Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-28, 17:15
  #733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Fast det är ju det här velandet som försitter chansen att påverka.
Det är ju inte vare sig du eller jag som dikterar villkoren för nolltolerans. Om tillräckligt många kräver det så kommer det upp på agendan. Sedan kan man diskutera formerna för det.

Mjo, men vi är tyckare och lekmän. Iallafall är jag det när det kommer till juridik. Det är så mycket mer komplicerat. Faktum är väl att möjligheten att utvisa folk efter avtjänat straff finns väl idag redan? T.ex. så utvisades väl (nästan) alla i den uppmärksammade mariannelundsvåldtäkten. Exakt hur kriterierna för utvisning ser ut vet jag inte. Men jag vill ju personligen se en hårdare tillämpning på hela sexualbrottslagstiftningen (vilket med tanke på alla trådar om "horor" som falskanmäler" och annat våldtäktsrelaterat inte verkar vara så många på detta forum som förespråkar). Men jag tycker väl att det kan vara lite hårt att utvisa en hel familj för ett av barnen snattat. Ytterligheter förvisso men du kanske förstår vad jag menar. Vad ska nolltoleransen gälla?

Jag är ju sen vad jag sagt rätt icke-imponerad av alla religioner. Den Kristna, Islam, Hinduismen osv... För mig är de alla bara grader av samma skit. Sen tycker väl jag iofs att folk får tro på vad de vill. Islam behöver inte vara av ondo. Jag har vänner som är semi sekulariserade kristna och muslimer. Jag känner också muslimer som är mer semi-troende. De gör faktiskt inte heller en fluga förnär. Inte mer än vad random svennebanan gör iallafall. Det finns ju självklart delar av Islam jag inte accepterar och tycker är dåligt. Jag tycker också att delar av kristendomen är risig även om vi i sverige har en rätt sekulariserad version. Tittar man på den kristna högern i USA är jag nog lite mer mörkrädd, precis som när jag tittar på ISIS (nej jag likställer inte ISIS som är en terrororganisation med svenska kyrkan.) eller andra extremister.

Nu kan jag väl tycka att vi kan diskutera Islam och staten i en annan tråd. Alla feminister vill inte införa sharia, eller tycker islam är bra. Jag vet inte heller om det är så många som förespråkar detta. Det medierna har uppmärksammat är väl ett inkluderande och solidaritetsställningstagande med muslimska kvinnor i den feministiska kampen. Och att Islam inte får pekas ut som det största strukturella problemet i Sverige idag för feminismen (och om detta kan man ju såklart diskutera i en annan tråd) och framförallt inte användas som slagträ av "folk" som har en helt annan(motsatt) agenda.
Citat:

Du blir gillad och bekräftad.
JA men vem vill inte bil det? Jag växer dock mer om det sker av folk jag respekterar. WAH WAH här har jag svamlat om grundrepsekt hit o dit innan. Jag är ju inte sämre eller bättre än någon annan. Dock alla bäst är det från meningsmotståndare. Antingen det eller bli överbevisad. Det är mumma det.
Citat:
Trots att dina kulor är små
Som köttbullar ungefär.
Citat:
Nej men vad har du gjort åt det annat än att snacka teorier och nicka medhåll om att det är synd om kvinnorna? Och föra den diffusa "kampen" som ingen orkar engagera sig annat än klubben för inbördes beundran.
Jag har nog gjort ungefär lika mycket som övriga skribenter på denna forumsavdelning. Jag tror samhället i stort och vår utveckling som art är i behov av att man diskuterar och filosofierar kring samhällsbyggnadsteorier. Det är väl också det man gör på diskussionsforum, diskuterar. Det gör ju oftast inte så mycket praktisk nytta alls.

Sen gällande mig som person. Som sagt var. Jag kan iofs vara vem jag vill här. Precis som du. Jag har sagt tidigare att jag är hyfsat högt upp i hierarkin. Och som innehavare av en chefsposition i ett mansdominerat yrke (både i Sverige och utomlands) så lär jag nog ha stått på mig både en och två gånger, inte bara mot kontorsråttorna. Du vet heller inget om min "fina" värld eller var jag kommer från så att använda det i debatten blir lite tandlöst.
Citera
2016-01-28, 17:23
  #734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Visste du att en kvinnlig terrorist är väldigt mycket "farligare" än en manlig. Visserligen läste jag det långt före ISIS och det handlade om kaparterrrorister. Men sanningen var att kvinnor går mycket längre. Om du tänker var ordet bitch kommer ifrån. Jo från en hund som skall hålla liv i uppemot tio valpar. Då krävs skinn på näsan...

Det finns otroligt mycket aggressivitet hos kvinnor, i rätt riktning så används den för att skydda sina barn. Felriktad så angriper den män.
Det finns ju aggressivitet hos män också, rätt använd så skyddar den sin flock, felanvänd så ger den sig på kvinnor och barn

Ja, det är väl inte jag som hävdat att de försvarslösa kvinnorna behöver männen till sitt försvar.
Citera
2016-01-28, 18:42
  #735
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tredjegangengillt
Ja, det är väl inte jag som hävdat att de försvarslösa kvinnorna behöver männen till sitt försvar.

