2016-01-23, 22:34
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Sanningen är LEVANDE och långt ifrån ditt förstånd. Tack Gud för det!
Vem tror du går på detta subjektiva nonsens, förutom andra figurer i samma läger som dig själv, hallucinerande i sin masspsykos? Kom med ordentliga evidens istället för subjektiva känslomässiga tramserier. Du blir mer trovärdig då
Citera
2016-01-23, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du påstod att sanningen var "bortom vårat (?) förstånd". Kan du leda det påståendet till "är bibeln sann"? Menar du att dom som inte anser att bibeln är sann inte förstår bibeln?
Nej, jag skrev "ditt" och jag pratade då med bogomil.

sen är det ju uppenbarligen så att SANNINGEN är utanför ditt förstånd också.
Citera
2016-01-23, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Vem tror du går på detta subjektiva nonsens, förutom andra figurer i samma läger som dig själv, hallucinerande i sin masspsykos? Kom med ordentliga evidens istället för subjektiva känslomässiga tramserier. Du blir mer trovärdig då
masspsykosen är eran, ni som är ilurade av satans och hans anhang om lögner angående vad Gud gjort för oss.
Citera
2016-01-23, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad har din konversation med Kiss med saken att göra?
det har att göra med att jag anser din och min diskussion avslutad.
Citera
2016-01-23, 22:56
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Jag tror inte vi nödvändigtvis har olika definition av ordet förnuft, men vi har antagligen olika förståelse angående vår tro. Vet inte om du är medveten om den tro du har.
Att "vifta med Bibeln" kan vara att Bibelns texter är en grund för något påstående man gör och har absolut inget med hur förnuftig man är att göra.
Cirkelresonemang är naturligtvis inte förnuftig grund för något påstående.
Resonemang av typen "för att Gud säger så" är påståenden som får stå som förnuftiga eller inte i sitt sammanhang och är nog alltid föremål för tro, sådana resonemang behöver inte vara oförnuftiga per definition. Själv har jag nog inte råkat ut för någon som påstått något med de orden som grund. Kan det vara en ateistisk myt?

Jag såg flera invändningar som gör påståendena i länkarna meningslösa, tar dock inte upp detta här.

"Vår tro"? Jag baserar inte mina slutsatser på en blind "tro", utan vetenskap med empiriska evidens. Jag har ingen tro på några övernaturliga väsen, vare sig det är tomtar & troll, den rosa elefanten eller någon av de tusentals olika gudarna genom historien tills nu.

Angående att "vifta med bibeln", så gör alltför många det redan med sina egna tolkningar, och trycker upp dem i huvudet på andra som är av annan uppfattning, alltid samma enfaldiga visa "Jag har rätt, du har fel". Min tolkning råkar vara den rätta. Jag har sedan länge granskat bibeln kritiskt och insett att det helt klart inte håller. Många verkar ha väldigt svårt att skilja på faktabaserad information och subjektiva värderingar. Att en hel del teister använder sig utav cirkelresonemang sker ju löpande hela tiden, "bibeln är sann därför det står i bibeln att det är så!". Detta kan du väl inte ha missat? Vi väntar fortfarande, som har gjorts alldeles för länge nu på konkreta bevis på att bibelns utsagor är sanna (kan verifieras) samt att guden trots allt existerar. Ingen har lyckats hittills.
Citera
2016-01-23, 22:59
Bannlyst
Jesus sade att ingenting är omöjligt för Gud.

Och han har lovat att visa sig för sina älskare.
Citera
2016-01-23, 23:07
Medlem
Citat:
Nej, jag skrev "ditt" och jag pratade då med bogomil.

sen är det ju uppenbarligen så att SANNINGEN är utanför ditt förstånd också.
Jag vet att du skrev "ditt", varav mitt frågetecken efter "vårt" (?). För att jag antog att du även menade mig, vilket jag fick bekräftat nu. Svårare än så är det inte att förutspå framtiden....

För att återgå till topic, så vill jag veta vilken "Sanning" du menar och vilka belägg du har.
Citera
2016-01-23, 23:08
Medlem
Citat:

Inte så konstigt, Jesus är ju Gud.... enligt ganska många kristna.
Citera
2016-01-23, 23:08
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ahh guden du tror på har älskare också ;-) Ingenting är omöjligt? Kan du visa mig ett exempel på en amputerad som fått sina förlorade lemmar åter utväxta igen genom mirakel vid bön till gud?
När ska du nyktra till? Säkert inte ens medveten om att gudsbegreppet är äldre än både Bibeln och Koranen.
Citera
2016-01-23, 23:13
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
masspsykosen är eran, ni som är ilurade av satans och hans anhang om lögner angående vad Gud gjort för oss.

Ja just det hela den moderna vetenskapen med all framstående forskning de senaste 50 åren är styrd av Satan och hans demoner? Så måste det ju vara! Han har så stor makt över din patetiskt, svage gud att han lyckats lägga ut villospår som pekar bort från guden?
Vad har du intalat dig själv att denne guden gjort för just dig?
Citera
2016-01-24, 04:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Men jag tog kamelen för att visa exempel, inget jag "inriktar" mig på.
Att hävda att Mose använde samma definition för idisslare som man gör idag är ju att verkligen ta i från tårna i försök att hitta fel i Bibeln.
Det Mose menade verkar ha varit idissling i form av att tugga/äta maten två gånger.
Om kamelen hade räknats som klövgångare på samma sätt som nötkreatur och grisar hade det blivit massor av frågetecken kring andra djur som går på trampdynor. Nu förklaras det ju att kamelens klövar inte definieras som delade på det sätt som utmärker rena djur.

Haren tuggar/äter maten två gånger, och klippgrävlingen verkar se ut att idissla på riktigt, så det verkar som att du har fel.

Ja, om du påstår att bibeln egentligen säger "djur som tuggar om maten" så skulle det alltså vara tänkbart även för harar och det är i så fall bara ett översättningsfel. Så, vad har du för bevis för det?

Men hur kommer det sig då att ingen har märkt att det är ett översättningsfel och korrigerat det till "djur som tuggar om maten" i stället för det felaktiga "idisslar"?

Harar tuggar inte om uppstött mat, vilket är vad som står i de översättningar som jag kan läsa. Harar har som bekant ett helt annat sätt att tugga om sin mat.

Så, står det bara "omtuggning" rent allmänt eller specifikt "omtuggning av uppstött mat"?
Citera
2016-01-24, 04:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Vad stämmer inte med kosmologin?
Visa exempel

Första mosebokens skapelseberättelse strider mot den ordning av händelser som är kända för vetenskapen. Första moseboken beskriver först hur ljus skapades utan någon ljuskälla och sedan skapades jorden före solen och stjärnorna, fåglar och valar före reptiler och insekter och blommande växter före alla djur. Ordningen som vetenskapen har visat är tvärtom. Växter skapades dessutom innan det fanns någon ljuskälla för fotosyntesen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in