2016-01-13, 23:30
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Äsch, tror du att Carmina har uppfunnit just den modellen? Att de var först med att sätta en tandad brogue cap på en derby? De har i sin tur sneglat på någon som i sin tur sneglat på någon, och så vidare i oöverskådligt antal led. Du för bara en fin tradition vidare om du skulle välja att göra en egen tolkning.

Min Yanko-MTO i blått såg ut sådär i planeringsstadiet, tills jag valde blücher istället för derby och lät broguen fortsätta upp längs snörningen.

Fina! Vad tycker du om york-sulan?
Citera
2016-01-14, 18:41
Medlem
GlasKupas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Jag har också en sån Tycker inte att du ska känna att det är konstigt att kopiera modellen, du kommer ju ändå få en lite annorlunda läst. Det är bara modellen som är likadan. GG Hove or EG Dover är ju också rätt lika.. Finns modellen inte så att du kan få tag på den så kör den via en MTO istället.

Citat:
Äsch, tror du att Carmina har uppfunnit just den modellen? Att de var först med att sätta en tandad brogue cap på en derby? De har i sin tur sneglat på någon som i sin tur sneglat på någon, och så vidare i oöverskådligt antal led. Du för bara en fin tradition vidare om du skulle välja att göra en egen tolkning.

Min Yanko-MTO i blått såg ut sådär i planeringsstadiet, tills jag valde blücher istället för derby och lät broguen fortsätta upp längs snörningen.

Ni har rätt angående att modellen förmodligen inte är något Carmina har patent på. Jag ska fundera över att beställa en liknande modell från Skolyx när tiden känns inne!

Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Måste det vara punched toe cap? Om inte har du denna:
http://www.grafford.se/skor/derby/norwich14b

Jo, jag tror det är den som till stor del lockar mig. Tack för tipset dock!
Citera
2016-01-15, 09:32
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Fina! Vad tycker du om york-sulan?

Tja, den utmärker sig inte på något speciellt sätt, vare sig positivt eller negativt. Jag hade ursprungligen tänkt mig en hel Vibram men herr Skolyx menade att york skulle vara lite tunnare och nättare, men jag vettitusan hur stor skillnad det är egentligen. Jag har inte haft möjlighet att mäta sida vid sida, men jag har sett båda sultyperna vid olika tillfällen och det kan inte röra sig om någon större skillnad. Hade gärna fått vara en millimeter eller så tunnare. Tjockare och mindre flexibel jämfört med läder så klart, känns mer åt helgummihållet. Slitstyrkan är för tidigt att uttala sig om, men inga konstigheter efter en säsong.
Citera
2016-01-16, 00:14
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Tja, den utmärker sig inte på något speciellt sätt, vare sig positivt eller negativt. Jag hade ursprungligen tänkt mig en hel Vibram men herr Skolyx menade att york skulle vara lite tunnare och nättare, men jag vettitusan hur stor skillnad det är egentligen. Jag har inte haft möjlighet att mäta sida vid sida, men jag har sett båda sultyperna vid olika tillfällen och det kan inte röra sig om någon större skillnad. Hade gärna fått vara en millimeter eller så tunnare. Tjockare och mindre flexibel jämfört med läder så klart, känns mer åt helgummihållet. Slitstyrkan är för tidigt att uttala sig om, men inga konstigheter efter en säsong.

Ok. Tänkte om det kändes annorlunda att använda än en gummisula, t.ex. om du cyklar eller liknande och behöver fundera mycket på var du sätter ned foten..
Citera
2016-01-17, 01:17
Medlem
Vad för skor ska man köpa för vinterbruk? Jag tänkte först införskaffa mig ett par bally curlingkängor men dom var för små och storleken större vad för stor.
Gärna ett par skor som är lätta att ta av... har redan chelsea boots men dom gör sig inte bra i riktig snö tyvärr
Citera
2016-01-17, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
Vad för skor ska man köpa för vinterbruk? Jag tänkte först införskaffa mig ett par bally curlingkängor men dom var för små och storleken större vad för stor.
Gärna ett par skor som är lätta att ta av... har redan chelsea boots men dom gör sig inte bra i riktig snö tyvärr
Ser ingen anledning att Chelsea boots skulle vara dåliga för snö. Berätta gärna varför de inte passar.

Själv kör jag Bally och älskar hur lättanvända och lättskötta de är. På dina kriterier passar en dubbel monk strap känga in. Vet att Crokett & Jones har en modell som gör övrigt var med i nya Bondfilmen. Men om du inte traskar i ankelhög snö så fyller ju en känga inte direkt någon funktion som ett par lågskor, eller Chelsea boots, inte gör. Förutom att vara just en känga.

Pratar vi "riktig" vinter med rejält med snö så är nog Bally det enda som är lätt att ta på, annars gäller kängor med snörning.
Senast redigerad av ChiLLon 2016-01-17 kl. 09:20.
Citera
2016-01-17, 10:40
Medlem
MrGallaghers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Ser ingen anledning att Chelsea boots skulle vara dåliga för snö. Berätta gärna varför de inte passar.