Varför gör du dig såhär dum?

Kvinnor behöver försvar mot fysiskt våld - inte försvar på en arbetsplats för att de inte vågar stå upp för sig själva och säga sitt.
Citera
2016-01-28, 19:08
  #736
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tredjegangengillt
Mjo, men vi är tyckare och lekmän. Iallafall är jag det när det kommer till juridik. Det är så mycket mer komplicerat. Faktum är väl att möjligheten att utvisa folk efter avtjänat straff finns väl idag redan? T.ex. så utvisades väl (nästan) alla i den uppmärksammade mariannelundsvåldtäkten. Exakt hur kriterierna för utvisning ser ut vet jag inte. Men jag vill ju personligen se en hårdare tillämpning på hela sexualbrottslagstiftningen (vilket med tanke på alla trådar om "horor" som falskanmäler" och annat våldtäktsrelaterat inte verkar vara så många på detta forum som förespråkar). Men jag tycker väl att det kan vara lite hårt att utvisa en hel familj för ett av barnen snattat. Ytterligheter förvisso men du kanske förstår vad jag menar. Vad ska nolltoleransen gälla?
Och medan vi filosoferar om det så rasar Sverige samman.
Alla brott som leder till mer än böter?
Dvs sexuellt ofredande ut.
Vad som får polisen att släppa de gripna (i Kungsträdgården) är för mig en gåta.
Jag är inte Jurist men det verkar väl oklokt att släppa människor som kanske går under jorden:
Att den häktade i Strängnäs inte släpptes berodde på att han var känd för agg göra så säger initierade källor.

Citat:
Nu kan jag väl tycka att vi kan diskutera Islam och staten i en annan tråd. Alla feminister vill inte införa sharia, eller tycker islam är bra. Jag vet inte heller om det är så många som förespråkar detta. Det medierna har uppmärksammat är väl ett inkluderande och solidaritetsställningstagande med muslimska kvinnor i den feministiska kampen. Och att Islam inte får pekas ut som det största strukturella problemet i Sverige idag för feminismen (och om detta kan man ju såklart diskutera i en annan tråd) och framförallt inte användas som slagträ av "folk" som har en helt annan(motsatt) agenda.
Eh va? Det är väl exakt i denna tråd vi ska diskutera varför det är så viktigt att inte peka ut Islam, men att det går att peka ut oskyldia män, bara för att de är män. Det är ju exakt det diskussionen handlar om.
Faktum är att feministers och särskilt Gudruns okunniga agerande vidmakthåller kvinnoförtryck.
Hade hon en aning om vad hon gjorde när hon satte på sig sjalen?
Eh nej
Har hon läst koranen, har hon satt sig in i Islam - nej.

[quote]

Jag har nog gjort ungefär lika mycket som övriga skribenter på denna forumsavdelning. Jag tror samhället i stort och vår utveckling som art är i behov av att man diskuterar och filosofierar kring samhällsbyggnadsteorier. Det är väl också det man gör på diskussionsforum, diskuterar. Det gör ju oftast inte så mycket praktisk nytta alls.
Aha så ingen kan vara duktigare än du?

Det finns ju folk som skriver här, och som också hänger i andra forumsdelar och faktiskt gör nåt. Efter Chang Fricks DN gate så satt en mängd flashbackare och tipsade utländska nyhetredaktioner vilket satte press på svensk media och press på regeringen. Och helt plötsligt så har skräcken för att bli kallad rasist högsta prio.

Citat:
Sen gällande mig som person. Som sagt var. Jag kan iofs vara vem jag vill här. Precis som du. Jag har sagt tidigare att jag är hyfsat högt upp i hierarkin. Och som innehavare av en chefsposition i ett mansdominerat yrke (både i Sverige och utomlands) så lär jag nog ha stått på mig både en och två gånger, inte bara mot kontorsråttorna. Du vet heller inget om min "fina" värld eller var jag kommer från så att använda det i debatten blir lite tandlöst.

Nu missförstod du igen. Märkligt fenomen som uppepar sig.

Bold - och varför skulle inte en kvinna klara det utan att ha män som krattar manegen för dom???

Nej jag vet inget om dina fina värld, men jag märker att du lever tillräckligt långt från det som händer i Sverige för att ha förmånen att enbart filosofera runt det.
Jag är inte oförskämd utan poäng.
Oförskämdheten är bara ett retoriskt grepp, och mera retsamt än elakt menat.
Citera
2016-01-28, 19:20
  #737
Medlem
Dr.Rutigs avatar
Den 15-årige personalmördaren
https://twitter.com/erikalmqvist/sta...725952/photo/1
Citera
2016-01-28, 19:39
  #738
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Rutig
Den 15-årige personalmördaren
https://twitter.com/erikalmqvist/sta...725952/photo/1

Jag tror du är i Fel tråd

Men siffror efterlystes

Invandrare var knappt 15 procent av befolkningen och drygt 52 procent av de med långa fängelsestraff. Tung kriminalitet är alltså en import.

