Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-30, 20:00
  #3865
Medlem
TobiasBeechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
HHS har inget civilekonomprogram.

Varför skulle skola spela mindre roll om man läser redovisning och större roll om man läser nationalekonomi?

Jag besvarade en fråga gällande civilekonomutbildning, inte specifikt civilekonomprogrammet. Med en ekonomie kandidat uppfyller man fackförbundet Civilekonomernas definition av civilekonom, därav kan rankningen av Master från HHS, eller Örebro eller Lund, vara av intresse.

Bucketshop svarade bra på din fråga om lärosätets betydelse vid val av inriktning.
Citera
2016-02-01, 09:31
  #3866
Medlem
Inte.viktigts avatar
Hej, jag har efter tidigare akademiska misslyckanden bestämt mig för att söka in till civilekonom den uppkommande hösten, och eftersom jag gick teknik på gymnasiet och har en dålig attention span i allmänhet så tänkte jag att det skulle vara en bra idé att redan nu börja värma upp inför vad som komma skall.
Så jag undrar helt enkelt om någon har något tips på bra material (videos, böcker eller vad som helst) som skulle kunna hjälpa mig att bli lite mer insatt och få "my head in the game" innan terminen väl startar

TL;DR: tips på lärorika böcker/videos för en person som inte kan så mycket om ekonomi än?

Tack på förhand.
Citera
2016-02-01, 09:38
  #3867
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.viktigt
Hej, jag har efter tidigare akademiska misslyckanden bestämt mig för att söka in till civilekonom den uppkommande hösten, och eftersom jag gick teknik på gymnasiet och har en dålig attention span i allmänhet så tänkte jag att det skulle vara en bra idé att redan nu börja värma upp inför vad som komma skall.
Så jag undrar helt enkelt om någon har något tips på bra material (videos, böcker eller vad som helst) som skulle kunna hjälpa mig att bli lite mer insatt och få "my head in the game" innan terminen väl startar

TL;DR: tips på lärorika böcker/videos för en person som inte kan så mycket om ekonomi än?

Tack på förhand.

Khan Academy är oslagbart om du vill lära dig grundläggande mikroekonomi (nationalekonomi):

https://www.khanacademy.org/economic...microeconomics

Går du igenom länken ovan ordentligt och förstår allting kommer du ha ett enormt försprång när ni läser Nationalekonomi A.

Företagsekonomi är svårare att lära sig på förhand eftersom kursernas innehåll varierar kraftigt mellan olika skolor. Skola A fokuserar på X medan Skola B fokuserar på Y. Mikroekonomi är i princip samma på alla skolor.

Edit: Kolla på filmerna uppifrån och ned. Allt hänger ihop så du kan inte titta på dem i vilken ordning som helst.
__________________
Senast redigerad av _Baste_ 2016-02-01 kl. 09:46.
Citera
2016-02-01, 09:58
  #3868
Medlem
Inte.viktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Khan Academy är oslagbart om du vill lära dig grundläggande mikroekonomi (nationalekonomi):

https://www.khanacademy.org/economic...microeconomics

Går du igenom länken ovan ordentligt och förstår allting kommer du ha ett enormt försprång när ni läser Nationalekonomi A.

Företagsekonomi är svårare att lära sig på förhand eftersom kursernas innehåll varierar kraftigt mellan olika skolor. Skola A fokuserar på X medan Skola B fokuserar på Y. Mikroekonomi är i princip samma på alla skolor.

Edit: Kolla på filmerna uppifrån och ned. Allt hänger ihop så du kan inte titta på dem i vilken ordning som helst.

Tack så mycket!
Citera
2016-02-01, 10:30
  #3869
Awaiting Email Confirmation
Ni som har fått ett jobb efter examen.
Hur viktigt upplever ni det är att ha ett extrajobb eller att vara aktiv i studentorganisationer som är relaterade till er utbildning för att få ett bra jobb? Tittar företagen mycket på denna form av meriter? Någon här inne som fått ett arbete som efter en nationalekonomi-examen och kan berätta om vad ni hade för meriter? Vad upplevde ni att arbetsgivaren efterfrågade?

Jag läser just nu en kandidat med inriktning nationalekonomi men har dock svårt att hitta något ideellt som passar mitt ämne, har även brist på tid. Jag är istället lite aktiv inom en nation men det har ju inget med nationalekonomi att göra.

Annars kan ju ett sommarjobb vara bra att ha vid sidan om. Har någon tips på NEK-sommarjobb? Helst inte något finansjobb utan mer kopplat till Makro,Mikro eller internationell ekonomi. Kan tillägas att jag endast är på min tredje termin. Förmodligen blir det lättare att få sommarjobb relaterat till mitt ämne när jag studerat längre antar jag.

Jag har även tänkt att göra praktik en termin vilket förhoppningsvis blir lärorikt och förbättrar mitt CV.
__________________
Senast redigerad av Gabrio 2016-02-01 kl. 11:24.
Citera
2016-02-01, 19:49
  #3870
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrio
Ni som har fått ett jobb efter examen.
Hur viktigt upplever ni det är att ha ett extrajobb eller att vara aktiv i studentorganisationer som är relaterade till er utbildning för att få ett bra jobb? Tittar företagen mycket på denna form av meriter? Någon här inne som fått ett arbete som efter en nationalekonomi-examen och kan berätta om vad ni hade för meriter? Vad upplevde ni att arbetsgivaren efterfrågade?

