika baldakin redan på den fjärde skapelsedagen?
Citera
2016-02-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
På länken du skickade säger dom att berättelsen kom till 1700 före kristus, 1700 + 2015 = 3715 år gammal och rätt så säker på att 3715 år är yngre än +4000 år.
Nä, den skrevs då. Den anses vara förlaga till bibelns berättelse. Så du kan sluta med dina uträkningar och läsa vad som står istället.
Citera
2016-02-04, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Här sägs det alltså också att papper utsänder ljus, d.v.s. strålar ljus, helt enligt NE:s definition av ljuskälla:

lju`skälla subst. ~n ljuskällor
ORDLED: ljus--käll-an
• föremål varifrån ljus strålar ut
HIST.: sedan 1853

Det står inte här att ljuskällan måste utstråla eget ljus, utan kan utstråla/utsända reflekterat ljus.

Eftersom det brukar vara lite svårt med läsförståelsen så får jag väl upprepa då att i princip allting omkring oss, tex toastolen som smeso exemplifierat, stenar, träd, månen och det vita papperet, ja i princip allting omkring oss som inte är primära ljuskällor, är sekundära ljuskällor.

Månen är en dålig reflektor, endast ca 10% av det ljus som träffar den reflekteras. Någon har jämfört det med den reflektion en plöjd åker ger.
En dålig sekundär ljuskälla med andra ord.
Citera
2016-02-04, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nä, den skrevs då. Den anses vara förlaga till bibelns berättelse. Så du kan sluta med dina uträkningar och läsa vad som står istället.

Vilka är det som anser att det är förlaga till bibelns berättelse och vilka bevis har dom att den berättelsen du skickade är en förlaga till bibelns berättelse?
Citera
2016-02-04, 21:47
Medlem
Citat:
Vilka är det som anser att det är förlaga till bibelns berättelse och vilka bevis har dom att den berättelsen du skickade är en förlaga till bibelns berättelse?
Ingen aning, och jag bryr mig inte. Det frågades efter äldre översvämningsmyter och vi var några som länkade till en. Enligt mig finns det lika "mycket" bevis för den, som det gör för syndafloden.
Citera
2016-02-04, 22:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
En annan inte helt oviktig sak om solen, månen och stjärnorna.
Ttsp:s förklaring om dem var att när de 'skapades' på fjärde dagen, så innebar det att de först då kunde urskiljas från jorden. Ljuset skapades ju tidigare.
Samtidigt så fanns den sk baldakinen runt jorden som antas ha skapat lite av ett tropiskt klimat runt hela jorden.
Att baldakinen innehöll det vatten som regnade ner på jorden under floden.
Hur kommer det sig då att man kunde urskilja solen, månen och framför allt stjärnorna igenom denna molnlika baldakin redan på den fjärde skapelsedagen?

Var det kanske så att det inte fanns någon molnfri himmel innan syndafloden, och att det därför är så viktigt att regnbågen nämns först efteråt?
Men problemet med den tanken är att då skulle ju solen inte ha synts på dagen och månen inte ha kunnat regera över mörkret på natten (eller hur det nu formuleras i början).
En knepig fråga det där. Det hade jag helt missat. Måste läsa lite noggrannare nästa gång.
Citera
2016-02-04, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ingen aning, och jag bryr mig inte. Det frågades efter äldre översvämningsmyter och vi var några som länkade till en. Enligt mig finns det lika "mycket" bevis för den, som det gör för syndafloden.

Så du säger att den är äldre men kan inte ge några indikationer för att den är äldre?

Du säger att bibelns synda flod kommer ifrån den men kan inte ge några indikationer för det heller.

Ni satanister är allt roliga.
Citera
2016-02-04, 23:25
Medlem
Citat:
Så du säger att den är äldre men kan inte ge några indikationer för att den är äldre?

Du säger att bibelns synda flod kommer ifrån den men kan inte ge några indikationer för det heller.

Ni satanister är allt roliga.
Du frågade ju efter en äldre berättelse än den i bibeln. Gör vad du vill med länken du fick.

Är du helt pantad? Varför skulle jag veta något om den myten?

Vilka är "ni satanister"? Är det alla som inte tror på samma saga som du?
Citera
2016-02-04, 23:32
Bannlyst
Citat:
Du frågade ju efter en äldre berättelse än den i bibeln. Gör vad du vill med länken du fick.

Är du helt pantad? Varför skulle jag veta något om den myten?

Vilka är "ni satanister"? Är det alla som inte tror på samma saga som du?

Vad har du för indikationer att den är äldre då? Om du inte ger några indikationer på att den är äldre så har du ju inte lyckats ge mig en äldre berättelse trots allt.
Citera
2016-02-04, 23:53
Medlem
Citat:
Vad har du för indikationer att den är äldre då? Om du inte ger några indikationer på att den är äldre så har du ju inte lyckats ge mig en äldre berättelse trots allt.
Läs länken så ser du indikationerna. Min världsbild rubbas inte öht av vilken av myterna som är äldst.
Finns inget som pekar på att någon av dom är sann.
Citera
2016-02-05, 00:09
Medlem
KungPungPats avatar
Bibeln är en symbolisk beskrivning på hur man tar sig till en högre dimension som kallas för himmelriket enligt bibelns symbolism, himmelriket betyder dock femte dimensionen.

Uppenbarelseboken beskriver de kommande 4 åren på Jorden, fram till domedagen år 2020.

Uppenbarelseboken kapitel 9 beskriver hur alla religiösa människor och troende ateister blir uppätna av stora insekter från rymden, och det är bevisat att det händer snart pga Disclosure Project som NASA anställda skapat för att dom säger att utomjoridngarna är jättesnälla och vill komma och rädda mänskligheten.

Det står även om THE MARK OF THE BEAST och att Satan kommer tvinga alla som vill fortsätta köpa och sälja, att bära att märke i högerhanden som fungerar som ett kreditkort. Detta är bevisat attd et händer nu när svenska banker inte hanterar kontante längre, medans fler och fler svenskar sätter ett mikrochip i högerhanden, ett chip som används som kreditkort i vissa länder, och även i Sverige snart.

Dom som accepterar Satans märke kommer få uppleva ett helvete i en evighet stå det i bibeln, och transhumanisterna bevisar den delen, eftersom transhumanisterna pratar om att få evigt liv genom att göra om sina kroppar till robotkroppar.. och dom har inte en aning om att dom komemr bli använda som robotslavar i en evighet eftersom en hjärna kan leva för alltid i en maskin.

Bibeln var skifterna på pyramidernas väggar, men blev under åren förvrängt så det är inte mycket som stämmer även om vissa delar , som uppenbarelseboken, fortfarande stämmer.

Religionerna har tagit bort vissa delar och lagt till andra delar, bara för att folk inte ska förstå att det står i bibeln att alla rleigiösa människor är syndarna som en gång spikade upp deras budbärare på korset för att han predikade om budskapet som religionerna vill gömma.. dvs att bibeln är en symbolisk beskrivning hur man kommer in i en högre dimension dit prästerna aldrig får komma eftersom dom är så korrupta. Och därför har dom tagit bort vissa delar och förvrängt andra delar , för att folk inte ska veta vad bibeln betyder.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in