Tino delade med sig av denna idag https://www.kriminalvarden.se/global...r-i-sverigepdf

För relevans för tråden så kan man ju då påpeka siffrorna för kvinnlig brottslighet.
De små väna liven....
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2016-01-28 kl. 20:05.
Citera
2016-01-29, 10:59
  #739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag tror du är i Fel tråd

Men siffror efterlystes

Invandrare var knappt 15 procent av befolkningen och drygt 52 procent av de med långa fängelsestraff. Tung kriminalitet är alltså en import.

Tino delade med sig av denna idag https://www.kriminalvarden.se/global...r-i-sverigepdf

För relevans för tråden så kan man ju då påpeka siffrorna för kvinnlig brottslighet.
De små väna liven....

Intressant läsning. Rapporten är ju inte helt ny. Intressant läsning ändå. Återigen så har jag ju aldrig hävdat att kvinnor är söta små oskyldiga liv. Det är dock underrepresenterade i just sexualbrott.

Hur förklarar du förresten att av de utredda är kvinnor inte ens 10%? Varför är män överrepresenterade (inte bara i sexualbrott)? Vad skapar denna snedbalans? (som not här så har jag sett att utrikesfödda är överrepresenterade i denna rapport och försöker inte förneka detta.)


Nedanstående behäöver du ju inte svara på ord för ord. Om du inte känner ett behov. JAg kommer inte ha tid att återbesvara ett så långt stycke iallafall. Det är ju mer hur JAG ställer mig i frågorna vi diskuterar.

Ska vi reda ut detta ordentligt nu angående kvinnors näpenhet. Du tycker jag är dum ibland. Det är jag inte, jag påpekar bara bristerna i resonemanget. Precis på samma sätt som du tycker jag är dum när jag gör, gör du ju faktiskt själv. Ena sekunden behöver kvinnor beskyddas, andra inte. Ibland måste mannen kunna beskydda med våld. Ibland räcker det att han är där i egenskap av man. Han behöver inte beskydda kvinnan från verbala trakasserier på jobbet osv...

Jag vill gärna se kvinnor som medmänniskor som är på samma nivå som jag själv (nu vet jag att jag faktiskt inte gör det. Inte med flit, men när jag får situationen tillbakaka till mig så förstår jag mycket väl hur jag agerat.) inte så att jag slår, pissar och försöker döda kvinnor (och andra) för de är mindre värda, så ur ett liv och död perspektiv är det inte livshotande akut problematik nej. Det är dock fortfarande en problematik som finns i samhället, och som vi (enligt mig så och många andra) kan arbeta oss bort ifrån. Att vi har en kvinnosyn i samhället (ja, den fanns innan invandrarna kom också) där kvinnan ÄR mindre respekterad.

MEN skall vi diskutera utifrån att vi är i skyttegraven varje gång vi går ut och det är 50% chans att vi blir överfallna av ett gäng >10 terroristmuslimaraber som är ute efter att våldta o mörda så blir det svårt, jag anser inte att diskussionen handlar om feminism då. Då kanske jag skulle förespråka militär inblandning med vapen (både pojk och flicksoldater då). Eller så får vi diskutera regelrätt gerillakrig. Jag tror (och jag förstod inte riktigt vad du menade med att psykologin vet i et tidigare inlägg) inte att känslostyrt aggressionsvåld är det bästa vapnet i ovanstående situation. Och även om det nu säkert finns skribenter här som hävdar vi är mitt i kriget NU så anser jag inte det. Och ja, jag har läst aktuella ämnen. Och nej, jag bor inte i ett gated community. Rent spontant tror jag att jag har multikulturen närmare dörren än många andra här.

Men för att återgå till kvinnan. Jag har inte förespråkat (quite the opposite i say) att kvinnan skall behöva vara beroende av ridderliga män som skyddar kvinnor mot män, varken på arbetsplatser i form av sexuella trakasserier eller diskriminering eller mot våldtäkt på kvällspromenaden. Jag vill att vi skall gemensamt arbeta oss bort från strukturer som skapar problemen. För att göra det måste vi ju belysa de strukturer som finns och den problematik förknippad med dessa.

Jag anser inte och vill inte arbeta mot att en kvinna skall behöva en aggressiv stark man som följer henne överallt för att försvara mot ev. gängvåldtäktssituationer (hur han nu gör det) av invandrare (eller andra män). Jag läser också om vad som händer på boenden och i närområdet och inser självklart att det finns en speciell problematik här med människor som kommer från trasiga bakgrunder och värderingar. Jag förespråkar hellre en starkare polisiär insats och närvaro för att stävja de akuta problemen (och sedan utbildning och information till de som får vara kvar). Av utbildad och tränad personal som genomgått psykologtester (nu vet jag att poliser inte är de bästa av guds barn heller) och som har fått ett av samhället utfärdat mandat att utöva våld för att skydda befolkningen och staten. Både män och kvinnor skyddas av både män och kvinnor. Sen tror jag ju (lite raljerande här) att ett effektivare skydd annars är att vi ger alla varsin pistol med >10 skott i magasinet. Då har vi (nästan) utjämnat fysiska skillnader.
Citera
2016-01-29, 12:28
  #740
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tredjegangengillt
Ska vi reda ut detta ordentligt nu angående kvinnors näpenhet. Du tycker jag är dum ibland. Det är jag inte, jag påpekar bara bristerna i resonemanget. Ena sekunden behöver kvinnor beskyddas, andra inte. Ibland måste mannen kunna beskydda med våld. Ibland räcker det att han är där i egenskap av man. Han behöver inte beskydda kvinnan från verbala trakasserier på jobbet osv...

