Citat:
Ursprungligen postat av
PurpleWhale
Hur fick Nyheter Idag kontakt med den anonyma polisen? Färdig artikel på bara 3 dagar.
Mörklade Nyheter Idag också händelsen? Kan det vara så att eftersom DN (och de "2-3 andra medierna" som han inte nämner vid namn) inte ville skrev om den så kontaktade polisen och/eller psykologen Nyheter Idag för att skriva om den.
Men Nyheter Idag såg mer sprängstoff i att knäcka DN än att rapportera om antastade flickor?
Ser att Chang är i tråden så han får gärna svara.
Ursäkta om frågan redan är ställd, men är en så jävla massiv tråd.
Såhär är det, vi har begränsade resurser. Vi är inte riktigt lika stora som DN. Jag jobbar från en skrubb i lägenheten där jag klämt in ett skrivbord och en dator. Det är i huvudsak Nyheter Idags redaktion. Sen har jag en frilansare som jobbar en hel del också, han sitter hemma hos sig.
När jag fick tipset hade DN redan nämnt sexövergreppen i Kungsan, men bara kort i en artikel som var av opinionskaraktär och handlade mer generellt om sexövergrepp. Jag hade faktiskt redan läst det där i DN och reagerat på att jag inte sett något om Kungsan innan, varför jag undrade varför det nämndes i förbifarten.
Samtidigt får jag ett mejl om detta och det tog inte många sekunder att lägga ihop ett och ett till två. Jag ringde upp psykologen, träffade honom, vi gick igenom exakt allt material. Sen pratade jag ganska länge med polisen också. Allt var legit.
Sen började jag skriva min artikel som kom ut typ tjugo i tolv en lördagkväll. Resten är historia.
/Chang