15 213 besökare online
1 036 419 medlemmar • 54 207 509 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Samhälle Utbildning och studier
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Bucketshop
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Gabrio
Ni som har fått ett jobb efter examen.
Hur viktigt upplever ni det är att ha ett extrajobb eller att vara aktiv i studentorganisationer som är relaterade till er utbildning för att få ett bra jobb? Tittar företagen mycket på denna form av meriter? Någon här inne som fått ett arbete som efter en nationalekonomi-examen och kan berätta om vad ni hade för meriter? Vad upplevde ni att arbetsgivaren efterfrågade?

Jag läser just nu en kandidat med inriktning nationalekonomi men har dock svårt att hitta något ideellt som passar mitt ämne, har även brist på tid. Jag är istället lite aktiv inom en nation men det har ju inget med nationalekonomi att göra.

Annars kan ju ett sommarjobb vara bra att ha vid sidan om. Har någon tips på NEK-sommarjobb? Helst inte något finansjobb utan mer kopplat till Makro,Mikro eller internationell ekonomi. Kan tillägas att jag endast är på min tredje termin. Förmodligen blir det lättare att få sommarjobb relaterat till mitt ämne när jag studerat längre antar jag.

Jag har även tänkt att göra praktik en termin vilket förhoppningsvis blir lärorikt och förbättrar mitt CV.

Extremt viktigt. Alla som söker jobben du kommer söka kommer ha en utbildning och extrajobb. Utan något utöver skolan kommer det bli extremt svårt at få något (förutsatt att du har någorlunda krav på att få ett intressant/bra jobb).

Förvänta dig inte att nå något som är direkt kopplat till nationalekonomi direkt. Sök det du hittar men sök andra jobb inom närliggande områden, ett jobb som inte är direkt kopplat till NEK är fortfarande en bättre merit och en bättre kunskapskälla än inget jobb alls.

Gabrio
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av Bucketshop
Extremt viktigt. Alla som söker jobben du kommer söka kommer ha en utbildning och extrajobb. Utan något utöver skolan kommer det bli extremt svårt at få något (förutsatt att du har någorlunda krav på att få ett intressant/bra jobb).

Förvänta dig inte att nå något som är direkt kopplat till nationalekonomi direkt. Sök det du hittar men sök andra jobb inom närliggande områden, ett jobb som inte är direkt kopplat till NEK är fortfarande en bättre merit och en bättre kunskapskälla än inget jobb alls.

Ok! I och med att jag endast har läst tre terminer så kanske det dock blir svårt att hitta något lämpligt sommarjobb. Men får bli att kolla banker och liknande. Antar att fler jobbmöjligheter öppnar upp sig när man närmar sig mastern.
Är det vanligt att folk arbetar under terminens gång samtidigt som de läser exempelvis sin master? Eller görs det mesta på sommaren? Tänker att bara studierna lär vara ganska tidskrävande då.

NinjaSven
Medlem
NinjaSvens avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Gabrio
Ok! I och med att jag endast har läst tre terminer så kanske det dock blir svårt att hitta något lämpligt sommarjobb. Men får bli att kolla banker och liknande. Antar att fler jobbmöjligheter öppnar upp sig när man närmar sig mastern.
Är det vanligt att folk arbetar under terminens gång samtidigt som de läser exempelvis sin master? Eller görs det mesta på sommaren? Tänker att bara studierna lär vara ganska tidskrävande då.

Många av mina kompisar får Off-cycle internships under sina år på mastern, medan andra jobbar ≈ 20h / veckan på konsultbyrå, bank (främst mid-office) eller på big4. De driftiga har ofta jobb, ideellt engagemang samt skola. Så går du på en skola med bra rykte, du har bra betyg, fixar ett schysst extrajobb (lager räknas ej) samt engagera dig i något väsentligt (ty inflationen av titlar från studentorganisationer) så kommer det nog gå vägen för dig också!

