Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-27, 00:17
Medlem
Den här tråden (humor) är till för att beskriva era nära ur deras bristfälliga ekonomiska egenskaper, ingen känsla för rätt utgifter, korkade ekonomiskabeslut som får katastrofala följder.

Jag har en vän som systematiskt låter bli att tanka bilen så länge det går vilket resulterar i bensinstopp flera gånger i månaden. Detta gjorde att pumpen i tanken skar av torrkörning och kostade femtusen kronor att laga!

En annan bekant lät bli att försäkra sin bil ett par månader. Det gjorde att Trafikförsäkringsföreningen debiterade i efterhand 120kr/dag i kanske 150 dagar. Eftersom det är jätteränta på det här har bekanten gjort upp en avbetalningsplan med dem på 500kr/månad -i tio år.

Fyll på!
Citera
2016-01-27, 07:17
Medlem
En av min broders anställda kunde inte jobba en dag då hon inte hade pengar till Bensin.
Citera
2016-01-27, 07:44
Medlem
Puffes avatar
En arbetskamrat till mig lägger upp bilder på sig själv festande de första två helgerna efter lön.
Han går också ut och äter pizza (lunch) för 110kr st de första två veckorna.
Har även alla tv-kanaler fast han aldrig tittar på tv.
Snusar och feströker.
Andra halvan av månaden handlar han mat på macken med sitt bensinkort eftersom lönen är slut.
Killen tog även ledigt obetald semester i somras på över en månad för att åka på turné med sitt fd rockband i Europa inför turnén tog han även ut ett förskott på lönen för att ha råd med turnén.
...de drar fortfarande 1700kr på hans lön varje månad.

Han har en lön på ca 30 000kr innan skatt är nästan 40år gammal och
undrar varför pengarna inte räcker till och måste låna av sin pappa i slutet av månaden.
Senast redigerad av Puffe 2016-01-27 kl. 08:08.
Citera
2016-01-27, 08:01
Medlem
Misstänker att de flesta känt en familj som denna:

Ensamstående mamma klagar på att det inte finns tillräckligt med pengar samtidigt som tonårsbarnet dricker 1,5l cola om dagen och äter hämtpizza flera gånger i veckan. Under sommarlovet ligger det dessutom en peng (typ 20:-, det här var dock 20+ år sedan) till tonåringen på bordet i stort sett varje morgon. Dessutom är mamma ute på krogen mer eller mindre varje helg.
Undrar varför det inte finns pengar.

Vet annars en som gjorde abort då hon blev gravid för att hon inte "haft råd" att hämta ut p-pillren. Iofs kanske billigare, men otroligt jävla korkat.
Citera
2016-01-27, 09:01
Medlem
Själv kan jag t.ex få för mig att gå på Sturehof en vardagskväll och spendera mina sista tusenlappar på vin och skaldjur, för att en timme senare krita en bit röka och sen upptäcka att jag inte har råd med cigaretter.

I helgen blev jag pank när jag köpte vintage champagne och nya jeans av samma modell som jag redan hade på mig (som inte var på rean, trots rea över hela stan) och hade sedan inte råd med taxi hem, så jag fick gå..
Citera
2016-01-27, 10:40
Medlem
Känner en som betalade 8-900 kr i månaden för mobilabbonemang när man kunde få ett "fria samtal/sms/mms" för typ 300. Detta var på tiden innan surf kom in i bilden. Hon betalade alltså 3 gånger så mycket för ingenting.

Samma person var så pank i slutet av månaden att hon snodde toapapper från sin arbetsplats, och när lönen kom den 25:e shoppade hon loss på skor och en utlandsresa.
Citera
2016-01-27, 15:37
Medlem
Hade en bekant som levde på mina pengar ett tag på grund av strul i familjen. Jag hade planerat precis hur många cigaretter vi kunde röka och hur vi skulle äta för att ha pengar att leva för hela månaden. Ändå kom hon ideligen med förslag som att lägga bacon OCH skinka på pizzan, eller "ska vi röka?", precis efter att vi rökt. Blev kolossalt irriterad på henne, vi har ingen kontakt längre.
Citera
2016-01-27, 17:36
Medlem
Javalangs avatar
Jag kan väl spontant tänka att alla man känner som röker ett paket cigg om dagen gör något mycket korkat ur privatekonomisk synpunkt. (För att inte tala om effekterna det har på hälsan, men det är en annan diskussion.)

Samma sak med att snusa flera dosor snus i veckan. Eller att röka en femma gräs på ett par dagar och så köpa nytt så fort det tar slut. Eller att kröka/spela bort tusenlappar på krogen varje helg.

Jag känner flera som gör så här, slänger bort sjuka summor pengar på "vardagsdroger". Sådant jäkla slöseri.
Citera
2016-01-27, 19:23
Medlem
Vet en som åker fem mil, enkel väg, enbart för att tanka, eftersom bensinen är några ören billigare i stan än på landsbygden där hen bor.... är dessutom för snål för att tanka fullt utan kör typ halv tank och åker därmed fler gånger...
Citera
2016-01-27, 19:40
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dveg
Vet en som åker fem mil, enkel väg, enbart för att tanka, eftersom bensinen är några ören billigare i stan än på landsbygden där hen bor.... är dessutom för snål för att tanka fullt utan kör typ halv tank och åker därmed fler gånger...

Ha ha! Ja det är en klassiker! Känner folk som absolut ska åka milvis extra för att tanka på ST1 eller Ingo istället för Statoil för att det bara skiljer under 10 öre per liter. ORKA!

Samma personer köper typ pizza på kreditkortet för att de inte har råd att handla på Maxi.
Citera
2016-01-28, 19:10
Medlem
Rigor Mortiss avatar
När jag var i tjugoårsåldern så hade jag en kompis som tyckte "-Jag har så lite pengar att röra mej med så jag tar ett lån..." Han ville att jag skulle gå i borgen vilket jag sa nej till och då blev han sur. Sen kunde han inte betala tillbaka och satt där med kronofogden efter sej.
Citera
2016-01-28, 21:08
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
När jag var i tjugoårsåldern så hade jag en kompis som tyckte "-Jag har så lite pengar att röra mej med så jag tar ett lån..." Han ville att jag skulle gå i borgen vilket jag sa nej till och då blev han sur. Sen kunde han inte betala tillbaka och satt där med kronofogden efter sej.

Ja. Detta är ett utmärkt exempel på varför man ALDRIG någonsin skall gå i borgen för någon!

Har också fått frågan om att gå i borgen, minst två gånger vad jag minns, och självklart sa jag ner båda gångerna. I det ena fallet blev det inget lån för den som ville ha det, vad jag minns i a f. Men i det andra fallet fick hon till ett lån efter mycket stök och bök, och hon fick en hel del strul senare. Vet ej om hon hamnade hos fogden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in