Jag vill gärna se kvinnor som medmänniskor som är på samma nivå som jag själv (nu vet jag att jag faktiskt inte gör det. Inte med flit, men när jag får situationen tillbakaka till mig så förstår jag mycket väl hur jag agerat.) Det är dock fortfarande en problematik som finns i samhället, och som vi kan arbeta oss bort ifrån. Att vi har en kvinnosyn i samhället (ja, den fanns innan invandrarna kom också) där kvinnan ÄR mindre respekterad.

MEN skall vi diskutera utifrån att vi är i skyttegraven varje gång vi går ut och det är 50% chans att vi blir överfallna av ett gäng >10 terroristmuslimaraber som är ute efter att våldta o mörda så blir det svårt, jag anser inte att diskussionen handlar om feminism då. Då kanske jag skulle förespråka militär inblandning med vapen (både pojk och flicksoldater då). Eller så får vi diskutera regelrätt gerillakrig. Jag tror (och jag förstod inte riktigt vad du menade med att psykologin vet i et tidigare inlägg) inte att känslostyrt aggressionsvåld är det bästa vapnet i ovanstående situation. Och även om det nu säkert finns skribenter här som hävdar vi är mitt i kriget NU så anser jag inte det. Och ja, jag har läst aktuella ämnen. Och nej, jag bor inte i ett gated community. Rent spontant tror jag att jag har multikulturen närmare dörren än många andra här.

Men för att återgå till kvinnan. Jag har inte förespråkat (quite the opposite i say) att kvinnan skall behöva vara beroende av ridderliga män som skyddar kvinnor mot män, varken på arbetsplatser i form av sexuella trakasserier eller diskriminering eller mot våldtäkt på kvällspromenaden. Jag vill att vi skall gemensamt arbeta oss bort från strukturer som skapar problemen. För att göra det måste vi ju belysa de strukturer som finns och den problematik förknippad med dessa.

Jag anser inte och vill inte arbeta mot att en kvinna skall behöva en aggressiv stark man som följer henne överallt för att försvara mot ev. gängvåldtäktssituationer (hur han nu gör det) av invandrare (eller andra män). Jag läser också om vad som händer på boenden och i närområdet och inser självklart att det finns en speciell problematik här med människor som kommer från trasiga bakgrunder och värderingar. Jag förespråkar hellre en starkare polisiär insats och närvaro för att stävja de akuta problemen (och sedan utbildning och information till de som får vara kvar). Av utbildad och tränad personal som genomgått psykologtester (nu vet jag att poliser inte är de bästa av guds barn heller) och som har fått ett av samhället utfärdat mandat att utöva våld för att skydda befolkningen och staten. Både män och kvinnor skyddas av både män och kvinnor. Sen tror jag ju (lite raljerande här) att ett effektivare skydd annars är att vi ger alla varsin pistol med >10 skott i magasinet. Då har vi (nästan) utjämnat fysiska skillnader.

Jag undrar väldigt mycket varför det blir så många misssförstånd?
Jag tror inte jag normalt uppfattas som svårbegriplig, men jag ska koka ned det till kortfattade kommentarer i detta stycke.

För mig har vår diskussion fokus på topic. Eftersom du har fått vara en representant för feminismen så har ditt resonemang ifrågasatts. Huvudfokus har varit att kritisera feminismens resonemang ffa efter Köln.Se opening post.
Istället för att lägga fokus på de riktiga bokstavligt handgripliga offren, så utmålar man hela könet som offer. Det är att stjäla deras lidande. Det är därför debatten anses trivialiserande.
Istället för att ryta till nu har det gått för långt, så skriver feminist efter feminist, det är synd ommig också för jag blev tallad på i högstadiet.
Alltså ett flyttande av fokus.

Och när man kollketivt lägger skulden på alla män, så implierar det att alla kvinnor är offer. Därav min kommentar att kvinnor inte är så näpna. En mer sund inställning vore jämställism, då skulle män också räknas och fler vara mottagliga för att fundera över kön. Som det är nu så är debatten alltför aggressiv mot män, och då slår de dövörat till. Eller protesterar som TS och andra män i tråden


Jag känner att jag inte riktigt kan ta ansvar för din bristande förmåga till ett META perspektiv
Citat:
Du tycker jag är dum ibland. Det är jag inte, jag påpekar bara bristerna i resonemanget. Precis på samma sätt som du tycker jag är dum när jag gör, gör du ju faktiskt själv. Ena sekunden behöver kvinnor beskyddas, andra inte. Ibland måste mannen kunna beskydda med våld. Ibland räcker det att han är där i egenskap av man. Han behöver inte beskydda kvinnan från verbala trakasserier på jobbet osv...
Kvinnor som kön behöver män.
Det blir inte bra om feminismen som idé och genom sin retorik allienerar de flesta män.

Som jag sagt kränkta människor samarbetar inte.


Citat:
Jag vill gärna se kvinnor som medmänniskor som är på samma nivå som jag själv (nu vet jag att jag faktiskt inte gör det.
Nej du är faktiskt bitvis ganska dryg och pompös - det är ditt ansvar.
Mitt ansvar är att inte låta mig styras av dina känslor och metoder - eftersom jag är vuxen.

Jag vet att jag som kvinna är mindre respekterad som en strömning i samhället, men det är också individuellt. Rätt många lever i 2016 numera. Särskilt unga män. Rätt många har också en helt överdriven respekt för kvinnor. Det som kritiken vänds mot feminismen och er retorik är att ni försöker slå i spik med en yxa.
Jag föreslår att du tar ansvar för ditt sätt att vara och inte försöker gömma dina skuld med att alla män är likadana. Nej alla är definitivt inte pompösa sprättar. I själva verket så upplever jag mig behandlad med respekt från 95% av alla användare här. Att tala om det som ett manligt problem då är bara att skylla ifrån sig, och slippa ansvar från just ditt eget beteende. Det är inte vuxet.

Angående ditt konkreta exempel så visst är det en polisiär sak. (militärpolis får bara kallas in i krig) Men om det konkret händer så skall en man stå bredvid och anse, eller hjälpa? Det är det jag menar att du är så långt ifrån problemet. Politiker har svikit. Polisen sviker. Feminismen sviker. Kvar finns bara den enskilde mannen. Min poäng är att fortsätter ni på den inslagna vägen då tröttnar även den sista gentlemannen. Då sviker alla.
Du verkar ha oerhört svårt att se något annat än ditt eget perspektiv. Du hänger deffinitivt inte med när jag diskuterar ur olika perspektiv. Från mitt perspektiv här som debattör, eller från Lisa 16 år som vill gå och bada. Nu finns det inte väktare där. Personalen sviker. De manliga badande sviker.
Lisa 16 år är djävligt ensam i världen. Det är ju fler än du som tycker att ansvaret är någon myndighets, och inte ditt som medmänniska.
Och så har ni mage att håna dom som tar och vill ta ett medmänskligt ansvar.
Ja du och mediefeminismen.

Jag tror också att strukturer behöve belysas. Men då genom jämstäldismen där man även tittar på kvinnliga strukturer. Just här och nu så är problemet akut. Och allt arbete blir mer effektivt om det bedrivs på flera fronter. Särskilt för 16 åriga Lisa, som vill bada, eller ta sig hem från skolbussen.
Problemet med feminismen är att de anser sig ha monopol på både perspektiv och på vilka fronter arbetet skall bedrivas - och de som är utanför korridoren hånas ihjäl. Jag har Pär Ström som exempel, jag har också varit med om det i flera olika sociala kontext, bla här.
Mao så finns också kvinnliga maktstrukturer. Kvinnor trycker inte ned en och en, utan jagar i flock, i ett kotteri i ett drev. Ett drev där du har sällat dig för att ta fokus från ditt eget kvinnoförakt.

Citat:
Jag anser inte och vill inte arbeta mot att en kvinna skall behöva en aggressiv stark man som följer henne överallt för att försvara mot ev. gängvåldtäktssituationer (hur han nu gör det) av invandrare (eller andra män). Jag läser också om vad som händer på boenden och i närområdet och inser självklart att det finns en speciell problematik här med människor som kommer från trasiga bakgrunder och värderingar. Jag förespråkar hellre en starkare polisiär insats och närvaro för att stävja de akuta problemen (och sedan utbildning och information till de som får vara kvar). Av utbildad och tränad personal som genomgått psykologtester (nu vet jag att poliser inte är de bästa av guds barn heller) och som har fått ett av samhället utfärdat mandat att utöva våld för att skydda befolkningen och staten. Både män och kvinnor skyddas av både män och kvinnor.

Det sägs att friska människor anpassar sig till hur verkligheten är - inte hur man vill att den ska vara.

Jag vill också ha samma utopi som du, jag strök dock det med vapen för det är ju befängt. Men det där har ju varit en utopi sedan 80 talet. Redan då varnades det för hur det ser ut i förorten. Det är nu 30 år senare, och det har escalerat totalt.
Om er retorik och ert tänkande inte har lett till något på 30 år tack vara att motkrafter inte beivras. Är det inte då sunt och riktigt att fokusera på motkraften?

Ni feminister är så medberoende. Sist var det en tokdåre som tyckte synd om gärningsmannen ang mordet. Där var hennes empati. Bara ditt sätt att formulera dig :
Citat:
med människor som kommer från trasiga bakgrunder och värderingar.
Så blir det tydligt att du ser dem som oss. Bara lite mer trasiga, och är vi bara lite snälla så kommer allt bli bra.

Nej hördudu det är en motkraft och en väldigt stark sådan.
Vissa känner inte igen ondska när den kommer och biter dem i arslet ens.

Min def av ondska här = Vilja att skada.
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2016-01-29 kl. 12:41.
Citera
2016-01-29, 12:53
  #741
Medlem
Gertrud1s avatar
Och då till följdfrågan, och din första fråga.

Citat:
Hur förklarar du förresten att av de utredda är kvinnor inte ens 10%? Varför är män överrepresenterade (inte bara i sexualbrott)? Vad skapar denna snedbalans? (som not här så har jag sett att utrikesfödda är överrepresenterade i denna rapport och försöker inte förneka detta.)

