2016-02-04, 14:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du pratar om dig själv. Ditt senaste inlägg svarade inte på min fråga:

Ojdå. Har du lika dålig förståelse av engelska som MeanMe?
Kan inte påstå att det förvånar mig, men tack för bekräftelsen.

Citat:
Du påstod detta förut.

Menar du att en sekundär ljuskälla inte är en ljuskälla? Varför är det så svårt att svara ja eller nej på den här frågan?

Jag har redan svarat upprepade gånger på min åsikt om ljuskällor. Jag har dessutom givit exakta referenser till varför jag har den åsikten. Du, å andra sidan, har bara argumenterat tillbaka med argumentet att det finns några exempel på att någon har skrivit att månen är en ljuskälla, men har inte kunnat ge någon som helst referens som visar att den betydelsen är dokumenterad i en ordbok. Det påminner om argumentationsfelet argumentum ad populum, fast med den skillnaden att med argumentum ad populum så påstås att majoriteten av folket har en viss åsikt. Om majoriteten skulle ha haft den åsikten så skulle det redan ha stått i en ordbok. Den definition som du angav från NE bekräftade min ståndpunkt, och NE är inte heller en ordbok.

Här är ett svar jag skrev om det: [ (FB) Är Bibeln sann ?

Att du vägrar att acceptera mina svar är ditt problem.
Senast redigerad av Smeso 2016-02-04 kl. 14:33.
Citera
2016-02-04, 14:32
Medlem
Citat:
Dom undersöker inte alla bevis, t.ex. vet dom inte dom exakta mekanismerna som gör att en art inte kan få avkomma med en annan art. Som jag sade, man forskar bara på områden som man vet kommer att bekräfta deras syn på evolutionsteorin.

Suck.

För att det var två Jehovas vittnen som ringde på min dörr, på liknande sätt som Jehovas vittnen ringer på dörrar i hela världen hos ateister och troende på olika religioner.

Att bli ett Jehovas vittne är inte beroende av var man bor eller vilken religion man har växt upp med, eller om man är en ateist.

Dessutom skulle jag kunna säga om dig att du är icke troende enbart för att du är född där ateismen har ett starkt fäste.

Fast det är inte lika många som tror på storken som tror på bibeln.
Hur vet du att dom inte undersöker alla områden? Att vetenskapen säger "jag vet inte" betyder ju inte att dom inte undersökt den saken. Det betyder bara att dom inte vet. Och det dom inte vet, brukar ju locka mer.

Jag är väl medveten om att jag ör ateist tack vare att jag bor i Sverige. Om jag varit född i annat land, hade jag säkert blivit indoktrinerad i en tro. Det kanske till och med hade varit farligt för mig att komma ut som ateist.

Hur många som tror på bibeln spelar inte så stor roll. Och dom flesta är inte ens överens om vad bibeln säger. Vilka tolkningar ska vetenskapen ta hönsyn till? Dom som tror att historien om Noah ska tas bokstavligt, eller dom som inte tror på historien i sin helhet? Tycker du vetenskapen ska börja med giisningar när dom inte vet saker, eller ska dom jobba vidare?
Citera
2016-02-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du, å andra sidan, har bara argumenterat tillbaka med argumentet att det finns några exempel på att någon har skrivit att månen är en ljuskälla

"någon" är inte vilka som helst: SMHI, Nationalencyklopedin, Bonniers, Lunds Tekniska Högskola och massor med andra.

Citat:
Att du vägrar att acceptera mina svar är ditt problem.

Jag ska svara åt dig eftersom du vägrar:

ttsp: "Menar du att en sekundär ljuskälla inte är en ljuskälla?"

smeso: "Precis, en sekundär ljuskälla är inte en ljuskälla"

Så, det var väl inte så svårt?
Citera
2016-02-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Dock ingen av dom som bevisat listan fel.
Nu 'är det ju du som ska bevisa att din lista är rätt i första hand. Varför har ni religiösa nutjobs så svårt med bevisbördan..
Citat:
Har redan gett indikationer för min lista, finns inget som heter bevis.
Nej. Du måste först lära dig hur logik fungerar innan du ger dig på sådana saker.
Citat:
Varför ska man ens skilja tillstånd ifrån icke-existens? Människor vill lägga allt i fack i dagens samhälle och därför det blir kaos.

