Citat:
Ursprungligen postat av
charmkvarken
Jo, jag skrev ju själv att sulan troligtvis är viktigare, men det är ju helt självklart att en känga är varmare än en lågsko förutsatt att skorna inte skiljer sig åt i övrigt (sula, läder, konstruktion etc). Sen kanske du inte behöver varmare skor, men det är ju ditt val i så fall. Oavsett så är en känga varmare då man får mindre värmeförlust från ankeln. Detta kan dessutom göra att dina fötter blir varmare (på samma sätt som kraftigare byxor kan få dina fötter att bli varmare).
Ditt sista argument brister lite på att du ändå talar om att köpa skor med rejäl sula - alltså skor man troligtvis inte vill använda på sommaren ändå! Och 4 månaders leveranstid är det inte på alla skor...
För mig personligen tror jag att en känga och en lågsko som är identiska i allt utom utformning skulle vara precis lika varma. Jag tror den absolut största faktorn är sula och den näst största att många har kängor med rätt rymlig läst, vilket leder till utrymme för luft vilket agerar isolerande och värmande.
Har aldrig avrått från att köpa kängor, enbart sagt att bara för att det är en känga behöver den inte vara varmare än en lågsko. Att jag själv tids nog kommer köpa kängor har ingen betydelse här utan är mer för att det är kul att ha fler skor i rotation samt att enkel lädersula inte isolerar särskilt väl.
Givetvis kan man gå till butik och köpa RTW, men nu har jag betalat för att få mina fötter måttade och en läst modifierad, så att köpa RTW känns lite knasigt då.