Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-15, 21:49
  #1
Medlem
Budikates avatar
Jag begriper att alla människor har rätt att söka asyl i Sverige, men på vilka grunder får (eller försöker få) alla dessa Afghaner bifall på sina asylansökningar? Jag läste någonstans att 60-70% får uppehållstillstånd efter asylansökan. Hur är det möjligt?
Det är uppenbart att det handlar om ekonomiska skäl, som gör att de lämnar Afghanistan.

Att Afghanistan som land är skit tvivlar jag inte på. Men dessa unga män kan väl knappast räknas som krigsflyktingar?? Och VAD skiljer Afghanerna åt, alltså vad skiljer de som får stanna mot de som utvisas?
Inte en enda gång har jag hört vänstern motivera afghanernas asylgrunder.

Syrierna är odiskutabla - alla känner till kriget där. Så dessa kan vi bortse ifrån i denna tråd.

Även irakier som söker asyl borde ifrågasättas. Visst finns det områden i Irak som är krigsdrabbade, men borde inte grundtanken då vara för dessa irakier att förflytta sig till ett annat område inom Irak, som är bättre? Jag kan inte få det till annat än ekonomiska orsaker.
Citera
2016-01-15, 22:02
  #2
Medlem
pantherTypeGs avatar
Afghaner får asyl för att amerikanska soldater småkrigar mot talbianer då och då. Något riktigt krig är där inte, och särskilt många dör heller inte. Det är en enkel ursäkt för att ta emot dom.
Citera
2016-01-15, 23:01
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Läste att siffran är ca 50/50 för asyl från Afghanistan. Men att den är såpass hög beror ju nästan uteslutande på sk ensamkommande "16" åringar. Möjligheten där att få asyl har varit hög även om nu dessa ju också är ekonomiska migranter. Det som nu skiljer från varför en ung man i samma ålder från Marocko får asyl är väl just detta att de nu givetvis påstår sig komma från de delar där det fortsatt är oroligt. Även om det ju borde kvitta. Större delen har inget krig, det finns en fungerande regering så de borde samtliga nekas och skickas till Kabul.

Att vara ung och fattig kan givetvis aldrig vara några asylskäl. Det skulle de få svårt att motivera för folket.
Citera
2016-01-16, 07:57
  #4
Medlem
Jag begriper inte heller varför vi ska ha en kopiös mängd med både flyktingar och Arbetskraftsinvandrare från Afghanistan för?
Det finns inget krig där och det är ungefär 50 säkra länder mellan.
Några kvalificerade jobb har de aldrig här när de har arbetstillstånd heller utan det är alltid enkla okvalificerade jobb som man flyttar över från svenskar till afghanistaner.

Från Irak är det huvudsakligen folk från norra Irak som kommer där det är lugna gatan. Från Iran sitter Sverige och beviljar asylansökningar trots att det var en 28år sedan kriget mellan Iran och Irak tog slut.
__________________
Senast redigerad av BallaRune 2016-01-16 kl. 08:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback