Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Jag tror inte vi nödvändigtvis har olika definition av ordet förnuft, men vi har antagligen olika förståelse angående vår tro. Vet inte om du är medveten om den tro du har.
Att "vifta med Bibeln" kan vara att Bibelns texter är en grund för något påstående man gör och har absolut inget med hur förnuftig man är att göra.
Cirkelresonemang är naturligtvis inte förnuftig grund för något påstående.
Resonemang av typen "för att Gud säger så" är påståenden som får stå som förnuftiga eller inte i sitt sammanhang och är nog alltid föremål för tro, sådana resonemang behöver inte vara oförnuftiga per definition. Själv har jag nog inte råkat ut för någon som påstått något med de orden som grund. Kan det vara en ateistisk myt?
Jag såg flera invändningar som gör påståendena i länkarna meningslösa, tar dock inte upp detta här.
"Vår tro"? Jag baserar inte mina slutsatser på en blind "tro", utan vetenskap med empiriska evidens. Jag har ingen tro på några övernaturliga väsen, vare sig det är tomtar & troll, den rosa elefanten eller någon av de tusentals olika gudarna genom historien tills nu.
Angående att "vifta med bibeln", så gör alltför många det redan med sina egna tolkningar, och trycker upp dem i huvudet på andra som är av annan uppfattning, alltid samma enfaldiga visa "Jag har rätt, du har fel". Min tolkning råkar vara den rätta. Jag har sedan länge granskat bibeln kritiskt och insett att det helt klart inte håller. Många verkar ha väldigt svårt att skilja på faktabaserad information och subjektiva värderingar. Att en hel del teister använder sig utav cirkelresonemang sker ju löpande hela tiden, "bibeln är sann därför det står i bibeln att det är så!". Detta kan du väl inte ha missat? Vi väntar fortfarande, som har gjorts alldeles för länge nu på konkreta bevis på att bibelns utsagor är sanna (kan verifieras) samt att guden trots allt existerar. Ingen har lyckats hittills.