Ktrain
Medlem
Snart klar med kandidaten och har knappt någon relevant extrajobb, engagemang eller kontakter även fast jag går i Lund. Är det kört för mig att få ett bra jobb eller kommer jag sluta upp som ekonomiassistent hela livet?

Foxies
Medlem
Foxiess avatar
Ni som läst eller läser eller funderar på att läsa civilekonom. Finns det nack/fördelar med att läsa en civilekonom istället för en 3 årig kandidat med en Msc på det?

Hur vanligt är det att man läser en 4 årig Civilekonom med en 1 års Msc utöver?

NinjaSven
Medlem
NinjaSvens avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Ktrain
Snart klar med kandidaten och har knappt någon relevant extrajobb, engagemang eller kontakter även fast jag går i Lund. Är det kört för mig att få ett bra jobb eller kommer jag sluta upp som ekonomiassistent hela livet?

Har du tänkt att läsa master?
Isåfall har du ytterligare 1-2 år innan du ska ut i arbetslivet.
Är du intresserad av bank, konsult eller Big4 så har de (svenska) filialerna krav på Msc för anställning.

Ställ dig frågan varför du inte har skaffat dig något ideellt engagemang/extrajobb eller nätverkat på "career fairs"?

Men för att svara på din fråga; det är svårare att få ett "bra jobb" i Sverige med enbart en Ek.kand. utan några andra meriter som gör att du sticker ut.

golonkan
Medlem
Jag har lite planer på att söka jobb på big4:s transaction advisory/advisory-avdelningar när jag är klar med min master. Är det någon som har koll på vad ingångslönen ligger på på dessa avdelningar för nyutexade generellt?

Jaagge
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av golonkan
Jag har lite planer på att söka jobb på big4:s transaction advisory/advisory-avdelningar när jag är klar med min master. Är det någon som har koll på vad ingångslönen ligger på på dessa avdelningar för nyutexade generellt?

Generellt sett strax över 30k. Mellan 31-34k beroende på avdelning, firma osv.

Weekends
Medlem
Är det någon här som läst en MSc på CBS? Vad tycker ni om skolan? Jag sitter och funderar på EBA med inriktning mot strategi och ledarskap då jag inte tror att jag kommer komma in på HHS-mastern.

Hur svårt är det att komma in? Sitter på ett GPA på ca 3.5/5 från HHS-kandidaten, och skulle gissa att jag kan göra rätt bra ifrån mig på ett GMAT.

_Baste_
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av Weekends
Är det någon här som läst en MSc på CBS? Vad tycker ni om skolan? Jag sitter och funderar på EBA med inriktning mot strategi och ledarskap då jag inte tror att jag kommer komma in på HHS-mastern.

Hur svårt är det att komma in? Sitter på ett GPA på ca 3.5/5 från HHS-kandidaten, och skulle gissa att jag kan göra rätt bra ifrån mig på ett GMAT.
Relativt lätt att komma in enligt vad jag hört från vänners vänner som läser på CBS. Finns någon tråd här på flashback som behandlar skillnaden mellan CBS och HHS och enligt den så tar CBS in mer än dubbelt så många som HHS.

Gitsab123
Medlem
tjena. Har hyffsad bra koll på vad en civilekonom är, men vet inte exakt vad man kan jobba med. Är det någon som kan säga några vanliga jobb för en civilekonom?

Ktrain
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av Gitsab123
tjena. Har hyffsad bra koll på vad en civilekonom är, men vet inte exakt vad man kan jobba med. Är det någon som kan säga några vanliga jobb för en civilekonom?

Finns ju ofantligt många jobb, man kan ju inrikta sig på antingen företagsekonomi eller nationalekonomi.
Vanligaste jobben är väl revisor, konsult, marknadsförare, controller,HR, säljare av nåt slag, aktiemäklare, analytiker osv oerhört brett.

Svara på ämne
Svara Topp Dela