Själv kör jag Bally och älskar hur lättanvända och lättskötta de är. På dina kriterier passar en dubbel monk strap känga in. Vet att Crokett & Jones har en modell som gör övrigt var med i nya Bondfilmen. Men om du inte traskar i ankelhög snö så fyller ju en känga inte direkt någon funktion som ett par lågskor, eller Chelsea boots, inte gör. Förutom att vara just en känga.

Pratar vi "riktig" vinter med rejält med snö så är nog Bally det enda som är lätt att ta på, annars gäller kängor med snörning.
Njaa, jag upplever att kängor är betydligt varmare. Dessutom kan man kränga på en grövre sula som man inte halkar runt i på samma sätt.

Men ja, chelsea boots känsn väl fenomenala om man ser upp för RM Williams och deras snorhala sulor.
Citera
2016-01-17, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGallagher
Njaa, jag upplever att kängor är betydligt varmare. Dessutom kan man kränga på en grövre sula som man inte halkar runt i på samma sätt.

Men ja, chelsea boots känsn väl fenomenala om man ser upp för RM Williams och deras snorhala sulor.
Grövre sulor återfinns på lågskor också. Men kör man på det superkorta modet så lär det blåsa kallt om anklarna, ja.

Sen kan man ju givetvis med fördel välja kängor i snäppet för stor storlek för att lämna plats för tjockare strumpor, något som inte lämpar sig för lågskor som används resten av året.

Skall det vara lätt att ta på och av är det rätt begränsat när det gäller kängor. Chelsea bör vara utmärkt. Bally liknar en chelsea och du verkade vara okej med Bally som modell, så vad är det för fel på dina nuvarande chelsea?

Finns jophur boots också, men kan tänka mig att konstruktionen gör att snö kommer in i skon om det är hög snö vi pratar om, men det kan ju hända med monkstrap boots också, såvida du inte hittar ett par monkstrap boots med vad som på engelska heter bellows tongue (vet ej vad det heter på svenska).

Chukkas är ett alternativ då det ofta är mindre än 5 snörhål vilket gör det lättare att komma in och ur, men lär ha samma problem med snö som kommer in i skon om det är mycket snö, såvida du inte skaffar ett par med bellows tongue såklart.

Utöver detta får man nog bita i det sura äpplet och skaffa ett par ordentliga snörkängor.
Senast redigerad av ChiLLon 2016-01-17 kl. 11:38.
Citera
2016-01-17, 12:34
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

John Brommel finns på lite olika ställen i Sverige. De har fodrade chelsea med grova sulor. Nedsatta i pris på Graffford just nu: http://www.grafford.se/varumrken/john-brommel
Citera
2016-01-17, 13:16
Medlem
AnnaTeresias avatar
Skor i läder är bäst, har ett par handgjorda från Ten points, bruna fina kängor, viktigt att tårna får plats, de ska inte vara trångt, för då mår hela kroppen dåligt. Plast är hemskt, men sandaler, flipp flop går bra med plast. Köpte dessa i Lissabon, (avataren) tyvärr var jag utan strumpor och varm om fötterna så jag köpte en strl för stora. Lite långta att åka och byta till Portugal.
Citera
2016-01-17, 16:41
Medlem
Tack för alla tips, jag har själv 2 st par rmw chelsea boots men upplever att dom är väldigt hala. har den grövre sulan som finns i gardener modellen, men hjälper tyvärr inte.
Går det att göra något med sulan så den fäster bättre?

John Brommel såg mycket trevliga ut! Finns det liknande fast till ett bättre pris? Smärtgränsen ligger väl runt 4k, men hade blivit väldigt nöjd om det gick att hitta för tex 2k.

Bally skor har jag testat, tyvärr så var dom för små på mig då min ena fot är lite större än den andra. Den större storleken blev alldeles för stor tyvärr
Citera
2016-01-17, 17:31
Medlem
Citat:
Tack för alla tips, jag har själv 2 st par rmw chelsea boots men upplever att dom är väldigt hala. har den grövre sulan som finns i gardener modellen, men hjälper tyvärr inte.
Går det att göra något med sulan så den fäster bättre?

John Brommel såg mycket trevliga ut! Finns det liknande fast till ett bättre pris? Smärtgränsen ligger väl runt 4k, men hade blivit väldigt nöjd om det gick att hitta för tex 2k.

Bally skor har jag testat, tyvärr så var dom för små på mig då min ena fot är lite större än den andra. Den större storleken blev alldeles för stor tyvärr
Du kan alltid ta skorna till en skomakare och byta sulan till en bättre/grövre. Sulan som finns på Bally curling är ju inte grov överhuvudtaget, om man till exempel jämför med commandosula, men jag tycker den ger ett väldigt bra fäste. Är nog för att den är ganska mjuk och är därmed inte så bra på hårt underlag, då slits den mycket snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in