Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Men det kvittar om järn är starkare än trä, det kan ju ändå vara konstruktionsfel, tex att man gjort utrymmen så pass stora att de försvagar konstruktionen. Tex att man har ett tak utan takstolar, det kollapsar på grund av för stort tomt utrymme utan stöd. Samma sak med skepp som har för stora tomma utrymmen. Dina exempel på att moderna fartyg av stål knäckts kan ju ha med det att göra, alltså hur de är konstruerade om det nu inte är fråga om materialfel. Så det kan ju kvitta att järn är 20 gånger starkare än trä, man kan bygga fel i alla fall.
Okej, du får väl tro att det är konstruktionsfel, om du vill, men jag vill påpeka att det är stål som används i fartyg, inte järn. Stål är betydligt starkare än järn.
Trä har dessutom den egenskapen att det är starkt i endast en riktning. I tvärriktningen är styrkan bara 10%, vilket alltså betyder att trä inte kan tåla krafter i mer än en riktning. Om det uppstår både böjning och vridning så kan trä spricka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
En helt styv konstruktion skulle knäckas i fogarna bara om fogarna inte är starka nog eller är utformade på fel sätt, men du vet ju inte hur de gjorde fogarna, om de använde något, tex träkåda, för att förstärka fogarna. Man kan ju med lim förstärka fogar så att de faktiskt blir starkare än materialet i övrigt. Så ditt påstående att allt skulle knäckas vid minsta våg och att alla fogar i trä alltid är svagaste länken och att trä automatiskt skulle knäckas eftersom järn är 20 gånger starkare är ju bara gissningar eller tolkningar för att det ska bli fel.
De länkar du gav är ju intressanta men tar inte upp hur det är relevant för ditt påstående annat än att järn är 20 ggr starkare än trä och det är ju inte det jag motsätter mig utan det övriga du påstår utan att veta.
När det gäller trä blir det så att det i en fog oundvikligen bara blir högst hälften av träet som är bärande, såvida man inte limmar. Limning är alltså ett alternativ, men limfogen blir oundvikligen stelare än det övriga träet, vilket innebär att alla böjkrafter koncentreras till fogen och blir till skjuvningskrafter som vill dra i fogen. Att limmet är starkare än träet är alltså oväsentligt hållfasthetsmässigt i och med att det innebär att krafterna koncentreras till vissa punkter i stället för att sprids längs hela konstruktionen. Det är det som är problemet – oavsett vilken fogningsteknik som används så orsakar det detta problem.
Du kan prova själv hemma. Ta en lång träbräda och kapa den en tredjedel av längden. Limma sedan ihop delarna igen med laskning eller någon annan teknik som du tror är starkare. När limmet sedan har torkat så lägger du plankan mellan två stolar och ställer dig mitt på plankan. Var tror du att den går sönder? I mitten, som för en homogen planka, eller vid fogen? (Eller i fogen om du limmat dåligt)
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Det vet jag inte, men man har funnit vad man
bedömer som det äldsta järnet i Egypten. Jag ser nu att källan var från 1968 på engelska wikipedia, men vidare sökning hittade jag en artikel
https://www.theguardian.com/science/2013/aug/20/ancient-egyptian-beads-museum där det står att järnet (från en meteorit) var väl bearbetat och visade att tillverkaren hade en viss skicklighet, som om kunskap fanns på området, och det redan under predynastisk tid för mer än (vad man tror utifrån gjorda antaganden) 5000 år sedan.
Att man hittat järn som är så gammalt innebär ingalunda att man kunde stålförstärka. Det är stor skillnad på järn och stål.