2006-11-21, 23:59
Allt kommer bli statligt ägt pga maskinerna tar över i princip alla jobb. Vi kommer därför leva som kungar med massor av fritid och med en armé av statligt ägda maskiner som slavar åt oss. De kommer fixa allt från att köra bussar och städa till att utveckla raketer, och vi kan slappa dagarna igenom. Dessvärre kommer väll några maskinrättsaktivister komma och förstöra allt för oss genom att dra pluggen till våra kärnkraftverk och när maskinerna stannar så fattar inte vi ett skvatt om hur man gör nånting och kommer svälta ihjäl på ett par dagar.
EDIT: Hmm.. jag kom just precis fram till att det här med statligt ägt måste ju innebära nånsorts kommunism, det betyder alltså att på ett eller annat sätt så kommer vänstern att vinna i politiken till slut.
För även om jag inte var helt seriös i det jag skrev här ovan först, så kommer det hända förr eller senare om dagens utveckling fortsätter. Jobben kommer ju bli färre när maskiner "tar över". Och med färre jobbande så kommer färre kunna köpa saker av företagen, alternativt bli helt beroende av pengar de får från staten. Detta borde i slutändan betyda enorma skatteökningar för företag i landet, för att kunna finansiera arbetslösa. Och tillslut så finns det inget annat alternativ än att staten äger företagen och sedan delar ut lön till hela befolkningen även fast de inte jobbar.
Allt detta kan man ju se i dagens samhälle också, innan industrialiseringen så fanns inte ordet "arbetslös", då jobbade alla. Men sen när maskiner kunnat effektivisera produktionen och tillslut ersätta de arbetande så har folk blivit utan jobb och tvugna att leva på statliga pengar.
Alltså kommer vi bli kommunister i framtiden
EDIT: Hmm.. jag kom just precis fram till att det här med statligt ägt måste ju innebära nånsorts kommunism, det betyder alltså att på ett eller annat sätt så kommer vänstern att vinna i politiken till slut.
För även om jag inte var helt seriös i det jag skrev här ovan först, så kommer det hända förr eller senare om dagens utveckling fortsätter. Jobben kommer ju bli färre när maskiner "tar över". Och med färre jobbande så kommer färre kunna köpa saker av företagen, alternativt bli helt beroende av pengar de får från staten. Detta borde i slutändan betyda enorma skatteökningar för företag i landet, för att kunna finansiera arbetslösa. Och tillslut så finns det inget annat alternativ än att staten äger företagen och sedan delar ut lön till hela befolkningen även fast de inte jobbar.
Allt detta kan man ju se i dagens samhälle också, innan industrialiseringen så fanns inte ordet "arbetslös", då jobbade alla. Men sen när maskiner kunnat effektivisera produktionen och tillslut ersätta de arbetande så har folk blivit utan jobb och tvugna att leva på statliga pengar.
Alltså kommer vi bli kommunister i framtiden
Nej, jag förutspår ett moraliskt uppvaknande där människors allt högre bildning slutligen gör nyliberalismen till kapitel 3 i historieboken, efter fascismen och nazismen. Döda idéer att förundras över. Uttrycket det naturliga urvalets renhållning andas 30-talsterminologi, vet ej om det var skribentens avsikt, men det luktar illa. Språkliga nyanser är väldigt avslöjande.
vi kommer att få ett storebrorssamhälle