Jag läser just nu en kandidat med inriktning nationalekonomi men har dock svårt att hitta något ideellt som passar mitt ämne, har även brist på tid. Jag är istället lite aktiv inom en nation men det har ju inget med nationalekonomi att göra.

Annars kan ju ett sommarjobb vara bra att ha vid sidan om. Har någon tips på NEK-sommarjobb? Helst inte något finansjobb utan mer kopplat till Makro,Mikro eller internationell ekonomi. Kan tillägas att jag endast är på min tredje termin. Förmodligen blir det lättare att få sommarjobb relaterat till mitt ämne när jag studerat längre antar jag.

Jag har även tänkt att göra praktik en termin vilket förhoppningsvis blir lärorikt och förbättrar mitt CV.

Extremt viktigt. Alla som söker jobben du kommer söka kommer ha en utbildning och extrajobb. Utan något utöver skolan kommer det bli extremt svårt at få något (förutsatt att du har någorlunda krav på att få ett intressant/bra jobb).

Förvänta dig inte att nå något som är direkt kopplat till nationalekonomi direkt. Sök det du hittar men sök andra jobb inom närliggande områden, ett jobb som inte är direkt kopplat till NEK är fortfarande en bättre merit och en bättre kunskapskälla än inget jobb alls.
Citera
2016-02-01, 22:37
  #3871
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Extremt viktigt. Alla som söker jobben du kommer söka kommer ha en utbildning och extrajobb. Utan något utöver skolan kommer det bli extremt svårt at få något (förutsatt att du har någorlunda krav på att få ett intressant/bra jobb).

Förvänta dig inte att nå något som är direkt kopplat till nationalekonomi direkt. Sök det du hittar men sök andra jobb inom närliggande områden, ett jobb som inte är direkt kopplat till NEK är fortfarande en bättre merit och en bättre kunskapskälla än inget jobb alls.

Ok! I och med att jag endast har läst tre terminer så kanske det dock blir svårt att hitta något lämpligt sommarjobb. Men får bli att kolla banker och liknande. Antar att fler jobbmöjligheter öppnar upp sig när man närmar sig mastern.
Är det vanligt att folk arbetar under terminens gång samtidigt som de läser exempelvis sin master? Eller görs det mesta på sommaren? Tänker att bara studierna lär vara ganska tidskrävande då.
Citera
2016-02-01, 22:53
  #3872
Medlem
NinjaSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrio
Ok! I och med att jag endast har läst tre terminer så kanske det dock blir svårt att hitta något lämpligt sommarjobb. Men får bli att kolla banker och liknande. Antar att fler jobbmöjligheter öppnar upp sig när man närmar sig mastern.
Är det vanligt att folk arbetar under terminens gång samtidigt som de läser exempelvis sin master? Eller görs det mesta på sommaren? Tänker att bara studierna lär vara ganska tidskrävande då.

Många av mina kompisar får Off-cycle internships under sina år på mastern, medan andra jobbar ≈ 20h / veckan på konsultbyrå, bank (främst mid-office) eller på big4. De driftiga har ofta jobb, ideellt engagemang samt skola. Så går du på en skola med bra rykte, du har bra betyg, fixar ett schysst extrajobb (lager räknas ej) samt engagera dig i något väsentligt (ty inflationen av titlar från studentorganisationer) så kommer det nog gå vägen för dig också!
Citera
2016-02-15, 11:18
  #3873
Medlem
Snart klar med kandidaten och har knappt någon relevant extrajobb, engagemang eller kontakter även fast jag går i Lund. Är det kört för mig att få ett bra jobb eller kommer jag sluta upp som ekonomiassistent hela livet?
Citera
2016-02-15, 11:58
  #3874
Medlem
Foxiess avatar
Ni som läst eller läser eller funderar på att läsa civilekonom. Finns det nack/fördelar med att läsa en civilekonom istället för en 3 årig kandidat med en Msc på det?

Hur vanligt är det att man läser en 4 årig Civilekonom med en 1 års Msc utöver?
Citera
2016-02-16, 06:49
  #3875
Medlem
NinjaSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ktrain
Snart klar med kandidaten och har knappt någon relevant extrajobb, engagemang eller kontakter även fast jag går i Lund. Är det kört för mig att få ett bra jobb eller kommer jag sluta upp som ekonomiassistent hela livet?

Har du tänkt att läsa master?
Isåfall har du ytterligare 1-2 år innan du ska ut i arbetslivet.
Är du intresserad av bank, konsult eller Big4 så har de (svenska) filialerna krav på Msc för anställning.

Ställ dig frågan varför du inte har skaffat dig något ideellt engagemang/extrajobb eller nätverkat på "career fairs"?

Men för att svara på din fråga; det är svårare att få ett "bra jobb" i Sverige med enbart en Ek.kand. utan några andra meriter som gör att du sticker ut.
Citera
2016-02-23, 01:11
  #3876
Medlem
Jag har lite planer på att söka jobb på big4:s transaction advisory/advisory-avdelningar när jag är klar med min master. Är det någon som har koll på vad ingångslönen ligger på på dessa avdelningar för nyutexade generellt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback