2016-01-27, 20:19
Medlem
rambostinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Jaha och du bara skiter i Luleå och Sigtuna ?

De flesta mordutredningar blir inte avslutade samma dag, men jag tar ändå med dem i räkningen tills det är bevisat att mord/dråp är motbevisat.
En korrigering får ske slutet av året.

Nej, jag skiter inte i dödsfallen i Luleå och Sigtuna jag skrev ner alla bekräftade fall så man får bättre översikt. Det blir lite rörig om man räknar med alla misstänka fall som mord/dråp innan det är bekräftat att det handlar om mord/dråp, men som du säger borde jag tagit med dödsfallen i Luleå och Sigtuna som möjliga fall.

Januari (11)

(FB) Mord på Medborgarplatsen (Södermalm) den 6:e januari
(FB) 15-årige Arminas Pileckas knivskuren till döds i Broby av 14-åring på skola 2016-01-11
(FB) Två döda i Kolbäck, Hallstahammars kommun - misstänkt mord
(FB) 15-åring död, 20-årige brodern skadad, skjutning i Akalla centrum, Sthlm 19/1-16
(FB) Joel Del Valle skjuten till döds i Farsta, Stockholm 2016-01-23
(FB) Misstänkt mord i Märsta 23/1/2016
(FB) Södertälje: Två personer hittad döda i lägenhet, polisen misstänker mord 2016-01-24.
(FB) Södertälje: Två personer hittad döda i lägenhet, polisen misstänker mord 2016-01-24.
(FB) Mölndal: Stort bråk på boende - 22-åriga Alexandra Mezher knivstucken till döds 2016-01-25
(FB) Misstänkt mord Sundbyberg/Hallonbergen, 2016-01-25
(FB) Sohaib Ghazi död, en skadad i skottlossning, Hageby Norrköping 2016-01-26[/quote]

Möjliga mord/dråp

Misstänkt mord i Luleå
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22138071.ab
https://polisen.se/Aktuellt/Handelse...fad-dod-Lulea/

Misstänkt mord i Sigtuna
https://polisen.se/Aktuellt/Handelse...ddrap-Sigtuna/
Citera
2016-01-27, 21:29
Medlem
Är inte det preliminära Sigtunamordet detsamma som Märstamordet?
Citera
2016-01-27, 21:50
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rambostina
Nej, jag skiter inte i dödsfallen i Luleå och Sigtuna jag skrev ner alla bekräftade fall så man får bättre översikt. Det blir lite rörig om man räknar med alla misstänka fall som mord/dråp innan det är bekräftat att det handlar om mord/dråp, men som du säger borde jag tagit med dödsfallen i Luleå och Sigtuna som möjliga fall.

Januari (11)

(FB) Mord på Medborgarplatsen (Södermalm) den 6:e januari
(FB) 15-årige Arminas Pileckas knivskuren till döds i Broby av 14-åring på skola 2016-01-11
(FB) Två döda i Kolbäck, Hallstahammars kommun - misstänkt mord
(FB) 15-åring död, 20-årige brodern skadad, skjutning i Akalla centrum, Sthlm 19/1-16
(FB) Joel Del Valle skjuten till döds i Farsta, Stockholm 2016-01-23
(FB) Misstänkt mord i Märsta 23/1/2016
(FB) Mölndal: Stort bråk på boende - 22-åriga Alexandra Mezher knivstucken till döds 2016-01-25
(FB) Misstänkt mord Sundbyberg/Hallonbergen, 2016-01-25
(FB) Sohaib Ghazi död, en skadad i skottlossning, Hageby Norrköping 2016-01-26

Möjliga mord/dråp

Misstänkt mord i Luleå

Misstänkt mord i Sigtuna
https://polisen.se/Aktuellt/Handelse...ddrap-Sigtuna/[/quote]

Lyssna kompis... det här är min tråd och jag bestämmer hur den ska skötas.
Bara för att den har fler läsare än när jag startade den betyder inte att jag efterlyser hjälp eller några råd.

Den hjälp jag eftertraktat och skrev i mitt första inlägg är att posta troliga fall av mord/dråp eller dödligt våld.

Det som gör det rörigt enligt mig är när det kommer massa andra diskussioner annat än rapporteringar av händelser vilket gör att relevanta inlägg försvinner eller på annat sätt blir svåra att finna. Och att du gör en sammanfattning som ej efterfrågats och som jag troligen själv kommer göra antingen månadsvis eller kvartalsvis.

Vill du ha räkning/statistik på händelser som till 100% bevisade enligt utredning är mord så finns det redan på Polisens hemsida.
Denna tråd är bara till för att fortlöpande rapportera händelser med dödlig utgång vilka olycka är föga troligt.

Men visst finns en smula befogenhet i vad du och en annan skribent skrev tidigare att # kan vara förvirrande.
Jag kan gå med på att # kan stå för "händelse" och inte "antal döda i år" som det står för nu.

