2016-01-17, 19:58
Medlem
MrGallaghers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Grövre sulor återfinns på lågskor också. Men kör man på det superkorta modet så lär det blåsa kallt om anklarna, ja.

Sen kan man ju givetvis med fördel välja kängor i snäppet för stor storlek för att lämna plats för tjockare strumpor, något som inte lämpar sig för lågskor som används resten av året.

Skall det vara lätt att ta på och av är det rätt begränsat när det gäller kängor. Chelsea bör vara utmärkt. Bally liknar en chelsea och du verkade vara okej med Bally som modell, så vad är det för fel på dina nuvarande chelsea?

Finns jophur boots också, men kan tänka mig att konstruktionen gör att snö kommer in i skon om det är hög snö vi pratar om, men det kan ju hända med monkstrap boots också, såvida du inte hittar ett par monkstrap boots med vad som på engelska heter bellows tongue (vet ej vad det heter på svenska).

Chukkas är ett alternativ då det ofta är mindre än 5 snörhål vilket gör det lättare att komma in och ur, men lär ha samma problem med snö som kommer in i skon om det är mycket snö, såvida du inte skaffar ett par med bellows tongue såklart.

Utöver detta får man nog bita i det sura äpplet och skaffa ett par ordentliga snörkängor.
Fast det är väl ändå både sällsynt och osmakligt med en commandosula på lågskor? Pratar man dainite eller liknande fungerar det naturligtvis utmärkt med sådana på lågskor.

Jag har i regel mycket tunga byxor med break och slag, men det spelar ingen roll när det är kallt. Har jag för låga skor fryser jag om fötterna.
Senast redigerad av MrGallagher 2016-01-17 kl. 20:00.
Citera
2016-01-17, 20:05
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGallagher
Fast det är väl ändå både sällsynt och osmakligt med en commandosula på lågskor?

Ja.

Citat:
Pratar man dainite eller liknande fungerar det naturligtvis utmärkt med sådana på lågskor.

Nej.

Citat:
Jag har i regel mycket tunga byxor med break och slag, men det spelar ingen roll när det är kallt. Har jag för låga skor fryser jag om fötterna.

Borde inte kylan komma underifrån snarare än från ovan?
Citera
2016-01-17, 20:13
Medlem
MrGallaghers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nej.
Tycker nog det gör sig bra på en hel del lågskor, exempelvis grovt mönstrade sådana i ljusare nyanser. På skor till kontoret kan man kanske tänka sig att man lägger på en slitsula i gummi istället?

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Borde inte kylan komma underifrån snarare än från ovan?
Nja, har faktiskt ett par fullbroggar med dainite och de har samma sula som exempelvis mina chukka boots. Det är en markant skillnad. Kylan liksom smyger sig ner på ankeln och sprider sig vidare till foten.
Citera
2016-01-17, 20:28
Medlem
Citat:
Tycker nog det gör sig bra på en hel del lågskor, exempelvis grovt mönstrade sådana i ljusare nyanser. På skor till kontoret kan man kanske tänka sig att man lägger på en slitsula i gummi istället?

Nja, har faktiskt ett par fullbroggar med dainite och de har samma sula som exempelvis mina chukka boots. Det är en markant skillnad. Kylan liksom smyger sig ner på ankeln och sprider sig vidare till foten.
Själv kör jag lågskor så länge det inte är snö och den del av fötterna som blir kall först är tårna, speciellt lilltårna. Först kommer kylan från sidan och strax därpå underifrån. Mina anklar eller häl blir aldrig kalla, bara tåpartiet.
Citera
2016-01-17, 20:52
Medlem
Citat:
Själv kör jag lågskor så länge det inte är snö och den del av fötterna som blir kall först är tårna, speciellt lilltårna. Först kommer kylan från sidan och strax därpå underifrån. Mina anklar eller häl blir aldrig kalla, bara tåpartiet.

Fast det är väl ganska självklart att en känga är varmare än motsvarande lågsko? Sen är sulan troligtvis viktigare, men för oss som lätt fryser om fötterna är det mycket trevligt med kängor

Sen kan ju kängor vara fantastiskt snygga med, och i mitt tycke passar det bättre med grövre och tjockare sulor på ett par kängor än på lågskor.
Citera
2016-01-17, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmkvarken
Fast det är väl ganska självklart att en känga är varmare än motsvarande lågsko? Sen är sulan troligtvis viktigare, men för oss som lätt fryser om fötterna är det mycket trevligt med kängor

Sen kan ju kängor vara fantastiskt snygga med, och i mitt tycke passar det bättre med grövre och tjockare sulor på ett par kängor än på lågskor.
Tror det har mer med sulan att göra, än själva kängan. Skillnaden är högre skaft och jag fryser aldrig om smalbenet så där blir det ingen skillnad. Sen ser det givetvis vettigare ut att de grövsta sulorna sitter på en känga än en lågsko.

Kängor har sin charm, att jag går i lågskor när det är kallt är inget medvetet val utan mer för att jag precis börjat bygga en skogarderob och inte hunnit beta av lågskorna ännu. Kommer lägga beställning på minst ett par kängor till nästa vinter, tar ju ca 4 månader för ett par skor så är lite sent nu.
Citera
2016-01-17, 22:13
Medlem
Citat:
Tror det har mer med sulan att göra, än själva kängan. Skillnaden är högre skaft och jag fryser aldrig om smalbenet så där blir det ingen skillnad. Sen ser det givetvis vettigare ut att de grövsta sulorna sitter på en känga än en lågsko.