Om du ska hävda att något som inte på något sätt går att mäta ändå existerar, så bör du ju kunna förklara på vilket sätt man skiljer ett sådant tillstånd ifrån icke-existens. De är nämligen identiska.
Citera
2016-02-04, 15:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Men det kvittar om järn är starkare än trä, det kan ju ändå vara konstruktionsfel, tex att man gjort utrymmen så pass stora att de försvagar konstruktionen. Tex att man har ett tak utan takstolar, det kollapsar på grund av för stort tomt utrymme utan stöd. Samma sak med skepp som har för stora tomma utrymmen. Dina exempel på att moderna fartyg av stål knäckts kan ju ha med det att göra, alltså hur de är konstruerade om det nu inte är fråga om materialfel. Så det kan ju kvitta att järn är 20 gånger starkare än trä, man kan bygga fel i alla fall.

Okej, du får väl tro att det är konstruktionsfel, om du vill, men jag vill påpeka att det är stål som används i fartyg, inte järn. Stål är betydligt starkare än järn.
Trä har dessutom den egenskapen att det är starkt i endast en riktning. I tvärriktningen är styrkan bara 10%, vilket alltså betyder att trä inte kan tåla krafter i mer än en riktning. Om det uppstår både böjning och vridning så kan trä spricka.

Citat:
En helt styv konstruktion skulle knäckas i fogarna bara om fogarna inte är starka nog eller är utformade på fel sätt, men du vet ju inte hur de gjorde fogarna, om de använde något, tex träkåda, för att förstärka fogarna. Man kan ju med lim förstärka fogar så att de faktiskt blir starkare än materialet i övrigt. Så ditt påstående att allt skulle knäckas vid minsta våg och att alla fogar i trä alltid är svagaste länken och att trä automatiskt skulle knäckas eftersom järn är 20 gånger starkare är ju bara gissningar eller tolkningar för att det ska bli fel.
De länkar du gav är ju intressanta men tar inte upp hur det är relevant för ditt påstående annat än att järn är 20 ggr starkare än trä och det är ju inte det jag motsätter mig utan det övriga du påstår utan att veta.

När det gäller trä blir det så att det i en fog oundvikligen bara blir högst hälften av träet som är bärande, såvida man inte limmar. Limning är alltså ett alternativ, men limfogen blir oundvikligen stelare än det övriga träet, vilket innebär att alla böjkrafter koncentreras till fogen och blir till skjuvningskrafter som vill dra i fogen. Att limmet är starkare än träet är alltså oväsentligt hållfasthetsmässigt i och med att det innebär att krafterna koncentreras till vissa punkter i stället för att sprids längs hela konstruktionen. Det är det som är problemet – oavsett vilken fogningsteknik som används så orsakar det detta problem.
Du kan prova själv hemma. Ta en lång träbräda och kapa den en tredjedel av längden. Limma sedan ihop delarna igen med laskning eller någon annan teknik som du tror är starkare. När limmet sedan har torkat så lägger du plankan mellan två stolar och ställer dig mitt på plankan. Var tror du att den går sönder? I mitten, som för en homogen planka, eller vid fogen? (Eller i fogen om du limmat dåligt)

Citat:
Det vet jag inte, men man har funnit vad man bedömer som det äldsta järnet i Egypten. Jag ser nu att källan var från 1968 på engelska wikipedia, men vidare sökning hittade jag en artikel https://www.theguardian.com/science/2013/aug/20/ancient-egyptian-beads-museum där det står att järnet (från en meteorit) var väl bearbetat och visade att tillverkaren hade en viss skicklighet, som om kunskap fanns på området, och det redan under predynastisk tid för mer än (vad man tror utifrån gjorda antaganden) 5000 år sedan.

Att man hittat järn som är så gammalt innebär ingalunda att man kunde stålförstärka. Det är stor skillnad på järn och stål.
Citera
2016-02-04, 15:22
Medlem
Citat:
Eftersom du inte hade något att svara på de falska påståendena i bibeln om skatteskrivningen så ska jag påpeka några falska påståenden ur GT så får vi se om du har något att säga om det:

Gud skapade två ljuskällor: "det större ljuset [solen] att härska över dagen och det mindre ljuset [månen] att härska över natten." Men månen inte är någon ljuskälla, det är bara en reflekterande yta som reflekterar ljus från den faktiska ljuskällan solen.

