Citat:
Ursprungligen postat av
Jupeter
Jag minns att jag för länge sen läste om Elvis Presleys groteska matvanor/kaloriintag precis innan han dog, så jag var tvungen att googla runt lite.
"With Elvis, you can forget about your average 1,500 to 1,800 calories per day, or even the 5,500 calories per day of your average Antarctic explorer. Before he died,
Elvis was eating about 100,000 calories per day! That's more than enough to keep your average multi-tonne Asian elephant alive - or, enough to keep you or me alive for nearly 60 days!
The basic element of Elvis' daily food intake was a 30-cm long bread roll, stuffed with bacon, peanut butter and strawberry jam. Each one had 42,000 calories, and in his final days, he ate two of them per day, together with little midnight snacks of hamburgers and deep-fried white bread."
Texten finns i sin helhet här -->
http://www.abc.net.au/science/articl.../08/689019.htm
100 000 kalorier är ju, som Pankreatit sa, ungefär ett äpple. Men de har uppenbarligen blandat ihop kilokalori med kalori. Siffrorna är ju dock fullständigt absurda. Det övergår mitt förstånd hur någon kan tro att en 30 cm macka kan innehålla 42 000 kcal. Bara 4200 kcal hade i princip varit omöjligt.
För att sätta i perspektiv hur absurt det är att påstå att Elvis åt 100 000 kcal per dag så kan jag tala om att han hade gått upp 13,5 kg per
dag om han hade haft den väl tilltagna dagsförbränningen på 5000 kcal.