För att vi låter dem.
Vi som individer, vi som grupp, vi som nation.

Det finns otroligt många perspektiv att ta på det där. Det sociologiska, det antroposofiska, det biologiska, det fysiologiska. Det finns inga enkla svar. Men en viktig psykologisk sanning från Dr Phil.

You teach people how to treat you
Just nu lär vi afghaner och marockaner att de kan göra pretty much som de vill.

Inlärning fungerar så att för varje gång ett beteende upprepas och belönas så blir det mer och mer befäst. För varje gång som dessa unga herrar och vuxna män får göra som de vill och de inte hindras under beteendet (du har den tiden och en tiondels sekund efter att kommunicera med hjärnan och lära in) så kommer beteendet blir svårare och svårare att bryta.

Vad det gäller våld och ska vi säga ondska så skapas också hjärnan om. Individen får vad på hundspråk kallas blodsmak. Dvs dopaminsystemet slås på och dopaminet kommer driva individen mot belöning igen på samma sätt som en alkis vill ha en sup eller en sexmissbrukare vill ha ett ligg, så kommer vi få en grupp män som kommer att bli ofredandeberonde.
Det kommer ge dem ett rus en kick, och minnet av den kommer att driva dem igen och igen.

Vi behöver polis och väktare, men vi behöver också män i vardagen som kan bryta det här beteendet. Det är enda sättet att inte skapa monster. För som jag säger tack vare hjärnans neurplasticitet så skapas sk hjärnspår (jag gav dig länken med filmen) som kommer driva beteendet i en viss riktning.

Vissa som kommit hit, som du kallar trasiga är redan psykopater.
I sin naivitet så har Sverige bara sagt - kom och kom.

Det är eftersom feminister är medberoende och inte vågar se ondskan i vitögat som de jämställer svenska män som grupp med sadistiska störda män i sin retorik.
Han 15 åringen som enligt ansiktsavläsning på nätet är 34 från Daily Mail
"The suspect is being held at the high security psychiatric clinic at Sahlgrenska University Hospital, Gothenburg, for patients with psychotic illnesses and addiction issues"

Han dödade för att han inte fick köpa godis.
Det är alls inte första gången någon går berzerk för att kiosken inte är öppen, men sånt sker inne på anstalterna och där sitter?

trasiga människor med trasiga värderingar?
Eller icke rehabiliterbara männniskor?

Det är säkert en blandning men ser man kriminalvårdens siffror för återfall i brott så ser det dystert ut. Och av den anledning jag nämnt. Beteendet är redan befäst.
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2016-01-29 kl. 12:59.
Citera
2016-01-29, 14:04
  #742
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag undrar väldigt mycket varför det blir så många misssförstånd?
Jag tror inte jag normalt uppfattas som svårbegriplig, men jag ska koka ned det till kortfattade kommentarer i detta stycke.

För mig har vår diskussion fokus på topic. Eftersom du har fått vara en representant för feminismen så har ditt resonemang ifrågasatts. Huvudfokus har varit att kritisera feminismens resonemang ffa efter Köln.Se opening post.
Istället för att lägga fokus på de riktiga bokstavligt handgripliga offren, så utmålar man hela könet som offer. Det är att stjäla deras lidande. Det är därför debatten anses trivialiserande.
Istället för att ryta till nu har det gått för långt, så skriver feminist efter feminist, det är synd ommig också för jag blev tallad på i högstadiet.
Alltså ett flyttande av fokus.
Nu står det väl ändå inte att det är händelserna i Köln som diskuteras i TS eller, eller att män känner sig skuldbelagda för just dessa händelser?

Jag vet inte heller var någonstans jag (ELLER NÅN ANNAN) har skrivit att svenska män bär skulden för detta.

Alla kanske inte tycker att en svensk kvinnas största problem med ojämställdhet idag är att utomeuropeer har sexuellt ofredat i grupp på torget i Köln (även om det är en hemsk och trist händelse/fenomen, likt många krig och andra dåligheter). Varför kan man inte fördöma både detta och samtidigt svara på när fokus på sexualbrottsproblematik och problem med kvinnosyn flyttas till invandring? De påpekandena från feminister var ju till svar på påståenden att dålig kvinnosyn hörde invandrare till.

Jag köper som sagt inte att Sverige idag är en Krigszon där försvar av kvinnan är helt upp till den enskilde mannen. Jag har (och ingen annan feminist vad jag vet) aldrig påstått att man ska stå bredvid om någon (man eller kvinna) blir utsatt för exempelvis ett sexuellt ofredande eller värre. På bussen, i badhus osv... Och den där mannen i de händelser som skett, vars va han? Stod han bredvid och tittade på p.g.a. av feministerna?

Citat:
Nej du är faktiskt bitvis ganska dryg och pompös - det är ditt ansvar.
Mitt ansvar är att inte låta mig styras av dina känslor och metoder - eftersom jag är vuxen.