Du kanske skulle kontakta: SMHI, Nationalencyklopedin, Bonniers, Lunds Tekniska Högskola och massor med andra och påpeka deras falska påståenden?

Kanske kontakta media och säga att du har ett scoop, SMHI, Nationalencyklopedin, Bonniers, Lunds Tekniska Högskola kommer med falska påståenden
Senast redigerad av ttsp 2016-02-04 kl. 15:25.
Citera
2016-02-04, 15:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
"någon" är inte vilka som helst: SMHI, Nationalencyklopedin, Bonniers, Lunds Tekniska Högskola och massor med andra.

Jag ska svara åt dig eftersom du vägrar:

ttsp: "Menar du att en sekundär ljuskälla inte är en ljuskälla?"

smeso: "Precis, en sekundär ljuskälla är inte en ljuskälla"

Så, det var väl inte så svårt?

Så bra, du hittade mitt svar. Känns det bättre nu?

Och hur var det med din engelska läsförståelse? Du påstod ju att jag skulle behöva erkänna att jag har fel i mitt svar till MeanMe. Kan du erkänna att du förhastade dig där?
(FB) Är Bibeln sann ?
Citera
2016-02-04, 18:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det innebär att det du anklagar andra för, det gör du själv.

Nej, det innebär bara att jag gjorde som jag skrivit att jag skulle göra.

Och, hur var det nu. Du anklagade mig för att inte kunna erkänna att jag har fel i mitt svar till MeanMe, när jag inte alls har fel. Har du verkligen lika dålig förståelse av engelska som MeanMe eller var det något annat som du missförstod [igen]?

Det har du inte svarat alls på, trots att jag nu har frågat specifikt om det 3 gånger tidigare. Detta är nu fjärde gången.
(FB) Är Bibeln sann ?
(FB) Är Bibeln sann ?
(FB) Är Bibeln sann ?

Och du gör stor affär av att anklaga mig för att undvika att svara ...
Citera
2016-02-04, 18:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det står inte här att ljuskällan måste utstråla eget ljus, utan kan utstråla/utsända reflekterat ljus.

Bra. Förklara då för mig hur ett öppet fönster (utan fönsterglas, alltså) skulle kunna ses som en ljuskälla, trots att det står så i några texter. Det är inget "föremål varifrån ljus strålar ut". Var är föremålet?
Citera
2016-02-04, 19:35
Medlem
Citat:
Här sägs det alltså också att papper utsänder ljus, d.v.s. strålar ljus, helt enligt NE:s definition av ljuskälla:

lju`skälla subst. ~n ljuskällor
ORDLED: ljus--käll-an
• föremål varifrån ljus strålar ut
HIST.: sedan 1853

Det står inte här att ljuskällan måste utstråla eget ljus, utan kan utstråla/utsända reflekterat ljus.

Det står inte att en ljuskälla "kan utstråla/utsända reflekterat ljus."
Närmare än en sekundära ljuskälla kommer vi inte.
Citera
2016-02-04, 19:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det står inte att en ljuskälla "kan utstråla/utsända reflekterat ljus."
Närmare än en sekundära ljuskälla kommer vi inte.

Ja, och det faktum att jag har påpekat att det är stor skillnad på att utstråla och att enbart reflektera kan ttsp inte acceptera. Utstråla och reflektera är helt olika begrepp.
Jag förklarade skillnaden hur det är kvantmekaniskt i och med att utstrålning gör att metaller glänser, men reflektion gör att man kan se en spegelbild i dem. Jag förklarade att utstrålning inte är riktningsberoende (sker i alla riktningar), men att reflektion är strikt riktningsberoende (endast i en bestämd vinkel).

Trots det har ttsp inte kunnat fatta galoppen, och då är det ju kört att diskutera vidare.

Men det är tydligen jag som slingrar mig, det är jag som inte kan erkänna att jag har fel, det är jag som undviker att svara på sådant som jag redan har svarat på.

Jovisst.
Citera
2016-02-04, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Atrahasiseposet
Denna myt anses vara äldre. Och varför frågar du efter en äldre myt, när du tror att världen inte fanns för över 6000 år sedan (typ)?

På länken du skickade säger dom att berättelsen kom till 1700 före kristus, 1700 + 2015 = 3715 år gammal och rätt så säker på att 3715 år är yngre än +4000 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in