Citat:
Ursprungligen postat av
nightbeast
Tror att vi har olika definition av vad "förnuftig" innebär. Möjligt att det för dig räcker med att vifta med bibeln, cirkelresonemangs metodik och luta sig tillbaka "för att gud säger så" resonemang.
Och ja de är i högsta grad relevanta, och tål även invändningar. Har du några att komma med?
Jag tror inte vi nödvändigtvis har olika definition av ordet förnuft, men vi har antagligen olika förståelse angående vår tro. Vet inte om du är medveten om den tro du har.
Att "vifta med Bibeln" kan vara att Bibelns texter är en grund för något påstående man gör och har absolut inget med hur förnuftig man är att göra.
Cirkelresonemang är naturligtvis inte förnuftig grund för något påstående.
Resonemang av typen "för att Gud säger så" är påståenden som får stå som förnuftiga eller inte i sitt sammanhang och är nog alltid föremål för tro, sådana resonemang behöver inte vara oförnuftiga per definition. Själv har jag nog inte råkat ut för någon som påstått något med de orden som grund. Kan det vara en ateistisk myt?
Jag såg flera invändningar som gör påståendena i länkarna meningslösa, tar dock inte upp detta här.