Andra diskussioner om brottet i sig samt rubriceringar om vilken brottskategori brottet tillhör tas upp
i huvudtråden för brottet.

Jag justerar siffrorna i en summering i efterhand om det behövs ni kan skicka ett PM om vilka brott som ändrats så kommer det med i månadens slutjustering.

Och jag tänker inte låta denna tråd förvandlas till en politisk slag-arena där det finns intresse av att lägga sig i hur saker rapporteras i syfte att förmildra eller förvärra verkligheten.

Har någon dött till följd av våld som det ej är trovärdigt att det var en olycka så kommer det rapporteras här oavsett du eller någon annan tycker vi ska vänta på polisens utredning.

Det här är ingen SCB-undersökning som jag fått till uppdrag av att genomföra mot betalning, nej detta är bara en Flashback-tråd som jag inte får en krona för.

Keep it simple! Keep it clean!

Och skicka resten via PM, som sagt denna tråd är ingen demokrati.
Citera
2016-01-28, 14:23
Medlem
schipperke77s avatar
(FB) Misstänkt mord i Degeberga 2016-01-28
Misstänkt mord i degeberga 01-28
Citera
2016-01-28, 15:01
Medlem
schipperke77s avatar
(FB) Hamburgsund: Misstänkt mord på 54-årig man upptäckt 2016-01-27
Citera
2016-01-28, 18:40
Medlem
RagingHippies avatar

Misstänkt Mord i Bärcke
https://www.flashback.org/t2679500
http://www.op.se/blaljus/brott/man-h...isstanker-mord

# = Händelsenummer
Citera
2016-01-30, 13:07
Medlem
RagingHippies avatar

Misstänkt mord, Ödeshög. 2016-01-30
https://www.flashback.org/t2680308
https://polisen.se/Aktuellt/Handelse...ddrap-Odeshog/
Citera
2016-01-30, 23:32
Medlem

Misstänkt mord i Hjärup 2016-01-30

Explosion eller brand i villa. Utreds som mord. En person frihetsberövad.
http://www.expressen.se/kvallsposten...-vara-i-huset/

Januari kan bli en ganska mörk månad.
Citera
2016-01-31, 01:31
Medlem
Vad är rekordet i antalet mord på ett år i Sverige och vilket år var det?
Citera
2016-01-31, 10:58
Medlem
FUP-12s avatar
Jag har inte tillgång till siffrorna från 90-talet, men så här ser serien ut från 2002 och fram till senaste året det finns statistik för. Detta är alltså konstaterade fall som har sammanställts efter en speciell granskning av statistiken, och inte utifrån anmälda fall eller dödsorsaksstatistik.

2002 98
2003 81
2004 102
2005 83
2006 91
2007 111
2008 82
2009 93
2010 91
2011 81
2012 68
2013 87
2914 87

Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Vad är rekordet i antalet mord på ett år i Sverige och vilket år var det?
Citera
2016-02-01, 21:36
Medlem
RagingHippies avatar
Summering av händelser från Januari 2016(16)

Mord på Medborgarplatsen (Södermalm)

En man i 30-års åldern blev knivhuggen i hjärtat och avled.
Detta skedde vid Mcdonalds på Folkungagatan i Stockholm den 6:e Januari. Larmet till Stockholmspolisen inkom vid 03.40.
Brottsoffrets identitet uppges på Flashback vara: Ale*sandar Ni*olic. (*=k).
GM: En 28-årig man har häktats som misstänkt.

15-årige Arminas Pileckas knivskuren till döds i Broby av 14-åring på skola

15-åriga Arminas Pileckas höggs i hjärtat av en 14-årig elev på samma skola. Arminas Pileckas avled senare till följd av sina skador.
Brottet ägde rum på Göingeskolan. Skolan ligger några mil norr om Kristianstad i orten Broby.
Polisen larmades vid lunchtid måndagen den 11:e Januari.
Brottsoffret är 15-åriga Arminas Pileckas. GM är enligt ryktesväg "Ahmad ahlajli" men har inte kunnat bekräftas med säkerhet.

En död, en skadad, skjutning i Akalla centrum, Sthlm

En maskerad gärningsman ska ha börjat skjuta mot ett sällskap av två bröder och en syster. Gärningsmannen sköt båda brottsoffren och sköt därefter skott i luften innan han tog till flykt.
Detta ska ha skett vid Sibeliusgången i Akalla/Rinkeby nära en lekplats.
Larmet om skottlossningen kom till polisen 15.28. Skottlossningen skedde Tisdagen den 19/1.
Brottsoffren var två bröder, varav den yngste dog.
Den mördade heter: Robin Sinisalo(15 år gammal)
Den skottskadade brodern heter Alejandro Sinisalo(Alejandro Esteban) 20 år gammal.
GM jagas och uppges var en "lång man".

Två döda i Hallstahammar - misstänkt mord

Två personer ska ha påträffats döda i en villa i Kolbäck en bit utanför Hallstahammar.
Enligt ryktesväg ska adressen vara: Hagvägen 1 A lägenhet 1002.
Larmet om att två personer hittats döda i en villa i Halstahammar kom in till polisen klockan 19.11. Måndagen den 18:e Januari.

Man skjuten till döds i Farsta, Stockholm

En man ska ha skjutits i huvudet och bröstet. Ett vittne hörde 8-10 skott och såg en man med stor jacka springa därifrån.
Detta ska ha skett vid en gångväg i Farsta strand, Nordmarksvägen. i Stockholm.
Polisen fick larmet klockan 01.19 Tisdagen den 23:e Januari. och jagar nu gärningsmannen.
Brottsoffret uppges vara Joel Del Valle. (Jo*l *liot Brink*bark D*l Vall* * = e)
Tre personer skall vara gripna misstänkta för mord och medhjälp till mord.

Misstänkt mord i Märsta 23/1/2016

En kvinna ska ha skurit halsen av sin partner och därefter huggit flera gånger mot sin partners huvud. Kvinnan ska ha sedan uppsökt vård och ha erkänt för personalen: "Jag har mördat min pojkvän".
Detta ska ha skett på Södergatan, Märsta i Stockholm.
Polisen ska ha fått larm vid lunchtid. Lördagen den 23: Januari.

Misstänkt mord i Luleå
Flashback-tråd finns ej ?

Misstänkt mord i Sigtuna
Händelsen har försvunnit från Polisens hemsida och inga nyhetssidor har rapporterat om händelsen.
Händelsen ska ha ägt rum den 23:e Januari.

Södertälje: Två personer hittad döda i lägenhet, polisen misstänker mord

Ett bestialiskt mord av 2 ungdomar ska ha skett i stadsdel Västergård i Södertälje.
Larmet till polisen kom vid 23.07 den 24:e Januari .
Brottsoffren uppges vara en ung kvinna och en ung man.

Mölndal: Stort bråk på boende - en person knivstucken till döds

Det ska ha uppstått bråk på ett boende för asylsökande. Personalen som ska ha varit närvarande vid tillfället försökte avstyra bråket vilket resulterat i att den anställde(Alexandra Mezher) blev knivskuren av en av de "ensamkommande" vilket senare resulterade i hennes död när hon avled på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg.
Detta ska ha skett på ett hem för asylsökande på Åbyvägen 9, Mölndal, Göteborg den 25:e Januari.
Brottsoffret är en 22-årig kvinna Alexandra Mezher.
Den misstänka gärningsmannen uppges vara en 15-årig "ensamkommande".

Misstänkt mord Sundbyberg/Hallonbergen

En man ska ha segnat ner blödande enligt vittne vid Hallonbergen i Sundbyberg. Ambulans kom till platsen men personen avled senare. Polisen har misstänkt för brottet. En person ringde SOS Alarm strax efter 15-tiden. 25:e Januari.
Brottsoffret uppges var av afrikanskt ursprung.

En död, en skadad i skottlossning, Hageby Norrköping

En man ska ha skjutits till döds i Hageby, Norrköping, och en annan ska ha skottskadats. Enligt tråden verkar brottet vara mc-klubb relaterat.
Vid klockan 14.00 larmades polisen till Hageby i Norrköping den 26:e Januari.
Sohaib Ghazi är brottsoffret.

Misstänkt mord i Degeberga

En man har misshandlats till döds i Degeberga söder om Kristianstad, Skåne.
Polisen fick natten den 28:e Januari klockan 04.20 in ett samtal att en man var svårt skadad utanför sin bostad.
Brottsoffret uppges vara en man i 65-års åldern. Anhållen misstänkt är i 40-års åldern.

Hamburgsund: Misstänkt mord på 54-årig man upptäckt 2016-01-27

En 25-årig man ska ha mördat en 54-årig man pga "skulder". 25-åringen ska ha bott på brottsoffrets tomt i husvagn. 25-åringen ska ha erkänt.
Detta ska ha skett i Hamburgsund, Tanums kommun på västkusten(Söder om Strömstad).
Mannen påträffades död i sin bostad onsdagen den 27:e Januari 2016.
Brottsoffret uppges vara Håkan Eklund.

Misstänkt mord, Ödeshög

En 58-årig man ska ha blivit mördad i sin lägenhet på Storgatan 2 i Ödeshög.
Anmälan till polisen inkom 09.13 den 30:e Januari.
En 32-åring är anhållen misstänkt för mord.

Misstänkt mord i Hjärup efter explosion

En man ska ha dött till följd av en explosion i sitt villaförråd Hjärup(kommun mellan Lund & Malmö)
Polisen fick larm strax före klockan 17.00 den 30:e Januari.
Brottsoffret är en familjefar i 50-års åldern. Brottsmisstänkt är hans fru.
Senast redigerad av RagingHippie 2016-02-01 kl. 22:36.
Citera
2016-02-04, 14:16
Medlem

Det finns en tråd om det misstänkta mordet i Luleå i Uppklarade försvinnanden. Inget mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in