Kängor har sin charm, att jag går i lågskor när det är kallt är inget medvetet val utan mer för att jag precis börjat bygga en skogarderob och inte hunnit beta av lågskorna ännu. Kommer lägga beställning på minst ett par kängor till nästa vinter, tar ju ca 4 månader för ett par skor så är lite sent nu.

Jo, jag skrev ju själv att sulan troligtvis är viktigare, men det är ju helt självklart att en känga är varmare än en lågsko förutsatt att skorna inte skiljer sig åt i övrigt (sula, läder, konstruktion etc). Sen kanske du inte behöver varmare skor, men det är ju ditt val i så fall. Oavsett så är en känga varmare då man får mindre värmeförlust från ankeln. Detta kan dessutom göra att dina fötter blir varmare (på samma sätt som kraftigare byxor kan få dina fötter att bli varmare).

Ditt sista argument brister lite på att du ändå talar om att köpa skor med rejäl sula - alltså skor man troligtvis inte vill använda på sommaren ändå! Och 4 månaders leveranstid är det inte på alla skor...
Citera
2016-01-17, 22:36
Medlem
Citat:
Jo, jag skrev ju själv att sulan troligtvis är viktigare, men det är ju helt självklart att en känga är varmare än en lågsko förutsatt att skorna inte skiljer sig åt i övrigt (sula, läder, konstruktion etc). Sen kanske du inte behöver varmare skor, men det är ju ditt val i så fall. Oavsett så är en känga varmare då man får mindre värmeförlust från ankeln. Detta kan dessutom göra att dina fötter blir varmare (på samma sätt som kraftigare byxor kan få dina fötter att bli varmare).

Ditt sista argument brister lite på att du ändå talar om att köpa skor med rejäl sula - alltså skor man troligtvis inte vill använda på sommaren ändå! Och 4 månaders leveranstid är det inte på alla skor...
För mig personligen tror jag att en känga och en lågsko som är identiska i allt utom utformning skulle vara precis lika varma. Jag tror den absolut största faktorn är sula och den näst största att många har kängor med rätt rymlig läst, vilket leder till utrymme för luft vilket agerar isolerande och värmande.

Har aldrig avrått från att köpa kängor, enbart sagt att bara för att det är en känga behöver den inte vara varmare än en lågsko. Att jag själv tids nog kommer köpa kängor har ingen betydelse här utan är mer för att det är kul att ha fler skor i rotation samt att enkel lädersula inte isolerar särskilt väl.

Givetvis kan man gå till butik och köpa RTW, men nu har jag betalat för att få mina fötter måttade och en läst modifierad, så att köpa RTW känns lite knasigt då.
Citera
2016-01-17, 22:49
Medlem
Citat:
För mig personligen tror jag att en känga och en lågsko som är identiska i allt utom utformning skulle vara precis lika varma.

Tror du att kortärmade tröjor är lika varma som långärmade med?
Citera
2016-01-17, 23:19
Medlem
Citat:
Tror du att kortärmade tröjor är lika varma som långärmade med?
Jag vet inte om du brukar bära shorts i vintertider, men med ett par byxor så bör längden på skons skaft ha väldigt liten betydelse. För mig, vilket var det jag baserade mitt påstående på, har skaftets längd ingen betydelse.
Citera
2016-01-18, 03:24
Medlem
Hej,

Har ett par rmw chelsea boots som jag förmodligen har applicerat för mycket skokräm på. Använde rmw egna saddle dressing. Kan även säga att jag vet nu i efterhand att jag tog på för mycket skokräm.

Nu är det inte samma glans på skon som den var när jag öppnade paketet, alltså det är lite vita prickar 'inne i lädret?' och så blir det som en tunn vit hinna över skon ibland när jag är ute.
Har försökt borsta bort det och det går bra för stunden men är tillbaks igen efter en dag ute.

Tänker att jag kanske ska köpa någon produkt som tar bort gammal skokräm för att sedan applicera skokrämet på nytt fast utan att vara så generös.

Vad rekommenderas isåfall för produkter eller kanske ett annat alternativ?

Eller är skon tyvärr förstörd?
Citera
2016-01-18, 03:50
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
Hej,

Har ett par rmw chelsea boots som jag förmodligen har applicerat för mycket skokräm på. Använde rmw egna saddle dressing. Kan även säga att jag vet nu i efterhand att jag tog på för mycket skokräm.

Nu är det inte samma glans på skon som den var när jag öppnade paketet, alltså det är lite vita prickar 'inne i lädret?' och så blir det som en tunn vit hinna över skon ibland när jag är ute.
Har försökt borsta bort det och det går bra för stunden men är tillbaks igen efter en dag ute.

Tänker att jag kanske ska köpa någon produkt som tar bort gammal skokräm för att sedan applicera skokrämet på nytt fast utan att vara så generös.

Vad rekommenderas isåfall för produkter eller kanske ett annat alternativ?

Eller är skon tyvärr förstörd?
Med all sannolikhet är skon inte förstörd. Kör på Saphir Medaille d'Or eller Burgol. Kräm för vård och vax för glans, finns en skoputsguide någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in