Jag är säkert bitvis dryg och pompös. Jag är ju man och tycker både jag är smartare och förmer(skämt åsido). Ja det är mitt ansvar att ta itu med det, att inse och ändra på mitt beteende till det bättre. Men att belysa problemen för andra och förebygga ur ett samhällsperspektiv är nödvändigt också. Jag ser ju här på forumet att det finns rätt många som anser de strukturerna inte finns överhuvudtaget, eller inte ser det som problem.

Jag har också självklart formats av den norm jag växt in i. Vad är det som är konstigt? Du kanske har växt upp bland vargar, vad vet jag? Även då är du nog stöpt efter den norm som gäller där.

Feminism går väl ut på att ändra alla negativa maktstrukturer i samhället? Fast med utgångspunkten att kvinnan är i underläge (och nej, inte alla kvinnor är det, liksom inte alla män är i överläge) mot mannen nu och därför måste vi börja med att försöka förändra den norm som styr samhället.

Jag får återigen be att sluta ta när jag hänvisar till kulturella skillnader, vanmakt, dåliga värderingar osv. som ett försvar för handlingarna. Det är det inte, på sin höjd en orsak. Precis som din anledning verkar vara att de är Muslimer eller Invandrare. Det är klart de i grunden är som oss, de har andra värderingar och är formade av det samhälle eller ickesamhälle de växt upp i. Hur menar du?

Jag har inte heller diskuterat utifrån att invandrare roten till all ondska. Den s.k. "kollektiva skulden" har ju diskuteras under lång tid. Att folk känner sig påhoppade först nu efter Köln förstår jag inte.

Sedan slutligen, om feminismen inte förändrat samhället till det feministerna vill på ynka 30 år ska man ge upp? Det var nog ingen som trodde det skulle vara klart för 30 år sen. Vill man beskylla feminismen för samhällsutmaningarna idag? Är flyktingströmmen feminismens fel? Är händelserna i Köln feminismens fel?
Citera
2016-01-29, 14:47
  #743
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tredjegangengillt
Nu står det väl ändå inte att det är händelserna i Köln som diskuteras i TS eller, eller att män känner sig skuldbelagda för just dessa händelser?
Nej inte direkt - det står
Citat:
Det enda som irriterar mig är att man pratar om "män" som ett problem trots att jag absolut inget har att göra med mäns våld mot kvinnor.
Vilket var vad som stod i debattartikel efter debattartikel efter Köln

Citat:
Jag vet inte heller var någonstans jag (ELLER NÅN ANNAN) har skrivit att svenska män bär skulden för detta.
Att ses som ett problem är att skuldbelägga.

Citat:
Alla kanske inte tycker att en svensk kvinnas största problem med ojämställdhet idag är att utomeuropeer har sexuellt ofredat i grupp på torget i Köln (även om det är en hemsk och trist händelse/fenomen, likt många krig och andra dåligheter).

Fast grejen är att det har pågått under en längre tid och över hela Europa. Men media lägger inte fokus där. Och därför ses det kanske inte som det största problemet.

Citat:
Varför kan man inte fördöma både detta och samtidigt svara på när fokus på sexualbrottsproblematik och problem med kvinnosyn flyttas till invandring?
Ja det är ju det jag undrar.
Men feministerna stal och kontrollerade arenan.

Citat:
De påpekandena från feminister var ju till svar på påståenden att dålig kvinnosyn hörde invandrare till.
Vart hördes de rösterna bortsett från i era egna huvuden?
Inte i MSM i alla fall.

Du är så svartvit i ditt resonemang.
Det är enstaka människor som hatar invandrare.
Ni är så rädda för dom så ni klumpar ihop allt. Så att påpeka att de i gruppen asylanter finns element som har en så extrem dålig kvinnosyn att kvinnor löper fara på ljusan dag i folksamlingar varje dag är alltså inte relevant?
Du klarar alltså inte att se nynserna här - det är allt eller inget?

Vågar man peka på elefanten så är man rasist alltså.

Citat:
Jag köper som sagt inte att Sverige idag är en Krigszon där försvar av kvinnan är helt upp till den enskilde mannen.

Det gäller inte hela Sverige det gäller om du bor bredvid en flyktingförläggning eller ett hem för ensamboende. Eller om du passerar centralen i Stockholm, eller ett badhus.
Läs polisens egna inlägg i det hela. De klarar ju inte av det.

Citat:
Jag har (och ingen annan feminist vad jag vet) aldrig påstått att man ska stå bredvid om någon (man eller kvinna) blir utsatt för exempelvis ett sexuellt ofredande eller värre.
Det börjar bli trist när du inte förstår vad jag skriver.
Nej men det är en konsekvens av er ideologi att ni snöpt många män.

Citat:
Jag är säkert bitvis dryg och pompös. Jag är ju man och tycker både jag är smartare och förmer(skämt åsido). Ja det är mitt ansvar att ta itu med det, att inse och ändra på mitt beteende till det bättre. Men att belysa problemen för andra och förebygga ur ett samhällsperspektiv är nödvändigt också. Jag ser ju här på forumet att det finns rätt många som anser de strukturerna inte finns överhuvudtaget, eller inte ser det som problem.
Och då har du ett behov av att rätta till just dem istället för att ta itu med just dig.

Det kommer alltid finnas störda människor, de har rätt att tycka vad de vill, de har rätt att uttrycka vad det vill, så länge det inte är ett brott.
För se det är handlingar som skadar andra. Inte tankar. Inte åsikter.
Men det är lättare för dig att fokusera på andras åsikter än dina egna handlingar
Du är rätt otrevlig på det sättet att du förminskar och dumförklarar mig.
Men mitt svar är inte att ropa på hjälp, utan att helt enkelt outsmart you.
Och det verkar gå ganska bra tycker jag.
Du trampar bara runt i ditt ekorrhjul, medan jag dansar runt dig.
Sedan vad du tycker att du är spelar ju liksom ingen roll.

Citat:
Jag har också självklart formats av den norm jag växt in i. Vad är det som är konstigt? Du kanske har växt upp bland vargar, vad vet jag? Även då är du nog stöpt efter den norm som gäller där.

Detta blir lite löjligt när jag kan se på ett fenomen ur alla dimensioners perspektiv och du sitter låst i ditt. Fö så är min bakgrund lik Pippi Långstrumps så ja vargar, hästar apor same same. Jag är ganska egensinnig, så pass att jag inte bara rakt av byter ut en norm mot en annan
Citat:
Feminism går väl ut på att ändra alla negativa maktstrukturer i samhället? Fast med utgångspunkten att kvinnan är i underläge mot mannen nu och därför måste vi börja med att försöka förändra den norm som styr samhället.

Det är hon i Afghanistan, det är hon i Indien det är hon i en hel rad länder i Arabvärlden och ffa Norra afrika. Men i Sverige är inte det längre en sanning.

Vi har rösträtt, vi behöver inte lyda en man, mig veterligen har vi inga utbildningar låsta för kvinnor längre, och heller inga yrken.

Det finns olika sätt att se på fenomen, från flera olika perspektiv.
Som jag sagt så har kvinnan den sexuella makten i 99 % av fallen.
Alltså är kvinnan som kön inte i underläge i vår kultur rent generellt. Ibland ja - ibland nej.

Återkommer måste gå.
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2016-01-29 kl. 14:57.
Citera
2016-01-29, 15:47
  #744
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1

Du är så svartvit i ditt resonemang.

Och här tycker jag lite likadant. Det känns fortfarande som att du vill härleda de flesta av dagens problem till invandringen. Jag är ju allt annat än låst, eller menar du att bara för att jag inte accepterar din "sanning" så är jag låst?
Det gäller inte hela Sverige det gäller om du bor bredvid en flyktingförläggning eller ett hem för ensamboende. Eller om du passerar centralen i Stockholm, eller ett badhus.
Läs polisens egna inlägg i det hela. De klarar ju inte av det.

Äsch, jag passerar Centralen alltsomoftast. Nu tar du i lite. Och om polisen inte klarar av det så löser vi det med aggressiva SVENSKA enskilda män? Inte mer resurser till polisen?

Alltså jag är inte dum, inte så dum som du tror iallafall . Jag förstår självklart vad du menar. Jag tycker bara det är lite dumt resonerat ibland. Och jag tycker nog inte man kan beskylla feminismen idag för vad som händer vid boenden och flyktingförläggningar. Att Feminismen skulle snöpt alla tilltänkta beskyddare. Det tycker jag är lite tramsigt. Speciellt när det kommer från alla internetriddare.

Man kan väl i och för sig resonera om att vårt samhälle idag har blivit bättre och mindre våldsbejakande än för säg 50-100 år sen. Och att vi då får problem när det uppstår utmaningar i form att vi får hit ett "samhälle" som inte har kommit lika långt som "oss". Är lösningen att låta samhällsutvecklingen ta flera steg bakåt till samma nivå eller är det att försöka lösa problemen samtidigt som man bibehåller samhällsutvecklingen framåt.


Citat:
Och då har du ett behov av att rätta till just dem istället för att ta itu med just dig.


Du har ett våldsamt behov av att försöka trycka till mig hela tiden. Vad är problemet. Jag ser att jag gör fel. Jag försöker rätta till vad jag gör fel. Jag ser också att normen är en orsak till detta. Det fråntar mig inte på individnivå ansvaret alls. Vad är problemet att prata om det, och vad man ser för orsaker. Jag har väl knappast tvingat nån till något eller(eller syftar du på den hemska skuldbörda som förstör alla unga mäns rätt till ett värdigt liv)? Du säger att du ser strukturella problem för både kvinnor och män men anser att det är enkom på individnivå att rätta till dom?
Citat:
Men mitt svar är inte att ropa på hjälp, utan att helt enkelt outsmart you.
Och det verkar gå ganska bra tycker jag.
Du trampar bara runt i ditt ekorrhjul, medan jag dansar runt dig.
Sedan vad du tycker att du är spelar ju liksom ingen roll.

Nu blir jag besviken.
Citat:
Det är hon i Afghanistan, det är hon i Indien det är hon i en hel rad länder i Arabvärlden och ffa Norra afrika. Men i Sverige är inte det längre en sanning.
Nä, du tycker inte det har jag förstått.

Och KSM, well jag trodde det uttrycket var dött för länge sedan. Jag utgick från att det var en dagslända uppfunnet av frustrerade män innan diskussionen tog en seriösare inriktning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback